Peter B

Sluta äta smör!

Recommended Posts

Ständigt dessa frågeställningar runt kolesterolet.  ;) 

Intressant artikel i Authority Nutrition om att smör ger högre kolesterolvärden än grädde. Kan vara värt och testa för de som är oroliga över förhöjda LDL värden i samband med LCHF-kost?

Sk_rmklipp.jpg

http://authoritynutrition.com/low-carb-and-butter/

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan ska ju personer som slutar gå ner i vikt med LCHF undvika alla mejeriprodukter, med undantag av smör. Är det kanske det där proteinmembranet som gör att man har svårt att gå ner i vikt? Och hur är det med ost? Försvinner proteinmembranet vid ystning också?

*SUCK*

Det blir mer och mer komplicerat, ju mer man lär sig...

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som är sant ena dagen är falskt nästa dag.  ;)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant. Sedan jag började med LCHF har mitt LDL stigit från 3.9 till 6 medan HDL 1,6 till 2.Jag använder mycket smör....

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast är inte LDL framräknat på en formel, ej mätt?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste också artikeln, men blev skeptiskt när den avslutas med att det "nog" är bättre att äta olivolja istället....det låter som någon inte helt har övervunnit fettskräcken helt. Men visst, smör är en mer processad produkt än vad grädde är och säkert händer något i kemin där. Olivolja är också processad....hm....

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

LDL kolesterolet spelar ingen roll. Men det är bra för immunförsvaret att ha tillräckligt mycket av LDL också, speciellt om man är äldre och/eller kvinna. Så jag fortsätter äta smör!

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant. Jag gillar meningen "There are always some people that need to take things to extremes. Just because saturated fat has been shown to be harmless in normal amounts, it does not mean that you should eat tons of it".

Jag håller med om det och jag tycker även att rubriken "Sluta äta smör!" på inlägget är samma typ av överdrift. Saker är inte binära, ät normala mängder smör. Stek i smör och använd det i mat så att det smakar bra, men varför använda mer. Fettkaffe har jag alltid betraktat som en typisk sådan märklig "uppfinning". Jag har svårt att tro att någon tycker att det är godare än vanligt kaffe (men jag kanske har fel).

Mycket tycks tala för att smör är "neutralt" medan olivolja är fördelaktigt. Det är ju inget nytt utan samma sak har jag hört på många andra ställen. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I

Jag håller med om det och jag tycker även att rubriken "Sluta äta smör!" på inlägget är samma typ av överdrift...

Jag håller med...men tycker att det är kul att provovcera lite ;) Jag tror att det är nyttigt att tänka till...precis som du skriver har jag svårt att tro att smör i matlagning kan vara ett problem ...men det är inte självklart att det är hälsobefrämjande om man äter det i större mängder än så .... å andra sidan är jag inte övertygad om motsatsen heller.

Dock om man har koll på vad LDL värdet låg på innan LCHF och det sticker rakt upp i taket efer LCHF start... och man faktiskt just börjat äta mycket smör...då kan det kanske vara en god ide och se om det sjunker igen om man minskar smörkonsumtionen.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med...men tycker att det är kul att provovcera lite ;) Jag tror att det är nyttigt att tänka till...precis som du skriver har jag svårt att tro att smör i matlagning kan vara ett problem ...men det är inte  självklart att det är hälsobefrämjande om man äter det i större mängder än så .... å andra sidan är jag inte övertygad om motsatsen heller.

Jo, provocerande rubriker är bra. Jag håller med. 

Mina egna LDL-värden verkar inte ha påverkats alls efter två år på (liberal) LCHF. Det har varken gått upp eller ner, vilket är lite trist (däremot mår jag bättre). Jag hade i och för sig inte höga värden varken före eller efter, utan de ligger och låg inom normalintervallet. HDL tycks ha ökat en aning, men som sagt inga större förändringar. Det vore intressant att veta om många faktiskt upplever att inget händer, eller att värdena t om försämras efter LCHF. Det kan ju vara så att de som skickar in sina berättelser, är de som har positiva förändringar. Övriga skickar inte in något.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Statinförsäljarna bryr sig om kolesterol. Vi andra låter kroppen sköta den biten.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har väl ingen koll på vare sig värden fore lchf, eller fördelningen. Jag vet att jag ena gången åt generöst med smör fore kolesterolmätning; totalen 5.0, och doktorn nöjd. Nästa år hade jag en väldigt stressing situation, och ätit mer kolhydrater än jag egentligen ville, och totalen blev 5.3 (med ett vänligt påpekande från doktorn att han tyckte jag borde äta ännu lite nyttigare; ja, utan att ha en susning om vad jag åt...). Jag tog informationen som "jaså, du tycker detta är intressant; jaha..."

LDL beräknas väl normalt enligt formeln LDL = Total-HDL-(0,45*TG). Funkar inte om TG är over en viss nivå; det finns tankar om att den kanske inte funkar om TG är under en viss nivå, men det vet jag inte om det stammer.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att formeln för LDL ska fungera får inte TG understiga 1

Inte för att LDL-värdet spelar någon roll, men om formeln dessutom är fel så blir det ju verkligen inte mycket kvar...

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men vad då LDL? Har de koll på att det är den skadliga formen av LDL som ökar? Sen undrar jag vilken kost som försökspersonerna åt för övrigt. Den normala högkolhydratkosten ihop med mycket smör tror jag inte heller är lyckad. 

Ett ökat LDL-värde ihop med lägre Triglyceridvärde är en indikation på att det är den bra sortens LDL som ökat.

Jag ogillar undersökningar där man gör kompott för att sedan påstå att det är farligt. Likadant, när man påstår att något är bra som olivolja t ex, ska man nog ange att det är den kallpressade "virgin"oljan som avses.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De flesta av oss tror väl inte på att smör är ett problem....men om man baserar ganska stor del av sitt energiintag på smör då kanske man ska fundera lite

Jag tillhör dom som tycker att mätningar och sånt är kul och intressant! :)

Kolesterolvärden är knepiga det har jag förstått. Är det någon som har en bra referens att högre kolesterol (vad avses då med kolesterolvärde) faktiskt förlänger livet, det brukar ju nämnas ibland?

Det finns "ganska" bra med studier som visar att lipidvärden har betydelse, se lite bilder nedan. Jag har svårt att avfärda sådant som rent nonsens (många invändingar har man dock   ;)  ).

talk071__s002_f.gif

jabfp496233.fig2.gif

image4.png

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte för att LDL-värdet spelar någon roll, men om formeln dessutom är fel så blir det ju verkligen inte mycket kvar...

Visas för högt LDL om TG är under 1?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns "ganska" bra med studier som visar att lipidvärden har betydelse, se lite bilder nedan. Jag har svårt att avfärda sådant som rent nonsens (många invändingar har man dock ;) ).

Undrar vad dessa studier skulle gett för resultat om deltagarna hade haft hälsosamma nivåer av K2? Det man kan vara rätt säker på är att statistiken domineras av människor som ätit den vanliga kosten med gluten, socker, omega-6 etc... och nästan ingen K2...

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Exakt...jag tror att studier som gjorts inom området stämmer någorlunda för de som äter "normalkost" ... äter man så avvikande som många av oss gör är det inte alls säkert att man kan tolka värdena enligt samma modell.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äntligen.. har Riserus et al lyckats bevisa vad de alltid sagt! :o

Mättat fett.. eller iallafall smör är livsfarligt! :unsure:

Smör föresten.. det var Ghee/klarnad smörolja från Arla i en speciell preparerad emulsion! :blink:

"Emulsion preparation of butter oil

Dissolved sodium dodecyl sulfate (VWR International bvba) in Milli-Q water (Millipore Corp.) at 4 mmol/L (0.5 × critical micellar concentration) and butter oil was heated to 55°C. At 55°C, 30 g butter oil was added to 170 g sodium dodecyl sulfate solution during pre-emulsification with a rotor-stator type mixer at 24,000 × g (DIAX 900; Heidolph) and emulsified for 300 s. The pre-emulsified butter oil emulsion was homogenized in a laboratory homogenizer (Panda Plus 2000; GEA Niro Soavi) at 10 bar first stage and 55°C for 10 passes. After emulsification, resulting emulsions were rapidly cooled to 4°C."

http://ajcn.nutrition.org/content/102/1/20.long

Man varnar bland annat för sodium dodecyl sulfat i tandkräm och shampo, då det ger upphov till Afte och Ulcer/sår altså!

"Förekomst i schampon gör att hårbotten avfettas och torkas ut och orsakar beroende av balsam och eftervårdsprodukter. Förekomst i tandkrämer är olämpligt då slemhinnor är väldigt känsliga.[1] Studier visar minskad förekomst av afte vid bruk av tandkräm som inte innehåller SLS."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Natriumdodecylsulfat

"Sodium lauryl sulfate (SLS), a synthetic detergent commonly used in dentifrices, is an effective denaturant. The aim of the present study was to investigate the effect of SLS in patients with recurrent aphthous ulcers (RAU). Ten patients with multiple minor RAU participated in the study. The mean incidence of RAU was 17.8 during a 3-month period before the study. The patients used a dentifrice containing 1.2% SLS for a test period of 3 months followed by a dentifrice without SLS for the same time period. The results showed a statistically significant decrease in the number of aphthous ulcers from 14.3 after using the SLS-containing dentifrice to 5.1 ulcers after brushing with the SLS-free dentifrice (p < 0.05). It is suggested that the denaturing effect of SLS on the oral mucin layer, with exposure of the underlying epithelium, induces an increased incidence of RAU."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7825393

Med andra ord inget smör utan termiskt och mekaniskt bearbetad kemisk smörja jämförs med grädde.. som varken får vispas eller upphettas!

Vem tror att man får en skillnad mellan dessa räck upp handen!

Totalt värdelös jämförelse altså.. kan de inte göra något riktigt för en gångs skull?

Och ja.. jag tror heller inte det är bra att leva enbart på smör.. eller att ersätta riktig mat med stora mängder smör/fett.. såvida man inte har någon god anledning till detta.. tex slippa gastric bypass eller ta loven ur insulinresistens.

I dessa fall är det en tradeoff och man får välja mellan olika drastiska metoder.. varav vissa är oåterkalleliga!

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blir nyfiken; på vilket sätt blir resultatet missvisande om TG understiger 1?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det LDL-värde jag fick senast från företagshälsan är 30% högre än det man får genom den Iranska formeln, som är relevant för mig som LCHFare. Och det stämmer inte heller riktigt med Freidewalds formel, undrar varför? Kan inte tänka mig att annat än att företagshälsan gett mig ett beräknat värde. Finns det olika varianter av Freidewalds?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är antagligen blind. ;) 

Men hur ser man att det blir missvisande med TG under 1?

Eller menar du att man får olika resultat med olika beräkningar...och det därför är opålitligt?

Tänk på att använda punkt i stället för komma, så ser du hur skevt resultatet blir beroende på TG.

Testa med samma värden för Tot kolesterol och HDL, ändra sedan på TG så ser du hur LDL varierar, har du höga TG så sjunker LDL och tvärtom...när TG går utanför vissa värden.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg