Exeetor

LCHF och utslag

Recommended Posts

Hej allihopa.
Jag har hållit på med LCHF i snart 2 månader och redan efter 2 veckor så började jag få utslag på överkroppen (inte armar och huvud). Dessa kliar så inninorden och jag tänkte höra vad ni andra har för erfarenheter om dessa.
Det enda jag lyckas läsa mig till är att den enda lösningen på att få bort dem är att öka intaget av kolhydrater.
Har hört på några få platser att utslagen gett sig efter en stund med LCHF men jag vet ej hur länge jag orkar hålla i längre.
Jag har nu börjat med att öka mitt intag av kolhydrater lite (1-2 morröter extra om dagen) för att se om jag kan nå nån gräns där jag fortfarande kan hålla mig i ketos men ändå slippa utslag för just nu håller jag på att gå bananas på dem.

Jag visade upp dem för läkare och det enda de kunde ge mig var kortison-salva. Denna salva hjälper avsevärt men utslagen är bara borta (på just den platsen jag använder salvan) i några dagar för att sen komma tillbaka.
Den senaste gången har den verkligen kommit i en jättevåg och kanske 10-20% av min överkropp är täckt av dem nu. Salvan tar dock ner klådan så jag klarar mig så sett men jag vet ej vad jag ska ta mig till nu.
LCHF fungerar verkligen för mig när det gäller vikt och det vore så jäkla surt om jag måste ge upp det p.g.a. detta.
Nån som har nått tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till de två morötterna lägg till en potatis eller två!

Nämenaltså.. sådär kan du ju inte ha det, det säger sig självt.

Och det gäller oavsett orsak eller diagnos.

Dels kan det vara omställningsbesvär, dels något du inte tål.

Hur som helst så är det lönlöst att banka huvudet i väggen.. det leder bara till huvudvärk!

Ta ett steg tillbaka, det kan handla om hormoner och litta annat, ketorasch nämns.. så du är inte ensam.

Det kan vara något så trivialt som ändrat sebum.. det styrs av hjärnan som styrs av signalsubstanser och hormoner.

Om jag tar ett exempel.. kvinnor tex, har en gång i månaden på ett ungefär en hormmoniell förändring.. då kan de få blemor, acne och litta andra besvär.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Du tror inte att det är urtikaria? Jag har haft tre tillfällen med kliande utslag (kliar väldigt och man vill helst inte sluta) efter att jag började med lchf i feb 2015. I feb fick jag på bålen, blev väldigt rädd, hela bålen och halsen var prickig och kliade fruktansvärt. Andra gången i juni och då blev det mkt även i ansiktet och sista gången i aug, då hade jag medicin, antihistamin för just urtikaria och kortisonsalva så det blev inte så mycket. Att ändra kost kan vara en stor påfrestning för kroppen. De kliande utslagen är inte själva problemet utan histaminet och det tar ca 6 veckor för kroppen att hantera det. Man behöver inte vara allergisk men man kan få lite för mycket av något, i mitt fall misstänker jag mandelmjöl men har egentligen inte en aning!  OM det är urtikaria hjälper oftast inte receptfria antihistamintabletter på apoteket, utan läkare skriver ut bättre grejer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänkte testa med lite kolhydrater nu först å se vart det leder. Å sen sakta men säkert gå tillbaka till ren LCHF igen. Pallar inte att ha det så här just nu.
Som jag skrev så verkar ju kortisonsalva funka så får se vart det leder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kortisonsalva hämmar främst Histaminutsöndring.. vilket främst tyder på allergisk reaktion!

Det behöver inte alltid innebära att du är allergisk mot något specefikt.. utan får en histaminutsöndring iallafall.

Bland annat så ingår Histamin i den ökade Glukoneogenesen.. så det kan vara en bieffekt av ketogen diet?

Hur som helst.. sådär kan du inte ha det iallafall det blir outhärdligt.. ta ett steg bakåt för att framöver ta två framåt!

Vad jag vill är att du noggrant väljer några kolhydratkällor som tillför lite extra glukos, för att avlasta glukoneogenesen.. och som samtidigt har högre näringsinnehåll än rent socker!

Typ ekologiska rotfrukter/grönsaker med högre stärkelsehalt.. en och annan väl vald frukt/bär.. ekologiska såklart!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Jag har samma erfarenheter som Exeetor med utslag främst på bröst och hals, jag har kört med LCHF i snart 3 år och det blir alltid utslag i och med fettreducering (UFO/fakir), tror i mitt fall att det handlar om amalgam som avgett giftiga kvicksilverångor i många år som fastnat i fettväv som vid reduktion av fett måste ta vägen någonstans, det hela verkar hämmas av tillskott med selen, magnesium och zink.

Jag har som nödlösning ätit kolhydratrik mat i 1-2 dagar och därigenom stoppat dessa utslag några gånger, de försvinner efter 2-3 dagar på mig, sedan kan jag återgå till strikt kost igen varav det tar cirka 2 veckor så är de tillbaks igen...

Jag mår bra, blir alltså väldigt lugn av strikt LCHF, äter 1-3 mål om dagen, låter magen styra, idag frukost och 10 timmar senare middag.

Med Zink, Selen och Magnesium (Holistic's = hög biotillgänglighet) har jag nu lyckats äta strikt i 3 veckor innan utslagen kom tillbaks igen, jag har även badat i epsom-salt (Magnesiumsulfat), smorde in magnesiumspray på bröstet för att testa om det skulle hjälpa och faktiskt försvann lite av utslagen, kan nämna att jag ännu inte fått några utslag på halsen denna gång. (Magnesium tog jag mot vad-kramper, tror inte de kan hjälpa mot kvicksilver)

Idéer någon?

Edit; Tar även MSM, glömde nämna det såg jag nu.

Redigerad av pcJanne
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ingen egen erfarenhet men har läst att en del har blivit hjälpta när de har ökat sitt intag av C-vitamin.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för tipset!

C-vitamin i all ära, jag äter broccoli i mängder istället för potatis, ris och pasta, dessutom blir det nästan alltid en stor klick extrasaltat smör som smälts i samma kastrull efter att vattnet är avhällt, eftersom broccoli och röd paprika innehåller mycket mer C-vitamin och dessutom naturligt så inbillar jag mig att jag då inte behöver tillsätta syntetiskt C-vitamin med sötningsmedel (brustablett).

Dessutom är det mer sannolikt att jag får njursten om jag överdoserar C-vitamin, överdosering av det ska tydligen verka som en pro-oxidant?? Jag vet inte allt men jag har varit förkyld en gång på snart 3 års tid med LCHF och den gången hade jag fuskat med maten.

Fler tips tack, någon som provat något radikalt förutom att stoppa upp viktnedgången och som hjälper mot eksemen? (eller vad det nu är?)

Jag har slut på idéer, Zepp, Doc? någon?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för tipset!

C-vitamin i all ära, jag äter broccoli i mängder istället för potatis, ris och pasta, dessutom blir det nästan alltid en stor klick extrasaltat smör som smälts i samma kastrull efter att vattnet är avhällt, eftersom broccoli och röd paprika innehåller mycket mer C-vitamin och dessutom naturligt så inbillar jag mig att jag då inte behöver tillsätta syntetiskt C-vitamin med sötningsmedel (brustablett).

Dessutom är det mer sannolikt att jag får njursten om jag överdoserar C-vitamin, överdosering av det ska tydligen verka som en pro-oxidant?? Jag vet inte allt men jag har varit förkyld en gång på snart 3 års tid med LCHF och den gången hade jag fuskat med maten.

Fler tips tack, någon som provat något radikalt förutom att stoppa upp viktnedgången och som hjälper mot eksemen? (eller vad det nu är?)

Jag har slut på idéer, Zepp, Doc? någon?

Inga nya ideer förutom vad du redan testat!

Har själv exem till och från, främst på benen.. det hade jag även innan LCHF.

Kan vara borta i några år, för att sen komma tillbaka igen.

Exem är per se histaminutsöndring.. av väldigt olika skäl som regel.

Torr hud som spricker ger upphov till liknande symptom.

Likaså acne eller överaktiva svettkörtlar.

Hormonförändringar kan ge upphov till förändrat sebum.. och därmed acne, men drabbar mest pojkar i puberteten.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej på er!

Jag har också massor av utslag, har haft det till och från i över ett och ett halvt år.

Hos mig har jag märkt en sak..

Efter ett tag ändrar det röda utslaget karaktär och "förvandlas" till en pigmentförändring, leverfläck eller fräken.

Alla mina utslag sitter på ställen jag tidigare i livet exponerat för mycket solljus. 

Jag har bränt mig många gånger i solen.

Jag tror huden bara håller på att reparerar sig :)

Jag tror på kisel och torskleverolja :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej på er!

Jag har också massor av utslag, har haft det till och från i över ett och ett halvt år.

Hos mig har jag märkt en sak..

Efter ett tag ändrar det röda utslaget karaktär och "förvandlas" till en pigmentförändring, leverfläck eller fräken.

Alla mina utslag sitter på ställen jag tidigare i livet exponerat för mycket solljus. 

Jag har bränt mig många gånger i solen.

Jag tror huden bara håller på att reparerar sig :)

Jag tror på kisel och torskleverolja :)

Prurigo Pigmentosa .. är något som nämnts i samband med ketos.. oftast utan orsak!

Hur som helst.. acne/papler är vanligt,, pigmentosa ger just kvarstående pigmentfläckar!

https://en.wikipedia.org/wiki/Prurigo_pigmentosa

Kan du leva med dessa pigmentfläckar så kanske det inte är orsak att söka läkare eller att öka kolisarna??

Hur som helst så lär de inte vara livsavgörande/farliga.. mest kosmetiskt besvär.

Jag som är rödlätt blir alldrig brun får bara mer fräknar.. något som jag lärt mig att leva med!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prurigo Pigmentosa .. är något som nämnts i samband med ketos.. oftast utan orsak!

Hur som helst.. acne/papler är vanligt,, pigmentosa ger just kvarstående pigmentfläckar!

https://en.wikipedia.org/wiki/Prurigo_pigmentosa

Kan du leva med dessa pigmentfläckar så kanske det inte är orsak att söka läkare eller att öka kolisarna??

Hur som helst så lär de inte vara livsavgörande/farliga.. mest kosmetiskt besvär.

Jag som är rödlätt blir alldrig brun får bara mer fräknar.. något som jag lärt mig att leva med!

Du får trösta dig med att till slut så har man så mycket fräknar att de flyter ihop och man är konstant brun  ;)  :P  :)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mm.. plussar på mina fräknar här på Gran Canaria!

Men.. varför nämner du inte resvratol.. som jag laddadt upp med.. förutom D-3?

Duvet, de har "happy hour" vid poolbaren från klockan 16.00! :blink:

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej allihopa, sedan jag skrev senast så är eksemen borta igen, antagligen för att viktnedgången stannat av?

Jag har provat med kokosolja, Aloe Propolis Creme, Aloe Vera Gelly, hydrokortison en gång till och med, inget har hjälpt..

Jaja, de förekommer aldrig när jag går upp i vikt, endast vid viktnedgång, kliar lite, men jag kliar försiktigt bara...

Det jag provat denna gång är ju MSM, Zink, Magnesium och Selen men eksemen kom ju i alla fall, försvann dock snabbare denna gång, kliade mindre också, kanske MSM och Zink hjälper lite? Kvicksilver binder tydligen till Svavelbärande proteiner, Zink är bra för huden...

Jag har badat i epsomsalt 3 gånger också, MagnesiumSULFAT  <-- Svavel kanske hjälper??

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja Exeetor!

Jag får precis samma symptom om jag håller kosten strikt LCHF en tid; röda utslag på överkroppen (verkar börja på sidorna). 

Jag har letat efter en nyttig lösning men det verkar inte finnas nån (än), förutom att öka kolhydraterna. Det blir så tydligt hur det hänger ihop då utslagen försvinner snabbt efter lite kolhydratsnjutning : ).

Det är synd att utslagen kommer då man annars mår rätt bra i det tillståndet? Bra energi, minskad hunger, dämpat sockerbehov mm.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Alex_

Har du (eller har haft) Amalgam i några tänder?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som tidigare skrivits, det du har är till 99% chans prurigo pigmentosa, även kallad ketorash.

Många har "hittepåteorier" om att det skulle handla om gifter som lämnar kroppen, saker som ligger kvar i fettdepåerna osv osv. Det finns dock inga belägg för detta.

Jag läste en kvinnas blogg från staterna och hon körde zero carb, dvs åt bara kött i ett halvår och utslagen försvann ej.

Det finns väldigt liten kunskap om detta och varför det uppstår, det finns hittils bara två lösningar:

1. Gå så djupt du kan i ketos och ta antibiotika. Det är doxycycline som gäller, då försvinner utslagen, troligen för gott. De jag haft kontakt med har klarat sig utan eksemen i minst ett år efter behandling.

2. Se till att äta minst 40g kolhydrater per dag. Det kan säkerligen variera vart gränsen går för att utslagen ska uppstå.  Själv håller jag mig runt 50.

Man skulle iaf kunna säga att man är en levande ketosmätare, för så fort man hamnar i mer eller mindre djup ketos så börjar det klia och utslagen uppstår.

Om ni vill ha mer information så finns följande länkar:

http://www.theketorash.com/<--- All info man behöver

https://killketorash.wordpress.com/ <--- Ett experiment av något slag

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tror i mitt fall att det handlar om amalgam som avgett giftiga kvicksilverångor i många år som fastnat i fettväv som vid reduktion av fett måste ta vägen någonstans, det hela verkar hämmas av tillskott med selen, magnesium och zink.

Jag har samma problem sen jag började med LCHF för snart 8 år sen. (då jag är sockermissbrukare sen mycket unga år var det en livräddare och har antagligen räddat mig från diabetes) -Kliande utslag i hårbotten, hals och på bröstet. Jag har dock ingen amalgam i munnen utan bara en plast-lagning som är ca 15 år gammal :) Utslagen kommer alltid i samband med en striktare LCHF-period, en gång höll jag ut utan att äta några extra kolhydrater och då gick det över av sig själv efter 3-4 veckor.. Tyvärr funkar det så på mig att varje gång jag går ur ketos så blir det 3-4 veckors klåda igen.. Jag har upplevt att utslagen är av mildare karaktär sen jag fick "montekulast" (ett slags anti-histamin) utskrivet för min astma. Har tagit Pulmicort (inhalations-kortison) och Bricanyl (luftrörsvidgande) sen jag var 5-6 år (är 33 år idag) men bytte ut bricanylen mot Ventoline för ca ett år sen för att slippa hjärtklappningen. (som enligt mig borde förbjudas då den för känsliga människor kan utlösa panikångestattacker)

Thats it, jag kan inte se nåt annat än att det är ketosen som utlöser det. Varför det funkar så har jag inte lyckats lösa ännu..

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@kallekula

Tror du kan ha övertygat mig där :)

Ska läsa dina länkar nu! Tack ska du ha.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utslag är något jag har upplevt vid samtliga försök till lågkolhydratkost. I samtliga fall uppstod de först när jag hamnat i djup ketos (rött blås med Ketonix) efter ungefär två veckor .

Jag är där nu igen med utslag. Något jag funderat över är om det kan ha att göra med uttorkning. Något jag både läst och upplevt själv (är konstant uttorkad med djup ketos, dricker massor av vatten hela dagarna och innan sömn och vaknar med torksprickor på läpparna).

Kan uttorkning ge upphov till utslag? Kan det vara en del av ketoadapteringen (som ska ta flera veckor) och sen aldrig riktigt kompenseras (man inser inte att man är uttorkad, för man inte är törstig, men huden är torr, liksom ögon, mun osv).

Kan det vara något?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Augustus

Denna torra känsla hade jag en kort period och testade Seltin i både kaffe och vatten, det gick över på en dag, verkar vara saltbrist, för mig funkar Seltin bäst, lite olika salter i det, inte bara Natrium, prova, behövs inte mycket heller.

Angående utslagen så är det som Kallekula skriver. Jag har testat det mesta nu utom doxycyclin och sånt, är iofs. säker på att det går att finna en lösning på det även om jag ej ännu läst om det på nätet.

För mig uppstår keto-rash i anslutning till strikt ketogen kost i kombination med dygnsfasta (dvs äter var 20:e timme), viktnedgång är för mig inte kopplat till det hela har jag upptäckt nu.

Jag tänker återkomma om jag själv hittar nån lösning förutom rågbröd och potatis i små mängder tills eländet försvinner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har de senaste två veckorna haft dessa ketorash under och på brösten. Förstod först inte alls var det var för något, trodde att de hade något med BH:n att göra.  Sedan hittade jag denna tråd och började googla på det. Sannorlikt har jag detta då jag aldrig haft utslagen tidigare och de kom ungefär i samband med omläggning från liberal lchf med 50-100 gram kolhydrater till strikt lchf med ca 10-30 gram kolhydrater per dag.

Utslagen kliar inte men de ser jättetrista ut och jag har en stinkande andedräkt... Andedräkten var jag förberedd på men inte utslagen hade aldrig hört talas om det. Ska prova att lägga till lite mer bär/frukt/nötter och se om det blir bättre.

era erfarenheter betyder så mycket för mig!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg