Jump to content

B6 & B12

Aerium

Recommended Posts

Jag kan inte söka efter B6 och/eller B12 i forumet, så jag ber om ursäkt ifall detta har pratats om tidigare.

Men jag är lite inne på att skaffa dessa kosttillskott: Magnesium, D-Vitamin, Omega3, B6 och B12.

http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Mineraler/Magnesium/M3-PurePharma.htm

http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Vitaminer/A-D-E-K/D3-Pure-Pharma.htm

http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Fettsyror/Marina-fettsyror/O3-PurePharma.htm

Dessa har kostdoktorn tipsat om och jag vill ha bra kvalité på produkterna, så dom ser lovande ut. Men jag är lite förvirrad över vad jag ska välja för B6 och B12? Jag ser även att Magnesium "M3 Pure Pharma" innehåller B6. Vilket gör det hela ännu mer komplicerat.

Kan ni snälla hjälpa mig? :)

B6 kan man ha lite av om man supit under livet. B12 vet jag inte hur man får brist på om man inte är strikt vegetarian eller vegan eftersom det finns i animalisk föda. Vissa hävdar att det duger med jäst, men det lär ska vara vegetabilisk B12 som inte vår kropp begriper sig på. Om någon vet mer - upplys oss!

För något år sen fick jag tipset att testa B12 därför att jag brukade ha så enormt torr hud och trötta binjurar. Det kliade efter dusch eller bad och handryggarna var nariga med små självsprickor. Tipset jag fick innebar en kur med terapeutisk dos (5000 mikrogram) och efter en månad var händerna mjuka som en barnrumpa. Sen dess tar jag en kortkur på nån vecka när jag känner att händerna känns torra igen.

Efter att ha läst noga har jag lärt mig att de flesta tillskott är av typen cyanokobalamin, även om det är en av de varianter som vi behöver minst. Metylkobalamin lär vara bättre, lättare tas upp av kroppen osv. Det finns flera som säljer, men jag har anlitat StopAgingNow i några år. iHerb verkar också ha mycket av intresse. Det är dock stönigt att importera själv. Det verkar som om de håller på att skruva åt tumskruvarna på Postnord och tullverket.

• Like 1

En annan, även om den är udda och ovanlig är att laga all mat man äter själv från enbart de främsta råvaror man över huvudtaget kan finna!

Och då ingår som regel inälvor minst en eller två gånger i veckan!

Färsk fisk.. minst 2 gånger i veckan!

Det blir sammanlagt fyra dagar, de andra tre kan om man vill spenderas på gräsbeteskött, ekologisk kyckling/gris/vilt!

Och på detta.. minst 500 gram grönisar om dagen i snitt.. variera dessa efter årstid och smak!

Fisk brukar jag undvika. Är lite histaminkänslig och det verkar som om fisk drar igång sånt. Inälvsmat är jag usel på, men det har hamnat på tapeten senaste tiden så vi har bestämt oss för att leta upp några läckra recept och försöka komma igång. Lever är ok, men annat har jag aldrig fixat att äta.