Jump to content

Utebliven mens av 5:2?

merry
 Share

Recommended Posts

Hej! 

Min mens är trög att komma igång efter att jag tog ut en p-stav i januari.

Jag har haft mens kanske 5 gånger sedan dess. Den har bara varit regelbunden vid 2 av tillfällena. 

Jag har i nästan två år kört 5:2 (liberal lchf i övrigt och ibland godis på helger) och trivs bra med fastandet eftersom det är skönt att slippa tänka på mat ibland och blir pigg.

Längd 167 cm, vikt runt 54 kg. 

Jag funderar på om 5:2 kan vara boven för att mensen inte riktigt kommer igång, då jag fastar och har ett lågt BMI.

Det kan ju givetvis bero på det faktumet att jag tagit ut p-staven också, men jag har sett att andra har fått utebliven mens av fasta. 

Kanske går det att prova någon enklare variant av 5:2, typ periodisk fasta 2 gånger i veckan istället?

Som sagt, du har inte direkt någon övervikt snarare tvärt om. Ska du inte försöka äta alla dagar i veckan ett tag och låta bli fastandet. Jag tror din kropp upplever svält och drar ned på vissa funktioner. 

Funderar också på varför du fastar, för att slippa tänka på mat, det låter inte så bra. Mat är livsviktigt en stor del av livet och det måste den få vara, vi måste acceptera att ätandet får ta tid och tankekraft. 

• Like 3

Tillsatta kemikalier överhuvudtaget tror jag aldrig är bra (ex P stav). Och det kan ta flera månader ett tag för kroppen att återgå till en bra hormonbalans.

Fasta som sådant är bra för kroppen, rent generellt. Men jag har svår för kombinationen med att höja blodsockret (godis etc) och fasta, jag tror inte att det blir så bra för då eftersom din kropp aldrig får någon balans.

Det är via tarmfloran som resten av kroppens kemi utgår ifrån. Så ät det som är bra för att få en bra tarmflora, sedan kan din kropp ordna med din hormonobalans. Läs magstarkt av Martina Johansson.

Törs man fråga hur lågt BMI? Leptinutsöndringen från dina fettceller spelar en major roll för reproduktionsapparatens funktion. Blir det något tjall på leptinfeedbacken så stryper den möjligheten att bli gravid, men det bör inte hända om du inte har ett mycket låg kroppsfettprocent enbart av 5:2 fasta.

Däremot så tror jag inte det spelar någon större roll om du fastat det här året eller inte, den stora omställningen är givetvis att p-staven är ute ur kroppen, och det är troligt det kommer vara en kalibreringsperiod innan hormonernasignaleringen fungerar som den ska igen. Under denna tid kan du testa undvika att fasta och försöka leva rutinmässigt i övrigt med sömn och matintag. Styrketräning är bra. Vill du fortfarande köra periodisk fasta rekommenderas 16:8.

Det är nog som ni säger, inte så bra för kroppen att hoppa mellan fasta och att äta godis.

Det får bli att prova en period utan fasta helt enkelt.

Jag förstod tidigare inte varför en del var emot hormornpreparat, men nu med egna erfarenheter inser jag att det är dumt att få i sig onödiga saker som kan ställa till det. 

Tack för svar!

Som sagt, du har inte direkt någon övervikt snarare tvärt om. Ska du inte försöka äta alla dagar i veckan ett tag och låta bli fastandet. Jag tror din kropp upplever svält och drar ned på vissa funktioner. 

Funderar också på varför du fastar, för att slippa tänka på mat, det låter inte så bra. Mat är livsviktigt en stor del av livet och det måste den få vara, vi måste acceptera att ätandet får ta tid och tankekraft. 

Jeg har opplevd kluss med mens ved mange tilfeller ved div faste/ dietter opp igjennom årene,. Jeg tror din kropp må kortslutte visse funksjoner når du har så lav vekt i tillegg til at du faster. Jeg ville forsøkt å spise hver dag en periode og se om det gir seg. LCHF i seg selv har stabilisert min mens, men da med vanlig periodisk faste fra kveld til lunsj hver dag.. Det stimulerer til rytme i kroppen når kroppen vet hva den skal gjøre hver dag tror jeg :)

Törs man fråga hur lågt BMI? Leptinutsöndringen från dina fettceller spelar en major roll för reproduktionsapparatens funktion. Blir det något tjall på leptinfeedbacken så stryper den möjligheten att bli gravid, men det bör inte hända om du inte har ett mycket låg kroppsfettprocent enbart av 5:2 fasta.

Däremot så tror jag inte det spelar någon större roll om du fastat det här året eller inte, den stora omställningen är givetvis att p-staven är ute ur kroppen, och det är troligt det kommer vara en kalibreringsperiod innan hormonernasignaleringen fungerar som den ska igen. Under denna tid kan du testa undvika att fasta och försöka leva rutinmässigt i övrigt med sömn och matintag. Styrketräning är bra. Vill du fortfarande köra periodisk fasta rekommenderas 16:8.

Når jeg sluttet på p-piller tok det mer enn ett år å normalisere. !!