Bettan Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Hur kan man ha utmärkta HbA1c-värden samtidigt som man har för höga fasteblodsockervärden varje morgon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Det beror på vad du menar med "höga". Är exempelvis 6,8 högt fastesocker? Inte i närheten av vad som räknas som normalt efter varje måltid under dagen när diabetiker äter mycket kolhydrater. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bettan Posted December 26, 2012 Author Share Posted December 26, 2012 Det beror på vad du menar med "höga". Är exempelvis 6,8 högt fastesocker? Inte i närheten av vad som räknas som normalt efter varje måltid under dagen när diabetiker äter mycket kolhydrater. 7 - 9. Däremot brukar jag alltid ha bra värden när de har tagits vid andra tider på dagen än på morgonen och inte på fastande mage. Och alla HbA1c-värden som tagits ligger väl under gränsvärdet. Jag hävdar därför att jag inte är diabetiker men sjukvården baserar sin diagnos på 2 fasteblodsocker som var för höga dvs runt 8. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Ja det är ingen ovanlig erfarenhet. Många diabetiker som kontrollerar sitt blodsocker med lågkolhydratkost har ett fastesocker som är något högt men i övrigt utmärkta värden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ted_Hutchinson Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 You may be interested in this recent example. An opportunistic pathogen isolated from the gut of an obese human causes obesity in germfree mice From Supplementary data Start HbA1c 7.58 % 9 weeks HbA1c 5.44 % 23week HbA1c 4.52 % The chinese herb used was BITTER MELON Momordica Charantia This was in combination with 6 g of fiber as prebiotic. The purpose was to reduce Enterobacter (pathogenic gut flora and replace with good commensal gut flora. You may also want to consider probiotics, Natural live yoghurt, fermented vegetables. Medicinal Chemistry of the Anti-Diabetic Effects of Momordica Charantia Rat study Bitter Melon Extracts in Diabetic and Normal Rats Favorably Influence Blood Glucose and Blood Pressure Regulation Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
celia Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Har någon gång läst något av Annika Dahlqvist där hon förklarar varför LCHF:are kan ha högt fasteblodsocker.Minns inte riktigt förklaringen.Jag kollade en gång mitt fasteblodsocker och hade 7,2.Blev förskräckt men lugnade mig efter Annikas inlägg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lillelikio Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Kan det bero på den s.k. "Gryningseffekten"? Sockret är lite högt med detsamma på morgonen, men sjunker så fort man ätit? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perka Posted October 6, 2017 Share Posted October 6, 2017 On 2012-12-27 at 10:52, celia sade: Har någon gång läst något av Annika Dahlqvist där hon förklarar varför LCHF:are kan ha högt fasteblodsocker.Minns inte riktigt förklaringen.Jag kollade en gång mitt fasteblodsocker och hade 7,2.Blev förskräckt men lugnade mig efter Annikas inlägg Vad svarade Annika? Jag verkar också ha högt fasteblodsocker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted October 6, 2017 Share Posted October 6, 2017 30 minuter sedan, Perka sade: Vad svarade Annika? Jag verkar också ha högt fasteblodsocker Du kan leta här. http://annikadahlqvist.com/?s=högt+fasteblodsocker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 6, 2017 Share Posted October 6, 2017 5 timmar sedan, Perka sade: Vad svarade Annika? Jag verkar också ha högt fasteblodsocker Hur högt? Jag har oxå något högre fastesocker än före LCHF. Förklaringen som jag läst.. har ingen länk (någon lade in en skitbra länk, men den hittar jag inte).. är att på LCHF så har man mindre insulin som trycker ner blodsockret/man gör inte av med lika mycket heller. Men.. HBA1c sjunker som regel som en sten, lika på mig.. ligger typ på 31. Och som Dr Fung pepåkar.. lider man tex utav diabetes typ 2.. så lider man som regel utav hyperinsulinemi, varvid det är dödfött att bekämpa högt blodsocker med ännumera insulin. Utan då får man i stället bekämpa själva orsaken, hyperinsulinemin, medels livstil, äta LCHF och fasta och låta blodsockret stiga under tiden man gör sina celler mindre insulinresistenta. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts