F.d vegan ska börja LCHF - tips för att ta blodprov?

anna_qs

Recommended Posts

Ska börja med LCHF och skulle vilja ta mina blodvärden innan jag sätter igång för att ha något att jämföra med. Inte bara HDL & LDL utan även ApoB, ApoA1 & CRP. Är det ytterligare prover man bör ta?

Är det någon som vet om vanliga VC brukar ta dessa om man frågar? Har annars sett att man kan beställa prover själv online (http://www.werlabs.se), är det någon som har testat dem? 

• Like 1

Werlab funkar bra.. man får vad man betalar för.. man slipper tjabba med en okunnig läkare och dina prover granskas av en anonym läkare som kommenterar dessa om något skulle avvika allt för mycket!

Allt förutom själva blodprovet sker via mail!

Rekommenderar att du tar stora provet från början.. när du sen sett att det mesta är okej så kan du senare checka de mest intressanta!

• Like 7

Ska börja med LCHF och skulle vilja ta mina blodvärden innan jag sätter igång för att ha något att jämföra med. Inte bara HDL & LDL utan även ApoB, ApoA1 & CRP. Är det ytterligare prover man bör ta?

Är det någon som vet om vanliga VC brukar ta dessa om man frågar? Har annars sett att man kan beställa prover själv online (http://www.werlabs.se), är det någon som har testat dem? 

Du borde kanske ta B12, järn, zink, magnesium, och d-vitamin?

• Like 3

Tack för alla svar! Xiro, med vilket prov mäter du ämnesomsättning?

Främst via blodprov på thyroidhormoner, de ingår i Werlabs stora test.

En annan intressant aspekt är kroppstemperaturen! Försök gärna fastställa vilken din typiska kroppstemperatur är nu, och vad den typiskt blir en tid in på LCHF. Använd samma termometer, i liknande situation (tid på dygnet, aktivitet/vila, etc), så att jämförelsen blir så bra som möjligt.