Jump to content

Vad äter du?

Angelico

Recommended Posts

Hej!

Det skulle vara intressant att höra vad folk här inne egentligen äter! Ofta när jag läser trådar här blir jag nyfiken på vad  medlemmarna här egentligen äter. Många skriver ju att man inte äter så mkt animaliskt protein. Inte heller så mkt tillsatt fett. Inget spannmål. Inga rotfrukter. Vad är det man äter då?

Jag har listat olika kategorier och gjort ett överslag på ungefär hur många gram per vecka jag äter av olika saker. Mina mängder står inom parentes i listan. 

1 Kött fisk ägg skaldjur (2100)

2 Mejerier (0)

3 Rotfrukter (700)

4 Grönsaker 7000)

5 Spannmål (0)

6 Fett i form av smör eller olja (500)

7 Nötter och frön (150)

8 Frukt (200)

9 Övrigt (0) ( Obs, skriv gärna vad som ingår här).

Hur äter ni i förhållande till dessa kategorier/gram per vecka?

• Like 2

Hej! Visst är det intressant, kanske blir min lista inte så exakt men ungefär så här då; :rolleyes:

1.Kött fisk ägg skaldjur ca (2000) .

2. Mejerier. Lite i matlagningen + min egen kefirsmetana 1dl om dagen ..Ca (300)

3.Rotfrukter/ ris (800)

4.Grönsaker (1400)

5.Spannmål (0)

6. Fett (500)

7. Nötter frön. Ibland/väldigt lite..Ca (40)

8. Frukt. Äpple/svarta vinbär, hallon, blåbär. Egen skörd...(200)

9. Kanske ett glas vin ibland :)

Mina måltider är lite olika från dag till dag, beroende på om jag jobbar eller är ledig. Frukost oftast kaffe MBC och ägg. Lunch/middag från kategori 1--4 och 6. Äter lite kall potatis/ris när jag löptränar, tycker att jag orkar bättre då. Äter i stort sett inget (LCHF)fika alls. Bara bär i form av en smoothie oftast. Men hur och hur mycket blir alltid pga vad jag gör under en dag. Dessutom fastar jag 2 dgr /vecka. För övrigt så har jag snöat in på rödbetor, dessa underbara röda knölar! Ugnsbakar dem med lite olja och salt! Ätes kalla eller varma! :wub:

Edited by Kattuggla
  • Like 1

Mina stapelvaror:

Nötfärs

Bacon som tillbehör

Vitkål

Annan kål

Ägg

Smör

Ghee

Kokosolja

Olivolja

Men jag tillsätter fett, tex steker jag i ghee och kokosolja. Ägg är gott med smör på.

Saker som jag använder men i små mängder:

Lök

Chark

Mejeri varierar

Allt köps med utgångspunkt krav och svenskt i den mån det finns tillhanda.

• Like 1

Hej! Visst är det intressant, kanske blir min lista inte så exakt men ungefär så här då; :rolleyes:

2. Mejerier. Lite i matlagningen + min egen kefirsmetana 1dl om dagen

3.Rotfrukter/ ris (800)

4.Grönsaker (1400)

5.Spannmål (0)

6. Fett (500)

7. Nötter frön. Ibland/väldigt lite

8. Frukt. Äpple/svarta vinbär, hallon, blåbär. Egen skörd.

Mina måltider är lite olika från dag till dag, beroende på om jag jobbar eller är ledig. Frukost oftast kaffe MBC och ägg. Lunch/middag från kategori 1--4 och 6. Äter lite kall potatis/ris när jag löptränar, tycker att jag orkar bättre då. Äter i stort sett inget (LCHF)fika alls. Bara bär i form av en smoothie oftast. Men hur och hur mycket blir alltid pga vad jag gör under en dag. Dessutom fastar jag 2 dgr /vecka. För övrigt så har jag snöat in på rödbetor, dessa underbara röda knölar! Ugnsbakar dem med lite olja och salt! Ätes kalla eller varma! :wub:

Kul att se! Skulle vara superbra om du dessutom skrev varje post så som jag gjorde ovan, så blir det lättare att jämföra. Alltså redigera och skriv tex 700 gram mejerier och försök uppskatta gram nötter och frukt per vecka!

Om ni som skriver in er mat här skriver så som jag gjorde i första posten, alltså de olika kategorierna och antal gram per vecka, så blir det möjligt att jämföra. Jag gjorde den här tråden just för att det skrivs ofta "jag äter lite av x" "jag äter massor av x" osv, men intressant att se hur mycket/lite som sagt.

• Like 1

2. Mejerier. Lite i matlagningen + min egen kefirsmetana 1dl om dagen ..Ca (300)

3.Rotfrukter/ ris (800)

4.Grönsaker (1400)

5.Spannmål (0)

6. Fett (500)

7. Nötter frön. Ibland/väldigt lite..Ca (40)

8. Frukt. Äpple/svarta vinbär, hallon, blåbär. Egen skörd...(200)

Ris är väl spannmål? :)

• Like 1

Imponerande 1 kg grönsaker om dagen ...det ligger jag inte i närheten av ....max 500 gram skulle jag tro...vad äter du för grönsaker? Knappast 1 kilo sallad?  ;)

Sallad äter jag sällan eftersom det inte innehåller så mkt. Jag äter många sorters grönsaker varje dag. Ofta nu: grönkål, broccoli, vitkål, blomkål, morot, rödlök, stjälkselleri, tomat, zuccini, paprika, gröna bönor. Jag äter det som finns för tillfället av svenska närodlade grönsaker på torget. Eftersom jag inte äter mejerier eller spannmål är grönsaker det jag kan (och vill) lägga till på tallriken. För att komma upp i kcal och dessutom volym .Jag gillar att äta mycket mat :)

• Like 3

Imponerande 1 kg grönsaker om dagen ...det ligger jag inte i närheten av ....max 500 gram skulle jag tro...vad äter du för grönsaker? Knappast 1 kilo sallad?  ;)

Jag har fullt sjå att få i mig 500 g grönsaker/dag, kanske kommer upp i 300-400 g.

Äter man bara 1,5 ggr/dag utgör grönsakerna väldigt stor volym av totala maten man stoppar i magen.

Äter man dessutom en massa fett blir man ju proppmätt så man inte orkar sina grönsaker, tyvärr. :(

• Like 1

Jag har fullt sjå att få i mig 500 g grönsaker/dag, kanske kommer upp i 300-400 g.

Äter man bara 1,5 ggr/dag utgör grönsakerna väldigt stor volym av totala maten man stoppar i magen.

Äter man dessutom en massa fett blir man ju proppmätt så man inte orkar sina grönsaker, tyvärr. :(

Hur mycket är massa fett då? Och fett i form av vad? Mejerier/smör eller?

1 Kött fisk ägg skaldjur (2500)

2 Mejerier (3000+)

3 Rotfrukter (100)

4 Grönsaker (2100)

5 Spannmål (2000+)

6 Fett i form av smör eller olja (100)

7 Nötter och frön (200)

8 Frukt (800)

9 En hel del alkohol vissa helger (oklart vilka mängder det rör sig om...  :rolleyes:)