DRAKULLA Posted October 18, 2015 Share Posted October 18, 2015 Min man var hos en sköterska häromdagen för att kolla upp sin tilltagande tinnitus och hörsel. I samband med det kollades blodtrycket upp. Sköterskan upplyste om att det var lite för högt och min man uppmanades att undvika mättat fett i kosten. Hon nämnde ingenting om kolhydrater så klart utan höll sig till "skolboken". Jag kände ju stor frustration när jag hörde detta och jag började föra en debatt med min man om att det hela är galet men jag kände mig osäker på argumenten och vill gärna ha hjälp av er som är mer insatta i ämnet. Vad är bevisad forskning kring just enbart högt blodtryck och LCHF? Han ska på återbesök om ett par veckor för att testa igen. Jag skulle vilja skicka med honom något att ifrågasätta ang. kosten. Jag skulle ju också bli nöjd om jag kunde få honom att äta lite bättre också. Vill inte bar tjata om kolhydraterna utan vill gärna öka hans motivation till kostförbättring. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted October 18, 2015 Share Posted October 18, 2015 Kostdoktorns snabbkurs i blodtryck (med hänvisning till studier) - http://www.kostdoktorn.se/blodtryck 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Zepp Posted October 18, 2015 Popular Post Share Posted October 18, 2015 Min man var hos en sköterska häromdagen för att kolla upp sin tilltagande tinnitus och hörsel. I samband med det kollades blodtrycket upp. Sköterskan upplyste om att det var lite för högt och min man uppmanades att undvika mättat fett i kosten. Hon nämnde ingenting om kolhydrater så klart utan höll sig till "skolboken". Jag kände ju stor frustration när jag hörde detta och jag började föra en debatt med min man om att det hela är galet men jag kände mig osäker på argumenten och vill gärna ha hjälp av er som är mer insatta i ämnet. Vad är bevisad forskning kring just enbart högt blodtryck och LCHF? Han ska på återbesök om ett par veckor för att testa igen. Jag skulle vilja skicka med honom något att ifrågasätta ang. kosten. Jag skulle ju också bli nöjd om jag kunde få honom att äta lite bättre också. Vill inte bar tjata om kolhydraterna utan vill gärna öka hans motivation till kostförbättring. Ja jösses.. får sådana fortfarande gå lösa.. och dessutom verka inom sjukvården? En av de vanligaste biverkningarna av LCHF förutom viktnedgång är just lägre blodtryck.. inte för alla men för en del! Och det beror på att insulin stimulerar njurens vattenretension.. det ökar blodvolym och därmed blodtrycket! Om man nu är en av de som lider utav hyperinsulinemi, (det är fler än man tror) så kommer blodtrycket att sjunka drastiskt.. varvid man får världens omställningsbesvär, det brukar botas momentant med ökat saltintag! Man kissar ut mer salter iomed det lägre insulinet. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 18, 2015 Share Posted October 18, 2015 När man äter kolhydrater och socker så blir vi på insidan av kroppen "försockrade" , organ och vävnader blir stelare då sockret kletar sig fast på protein i kroppen. Kärlen blir stelare och hjärtat måste pumpa med större kraft, och blodtrycket stiger. Det är den här funktionen som vi egentligen mäter när vi testar ett långtidsblodsocker, ett HbA1c, då mäter man hur mycket socker som har kletat sig fast på blodproteinet, hemoglobin under de tre sista månaderna. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor H Posted October 18, 2015 Share Posted October 18, 2015 Tim Noaks sier at insulinresistens kan føre til tinnitus, og jeg merker selv at min avtar og blir borte når jeg faster eller går strikt på LCHF. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted October 18, 2015 Share Posted October 18, 2015 Jag skulle ju också bli nöjd om jag kunde få honom att äta lite bättre också. Vill inte bar tjata om kolhydraterna utan vill gärna öka hans motivation till kostförbättring. Det där med att motivera till kostförbättring är jättesvårt. Alla är olika och blir motiverade på olika sätt. Bara du kan klura ut, och det kan vara svårt nog, vad just din man kan bli motiverad av. Blir han motiverad av att läsa en bok eller se en film eller lyssna på en läkare eller höra om anekdoter från verkligheten? Kanske du är bästa motivationen om han märker att du mår bättre av LCHF? Ha tålamod och lycka till! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted October 18, 2015 Share Posted October 18, 2015 Mitt blodtryck gick från 145/76 till 132/76. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 18, 2015 Share Posted October 18, 2015 Jag tror att sänkt blodtryck är något som "drabbar" i princip alla. Mitt gick från normalt till strax under normalt. Bifogar kurva nedan. Man ser två saker tycker jag.1. Blodtrycket varierar.2. Det är tydligt att det sjunker en del. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted October 18, 2015 Author Share Posted October 18, 2015 Tack alla för svar! Det känns bra att ha lite mer fast info att komma med och inte bara en tro. Det där med tinnitus var intressant, Tor H! Jag ska lyssna mer på Tim Noaks. Det kan ju vara en motiverande källa Innerst inne vet nog min man att det är bra med lågkolhydratkost. För några år sedan gick han ner 20kg. på 6 mån. med just denna kost under min coachning men sen är det ju det där med ölen..... Han blir lite anti när jag "predikar" eftersom öl tycks vara en självklar dryck när det är fotboll på tv och i sällskap med andra män.... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 18, 2015 Share Posted October 18, 2015 Man får välja sina strider! Finns de som anser att man skall sluta med kaffe oxå.. då säger jag, gör jag det så säger ni sen bara att jag skall sluta andas oxå.. av ren välvilja och för att slippa få i mig avgaser! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor H Posted October 18, 2015 Share Posted October 18, 2015 Nå fant jeg tweeten der han nevner tinnitus og insuilinresistens. "Note: Tinnitus is a marker of insulin resistance. Bet President Eisenhower's parents din eat like this." 21.07.2015 Eisenhower spiste mye korn, bønner og stivelse(stärkelse) og hadde tinnitus. Et av svarene hadde denne linken: http://www.tinnitusjournal.com//imagebank/pdf/v10n1a06.pdf 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted October 18, 2015 Author Share Posted October 18, 2015 Intressant läsning Tor! Önskade bara att jag hittade det med svensk översättning. Lite krångligt med alla engelska termer även om jag får ett hum om innebörden. Kanske hittar något mer om jag googlar lite. Ja, Zepp! Vissa strider vill man vinna haha 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted October 18, 2015 Share Posted October 18, 2015 Mitt blodtryck gick från 145/76 till 132/76. Och mitt gick från 130/90 till 115/85. Det skulle vara intressant att göra serier som Peter B gjort. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 19, 2015 Share Posted October 19, 2015 Tack alla för svar! Det känns bra att ha lite mer fast info att komma med och inte bara en tro. Det där med tinnitus var intressant, Tor H! Jag ska lyssna mer på Tim Noaks. Det kan ju vara en motiverande källa Innerst inne vet nog min man att det är bra med lågkolhydratkost. För några år sedan gick han ner 20kg. på 6 mån. med just denna kost under min coachning men sen är det ju det där med ölen..... Han blir lite anti när jag "predikar" eftersom öl tycks vara en självklar dryck när det är fotboll på tv och i sällskap med andra män.... Min man började med spritz på vitt vin i stället för ölen... det är väl inte lika macho förstås med vin... funkar det ihop med fotboll? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted October 19, 2015 Author Share Posted October 19, 2015 Stoscha! Vad är spritz? Det kanske kan vara något att introducera.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 19, 2015 Share Posted October 19, 2015 Stoscha! Vad är spritz? Det kanske kan vara något att introducera.... Vin och bubbelvatten. Torrt vin är ju ellsehåeffigt och med bubbelvatten i blir ju alkoholhalten ungefär som öl vilket gör att det är svårare att få i sej för mycket över tid. Själv tar jag gärna spritz på rose om jag nångång är på en bar. (tål inte vitvin) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted October 19, 2015 Share Posted October 19, 2015 Och mitt gick från 130/90 till 115/85. Det skulle vara intressant att göra serier som Peter B gjort. Jag mäter blodtrycket hemma ofta flera gånger varje dag (som en liten hobby). Det varierar mellan cirka 135/89 - 100/72 dagligen. Att säga att man har ett (1) blodtryck kan inte vara rätt. Det viktiga är väl att blodtrycket inte ligger konstant för högt eller för ofta varje dag och att det går ner när man vilar. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted October 19, 2015 Share Posted October 19, 2015 Jag kan nästan inte räkna upp alla hälsoförbättringar som kom redan efter ett kvartal på LCHF... Avsevärt lägre blodtryck (lägre än med medicineringen, som jag måste sluta med), tinnitus nästan helt borta (korta lindriga "återfall", men alltmer sällan), vårtorna tynade bort, envis nagelsvamp på tårna helt borta (utan preparat), flexiblare leder/smidigare rörelser, gaserna i magen helt borta, avstannat håravfall, lite starkare naglar, mindre sömnbehov... ja, och lägre vikt förstås. Jag tror jag stannar där 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted October 19, 2015 Author Share Posted October 19, 2015 OK Stoscha! Då har både jag och gubben min druckit Spritz många ggr. Visste inte att det hade att namn. Det är absolut ett bra alternativ! Wow Inez! Du har ju verkligen vunnit högsta vinsten! Grattis! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted October 19, 2015 Author Share Posted October 19, 2015 Tack May för kostdoktorns snabbkurs om blodtryck! Det ska jag skriva ut och ha till hands. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 19, 2015 Share Posted October 19, 2015 Jag har inget blodtryck! Sköterskan tog mitt! Eh.. altså det var lite mot höga gränsen.. (tror det var övertrycket?).. ingen fara ännu men undvik mättat fett och rött kött.. näe det sa hon inte jag skojar! Bara att undvika mättat fett och rött kött verkar vara en underkur mot det mesta? Hur som helst när jag kom hem kollade jag mot mina mönstringspapper (det var himla länge sedan kan jag tala om!).. det var samma, dvs lite förhöjt, redan då! Iallafall.. hyperglykemi och därmed hyperinsulinemi höjer blodtrycket genom att öka blodvolymen.. mest troligt handlar det om att späda ut toxiska nivåer av blodsocker? Och från det ena till det andra.. Jason Fung igen.. om salt i kosten och om blodtryck,, renin-angiotentin systemet som är där för att reglera främst blodtryck! Det är alltid kul att lära sig något nytt.. och så får man ett nytt ord att svänga sig med Renin-Angiotensin- systemet! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts