Jump to content

Lång livslängd på riktigt

Filip

Recommended Posts

Efter många om och men kan det ganska säkert konstateras att veganska dieter inte är särskilt bra för människor. Avsaknaden av biotillgängligt A-vitamin, D-vitamin, K2-vitamin, kolin, zink, vitamin B12 osv. osv. bevisar detta tämligen bra.

Veganism är alltså ett nej.

Processerat socker likaså.

Det är när vi kommer till dieter som paleo och LCHF som det börjar krocka. Kollar man på Blue Zones,  en lista över de hälsosammaste och mest långlivade folken, så märker man snabbt att kött konsumeras väldigt lite.

Till detta hör de nya rönen om att muskelkött och dess aminosyror är inflammatoriskt och måste balanseras ut med organ- och benkött (gelatin och dess glycin bl. a).

http://blog.cholesterol-and-health.com/2011/03/anyone-doing-paleo-without-liver-bones.html

Ska muskelköttkonsumption hållas nere, och prioteringen ligga på fett, organ och ben, alternativt undvika dem alla?

De som behöver protein i stora mängder är jägarna, krigarna och idrottarna-- människor som ändå dör tidigt p g a utslitning.

Okej, det sista är min teori ^_^

Några tankar om detta?

https://www.bluezones.com/about-blue-zones/explorations/

Blue Zones intressant för ett helhetsperspektiv och för att komma ihåg att inte snöa in sig (som jag uppenbarligen gjort) på enskilda macronutrienter...

• Like 3

Vår moderna världs fokus på muskelmat är en nyhet i mänsklighetens historia. Detta faktum ensamt talar för att vi borde återgå till svunna årmiljoners fokus på att äta hela djuren. Många organ är betydligt med näringstäta, och bindväv mm fungerar som fibrer och gör nytta i grovtarmen bland bakterierna där.

Dessa "blue zones" är nog intressanta, men allra mest tror jag man lär sig genom att kolla i den evolutionära backspegeln vad vi åt då vårt genom skapades.

Utöver hela djur (även fisk, skaldjur, insekter, larver, ägg) ska vi då äta en varierad kompott av grönsaker (mycket gröna blad, färgade grönsaker, svavelrika grönsaker såsom lök o kål), nötter, frön samt om man tål det rotfrukter, bär och frukt. Om man så vill också blommor, skott och knoppar!

• Like 5

Om det skulle ligga nåt i detta att kött måste balanseras ut så som beskrivs ovan så kan jag meddela att en påse glycin är jättebilligt. Sega råttor kanske också fungerar bra efter biffen.

Edited by u s

Efter många om och men kan det ganska säkert konstateras att veganska dieter inte är särskilt bra för människor. Avsaknaden av biotillgängligt A-vitamin, D-vitamin, K2-vitamin, kolin, zink, vitamin B12 osv. osv. bevisar detta tämligen bra.

Veganism är alltså ett nej.

Processerat socker likaså.

Det är när vi kommer till dieter som paleo och LCHF som det börjar krocka. Kollar man på Blue Zones,  en lista över de hälsosammaste och mest långlivade folken, så märker man snabbt att kött konsumeras väldigt lite.

Till detta hör de nya rönen om att muskelkött och dess aminosyror är inflammatoriskt och måste balanseras ut med organ- och benkött (gelatin och dess glycin bl. a).

http://blog.cholesterol-and-health.com/2011/03/anyone-doing-paleo-without-liver-bones.html

Ska muskelköttkonsumption hållas nere, och prioteringen ligga på fett, organ och ben, alternativt undvika dem alla?

De som behöver protein i stora mängder är jägarna, krigarna och idrottarna-- människor som ändå dör tidigt p g a utslitning.

Okej, det sista är min teori ^_^

Några tankar om detta?

https://www.bluezones.com/about-blue-zones/explorations/

Blue Zones intressant för ett helhetsperspektiv och för att komma ihåg att inte snöa in sig (som jag uppenbarligen gjort) på enskilda macronutrienter...

Alltså, jag har följt IT- och hälsoprofilen Tim Ferriss (han har både poddar och bloggar) och han har varit på Okinawa och enligt honom så äter de ganska mycket fläsk-kött där, vilket inte har rapporterats tidigare. En grej som de också gör, uppger Ferriss, är att de dricker te på fermenterad gurkmeja.  Men alla såna detaljer om vad de äter i Blue Zones är ointressanta tycker jag. De äter INTE "västerländsk", processad mat. Det är deras "framgångsfaktor".

• Like 2

Abstract

The present paper examines the relationship of nutritional status to further life expectancy and health status in the Japanese elderly based on 3 epidemiological studies. 1. Nutrient intakes in 94 Japanese centenarians investigated between 1972 and 1973 showed a higher proportion of animal protein to total proteins than in contemporary average Japanese. 2. High intakes of milk and fats and oils had favorable effects on 10-year (1976-1986) survivorship in 422 urban residents aged 69-71. The survivors revealed a longitudinal increase in intakes of animal foods such as eggs, milk, fish and meat over the 10 years. 3. Nutrient intakes were compared, based on 24-hour dietary records, between a sample from Okinawa Prefecture where life expectancies at birth and 65 were the longest in Japan, and a sample from Akita Prefecture where the life expectancies were much shorter. Intakes of Ca, Fe, vitamins A, B1, B2, C, and the proportion of energy from proteins and fats were significantly higher in the former than in the latter. Intakes of carbohydrates and NaCl were lower.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1407826

• Like 1

En viktig aspekt jag lärt mig att alltid ifrågasätta när något kallas "samband" är att leta efter "samvariation". Kan det ha med saken att göra även i det här fallet? Att hitta direkta samband i en värld med en enorm mängd data och parametrar är vanskligt. Kött eller inte kanske är mindre viktigt än att man äter icke industriprocessad mat? Eller, som i fallet ovan, att det finns någon icke studerad störande faktor (confounding) i miljön i Akita som inte finns närvarande på Okinawa.

• Like 1

Ja, livslängd beror säkerligen på undvikandet av anti-födan som smugit sig in hos oss västerlänningar och vår boskap. Att Blue Zones borde avfärdas som veganpropaganda kan jag dock inte hålla med om eftersom de fokuserar mycket på arkitektur och landskap och påpekar att våra städer, t ex, i alltför stor grad är byggda i kommersiella syften och alltså inte för att vistas och frodas i som så. Lite ot men faller ändå under order "diet" som ju betyder livsstil.

Vad gäller föda så tror jag också att det handlar om vår psykologiska respons till leptin och påstådd hunger. Vi vet inte vad hunger är-- vi äter alldeles för mycket och för ofta, och jag tror inte att schemalagd periodisk fasta hjälper mycket om man sedan kränger samma mängd föda fast under kortare tidsspann. Faran i LCHF uppkommer även här-- jag har själv märkt att jag kan äta hur mycket jag vill på denna diet utan att gå upp ett kilo eller lida "populära" konsekvenser. Viktigt att t ex inte äta sig mätt utan resa sig från bordet med den där känslan av att ha fått en energiinjektion och inte en stenbumling.

Man lockar folk till t ex LCHF genom att lova att man aldrig kommer behöva gå hungrig, och det är ju bra till en början. Nästa steg borde vara att lära sig att inte äta så mycket, kanske t o m halvera kaloriintaget. Se på många kroppsbyggare och atleter som flörtar med LCHF -- hit och dit hör man hur 100 kg muselknippar kan leva på 2000 kcal om dagen. Konstant matspjälkning sölar ner det cerebrala och bortleder från produktivitet. Därför tror jag att nästa steg i dietandet är sluta tänka på det som ultimat njutning och belöning och istället se på det som ren bensin. Ja det är svårt att ställa om, för i ett stressigt liv så blir ju mat något av det bästa som finns.

Men jag vet själv hur jag mår när jag ätit mig 70% mätt på en god sallad och några ägg jämfört med när jag "toppar" måltiderna med kokosolja eller späck samt hur jag mår när jag medvetet hoppat över middagen eller frukosten. Toppen, alltså :)

• Like 1