Jump to content

Problem

Nikaram

Recommended Posts

Hej!

Började med LCHF för 2,5 år sen. Blev så enormt ledsen och besviken, för vikten bara ökade. Höll på i ett halvt år, körde rätt strikt. Jag kände mig svullen och hade ont i magen konstant. 
Fick tipset om att gå till en homeopat som utredde hela min kropp. 

Visade sig att min mage inte klarar av gluten och mjölk, jag hade skyhöga candida värden, och kronisk inflammation i kroppen (ankolyserande spondylit). 
Gluten är det ju inga problem att hålla sig från, mjölk är lite svårare, men inte omöjligt. Lämnade bort mjölk 6 månader, socker 3 månader, jäst och gluten lever jag nu utan så långt det bara är möjligt. (Om man äter på restaurang är det ju omöjligt att få mat utan alla dessa ingredienser.)

Kött från gris klarar inte heller min kropp av.
Enda fettsorterna min mage klarar av just nu är avocadoolja, rypsolja och olivolja. (Började med kokosolja, men magen ville inte med den heller, och naturligtvis samma med kokosmjöl och kokosmjölk) 

Av princip använder jag inte heller soya! 
Som ni ser minskar listan snabbt över vad man kan äta om man vill hålla LCHF. 
Jag behöver hjälp! Hur ska jag kunna leva enligt LCHF, vilket jag vill pga min värk, om jag inte kan äta feta mejeriprodukter, griskött och kokosolja. 

Tacksam för svar, Nika.

Ja, paleo låter som ett bra tips. Den kosten utesluter ju gluten, mejerier, bönor men även nattskatteväxter, som potatis och tomater, som kan vara inflammatoriska. Dessutom är paleo bra för att läka tarmen och ta bort tarmproblem. Många med autoimmuna sjukdomar äter paleo (och så ganska många som tränar hårt)

Finns paleotrådar här men det finns också en massa källor på nätet, Karl Hultén har en bra webbsida (inte så ofta uppdaterad men med bl a inköpslista) och så Under vårt tak, där det finns en massa recept.

• Like 4

Birgitta Höglund har en del recept på sin blogg. Hon äter ett mellanting mellan mejerifri LCHF och paleo. 

Kan du äta smör eller ghee? I så fall har du en fettkälla till att välja på. Många som äter mejerifri LCHF äter fortfarande smör. 

LCHF-ingenjören My Westerdahl bloggar en del om att äta LCHF, trots överkänslighet för vissa livsmedel.

Lesscarbs är en annan mejerifri LCF-bloggare. Jag tror dock hon använder en del kokosprodukter i sina recept, så du får se om du hittar något användbart där. 

• Like 2

Tack för att jag får vara med i forumet. :)
Läste på lite om paleo, kanske det är det jag måste börja på? 
Smör är ju faktiskt jättegott och det är det jag har svårast att lämna bort, kanske kroppen håller ihop om jag bara använder mjölk men inga andra mejeriprodukter... måste prova. 
Tack för bra svar. 

-Nika-

• Like 2

Tack för att jag får vara med i forumet. :)

Läste på lite om paleo, kanske det är det jag måste börja på? 

Smör är ju faktiskt jättegott och det är det jag har svårast att lämna bort, kanske kroppen håller ihop om jag bara använder mjölk men inga andra mejeriprodukter... måste prova. 

Tack för bra svar. 

-Nika-

Ja, pröva! Lycka till!