Willy Posted October 24, 2015 Share Posted October 24, 2015 Omega 3 sägs ofta vara riktigt bra. Jag har bara upplevt sidoeffekter av det. Svårt att sova, speedad, mer ångest och oro och ökad aptit. Jag mår fruktansvärt dåligt av det. Läst på forum om folk som upplever exakt samma sak. Inte i Sverige dock. Tog mg dock många år innan jag insåg att det var omega 3 som ställde till det. Någon mer som upplevt samma sak? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted October 24, 2015 Share Posted October 24, 2015 Hu, har precis börjat ta Omega 3 (en låg dos) så jag följer detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Willy Posted October 24, 2015 Author Share Posted October 24, 2015 Inte meningen att skrämmas. Bara hur jag upplevt det. Som medicin. Vissa mår jättebra medan andra upplever mest biverkningar. Typ [emoji1] hoppas det går bättre för dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted October 24, 2015 Share Posted October 24, 2015 Inte meningen att skrämmas. Bara hur jag upplevt det. Som medicin. Vissa mår jättebra medan andra upplever mest biverkningar. Typ [emoji1] hoppas det går bättre för dig. Tackar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 24, 2015 Share Posted October 24, 2015 Vad för sorts Omega-3? Det är EPA+DHA som vi behöver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Willy Posted October 24, 2015 Author Share Posted October 24, 2015 Provat olika sorters omega 3 och upplever samma sak av alla tyvärr. Alla med EPA och dha. Det är säkert jättebra men jag mår inte bra av dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 24, 2015 Share Posted October 24, 2015 Du kan ha.. allergi mot fisk.. histaminöverkänslighet! Omega-3 behöver vi främst för vårt eikosaniodsytem.. dvs främst EPA och DHA. De fettsyrorna är essentiella, dvs vi kan inte syntetisera dem från andra fettsyror.. eller annat! Jag tvivlar hur som helst inte på att du får besvär.. frågan är dock varför? Knappast för att du får dina essentiella fettsyror iallafall utan antagligen av någon annan anledning. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Willy Posted October 24, 2015 Author Share Posted October 24, 2015 Det har jag faktiskt inte tänkt på innan. Det skulle det minsann kunna vara [emoji1] tog omega 3 kapslar i flera år och undrade varför jag alltid mådde dåligt med ångest och massa andra konstiga symtom. Kunde aldrig koppla av i princip. Då blir det lätt att jag blir arg på omega 3 så du inte uppfattar mig fel [emoji1] det var inte meningen. Frågan är varför. Kanske fråga läkaren om han vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 24, 2015 Share Posted October 24, 2015 Det där borde du ta reda på lite mer utförligt! Finns vad jag förstår EPA och DHA från annat än fisk.. tex säl. Hur som helst.. det är nog inte så troligt att du är allergisk mot EPA+DHA, utan något som kommer med de fettsyrorna? Fiskallergi är inte ovanligt iallafall.. likaså histaminöverkänslighet. Allergi är allergi, det utreder man som regel via pricktester.. dvs de prickar dig på huden med olika allgener.. blir det rött och stort så är man som regel allgisk mot det ämnet! Överkänslighet är lite lurigare.. det kan visa sig på flera sätt. Tex histaminöverkänslighet, då har man för få ensymer för att bryta ner histamin i magtarmkanalen.. det finns ensymer att köpa för detta, som intas vid måltiden. Nu är jag väldigt osäker på vad som följer med i de kapslarna.. det behöver inte vara något histamin alls.. eller ens något fiskprotein? Vad jobbigt det blev nu?! Kan du äta fisk utan besvär.. skaldjur, rom, musslor.. ja du fattar nog vad jag far efter? För annars så har vi något annat problem? Har lixom svårt att begripa att de essentiella fettsyrorna i sig skulle ställa till det! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Willy Posted October 24, 2015 Author Share Posted October 24, 2015 Fisk kan jag äta utan problem. Äter jag en god lax upplever jag inte alls dessa besvär. Allergi har de testat för många åren men de nämnde aldrig några restriktioner vad jag kunde äta och inte. Det underliga är att det är just fiskolja. Jag går på sertralin. Kan det vara att fiskolja ställer till det för medicinen eller någonting? Det ska inte finnas några interaktioner mellan fiskolja och sertralin vad jag har kunnat läsa mig till. Tar jag fiskolja och dricker kaffe blir jag överspeedad. Tar jag ingen fiskolja ett par dagar och dricker kaffe känner jag ingenting alls. Kan dricka flera koppar utan reaktion på stress etc. Hela detta fallet är väldigt knepigt. Jag får inte ihop det riktigt heller. Det blev riktigt jobbigt [emoji1] man går och funderar hemma hur allt hänger ihop liksom. Det finns inget vettigt svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Willy Posted October 24, 2015 Author Share Posted October 24, 2015 Hade det varit histaminöverkänslighet borde jag ha reagerat på fisk tycker jag. Av vad jag kunnat läsa mig till. Jag är ingen expert hehe [emoji1] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 24, 2015 Share Posted October 24, 2015 Hm.. SSRI.. finns ett syndrom kopplat till dessa mediciner dvs Akatisi. https://sv.wikipedia.org/wiki/Akatisi Det är nog detta du drabbas utav? Men hur det hänger ihop med Omega-3 tror jag vi alldrig får reda på? Du kan få alla dina EPA+DHA från fisk,skaldjur. Det förefaller som det är bäst att du tar det den vägen? Överhuvudtaget är det för de allra flesta bäst att få sin näring från riktig mat.. så förbered dig på att äta fisk/skaldjur minst två gånger i veckan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Willy Posted October 25, 2015 Author Share Posted October 25, 2015 Akatisi låter troligt. Jag drabbas ofta av en rastlöshet som är hemsk. Sätts igång av omega 3 på något konstigt sätt kanske. Om det förändrar serotonin eller någon annan substans och det blir för mycket på något vis? Man bara sitter och håller på att bli knäpp. Kaffe mildrar dessa symtom om man inte tar omega 3. Väldigt underligt [emoji1] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Willy Posted October 25, 2015 Author Share Posted October 25, 2015 Jag andas snabbare och som om hjärtat slår fortare. Tar jag Möllers Tran däremot upplever jag inte alls samma beteende Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 25, 2015 Share Posted October 25, 2015 Serotonin, Noradrenalin, Dopamin och annat är tydligen inblandat! https://en.wikipedia.org/wiki/Akathisia Hur som helst, nu vet du vad du skall undvika.. men inte varför. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Willy Posted October 31, 2015 Author Share Posted October 31, 2015 Finns en teori om att fiskolja gör att koncentrationen av Sertralin blir högre. Medicinen bryts inte ner ordentligt. Det förklarar dock inte varför jag fick problem av fiskolja redan innan medicineringen. Det ökar också dopaminet fiskolja och då kanske det känns som om man inte kan koppla av och får mer ångest och oro på köpet. Jag är ingen expert men Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts