Jump to content

Dödliga mediciner och organiserad brottslighet

Rickard

Recommended Posts

Ja Johan  ;) 

Fast om du för några sekunder sätter dig in i hur många här tänker ... så är SFA en bra källa till energi ...och de försök som görs utgår från att den är dålig...

Det skulle vara intressant och se försök där man lät SFA vara konstant och MUFA öka ....om det är så att MUFA (typ olivolja ) kan ha en viss skyddande verkan vid hjärtsjukdom så skulle det vara en elegantare förklaring än att SFA orsakar hjärtsjukdom...för samma Cochrane studie visar egentligen just det att om man ändrar sammansättningen av andra makonutrienter (PUFA, SFA , kolhydrater och protein) så finns inga "säkra" statistiska samband.

Ytterligare ett intressant klipp från studien

"but effects on all-cause mortality (RR 0.97; 95% CI 0.90 to 1.05; 12 trials, 55,858 participants) and cardiovascular mortality (RR 0.95; 95% CI 0.80 to 1.12, 12 trials, 53,421 participants) were less clear"

Det ger sammantaget utrymme för den ganska intressanta hypotesen att mer MUFA + SFA kan vara det rätta  ;) 

Men absolut så var författarens slutsatser att fortsätta var försiktig med SFA...men med ovan förda resonemang kanske man ändå kan skapa rimligt tvivel om att det är den bästa åtgärden :)

• Like 4

Varför skulle man tro det? Den största effekten uppmättes ju när man ersatte SFA med PUFA, vilket har visats i många studier tidigare.

"When we subgrouped according to replacement for SFA, the PUFA replacement group suggested a 27% reduction in cardiovascular events, while there were no clear effects of other replacement groups"

• Like 1

Varför skulle man tro det? Den största effekten uppmättes ju när man ersatte SFA med PUFA, vilket har visats i många studier tidigare.

"When we subgrouped according to replacement for SFA, the PUFA replacement group suggested a 27% reduction in cardiovascular events, while there were no clear effects of other replacement groups"

Jag ser att jag läste slarvigt :) Jag är så van vid att tänka att olivolja är bra...varför vet jag inte.  ;)  Men det ändrar inte innebörden i det jag skrev.

Men jag tror att du liksom väldigt många andra är så övertygade om SFA:ns onyttighet att det blir svårt att ta in det argument jag och andra här  försöker framföra...att det kan finnas någon "olja" som är bra för hjärtat...det är inte samma sak som att SFA är dåligt för hjärtat!  För att försöka verifiera eller motsäga det påståendet  så kan man inte minska SFA samtidigt som man ökar andra "oljor".

Intressanta klipp från studien:

"no effects were seen in studies replacing saturated fat with carbohydrate or protein"

"The ideal type of unsaturated fat is unclear."

Se nedan...varför ingen skillnad på total dödlighet? ...varför ingen effekt på hjärtdödlighet?

Sk_rmklipp.jpg

Se grafen nedan...känns det som man skrikande av skräck ska minska andelen mättat fett utifrån detta?  ;)

Sk_rmklipp.jpg

• Like 4

Allting är ju relativt förstås, det finns ju alltid nånting värre som transfett eller liknande.

Man kan ju inte bara addera MUFA utan att minska något annat i kosten. Men jag tror inte MUFA har någon skyddande egenskap, jag tycker det verkar tvärtom faktiskt. Flera studier visar på försämrad funktion i artärernas cellväggar efter en måltid med olivolja. 

Problemet med den där grafen är samma som många andra undersökningar på mättat fett, att den inte tar hänsyn till vad man bytt ut det mot. Vi har ju sett att raffinerade kolhydrater inte är en fördel. Sen är det ju bara en procent skillnad mellan punkterna, och det ser ju ut som att dom bara har data på 10, 11 och 12. Kanske lite för liten skillnad i in-datat för att man ska kunna se nånting vettigt.

• Like 2

Näää...men som mycket i den här världen så ger det inte något direkt stöd för någons teorier ;) .... jag väljer att falla tillbaka på att evolutionärt så verkar det underligt om kroppen skulle ha allvarliga problem med naturligt mättat fett....du väljer att gå på undersökningar som möjligtvis kan ge stöd till dina teorier

Om man nu ska peka på något intressant i studien så tycker jag att det är direkt förvånande att man kan hitta en tydlig signifikant skillnad i hjärthändelser men inte hjärtdöd. Någon teori om detta?

Det som är också värt att påpeka att om vi talar i absoluta tal är  de uppmätta förändringarna minimala vi kommer inte ens upp i nivå med statiner.

• Like 1

sjukvård borde vara en ganska konstant faktor? totaldödligheten som inte heller ökar, talar väl lite för det?

Håller med om tidslängden på studierna...jag försökte mig på en fråga här när det gällde statinerna  men där var det ingen som kunde svara egentligen...dessutom kan man ha olika typer av kurvor på tidsaxeln... t ex såna som ger stor skillnad i början av mätperioden och liten mot slutet och vice versa...det är ju också viktigt att veta för att dra några vettiga slutsatser.