EiB Posted October 21, 2015 Share Posted October 21, 2015 EiB undrar Jag har ätit LCHF nu i ca 3 år och mått bra. Jag gick ner från 60kg till 55kg snabbt. Är 1,60 lång och 68 år.Jag blev jättebesviken på provsvaren nyligen som visade på höga kolesterolvärden. Jag var bombsäker på att det skulle bli bättre och bättre. Nu vill läkaren att jag ska börja med Simvastatin och jag vill verkligen inte det! Har haft en liten propp för ca 5 år sedan.Äter trombyl och persantin sedan dess.Vad kan jag ändra i kosten för att förbättra mina värden.Läkarna slår ju bakut när de hör att man äter smör och grädde. P-LDL-kolesterol 5,2 Apo-kvot 0,79 P-Apolipoprotein B 1,36 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted October 21, 2015 Share Posted October 21, 2015 Har du läst det kostdoktorn skriver om kolesterol? http://www.kostdoktorn.se/kolesterol 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 21, 2015 Share Posted October 21, 2015 Män: Under 0,7 = mycket bra 0,7-0,9 = ok Över 0,9 = förhöjd risk Kvinnor: Under 0,6 = mycket bra 0,6-0,8 = ok Över 0,8 = förhöjd risk Personer med känd hjärtsjukdom bör helst ha mycket bra apokvot för att minska risken för återinsjuknande. http://www.kostdoktorn.se/kolesterol#apokvot 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 22, 2015 Share Posted October 22, 2015 Jag har ätit mej frisk med LCHF. Med alla rubriker nu om att statiner ger endast 3 dagars extra liv och alla kända biverkningar varav diabetes bröstcancer och demens är några skulle jag aaaldrig ta statiner. Hellre fylla åren med liv i stället för att fylla livet med år http://www.kostdoktorn.se/friskare-och-smalare-med-lchf-och-52 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 22, 2015 Share Posted October 22, 2015 Vartifrån kommer egentligen dessa förhoppningar om att kolesterolvärdena ska "förbättras" med LCHF?Om man låter bli några värderingar av resultaten så är väl följande den "vanliga" förändringen:TG -- NerAPO B, LDL -- OsäkertAPO A1, HDL -- Upp Total Kolesterol -- Osäkert Vi fokuserar ju gärna på TG och HDL och då ser det bra ut... Läkarkåren verkar gärna titta på LDL och total Kolesterol och då är det inte lika säkert att utfallet blir "positivt" 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 22, 2015 Share Posted October 22, 2015 Det kommer främst ifrån att man reverserar hyperinsulinemi ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EiB Posted October 22, 2015 Author Share Posted October 22, 2015 Tack för era svar, jag tror nog jag avstår att ta några statiner. Det verkar vettigast. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts