mjaco Posted October 21, 2015 Share Posted October 21, 2015 Hej alla forumläsare här har ni ännu en kolesterol-förvirrad läsare. Fick en hjärtinfarkt för två månader sedan.Hade jättehögt kolesterol, de hade inte sett så höga värden förr.Så jag smög lite med att jag var LCHF'are.Men där var ändå personal som var med på noterna."Oh, då skall hämta ett ägg till till dig" Suverän personal! De värde jag hade vi inläggning var: 25/8 (Inkom 23/8) Total: 10,5LDL: 8,5HDL: 1,3Tri: 1,3 Apo kvot dålig, uppgift saknas Nja inte så lysande eller? Men jag inser nu att någon strikt LCHF'arehar jag inte varit detta året. Sedan nytt prov den 7/9 Total: 5,7LDL: 4,1HDL: 1,4 Här blir jag förvånad att det störtdyker på så kort tid med Statiner. Provsvar den 5/10 Total: 5,0LDL: 3,5HDL: 1,4 På rätt väg.Såg någon uppgift att vid hjärtinfarkt får man initialt ett lågt Kolesterolför att sedan stiga snabbt och våldsamt? Är detta något jag råkat ut för? Historiskt har jag haft högt Kolesterol där traditionella kostråd inte har haftnågon större verkan. Så det har blivit statiner under många år utan de sistadär LCHF har varit min livsstil.För tio år sedan vägde jag 93 Kg som mest.Idag 82 Kg!!! Midjemått 100 cm :-) Känns som jag är på rätt väg men vill bli av med de förhatliga statinerna ävenifall det allmänt rekomenderas för riskgrupperna. Sedan blir jag lite deppig inför mina möten med hjärtsköterskan.Pratar bara mossigt om fett osv och jag nickar instämmande under tystnad.Hon visste heller inte skillnaden på fluffiga LDL och små ettriga sådana. "Du läser mycket förstår jag" Men nu är det så att det kvittar vilka kolesterol-värden du får för det dåliga fettet ställer till det.????? Öhh... ja. Med andra ord ifrågasett inte vad jag säger utan lyd mina råd.Så där sitter man som lekman och vet varken ut eller in i en sorts gisslan i sinsjukdom. Ni förstår att förtroendet inte är översvallande och jag vet intevar jag befinner mig riktigt i mitt konvalescent stadie. Fundera nu på att ersätta statinerna med något av naturpreparaten.Någon som kan peppa upp mig här med lite mer relevant information? Tackar.Mats 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted October 21, 2015 Share Posted October 21, 2015 Hur är hälsan och hur har den varit förutom det med hjärtat? Magen, luftvägarna, allergier/överkänslighet, värk, sömn, ork, stress etc? Några andra provsvar utöver kolesterol? Välkommen hit och krya på dig! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted October 21, 2015 Share Posted October 21, 2015 Det är inte så att du har den ärftliga formen av högt kolesterol? Den har ett särskilt namn, men jag minns inte vad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjaco Posted October 21, 2015 Author Share Posted October 21, 2015 Hur är hälsan och hur har den varit förutom det med hjärtat? Magen, luftvägarna, allergier/överkänslighet, värk, sömn, ork, stress etc? Några andra provsvar utöver kolesterol? Välkommen hit och krya på dig! Stress ligger (låg) högt på min åtgärdslista beträffande livstilsförändring. Annars bra med hälsan kanske någon outredd allergi. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjaco Posted October 21, 2015 Author Share Posted October 21, 2015 Det är inte så att du har den ärftliga formen av högt kolesterol? Den har ett särskilt namn, men jag minns inte vad. Kan misstänka någon form av detta. Blir min nästa fråga när jag träffar en läkare. Fast då borde jag nog fått dessa bekymmer tidigare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted October 21, 2015 Share Posted October 21, 2015 Hur är det med den närmaste släkten? Har dom också högt kolesterol? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjaco Posted October 21, 2015 Author Share Posted October 21, 2015 Hur är det med den närmaste släkten? Har dom också högt kolesterol? Där har vi en fälla. Adopterad. Ingen aning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted October 21, 2015 Share Posted October 21, 2015 Ibland har jag tydligen ett sjätte sinne . Fick för mej att du var adopterad när jag skickat iväg den kommentaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 21, 2015 Share Posted October 21, 2015 Välkommen till de förvirrades gäng! Altså, vid en infarkt händer både det ena och andra.. gäller flera olika sjukliga tillstånd av allvarlig art. En sak som skrivs om i vetenskaplig litteratur är att de med högre totalt kolesterol har större överlevnadsgrad vid en stroke! http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22136724 Det var väl lite off topic men hur har du det med Ateroskleros.. vad säger dina röntgenbilder? Du har ingen FH.. de har helt andra värden! Altså man kan få en infarkt av väldigt många skäl.. tex patogener, toxiner, vitamin/mineral-brist.. litta annat! Pratar vi om ateroskleros brukar man se detta på kärlröntgen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 21, 2015 Share Posted October 21, 2015 Välkommen till forumet mjaco Vad jag förstår så ökar kolesterolet, och även triglyceriderna vid en inflammation eller infektion, eftersom dessa markörer har en stor betydelse för att läka skadan i kroppen. Vid en hjärtinfarkt så blir det en form av inflammation, som då kroppen försöker läka, och detta tar ett tag. Fortsätt du med LCHF, och följ upp proverna, så ska du se att de så sakteliga sjunker. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjaco Posted October 21, 2015 Author Share Posted October 21, 2015 Välkommen till de förvirrades gäng! Altså, vid en infarkt händer både det ena och andra.. gäller flera olika sjukliga tillstånd av allvarlig art. En sak som skrivs om i vetenskaplig litteratur är att de med högre totalt kolesterol har större överlevnadsgrad vid en stroke! http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22136724 Det var väl lite off topic men hur har du det med Ateroskleros.. vad säger dina röntgenbilder? Du har ingen FH.. de har helt andra värden! Altså man kan få en infarkt av väldigt många skäl.. tex patogener, toxiner, vitamin/mineral-brist.. litta annat! Pratar vi om ateroskleros brukar man se detta på kärlröntgen. Kärlrönten utförd och två stentar isatta. Ingen har sagt något om detta, bara att det var allmänt "karamelliserat" vilket kan betyda vad som helst då detta påbörjas tidigt. Men som någon antydde ovan. Stress ligger högst på listan det känner jag nu i efterhand med ett mer utifrån perspektiv. Sedan är jag ju sockermissbrukare sedan barnsben ända fram till jag startade med LCHF. Så det känns väldigt relevant att fortsätta med LCHF och livsstilsförändringar där stressen har högsta prioritet. Lite ledsamt att jag skall behöva få mina problem lösta här och inte hos vården. Tack alla som svarat och gett feedback hittills. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 21, 2015 Share Posted October 21, 2015 Kärlrönten utförd och två stentar isatta. Ingen har sagt något om detta, bara att det var allmänt "karamelliserat" vilket kan betyda vad som helst då detta påbörjas tidigt. Men som någon antydde ovan. Stress ligger högst på listan det känner jag nu i efterhand med ett mer utifrån perspektiv. Sedan är jag ju sockermissbrukare sedan barnsben ända fram till jag startade med LCHF. Så det känns väldigt relevant att fortsätta med LCHF och livsstilsförändringar där stressen har högsta prioritet. Lite ledsamt att jag skall behöva få mina problem lösta här och inte hos vården. Tack alla som svarat och gett feedback hittills. "Karamelliserat", det var ovanligt att man säger inom vården, då har man kommit en bit på väg i alla fall Kanske vissa inom vården börjar förstå att det är sockret i kärlen som är boven, och inte fett eller kalk. Det skulle vara intressant att veta hur ditt socker har legat, ditt långtidssocker och även ett C-Peptid. Långtidssockret = HbA1c är ett mått på hur "karamelliserad" man har varit under de sista tre månaderna, eftersom sockret "klibbar" fast vid det röda färgämnet i blodet, som är ett protein. Sockret klibbar sig fast även vid andra proteiner i kroppen, i kärl, leder, hud. o.s.v. Men det är bara, vad jag vet, ett HbA1c som man kan mäta det med. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 21, 2015 Share Posted October 21, 2015 Kärlrönten utförd och två stentar isatta. Ingen har sagt något om detta, bara att det var allmänt "karamelliserat" vilket kan betyda vad som helst då detta påbörjas tidigt. Men som någon antydde ovan. Stress ligger högst på listan det känner jag nu i efterhand med ett mer utifrån perspektiv. Sedan är jag ju sockermissbrukare sedan barnsben ända fram till jag startade med LCHF. Så det känns väldigt relevant att fortsätta med LCHF och livsstilsförändringar där stressen har högsta prioritet. Lite ledsamt att jag skall behöva få mina problem lösta här och inte hos vården. Tack alla som svarat och gett feedback hittills. Ja det var ju inte särskildt uttömmande med "allmänt karameliserat".. och det är knappast de ord jag skulle använda om ateroskleros.. där passar i stället de gamla begreppen åderförfettning och plackbildning bättre! Eller så menar de bara att du har dig själv att skylla iomed allt socker du ätit?? Och nog har socker en hel del med ateroskleros att göra.. främst då via glykoliserade LDL. Sen så lite sifferexercis; 10,5/1,3= 8,0 5,7/1,4= 4,0 5,0/1,4= 3,5 Bör vara 6 eller lägre, hellre 5 eller lägre, gärna 4 eller lägre som en tonåring! Det är inga astronomiska värden som de som har FH har, de kan ligga på tot 30 eller så! Grejen är att ditt HDL är hysat hela tiden och dina triglycerider är okej även vid infarkten. En APO-kvot vore en bra diagnosmetod, likaså HBA1c. Sen det där med stress.. det är en del av västerländsk livstil.. rätt svårt att göra något åt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted October 23, 2015 Share Posted October 23, 2015 Stress ligger (låg) högt på min åtgärdslista beträffande livstilsförändring. Annars bra med hälsan kanske någon outredd allergi. Om det är påtaglig stark stress/oro/smärta, som väsentligt stör sömnen eller utlöser kraftig migrän etc, så kan det säkert ha hyfsad betydelse. Även om man inte kan eliminera stressorsaken så kanske man kan göra sig mindre sårbar genom att tweaka sina vanor. Outredd allergi? Det spåret kanske är av betydelse - tänker mig att autoimmuna tillstånd ger inflammation som i högsta grad kan inverka på hjärta och kärl. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted October 23, 2015 Share Posted October 23, 2015 Lite ledsamt att jag skall behöva få mina problem lösta här och inte hos vården. Tack alla som svarat och gett feedback hittills. Ledsamt och fel, men samtidigt tycker jag det är fint att vi kan försöka hjälpa varandra här, utan omvägar via "systemet" som för ofta inte funkar som det borde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted October 23, 2015 Share Posted October 23, 2015 Men jag inser nu att någon strikt LCHF'are har jag inte varit detta året. Sedan är jag ju sockermissbrukare sedan barnsben ända fram till jag startade med LCHF. Om man släpper på striktheten genom att t ex vräka i sig t ex socker och saker med gluten så kan det nog ha betydelse - jag försöker själv undvika sånt. Men menar man att man ätit nåt naturligt av bättre sort, t ex några extra äpplen just i samband med höstskörden, då tror jag inte det är så farligt. (Och ev extra kolhydrater kan vara värda att lägga till kvällen, kolla t ex vad Anna Sparre på 4health skrivit om det.) Precis som Syster undrar - hur ligger du till med faste- och långtidsblodsocker, samt c-peptid? Är de inte uppmätta så stå på dig för att få det gjort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjaco Posted October 23, 2015 Author Share Posted October 23, 2015 Hej på er. Blodsocker glömde jag att ange. Och vad egentligen mätt här vet jag inte?Två värden anges: 7/9 5,75/10 5,4 De här proverna som nämns av bland annat Syster kommer jag att ta upp med minhusläkare plus en närmare uppföljning av kolesterol värdena.Känns inte som rätt forum för den diskussionen vid nästa bokade besök.Tycker inte om att "klanka" på sjukvårdspersonalen. Kommer att tänka på en bildhos Kostdoktorn med något som. Skäll inte på din läkare, han/hon vill dig bara väloch gör så gott denne kan".Nåväl, men vill ha en mer öppen förutsättningslös diskussion för att sedan kommatill någon form av samförstånd där båda parter känner sig nöjda med denna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 23, 2015 Share Posted October 23, 2015 Det ser ut som normala fastevärden! De i sig säger sällan något som helst. Ett HBA1c säger mer om dina glykoliserade blodkroppar och hur ditt blodsocker legat under längre tid. Visar det ett högt värde kan man gå vidare med ett postprandialt värde eller glukosbelastning.. samt C-peptid. Om man säger som så.. det är inte alltid ateroskleros orsakas utav glykolisering.. utan det kan man få utav multipla orsaker, patogener, toxiner olika brister samt en genetisk predisposition. Dina senaste värden är föredömliga.. inget att anmärka på men man bör göra en APO-kvot oxå för att checka att det råder concordans! Dvs.. i vanlig lipidmätning så mäter man ämnet kolesterol i dina lipoproteiner.. sen tar man ut HDL och mäter dessa separat, samt att man mäter dina triglycerider. Sen räknar man fram LDL-C.. vilket altså inte är det samma som APOb. Så man kan ha bra LDL-C men livsfarligt högt APOb.. då råder ingen concordans! Höga APOb är farligare än högt LDL-C! Dvs.. om APOb är högt så finns en risk att dessa är inblandade i bildandet av ateroskleros. Har man då högt HDL-C.. eller ännu säkrare tecken högt APOa1, så sjunker risken då de kan hämta trg och kolesterol ur de aterosklerotiska placken.. dvs det blir mindre eller reducerad inflammation i dina kärlväggar och därmed minskad risk att något plack brister och fastnar i hjärtats små kärl med syrebrist som följd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts