Jump to content

Misslyckad fasta

Willy

Recommended Posts

Jag och frun fastade i helgen. Visst det var jobbigt sista timmarna då jag började bli riktigt hungrig. 24 timmars fasta var det förresten. Problemen kom efter. Diarré, en mage som kör runt, sliten dagen efteråt och en magkatarr som nu börjar ge med sig.

Vad kan jag göra för att undvika dessa sakerna till nästa fasta?

För det gör att man lite tappar gnistan till det.

När jag fastar lite längre (senast 48 timmar) så ser jag först till att äta så att jag har anpassat mig helt till fettdrift innan. Då blir det enkelt. Nu senast drack jag endast vatten och kaffe och åt lite salt som jag sköljde ner med vatten det gick jättebra. Magen kan bli lite åt det lösare hållet men det var sen inga problem att bryta fastan med mat. Nu har jag inhandlat märgben som jag ska koka buljong på att dricka under fastan.

Eftersom jag i normalfallet äter lite paleoinspirerad LCHF så går korta fastefönster på ca 16-20 timmar utan problem men längre än så då striktar jag till det och trycker på med mer fett innan.

Lycka till!

• Like 6

Jag tror att fastan kan ha varit för lång när det var första gången. Dagen efter alltså igår var jag helt slut och där fanns liksom inga krafter att åka iväg och träna. I helgen ska jag prova att äta middag kvällen innan och sen först vid lunch dagen efter. Det är trots allt inte så farligt och lätt att börja med. För i lördags gick det väldigt bra till lunch  :)

Jag äter typ strikt LCHF. Inte för jag vet om det är bäst utan det har bara blivit så av någon anledning  :) Kroppen fick väl en chock och undrade vad som höll på att hända ungefär. Förr åt jag 4 gånger om dagen och försöker dra ner till 3. Det har gått bra idag förutom magkatarren, men den börjar ge med sig riktigt bra nu. Någon dag till så har jag vant mig.

Har ni märkt någon viktförändring med fasta? Vad kör ni oftast då för fasta?

För mig har det blivit 4-5 kg minus med fasta. Då kör jag nästan aldrig frukost, och 24-48 timmars fasta när det passar schemat.  

Har nog gjort det till och från i ett halvår ungefär.

Men som jag nämnde i en tidigare tråd. Fastan ger mycket andra bra hälsoeffekter. För mig hjälper den att få bort inflammation.

Har man ätit slarvigt, med sockrad mat ute, så är den även bra för att få bort sockersug.

Jag började med att inte äta frukost, men ta kokosolja i kaffet.

När kroppen hade vant sig vid det så körde jag bara kaffe på morgonen. (Blev inte hungrig längre).

När kroppen vant sig vid det så körde jag längre fastor.

Man kan behöva vänja kroppen lite tror jag.

Sen finns det ju andra som det fungerar direkt för, men testa och se vad som funkar för dig.

Det har ju tagit ett tag att samla på sig övervikten, så då kan det lika gärna få ta ett tag att göra sig av med den. 

• Like 2

Jag fastar oftast 24 tim  två dagar i veckan, men ibland blir det 16/8 istället. Det beror lite på hur veckan ser ut. Fastar jag 24 timmar fastar jag oftast från lunch till lunch. Det känns lättast för mig, men numera är det också så att det inte känns så dramatiskt att inte äta. Man vänjer sig, det blir en vana och därför lättare.Vikten, ja jag har lite övervikt och fastan bl a har hjälpt mig att gå ner några kilo.

Kalciumkarbonat kan hjälpa mot diarré. Finns att köpa på bl a Apoteket. Ät extra salt under fastedagarna och använd gärna seltin som ger tillskott av magnesium och kalium. Hemkokt buljong är bra att dricka. Känns 24 h för jobbigt och slitsamt så börja med t ex 20 timmar. 

Jag har nått min målvikt med hjälp av periodisk fasta och nu håller jag den på det viset. Mitt slutmål är att kunna äta mer åt paleo men eftersom jag har ett sockertroll blir det ibland lite mycket av det goda och då pekar vikten uppåt. Då fastar jag som det passar in i livet just då, antingen helt 24-48 timmar eller 16/8 några dagar och det återstället systemet och vikten.

Jag började med 16:8 fasta för ca en månad sedan.

Jag är verkligen en frukostmänniska så det var ett stort steg för mig.

Började med fettkaffe på morgonen men övergick till svart kaffe efter några dagar för att jag kände lite kväljningar av fettet.

Innan kaffet börjar jag alltid morgonen med en "kallsup" dvs ca 1/2 tsk salt i ett glas vatten. Det gör verkligen skillnad med saltet! Tar bort ev. hunger/illamående.

Äter lunch och middag som vanligt.

Tar också saltvatten innan träning. 

På helgerna när det passar så hoppar jag över både frukosten och lunch och äter ordentlig middag med familjen = 24tim.fasta.. 

Det känns inte som någon uppoffring då jag väljer bort mål som jag vanligtvis äter ensam ändå.

Jag styrketränar ca 1½-2 timmar på söndagar innan middag. Inga problem alls, tvärtom. Men saltet är viktigt.

Min uppfattning är att kroppen vänjer sig snabbt. Jag åt frukostbuffé med jobbarkompisarna en morgon och sen vid lunchtid så gick det bara inte att äta lunch(har aldrig hänt i mitt liv). Proppmätt i timmar.

Har tidigare kört mycket strikt LCHF utan fasta och utan någon nämnbar viktreducering, mycket frustrerande.

Och nu! - kilona har börjat lossa!!! Äntligen! 

Och ja, fettdiarré varje fastemorgon men mår ej dåligt av det.

• Like 2

Tack för alla fantastiska svar  :)

När jag började på strikt LCHF tappade jag 22 kg. Sen tog det i princip bara stopp och man började fuska lite väl mycket. För mycket godsaker helt enkelt  :) Men känner ändå att det står still och därför verkar fasta fungera bra.

Jag kom också på en sak. Senaste måndaden har jag knappt orkar träna och varit totalt slut av minsta lilla. Mått konstigt överlag dessutom. Förr har jag kunnat träna på LCHF. Kom bara på tanken att köpa Blutsaft med järn i. Sen var det som om kroppen vaknade till liv igen. Sen har träningen börjat gå bra så in i  :) Och tog bort en massa konstiga besvär som jag har svårt att sätta ord på. 

Saltet ska jag komma ihåg. Provade efter träningen ikväll och märkte en skillnad faktiskt. 

Märker ni att ni äter mer när ni minskar ner antalet mål dagen ni fastar? Om ni exempelvis fastar till lunchen?

Jag har lyckats vänja kroppen från 4 mål till 3 på bara några dagar. 

På lördag provar jag fasta 16:8 och ser hur det känns

Märker ni att ni äter mer när ni minskar ner antalet mål dagen ni fastar? Om ni exempelvis fastar till lunchen?

Olika. Vissa dagar äter jag mer på kvällen om lunchen varit snål. Andra dagar äter jag mindre för att jag inte är hungrig.

I långa loppet jämnar det nog ut sig, för jag har inte märkt nån skillnad, vare sig på byxorna eller vågen.

• Like 1

Jag skulle inte rekommendera att dricka buljong eller liknande under fastan. Själv upplever jag att om jag äter minsta lilla så kommer riktigt kraftig hunger ganska snabbt. Äter jag däremot ingenting mer än lite salt och dricker vatten och kaffe under fastan så blir det så mycket lättare och hungern slår aldrig "på".

Jag dricker oftast te med grädde, smör och kokosolja till vardagsfrukost, klarar mig då utmärkt fram till lunch. Om jag istället endast dricker te till frukost, klarar jag mig lika bra fram till lunch, blir inte hungrig så det stör. Men det som istället händer, är att jag då äter betydligt mer på kvällen istället. Jag stoppar i mig nötter, ost, pålägg eller lite vad som finns, ända fram till läggdags. Det är som att min kropp inte vill ha för litet "ätfönster", att den kompenserar en sen ätstart med sent ätslut istället. Det kanske hänger ihop med att mina skolluncher ofta är fettsnåla och till stor del grönsaksbaserade? Jag har i vart fall kommit fram till att det nog ändå fungerar bäst för mig med fett i morgonteet...

• Like 3

Jag dricker oftast te med grädde, smör och kokosolja till vardagsfrukost, klarar mig då utmärkt fram till lunch. Om jag istället endast dricker te till frukost, klarar jag mig lika bra fram till lunch, blir inte hungrig så det stör. Men det som istället händer, är att jag då äter betydligt mer på kvällen istället. Jag stoppar i mig nötter, ost, pålägg eller lite vad som finns, ända fram till läggdags. Det är som att min kropp inte vill ha för litet "ätfönster", att den kompenserar en sen ätstart med sent ätslut istället. Det kanske hänger ihop med att mina skolluncher ofta är fettsnåla och till stor del grönsaksbaserade? Jag har i vart fall kommit fram till att det nog ändå fungerar bäst för mig med fett i morgonteet...

Har märkt lite samma grej!

Når dere faster i 24 t eller mer.. Har dere fett i kaffe/te da eller regner dere dette som å bryte fasten?

Jeg kjører periodisk faste 16:8 men noen dager må jeg ha litt fett i kaffen da jeg trener på morgenen.

Er det ok?

Det där gör man nog som man vill.

Vissa dagar har jag inget fett på förmiddagen, andra dagar har jag lite grädde i teet.

Når dere faster i 24 t eller mer.. Har dere fett i kaffe/te da eller regner dere dette som å bryte fasten?

Jeg kjører periodisk faste 16:8 men noen dager må jeg ha litt fett i kaffen da jeg trener på morgenen.

Er det ok?

Det funkar att ha fett i det du dricker, om du ska göra en lång fasta kan det underlätta de första gångerna tills kroppen har vant sig.

Det blir inte riktigt samma intensitet på de bra effekterna av fastan, men det funkar, du behöver bara fasta lite längre för att uppnå samma positiva resultat.

Men det fungerar även utmärkt att träna fastande, jag har iaf gjort det många gånger, och har vissa ggr fortsatt fastan och vissa gånger brutit fastan efteråt.

Du får större effekt (har jag för mig) på muskelbyggandet om du tränar innan du bryter din fasta. 

Er det ok?

Kallas då för fettfasta.. för de som behöver lite extra energi, men ändå hålla fettförbräningen uppe/hungern borta!

Egentligen är det att bryta fastan.. men det beror på syftet.

Glöm det här med definitioner.. syftet är som regel det som spelar roll!

Du som tränar garanterat mer än minst 90% av oss andra kan även ligga högre på kolhydraterna.. men det kan du testa när det gått tre månader!

Det funkar att ha fett i det du dricker, om du ska göra en lång fasta kan det underlätta de första gångerna tills kroppen har vant sig.

Det blir inte riktigt samma intensitet på de bra effekterna av fastan, men det funkar, du behöver bara fasta lite längre för att uppnå samma positiva resultat.

Men det fungerar även utmärkt att träna fastande, jag har iaf gjort det många gånger, och har vissa ggr fortsatt fastan och vissa gånger brutit fastan efteråt.

Du får större effekt (har jag för mig) på muskelbyggandet om du tränar innan du bryter din fasta. 

Takk:)

• Like 1

På lördagarna äter jag numera frukost vid 08:00 tiden och sen blir det middag vid 18:00. Det är inte fasta på så sätt, men jag är inte hungrig alls under dagen utan dricker enbart kaffe. Och jag upplever inget konstigt av kroppen senare att den tagit stryk på något vis. En framgång iallafall :)

• Like 2