Jump to content

Aerium
 Share

Recommended Posts

Åt på Åberg Nilsson som Doc rekommenderade här. Dock tog de bort LCH(F) från sidan efter jag var där. De serverade inte nå extra fett så man blev inte mätt - men det var gott. Chefen trevligt och utbildad i LCHF - 3/5 i betyg.

Åt där för ett par veckor sedan efter att ha läst om den här. Tänkte att om de en gång haft LCHF på menyn så skulle det nog inte vara så svårt att få bättre alternativ än potatis till maten. Valde den grillade ryggbiffen med sparrissalsa, rödvinssås och potatisgratäng och frågade sen om jag kunde få ånting annat än potatis till. Servitrisen var lite osäker först och undrade vad det skulle vara då. "Extra sallad eller...?" Svarade att jag äter LCHF och då sken hon upp. "Ja men det ska vi fixa! Jag skriver LCHF i mitt block och hör med dom i köket." Hon kom tillbaka ut från köket ganska direkt och frågade om det gick bra med rödbetor istället. Sa att det gick bra och jag som aldrig gillat rödbetor tidigare tyckte det funkade jättebra med biffen.

Så stort tummen upp för den servicen där. :)

• 4 months later...
  • 2 weeks later...

Lunchtips lite utanför city: Fazers (!) Cafe & Restaurang i Nacka Strand. Välfylld lunchbuffé där man enkelt plockar ihop en god och mättande LCHF-tallrik med kött, fisk eller vegetariskt och valfria grönsaker. Tydlig allergimärkning dessutom för oss som uppskattar det! 

Går båt från Nybroviken för den som är i stan och har lite extra gott om tid (eller buss från Slussen ca 10 min).

• 5 months later...

Om du vill handla mat att ta med dig på tåget när du ska från Stockholm kan jag rekommendera Coop-butiken inne på Centralen (nedre planet). Där har de en plocka-själv disk där du kan kombinera din egen sallad att ta med. Du betalar "kilopris". De har även en bemannad disk där du kan köpa en massa färdiga rätter som funkar rätt bra ur LCHF-perspektiv. Sist valde jag en massa kallrökt lax, avokado, keso och några feta röror från salladsbaren :)

• Like 3

Restaurang Våg i Marievik / Liljeholmen har mycket bra mat samt LCHF meny.

Mycket god cesar-sallad där jag bytte ut brödet  mot extra bacon utan att betala extra. 

Amys Cafe Drottningholms vägen Kungsholmen. fika / Lunch  (har fått detta via tips dock ej besökt ännu.)

Verkar vara ny ägare på Amy´s Café. Vet inte om det är LCHF-inriktning?

http://www.amys.se/

• 2 weeks later...
  • 3 months later...
  • 1 month later...

Googlade egentligen efter någonting helt annat och sprang då på gratisistockholm.se och hittade gratis Qigong i Kungsträdgården tisdagar och torsdagar kl.09.00-09.45 fram till 13/8 och tänkte att detta kanske andra LCHF:are kunde vara intresserade av, speciellt eftersom eggsinc ligger i närheten.

Qigong

http://www.gronadraken.se/aktiviteter

eggsinc

http://www.eggsinc.se/

Kommer att dyka upp i Kungsan så många tisdagar och torsdagar framöver som jag kan komma ifrån, eftersom det känns som att qigong gör gott för min rygg, åkte för några veckor sedan på mitt livs första ryggskott, fy faaaaan! 

Karl XII är lejonet bland fyra krukor. Längre norrut hittar ni Karl XIII, eller krukan bland fyra lejon...

Citatet är inte mitt utan historiskt, men han fick ju aldrig någon egen tronarvinge, enda sonen dog kort efter födseln, och sedan kom ju Bernadotte. Och hur var det nu, konspirerade han mot sin bror Gustav III trots att han tidigare stöttat honom, eller inte?

Fast det jag egentligen for efter var väl en mindre och spontan sammanslutning av qigong-intresserade LCHF:are i Stockholm snarare än att diskutera svensk historia  ;)

Har inte du bytt profilbild förresten, Y62?

Jo, det stämmer, bytte till en bild med anknytning till ett annat intresse jag har, cigarrer. Och jag har dålig koll på Karl XIII får jag erkänna även om jag älskar historia.

Ulla Winbladh... ingen lchfmeny men bra råvaror och bara "äkta fetter", riktig bea på smör... hemgjord majjo... riktigt smör... inga sura miner om man ber om sallad istället för potatis=))

Det går bra att välja bort pasta, potatis eller ris i dom ordinarie lunchrätterna och ersätta med grönsaker.

Tips: det går också att på restaurang välja bort pasta/potatis/ris och be om smör som ersättning. Blir förmodligen ännu mer LCHF av det. 

• 1 month later...

Äntligen!

Som jag har väntat. Jag går dit i helgen och rekar.

Ja, den affären hade verkligen allt och lite till. Två våningar och matställen - men vi var inte hungriga :o

Lite dyrare var det väl, men vi hittade en hederlig Grevé-ost, eko, för bara 60 kr/kg.

• Like 3

eggsinc

http://www.eggsinc.se/

Testade häromdagen. Enkelt snabbmatställe med papptallrikar och plastbestick. Månadens omelett hade kantareller, champinjoner och ost i och smakade jättegott. Sallad med piffig dressing serverades till. Jag hade helst velat prova deras Eggs Benedict men det har de bara till brunch på helgen. 

• Like 1

• 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jag har ätit lunch några gånger på K-märkt i Garnisonen på Östermalm. De behöver verkligen ingen reklam. Det är långa köer om man kommer vid lunchrusningen men lite kortare om man är där före eller efter den. I alla fall så går det jättebra att äta LCHF/paleo där. Man tar av buffé, brukar vara tre rätter, med tillbehör och sen vägs maten och man betalar därefter. Har ätit mig mätt riktigt billigt ett par gånger.

I dag åt jag jättegod kyckling med aprikos, kötfärslimpa som smakade mycket. Till det stekt kål. bönor och lila sötpotatis (har aldrig sett i Sverige förutom), sallad och god fet dressing. Förra gången hade de blomkålris.

• Like 3

• 2 weeks later...

Hemköp Hornstull (i tunnelbaneplanet). Stora räkmackor. Om du känner för en portion räkor med ett skivat ägg och majonnäs (verkar vara riktig majonnäs). Kommer tyvärr på en tråkig polarkaka, men den är ju lätt att undvika. 69 kr, mycket prisvärt.

I Hemköp cafeteria, utanför kassorna.

/kolissnålis

• Like 3

Hemköp Hornstull (i tunnelbaneplanet). Stora räkmackor. Om du känner för en portion räkor med ett skivat ägg och majonnäs (verkar vara riktig majonnäs). Kommer tyvärr på en tråkig polarkaka, men den är ju lätt att undvika. 69 kr, mycket prisvärt.

I Hemköp cafeteria, utanför kassorna.

/kolissnålis

Man kanske kan få den med glutenfritt bröd. ;-)

• 2 months later...

Helt nyöppnat i Stockholm, förra veckan, Mother, http://motherstockholm.se/#/. Har ännu inte varit där. Stjärnkrögarna Danyel Couet och Melker Andersson ligger bakom, och krogen är en hälsosatsning tydligen.

http://www.alltomstockholm.se/restaurangbar/article4137478.aos

Såg precis de vad skriver om sina efterrätter "Sött är gott! Men vi väljer att aldrig använda raffinerat socker i våra desserter eller bakverk. Istället förlitar vi oss till den naturliga sötman i exempelvis frukter, stevia och björksocker." Låter ju lovande. Bara några stenkast därifrån ligger Eggs Inc. 

• Like 2

• 3 weeks later...

Finns det några bra förslag på lunchresturanger i Kista. Det enda jag lyckats få till att äta till lunch här som känts helt ok är hamburgare på Texas Longhorn, utan bröd och med sallad istället för pommes. Men det lär ju finnas andra bra ställen kan jag tycka.

• 1 month later...

jag var på Café Dox i Gamla Stan häromdan. Frågade vad de hade som var LCHF och tjejen i kassan åt sånt själv, så hon ordnade en jättefin tonfisksallad med ägg, en bit avocado, minus tomater och annat som var högra sockerhalt i. Dessutom blev den billigare än den vanliga tonfisksalladen :) Stora Nygatan, men jag minns inte numret, nära Kåkbrinken.

• Like 3

• 3 weeks later...
  • 1 month later...

Såg ett evenemang på Facebook: https://www.facebook.com/events/1591544417840956/

Kan ni läsa det, eller måste man vara medlem i den här gruppen https://www.facebook.com/groups/305688729595224/ (LCHF/Paleo Stockholm Events)?

Allafall, det är LCHF-picknick i Rålambshovsparken, 27 maj kl 17.30, vid den vita statyn "Fjärilen" av Elli Hemberg.

• Like 1

Såg ett evenemang på Facebook: https://www.facebook.com/events/1591544417840956/

Kan ni läsa det, eller måste man vara medlem i den här gruppen https://www.facebook.com/groups/305688729595224/ (LCHF/Paleo Stockholm Events)?

Allafall, det är LCHF-picknick i Rålambshovsparken, 27 maj kl 17.30, vid den vita statyn "Fjärilen" av Elli Hemberg.

Går inte öppna så dom får vara ifred ☺

Går inte öppna så dom får vara ifred ☺

Så här skriver Linda på Facebook-eventet:

Hejsan!

Hjärtligt välkommna på picknick.

Vi LCHFare tycker det är så roligt att träffas, nu ses vi ute i det gröna i sköna maj, vi får verkligen hoppas att inte arilvädret håller i sig.

Ta en flaska under armen, något gott att äta, en filt och kom till Rålandsbshovsparken.

Vi ses vid det stora vita konstverket (som syns på bilden), jag sitter på en filt där intill.

(Rålamshovsparken får man dricka alcohol i fram till midnatt)

Jag kan vara där från 17.30, om ni inte hinner till den tiden kommer du självklart när ni kan. Var och en tar med sin egen mat och dryck. Vi äter och dricker gott och pratar med likasinnade, har mysigt. Kanske någon kan ta med sig kubb eller så? Jag vet inte hur jämn marken/gräsmattan är i rålambshovsparken, men det löser sig. Vill man grilla, ta med en egen engångsgrill eller så

Dela gärna vidare evanemanget till era LCHF kompisar, så att så många som möjligt får möjlighet att komma.

Kram Linda Katten Johansson

• Like 2

På grund av extremt otrevligt väder i Stockholm i dagarna, har picknick-evenemanget ändrats till restaurangbesök:

Hejsan!

Det ser ut att bli regn imorgon, så vi har bestämt att vi går ut och äter på restaurang Mälarpaviljongen http://malarpaviljongen.se/
Vi ses vid Fridhemsplans tunnelbana, uppgång Drottningholmsvägen, vid spärrarna. Så går vi dit tillsammans.
Jag hoppas att vi ses

Kram Linda Katten Johansson

Kommer ni?  :)

• 8 months later...
  • 3 weeks later...
  • 4 months later...
  • 6 months later...