Trollchen Posted October 24, 2015 Share Posted October 24, 2015 Har nyss börjat min resa för bättre kosthållning, lägre blodsocker och blodtryck, bland annat.Letar information om olika livsmedel och försöker hitta alternativ.Någon som vet om shiratakinudlar är bra?Jag är väldigt förtjust i pasta och letar alternativ till vanlig pasta.Hälsningar Anneli Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 24, 2015 Share Posted October 24, 2015 Bra och bra, det är dyra fibrer med vatten! Jag har alltid några påsar hemma, för min mor vill ha pasta emellanåt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollchen Posted October 24, 2015 Author Share Posted October 24, 2015 Hur smakar de? Är konsistensen ok? Förslag på bättre alternativ?Köpte några olika slags "pasta" igår och gemensamt för dem är ju att de är oerhört dyra.Har bön- och sojapasta hemma nu. Bönpastan var väl sådär i smaken. Men det får man kanske räkna med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 24, 2015 Share Posted October 24, 2015 De smakar ingetting! Men de luktar mysko när man öppnar påsen.. men de är lätta att laga till, man bara sköljer de under varmvattenkranen i ett durkslag, då försvinner oxå lukten. Om man säger som så.. utan min mor så skulle jag inte haft dem hemma.. jag tar hellre annat till köttfärssåsen, typ lättkokt harrykuvert! Konsistensen är som mjuka nudlar.. de är altså inte al dente, passar främst enligt mitt förmenande till köttfärssås! Min mor tror att hon får pasta.. hon ser dåligt, men kan vara ett tecken på att det är svårt att känna skillnad i smak? De är dyra.. för dyra för att jag själv skulle anse de mödan värt att ha de som en standard i kosten. Jag gör hellre pannbiff, fetaostbiffar, köttbullar, Cevapcicci eller liknade, där man kan ha antingen någon gräddsås/svampsås/coleslave/tsatziki till maten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollchen Posted October 24, 2015 Author Share Posted October 24, 2015 Tack, bra svar. Då förstår jag nog lite mer vad det är. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 24, 2015 Share Posted October 24, 2015 Tack, bra svar. Då förstår jag nog lite mer vad det är. Testa.. de smakar inte illa, de är i princip noll kolisar, noll kalorier! Har du väl testat en påse kan du sen bedöma om de är värda att ha hemma. Jag har alltid någon påse hemma utifall min mor vill ha köttfärssås.. de är oxå lättlagade, vid de tillfällena.. så jag är inte alltid för svår att övertala! Men med tanke på näringsinnehåll/kostnad och annat så skulle jag nog inte ha dem hemma utan min mors fäbless för just pasta med köttfärssås! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted October 24, 2015 Share Posted October 24, 2015 Jag tycker att sjögräsnudlarna(mest aloe vera, vill jag minnas) är ett superb substitut för pasta. Köttfärssås och andra rätter, såsom thaigryta, är "tunga" i sig, och behöver något lätt, som gör det "fluffigt". Svårt att försklara i text 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EvaLeva Posted October 24, 2015 Share Posted October 24, 2015 Ostpasta vid speciella tillfällen (=när man tyar göra den, lite meckigt men sååååå gott! http://56kilo.se/ostpasta/)annars tycker jag det funkar bra med strimlad vitkål eller zuchini istället. Vi äter också den svarta bönpastan ibland ( undviker däremot den på sojobönor). Saknar inte vanlig pasta alls längre. Shiratakinudlar föll ingen i smaken när vi provat det nån enstaka gång. Sen kan man ju laga Lchf-pasta , när vi gör det väljer vi detta recept : http://www.lchfgourmet.se/lchf-recept-/gratang-mos-tillbehor/lchf-pasta-/ Tonårsdottern är rätt svag för denna variant och gör "storkok" ibland och fryser in portioner för att ha till hands till mellis efter skolan. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted October 24, 2015 Share Posted October 24, 2015 Vi använder shiratakinudlar istället för pasta till köttfärssås eller bacon-pastasås. Som nudlar till wok, använder vi sjögräsnudlar. Shiratakinudlar är mjuka, sjögräsnudlar är mycket al-dente, oavsett hur mycket de kokas. Ska sjögräsnudlarna bli bra, bör de enligt vår uppfattning sköljas och sen stekas, då blir de goda. Shiratakinudlar saknar nästan helt tuggmotstånd, men till såser fungerar de bra. Båda varianterna är oproportionerligt dyra, men för att glädja barnen så får det vara värt det ibland. Medger att de två barnen som får äta vanlig pasta i förskolan/skolan, ibland får det hemma också, av rent ekonomiska skäl. Shiratakinudlar i fri mängd till hela familjen innebär en kostnad på minst 60:-. Om äldsta och yngsta barnet får makaroner och jag och sambon mest baserar på grönsaker, kommer vi undan med en tredjedel... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollchen Posted October 25, 2015 Author Share Posted October 25, 2015 Jag har försökt svara på vart och ett av era meddelanden, men jag förstår inte riktigt hur det funkar Det verkar bli gemensamma inlägg i min tråd.Jag är i vilket fall jättenöjd med era svar och förslag. Tack! Kul att få respons när man är ny i ett forum och har massor att sätta sig in i./ A 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollchen Posted October 25, 2015 Author Share Posted October 25, 2015 Kan heller inte radera "överflödiga" inlägg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted October 25, 2015 Share Posted October 25, 2015 Inga problem, Trollchen Det kommer med tiden. Kör på bara! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts