Jump to content

LCHF och bröstcancer

susselis

Recommended Posts

Hej. Jag äter tamoxifen efter att ha haft ett tufft år med cancerbehanling. Jag ska äta det i 9 år till. Men har tyvärr gått upp vikt ant. pga av medicinen. 10 kg.

Kan man äta enl. LCHF utan att det blir ett problem med hormoner. Är fundersam om det påverkar hormoner i kroppen på ett för mej inte bra sätt.

• Like 3

Om jag säger så här, hur äter du idag? Är det vanlig mat med pasta, bröd,lightprodukter och juicer? LCHF är ju naturlig mat med naturliga fetter och massor av olika grönsaker, jag har svårt att tro att det skulle vara farligt?! Men det kanske finns andra som vet bättre!

• Like 5

Om du plockar ut spannmål, socker, juice och ersätter indurstriellt processade fetter med natuliga (smör, fettrand, avocado, nötter, kokosolja, olivolja os.v.) kan du inte hamna fel. Du kan gå ner i vikt av det också vilket ju alltid är kul.

Oavsett om du går neråt 20 gram kolhydrater eller äter 70 eller mer för den delen så åter du en mycket näringstätare kost än innan - själv äter jag liberal LCHF och KAN inte komma upp i över 120 gr kolhydrater om dagen hur jag än mumsar frukt och rötter. Utan spannmål och/eller socker har jag inte en chans att komma upp i de rekommenderade mängderna kolhydrater. (Det säger ganska mycket om rekommendationerna..  :ph34r: )

Sen känner du efter helt enkelt vad som funkar bäst för dig. 

Jag önskar dig ALL lycka i kampen mot denna eländiga sjukdom.

• Like 6

Jag vill påstå att en sån kostförändring kommer att påverka dina hormoner, exakt hur är beroende av ett antal olika saker. Vilka hormonförändringar tror du skulle vara mindre bra för dig, är det högt östrogen du vill undvika, eller balansera upp det ?  

Det känns logiskt att man efter en cancerbehandling försöker se till att kroppen får så näringstät kost som möjligt för att stötta det försvagade immunsystemet och reparera alla skadade celler. Följer man en grönsaksrik LCHF uppnår man det men det kan vara värt att komplettera med supplement - mineraler och vitaminer på burk. 

Dessutom tror jag att det är viktigt att undvika allt som ger höjt blodsocker, glukos.  

• Like 4

Jag vill påstå att en sån kostförändring kommer att påverka dina hormoner, exakt hur är beroende av ett antal olika saker. Vilka hormonförändringar tror du skulle vara mindre bra för dig, är det högt östrogen du vill undvika, eller balansera upp det ?  

Det känns logiskt att man efter en cancerbehandling försöker se till att kroppen får så näringstät kost som möjligt för att stötta det försvagade immunsystemet och reparera alla skadade celler. Följer man en grönsaksrik LCHF uppnår man det men det kan vara värt att komplettera med supplement - mineraler och vitaminer på burk. 

Dessutom tror jag att det är viktigt att undvika allt som ger höjt blodsocker, glukos.  

Fast jag tror INTE folsyra om man tar tillskott. Det verkar lite omtvistat men jag har hört experter varna för folsyran vid cancer. Bl a Rhonda Patrick "Folic acid needed in the absence of cancer because you need it to build new DNA – but this is a problem if you do have a cancer because it can be a bad thing for the same reasons (folic acid needs to produce DNA because cancer cells are highly proliferative)." http://www.foundmyfitness.com/news/s/ugizkn/timeline_joe_rogan_experience_502_with_dr_rhonda_patrick

Tyvärr så tillsätts folsyra ofta i multivitaminer som säljs i Sverige. 

Eftersom kolhydrater ökar insulinet och insulinet driver på tillväxten av celler, så bör en så kolhydratfattig kost som möjligt vara det bästa vid en cancersjukdom.

Men jag förstår din fråga, eftersom Tamoxifen "minskar" östrogenet i kroppen, Och LCHF är en "hormonstabiliserande" kost. Men jag tror ändå att du har allt att vinna på att utesluta allt socker, spannmål och stärkelse. Men ät mycket ovanjordgrönsaker och även kokosolja.

Kanske, utan vetenskapliga belägg, kan det vara bra för dig att dra ner på mejerierna. Kolla upp Paleokosten  :)

• Like 6

Tamoxifen binder till östrogen-receptorerna där det är verksamt och blockerar därmed östrogenets effekter i området. Det MINSKAR INTE totala östrogenet i blodet, vilket också är orsaken till ett par av de klart oönskade biverkningarna - endometrios samt endometriell cancer. Östrogenet som nu inte binds av de receptorer där Tamixofenet är verksamt hamnar alltså på andra ställen i kroppen.

Vad du vill göra är att i stället för att flytta på problemet, förändra det som gör att din kropp driver den ökade östrogrenproduktionen. Här kommer LCHF in i bilden, då det bidrar till förbättrad insulinsensitivitet. Insulinresistensen är det som driver östrogenproduktion och är grundorsaken till typiska hormonella västvärldsjukdomar.

• Like 3

Tack för alla svar. Nu har jag fått svar på det jag undrade och var orolig över.

Har man som jag haft en östrogenkänslig hormon så finns det en liten rädsla över att man gör så det blir fel i kroppen.

Förhoppningsvis så försvinner muskel och ledvärk av bara farten.

:)

• Like 1