Jump to content

Xiro

Recommended Posts

Ok, tack, ska läsa på om ålfiske.  

Gurkmeja från långtbortistan kanske är bra i den mån den kan minska/ersätta mediciner? Nån extra transport är säkert ok i den vinkeln. 

Du kanske kan hjälpa till att hitta en lokal ersättare till gurkmeja, vore toppen ;)

Ps. Googlade på ålfisket. Verkar som att endast några få har tillstånd att fiska ål - det gör nog att fisket blir hållbart. Så ål får stå kvar på listan. 

• Like 1

Älgört låter kanon! Läste att samer även använde den som ersättning för kaffe när det var svårt att få tag på.

Glasålar odlas väl, om jag minns rätt. Men det kanske ändå är bättre än industriella kosttillskott? Ålen jag föreställde mig först var från Martins lilla rökeri i Yngsjö, på skånes ostkust :D

Tänkte inte att man kan odla gurkmeja i sverige, men det går tydligen!

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=178575.0

Kjell, var kan man läsa hur mycket k2 det finns i kött?

• Like 1

Här en list som baseras på en amerikansk och en holländsk studie från 2006 resp 2000. Man har använt i handeln förekommande livsmedel.

Att jag skriver "gräsbetat kött och ägg" ovan bygger inte på att någon (vad jag vet) mätt innehållet av K2, utan på kunskapen att det är så våra förfäder tillgodosett behovet av K2. Bakterier i djurens magar fermenterar gräs och örter varvid K2 bildas, precis som vid fermentering av sojabönor till natto.

VitaminK2foodsource.jpg

Här källan till de amerikanska värdena: http://www.ars.usda.gov/SP2UserFiles/Place/80400525/Articles/JAFC54_463-467.pdf

De övriga är uppmätta av Schurgers och Vermeer i Maastricht, Holland, men jag finner ingen fulltext på nätet.
  • Like 5

Bra initiativ!  :)  Jag är lite skeptisk mot det här supplementerandet vi håller på med ... bra närodlad mat måste rimligen vara ett otroligt mycket bättre alternativ!

Men  jag har ganska svårt att se mig själv plaska runt i myrarna med gummistövlar och leta efter sniglar och Johannesört.  ;)

• Like 5
  • Haha 1

• 1 month later...

Vill påminna om grönkålen, som skördas nu. En grönsak som man inte hör så mycket om, tyvärr. 

- den odlas i Sverige, dvs lokalt.

- den odlas på friland och inte i växthus, så det slösas inte med energi för uppvärmning och belysning.

- den skördas ända in i december.

- den innerhåller massor av nyttigheter, enligt alla tabeller.

- man kan tillaga den på så många olika sätt. T ex, fräsa upp lök och vitlök, hacka ner grönkål och låta det puttra en stund. Sen hälla i en skvätt grädde. 

Det blir jättegott tillbehör till kött/fisk/fågel.

Man kan göra chips av grönkål.....finns många olika recept på nätet.

Och jag är inte grönkålsodlare  :)

• Like 7

Vore synd att avstå paprika! Odla den själv, om den köpta är ett problem. Går bra att odla i kruka, blir väldigt goda paprikor.

Citrusfrukter tänker jag, att de i vissa rätter kan ersättas av rabarber. Vad tror ni om det? Bra syra och obefintlig sötma i båda...

Sen funderar jag om du menar att tandkräm ska ersättas med kokosolja, men kokosolja ska ersättas med smör och ister... Jag vill då inte borsta tänderna med smör. :unsure:

• Like 1

Mig veterligen så får jag ingen plack.

Nollar du kolisarna så räcker det med en tandpetare.

I princip har du rätt. Men då måste du verkligen nolla kolisarna. Lite kh i grönsaker gör att du får lite plack.  :)

Användning av tandpetare / tandsticka är bra!

Vet inte precis att grönsaker orsakar plack, men de har en tendens att fastna mellan tänderna. Plack tror jag bildas av dåliga kolhydrater.

Vad jag har förstått, så finns det inga goda eller dåliga kolhydrater. Plack är en bakteriebeläggning. Bakterier i munnen gillar att knapra på kolhydrater - vare sig de kommer från grönsaker, grädde eller godis. 

Sorry Xiro, nu blev det lite off topic.

Jag skulle nog vilja säga att grönsaker tillhör de goda kolhydraterna, medans pasta,bröd osv tillhör de dåliga kolhydraterna. Av någon konstig anledning så har jag ingen plack. Har läst flera som upptäckt samma fenomen när de lämnat kohydratträsket.

• 4 months later...

Vi konsumerar en hel del som transporterats långväga - klurar på vilka lokala produkter man skulle kunna använda istället. Och så köper vi en del som liknar sånt vi bara går förbi i naturen, t ex ogräs. Vi köper även en hel del industriellt framställt, som kan lösas på mer naturlig väg. Vissa saker kanske inte är hundra ekvivalenta, men kanske tillräckliga eller åtminstone en bra bit på väg.

Hjälp gärna till med listan nedan, vore en kul gemensam övning och inspiration när man inte vill gå över ån efter vatten...

Om listan växer till sig tänker jag mig att den kan sorteras och kategoriseras.

Kokosfett - Smör, talg, ister

Avokado - ?

Paprika (för att piffa sallad, mycket c-vitamin) - Grönkål, rödkål, nypon m fl

Ruccola - Maskrosblad

Spenat - Kirskål

Cashew - Hasselnöt (verkar dock mest importeras från t ex Turkiet)

Pasta - Zucchini, vitkål

Kaffe, kakao - rostad maskrosrot, älgört?

Gurkmeja - Älgört, eller lokalodlad gurkmeja

Insulin - LCHF, potatismjöl

Lugnande - Kamomill, johannesört, inte dricka kaffe

Smärtstillande - Älgört, gurkmeja (gärna lokalodlad)

Blodförtunnande - Omega-3, vatten

Blodtryckssänkare - LCHF, magnesium, gurkmeja (gärna lokalodlad), vitlök

"Blodproppshämmare" - Gurkmeja (gärna lokalodlad)

Multivitamin - Lever, ägg, ål, sill, njure, persilja, torkade tomater?

Magnesiumtillskott - Pumpafrö, sniglar, hasselnötter, bondbönor?

Omega-3-tillskott - Sill, ål, makrill, lax m fl

D-vitamintillskott - Ål, gös, aborre, sill, lax m fl

C-vitamintillskott - Nypon, persilja, vinbär, havtorn, grönkål m fl

B12-tillskott - Blodmat, lever, kött

Zinktillskott - Ostron, torkat renkött, kött

K2-tillskott - Natto, eller ost, naturbetat kött och ägg dagligen

Gel och kräm för ansiktet - ljummet vatten

Tandkräm - Kokosolja med myntaolja och gurkmeja (gärna lokalodlad)

Sömnpiller - daglig vistelse utomhus och mindre kaffe

Less is more FTW! :D

När jag läste detta, som kom jag direkt att tänka på http://www.skogsskafferiet.se/

Där finns en förteckning över ätliga växter. De är katalogiserade månadsvis, så det är lätt att hitta vad man kan plocka månad för månad. Kan förstås skilja, beroende på var i landet man bor, men är en ledstjärna iaf.

Mina fem ören:

Kaffe - cikoriakaffe, en variant som dracks förr när det var ransonering(eller dålig tillgång) på kaffe. Jag har helt fastnat för denna variant. Tycker det är jättegott.

Lugnande - utöver det som nämns; yoga och meditation

Smärtstillande - pilbark

K2 - syrade grönsaker av alla de slag.

• Like 2

• 1 month later...

Idag fick jag för mig att testa borsta tänderna med smör. Det var svårt att inte svälja allt på en gång då det är så himla gott! Körde med ett osaltat lokalproducerat Marockanskt smör med runt 80% fett. Känns jättefräscht i munnen, ungefär som med kokosolja fast godare smak tycker jag. Smör innehåller ju K2-vitamin som ser till att kalcium hamnar där det ska, t ex i tänderna, så det kanske är extra bra?

Jag googlade om borstning med smör men hittade inget. Hittade dock denna intressanta artikel http://www.mintandchili.com/why-i-dont-use-toothpaste. Den säger att vanlig tandkräm hindrar återuppbyggnaden av emaljen genom att tänderna täcks med ett lager glycerin som tar typ 40 borstningar att bli av med. Jag är så glad att mina barn nu börjat insistera på att borsta med kokosolja! Särskilt då min äldste har mineraliseringsstörningar. Artikeln länkar till gratis läsning av en bok på 306 sidor om hur man kan borsta med naturtvål för att behålla sina tänder friska genom hela livet.

Undrar om kokosolja/smör främjar eller hämmar återuppbyggnad av emaljen, nån som vet?

Ps. Det blev väldigt kul när jag med allvarlig min sa till frus släktingar att jag borstade tänderna med smör för hennes ära. Efter nån sekunds tystnad skrattade vi alla så vi kiknade - smör förenar människor och ger glädje :D

• Like 4

Mina barns tandvårdspersonal känner inte ens till K2-vitamin. Roar mig med att fråga dem vid varje besök, och dessutom påminna dem om lästipsen jag gett vid alla föregående besök :D

Har en vän som är tandläkare med egen klinik. Han verkar ligga i teknikens framkant, men kände inte heller till K2 när jag pratade med honom för ett tag sedan.

Ps. Tänderna känns fortfarande lena sedan jag igår borstade dem med smör, har varken borstat eller ätit/druckit sedan dess. Känns möjligen som att den lena känslan håller ännu längre än med kokosolja,men det är för tidigt att säga. Ingen kostig bismak heller.

• 5 months later...

Kompletterade nyss första inlägget med cikoria som kaffeersättning. Min mormor tipsade mig om det härom veckan :)

Btw så slarvar jag med smör på tandborsten, blir kokosolja på slentrian, måste skärpa mig där. Nån av er som borstar med smör?

Vidare funderar jag på om man kan smörja huden med smör utan att det luktar konstigt. Kanske ska det vara klarat smör? Eller talg? Och man kanske kan blanda i nån ört för mild och fin doft?

Citrusfrukter tänker jag, att de i vissa rätter kan ersättas av rabarber. Vad tror ni om det? Bra syra och obefintlig sötma i båda...

Sen funderar jag om du menar att tandkräm ska ersättas med kokosolja, men kokosolja ska ersättas med smör och ister... Jag vill då inte borsta tänderna med smör. :unsure:

Vilken bra idé- jag ska absolut prova med rabarber! Älskar rabarber, men har slutat äta det eftersom det oftast förekommer i rätter med socker. Men nu ska det bli av!

Mitt problem med att borsta tänderna med smör är att inte svälja allt genast, för det är så gott! :D

Kan även bli viss smördoft kvar - kanske klarat smör piffat med mynta vore bättre?

Btw - tackar för iAnnas tips om örtpiffat klarat smör - har lagt in i första inlägget!

Ps. Har även kompletterat första inlägget med annat nyss.

• Like 2

"Miljögifter i 81 procent av undersökta grundvattenprov i Skåne" - Länsstyrelsen Skåne 2016-12-07

http://www.lansstyrelsen.se/skane/sv/nyheter/2016/pages/milj%C3%B6gifter-i-81-procent-av-unders%C3%B6kta-grundvattenprov-i-sk%C3%A5ne-.aspx/

Oroväckande! Snart räcker det inte att gå över ån efter vatten... B) Ekonomisterna, teknikoptimisterna och konsumisterna måste inse att ekologin har veto.

• Like 3

• 2 weeks later...

För en vecka sedan gjorde jag en provsats tand- och hudkräm på klarat smör. Klarade gissningsvis 50 gram osaltat smör, blandade i 5 droppar myntaolja samt 3 droppar oreganoolja. Förvarar i återanvänd glasburk. Luktar o smakar rätt fräscht, och funkar bra. Nästa provbatch får några droppar till.

• Like 2

• 2 weeks later...
  • 1 month later...

Har lagt till Talg som hudkräm. Provade nyss på händerna, med några småbitar som blev över när jag gjorde äggröra. Känner ingen konstig lukt, verkar helt luktneutral. Man gno lite extra såklart så att det smälter in ordentligt, men då sitter det extra bra också.

• Like 1

• 6 months later...
Guest Tureborgaren

Jag har plockat nässlor nästgårds hela sommaren. Där jag plockat kommer hela tiden upp nya späda skott  att skörda. Massor av nyttigheter!

http://www.skogsskafferiet.se/brannassla/ : "Mycket rik på C-vitamin (särskilt tidigt på våren). Innehåller även järn, kalcium, fosfor, kisel, mangan och svavel. Brännässlan är även relativt proteinrik."

https://kurera.se/darfor-ska-du-ata-nasslor/

4 minuter sedan, Tureborgaren sade:

Jag har plockat nässlor nästgårds hela sommaren. Där jag plockat kommer hela tiden upp nya späda skott  att skörda. Massor av nyttigheter!

Jag lärde mig i somras att se skillnad på han och honblommor. Tydligen ska fröna vara riktiga hälsobomber, precis som plantan. Jag hittade några stånd (de jag har på tomten klipper jag så de hinner inte sätta frö) med jättetjocka fröställningar men av nån orsak jag inte kan förklara blev det inte av att jag skördade dessa. Ångrar mig. :(

• Like 2

• 10 months later...
Guest Tureborgaren

På dagens långpromenad upptäckte jag att det är otroliga mängder med nypon på buskarna. Rafsade ihop ett gäng som nu kokar till mos. Tar med mig större påse nästa gång!