andush Posted October 13, 2015 Share Posted October 13, 2015 Jag skulle behöva tips på läkare/mottagningar som gör lite mer ingående blodanalyser i Stockholmsområdet. Jag är ute efter att för en frisk person i 30-årsåldern få referensvärden på - Omega 3 / Omega 6 - D3-vitamin - Pregnenolon - CRP / HS-CRP - Kolesterol låg/högdenstigt - Triglycerider - Kortisol - Östrogen / testosteron I syfte att ha som referensvärden med mig i framtiden. Om någon kan tipsa om vart man kan vända sig för att få detta uppmätt vore jag tacksam! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted October 13, 2015 Share Posted October 13, 2015 http://www.werlabs.se 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 14, 2015 Share Posted October 14, 2015 Werlabs saknar flera av dessa tester...jag vet inte vart man kan få alla dessa tester gjorda...så jag väntar också nyfiket på om någon vet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 14, 2015 Share Posted October 14, 2015 http://arcticmed.se/product.html/arcticmed-testkit-2?category_id=8 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted October 15, 2015 Share Posted October 15, 2015 De flesta privatläkarmottagningar med hälsoundersökningar och samarbeten med labb kan hjälpa till. Privata labb finns det bara några få i Sverige, om man inte räknar med läkemedelsföretagen men deras labb är tyvärr inte tillgängliga för allmänheten. Däremot kan de flesta privatläkare skriva remiss till vilket offentligt labb som helst men du måste då betala själv. Senast jag gjorde en hälsoundersökning (ett år sedan) var jag på Norvia kliniken i Solna. Tyckte deras stora hälsoundersökning med några egna tillägg var bra. Proverna togs på Karolinska så antar att de har de flesta analyser att tillgå om läkaren skriver remissen. Utöver typ 20 blodprover ingick EKG, syn, hörsel, koordinations -test och lite annat sånt "tråkigt" som jag tycker är bra att testa då de även kan förändras med kosten och ge tidiga indikationer om något börjar gå snett det biologiska systemet. Läkaren var också duktigt och förklarade resultaten bra. Undantaget var förstås nutritionsdelen där han konstaterade att mina extremt låga blodfetter mm berodde på att jag inte åt ko och gris. Ty då var det kört, och lite förvånad blev han när jag åt typ det motsatta än vad han hade konstaterat. Men man går ju liksom inte till läkaren för att få kostråd utan hans synpunkter på det medicinska där jag upplevde honom som kompetent. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andush Posted October 15, 2015 Author Share Posted October 15, 2015 De flesta privatläkarmottagningar med hälsoundersökningar och samarbeten med labb kan hjälpa till. Privata labb finns det bara några få i Sverige, om man inte räknar med läkemedelsföretagen men deras labb är tyvärr inte tillgängliga för allmänheten. Däremot kan de flesta privatläkare skriva remiss till vilket offentligt labb som helst men du måste då betala själv. Senast jag gjorde en hälsoundersökning (ett år sedan) var jag på Norvia kliniken i Solna. Tyckte deras stora hälsoundersökning med några egna tillägg var bra. Proverna togs på Karolinska så antar att de har de flesta analyser att tillgå om läkaren skriver remissen. Utöver typ 20 blodprover ingick EKG, syn, hörsel, koordinations -test och lite annat sånt "tråkigt" som jag tycker är bra att testa då de även kan förändras med kosten och ge tidiga indikationer om något börjar gå snett det biologiska systemet. Läkaren var också duktigt och förklarade resultaten bra. Undantaget var förstås nutritionsdelen där han konstaterade att mina extremt låga blodfetter mm berodde på att jag inte åt ko och gris. Ty då var det kört, och lite förvånad blev han när jag åt typ det motsatta än vad han hade konstaterat. Men man går ju liksom inte till läkaren för att få kostråd utan hans synpunkter på det medicinska där jag upplevde honom som kompetent. Tog du hälsokontroll large (1950 kr) då eller? Vilka tillägg gjorde du? Har läst lite på deras hemsida och hittar ingen information huruvida man skall fasta innan blodproverna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 15, 2015 Share Posted October 15, 2015 - D3-vitamin - CRP - Kolesterol låg/högdenstigt - Triglycerider - Kortisol - Östrogen / testosteron Dessa borde man hitta på werlabs. För omega 3/omega 6 kolla länken jag postade. Pregnenolon vet jag inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 15, 2015 Share Posted October 15, 2015 Dessa borde man hitta på werlabs. För omega 3/omega 6 kolla länken jag postade. Pregnenolon vet jag inte. Om man gör en avancerad fettanalys, får man någon vettig information då? Finns det några mallar för vad som är bra och dåliga värden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 15, 2015 Share Posted October 15, 2015 Om man gör en avancerad fettanalys, får man någon vettig information då? Finns det några mallar för vad som är bra och dåliga värden? Jag har själv inte gjort analysen så jag vet inte, såg detta i en kommentar på facebook Jag jobbar själv med ArcticMeds tester. 985 kostar det. Testar min yngste son (10 år) varje år då han har en kroniska sjukdom som kan ge problem med mycket inflammationer och infektioner. Vill ha hans balans tipp-topp. Testar inte jättemånga klienter, ofta vet man att de är obalanserade ändå. Men ibland vill jag veta mer exakt hur det står till, de kanske äter/ätit lite omega-3 och har problem med inflammation/värk tex, då vill man se mer exakt hur det ser ut. Det syns tex om någon är vegan/vegetarian och ätit omega-3 från vegetabiliska källor. Sen ser man transfetter och balanser som också visar på hur flexibla cellmembranen är 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andush Posted September 16, 2016 Author Share Posted September 16, 2016 Så här nästan ett år senare så kom jag mig till slut iväg till Norvia-kliniken för hälsoundersökning och efterföljande blodprovtagning. Efter att ha levt som en slusk både med mat å träning i nästan ett halvår, började jag om med träning och sundare kosthållning i början av augusti. 6 veckor senare kände jag mig redo för att ta prover.Här är de värden som jag lägger särskild vikt vid: S-25-OH Vitamin D: 100 (ref. 75-250) P-CRP: <1 (ref. <3) P-Kreatinin: 100 (ref. <100) Triglycerider: 0,70 (ref. 0,45-2,6) P-kolesterol: 5,4 (ref. 3.3-6.9) P-HDL: 1,1 (ref. 0,8-2,1) P-LDL: 4,0 (ref. 1,4-4,7) B-Leukocyter: 4,0 (ref. 3,5-8.8) Vita blodkroppar B-Erytrocyter: 4,9 (ref. 4,2-5,7) Röda blodkropparDet mesta såg m.a.o. bra ut. Jag har inte ätit D3-vitamin det sista halvåret men däremot varit ovanligt mycket utomhus i solen både utomlands och i sverige så jag ville se vad mitt värde skulle vara "på naturlig väg". Jag ligger lite högt i LDL i förhållande till HDL. Tillsammans med något låga värden för vita blodkroppar kommer jag börja med folsyretillskott för att se om LDL sjunker och vita blodkroppar ökar. Just vid provtillfället hade jag förvisso haft ett par riktigt stressiga dagar på jobbet samt fastat i 14 timmar vilket kan ha påverkat LDL-nivåerna, och med tanke på att triglycerid (VLDL-värdet) såg bra ut är jag egentligen inte speciellt orolig alls. Det enda som egentligen sticker ut lite är P-kreatinin (njurvärde), men då det egentligen är en rätt dålig indikator på njurfunktionen så är det inte heller något jag lägger någon större vikt vid. På grund av min längd och kroppssammansättning är det nog fullt naturligt att jag ligger i de högre nivåerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts