Victoriagrant Posted October 17, 2015 Share Posted October 17, 2015 Hej! Bestämde mig för att registrera mig här endast för att dela med mig av min berättelse, jag har kanske missat om någon har haft en liknande historia, men jag har googlat och letat den senaste månaden för att finna svar på varför jag mådde så dåligt utan att hitta något på just kostdoktorn. Jag har ätit strikt LCHF sedan mars 2015, och upplevt endbart positiva hälsoeffekter. Bör noteras att jag inte har någon överviktsproblematik, snarare är jag åt det andra hållet, har alltid varit vad som kan kallas för nästan mager, men inte ohälosamt mager. Min hälsa har som sagt varit god sedan LCHF starten, min anledning till att börja med denna kost var psykologisk, jag har alltid drabbats av allvarlig PMS, som har resulterat i självmordstankar och oförmåga att fungera i vardagen. LCHF har som sagt utraderat det problemet, och jag skulle aldrig gå tillbaka till en kolhydratkost. Däremot så hände det något i september som fick mig att börja tvivla. Jag hade tappat hår sedan i somras, i en rasande takt fällde jag hår som en hund eller katt, nu i oktober har jag kanske tappat 35-40 % av mitt forna hårsvall, som för övrigt alltid varit extremt tjockt och kraftigt. Eftersom nästan alla LCHF bloggar och websidor hävdar att detta är vanligt vid en kostförändring så har jag inte brytt mig särskilt. Vad som fick mig att ifrågasätta om det var kostomställningen var att jag började känna andra märkliga symptom. En extrem trötthet i kombination med en yrsel som fick mig att misstänka att jag skulle kunna svimma. En overklighetskänsla följde på det, och jag kände mig inte närvarande i min kropp. Varje steg var ett äventyr, och tankarna var dimmiga, kunde inte tänka klart helt enkelt. Eftersom jag är student så gav detta mig panikkänslor. Andra symptom var en krampaktighet i halsregionen och tryck över bröstet, även andningsproblem, illamående, synproblem - kunde ibland inte fokusera överhuvudtaget, något som enbart var temporärt - vilket gjorde att jag misstänkte att det inte alls var försämrad syn i överlag, utan något annat som spökade. Tröttheten var nog det värsta, jag orkade ingenting. På helgerna låg jag i sängen hela dagarna, orkade kanske vara uppe i någon timme, men sedan kom tröttheten över mig, tillsammans med en ledvärk i kroppen som försvagade mig ännu mer. Nu blev jag riktigt orolig, och på uppmaning av släkt och vänner sökte jag mig till vården. Jag fick komma redan nästa dag, eftersom andningsproblem tydligen prioriteras. Bör tilläggas att jag vid det här laget hade självdiagnostierat mig med hypotyreos, och var även livrädd för att provsvaren skulle komma att visa ingenting, en historia som jag hört av många andra. Läkaren misstänkte även hypotyreos, och blodprov togs, resultaten var som jag fruktat, allt såg normalt ut! Jag blev både upprörd och lättad.. kände inte någon förhoppning till att behöva ta levaxin för resten av livet, men vad var isåfall felet!? Började läsa på om brister, och hamnade hos Dr Dahlqvist, som hade publicerat en artikel vid namn "Fantastiska magnesium", den artikeln ledde mig mot nästan en omedelbar förbättring. Jag inledde med den rekommenderade dosen magnesium för min vikt, vilket var ungefär 600mg, jag har idag höjt dosen till 725 mg per dag, och jag mår idag som innan jag insjuknade i det märkliga tillståndet. Jag började med magnesium citrat endast för en vecka sedan, och redan nästa dag var det en dramatiskt förändring. Jag kunde gå dagar i en total dimma, utan ork, men nu vaknade jag upp ur dimman, och såg världen igen. Tack vare magnesium! Nu en vecka senare känner jag inga symptom, möjligen en liten ynka yrselkänsla på morgonen, men det går alltid över nu, tidigare blev det bara värre. Varför fick jag en sådan magnesiumbrist? Jag tror att det har att göra med att man kissar mer på en LCHF kost, dessutom ska det vara en dålig idé att ta D vitamin, då den tydligen konkurrerar ut magnesium, om någon av er upplever de symptomen jag nämnt, så se över er magneisum och Dvitamin, jag tar idag ingen d-vitamin (däremot tar jag ZINK). Håravfallet har hållt i sig, och jag tappar fortfarande hår, däremot tycker jag att det har stannat av lite.. men det kanske är önsketänkade. Jag rekommenderar även denna sida: http://www.mymagnesiumdeficiency.info/my-experience-with-magnesium-deficiency/ 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rylandes Posted October 17, 2015 Share Posted October 17, 2015 De flesta av oss lider av magnesiumbrist av många olika orsaker. Grunden är nog att nästan alla matvaror har tappat stor del av sitt magnesium mycket tack vare vårt användande av konstgödsel. Vi tillför inget till jordarna. Sen har vi spannmål som sannolikt tar med sig mineraler på sin väg genom kroppen. Det är riktigt att LCHF i början minskar på vatteninnehållet i kroppen, ca 2-3 kilo. Så där försvinner lite grand. Sen har vi haft sommar, då man kanske svettas mer och då försvinner det både salt och magnesium. En del av den effekt du känner kan vara saltbrist. Jag brukar känna likadant om jag glömmer saltet. När man äter riktig mat av LCHF typ är den antiinflammatorisk. Dvs att det sätter igång ett antal reparerande processer som annars inte utförs. Sannolikt därför som många tycker de mår så bra på LCHF kost. Centralt i detta är D-vitamin som också behöver magnesium för att processerna ska kunna utföras. Tar man D-vitamintillskott eller solar tar detta så mycket magnesium som behövs för att köra processerna. Är magnesiumnivån låg innan så uppstår en brist. Så det är definitivt ingen bra idé att sluta med D-vitamin. Ditt immunförsvar blir då inte så bra som det kunde vara. Istället behöver man möta D-vitaminintaget med magnesium. Den nivå du anger verkar rimlig för detta. Det brukar påpekas här och på andra bloggar att D-vitamin ska kombineras med magnesium för bästa resultat. -- 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vivi Posted October 18, 2015 Share Posted October 18, 2015 hej, jag tappade också mycket hår i början av LCHF, men det har kommit tillbaka när jag börjat med MSM 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts