Jump to content

Optimal ketose?


Tirill77
 Share

Recommended Posts

I norges lavkarbo-forum sies det at det ikke finnes noe optimal ketose, altså at så lenge du er i ketose så er du i ketose og at det ikke har noe å si på fettforbrennigen eller energien.

Det er mulig det er psykisk, men den siste uka har jeg vært i mye strengere ketose og ketostix viser det samme. Jeg føler stor forskjell!!!

Mindre sulten, det holder å spise 2 max 3 ganger pr dag og ikke noe i mellom måltidene. Jeg merker sult på en annen måte.. Ikke i magen, men blir litt fraværende- da skjønner jeg at jeg må ha påfyll.

 

Det blir spennende å se om dette også har noe å si på fettforbrenningen?

 

Hva tror dere? Finnes det optimal ketose eller er det bare tull og psykisk?

 

;)

 

Link to comment
Share on other sites

Optimal ketos är ett begrepp.. för oss som äter en ketogen diet!

 

Dvs, det är inte optimalt att sträva efter något annat!

 

Du kan gå in för ketoacidos om du känner för det.. eller postexcersise ketos, svältketos oxå.. de är och förblir tillstånd under särskilda förhållanden.

 

Ketroacidosen bör du dock alldrig sträva efter, det innebär främst att du saknar insulinproduktion, dvs typ 1 diabetes!

 

Grejen är.. som så mycket annat.. mer är inte alltid bättre.. utan optmalt är oftast rätt bra!

 

Egentligen är ketos inte så mycket att hurra för.. det är ett tecken.. dock så brukar man sträva efter på en ketogen diet mesta möjliga betaoxidation.. välkommen att mäta det!

 

Gör du det så får du Nobellpris i medicin!

Link to comment
Share on other sites

Optimal ketos är ett begrepp.. för oss som äter en ketogen diet!

 

Dvs, det är inte optimalt att sträva efter något annat!

 

Du kan gå in för ketoacidos om du känner för det.. eller postexcersise ketos, svältketos oxå.. de är och förblir tillstånd under särskilda förhållanden.

 

Ketroacidosen bör du dock alldrig sträva efter, det innebär främst att du saknar insulinproduktion, dvs typ 1 diabetes!

 

Grejen är.. som så mycket annat.. mer är inte alltid bättre.. utan optmalt är oftast rätt bra!

 

Egentligen är ketos inte så mycket att hurra för.. det är ett tecken.. dock så brukar man sträva efter på en ketogen diet mesta möjliga betaoxidation.. välkommen att mäta det!

 

Gör du det så får du Nobellpris i medicin!

 

I norge et det nemlig mange som sier at det ikke har noe å si om du ligger mellom 1,5-3 , men at dersom det viser SPOR av ketoner så holder dette.

Jeg vil jo tro at jo strengere ketose jo bedre?

Jeg merker i hvertfall forskjell på kroppen. Mindre sult og mer overskudd :)

Link to comment
Share on other sites

Egentligen är ketos inte så mycket att hurra för.. det är ett tecken.. dock så brukar man sträva efter på en ketogen diet mesta möjliga betaoxidation.. välkommen att mäta det!

 

Gör du det så får du Nobellpris i medicin!

Beta-oxidation finns labbprov för inom offentliga sjukvården. Har man ketoner i blodet har man uppenbarligen beta-oxidation också. Men om man inte har ketoner och ligger på en LCHF diet bör man ha en uppreglerad beta-oxidation om allt fungerar normalt. Detta kan man testa.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Beta-oxidation finns labbprov för inom offentliga sjukvården. Har man ketoner i blodet har man uppenbarligen beta-oxidation också. Men om man inte har ketoner och ligger på en LCHF diet bör man ha en uppreglerad beta-oxidation om allt fungerar normalt. Detta kan man testa.

Spennende!

Link to comment
Share on other sites

 

Optimal ketos är ett begrepp.. för oss som äter en ketogen diet!

 

Dvs, det är inte optimalt att sträva efter något annat!

 

Du kan gå in för ketoacidos om du känner för det.. eller postexcersise ketos, svältketos oxå.. de är och förblir tillstånd under särskilda förhållanden.

 

Ketroacidosen bör du dock alldrig sträva efter, det innebär främst att du saknar insulinproduktion, dvs typ 1 diabetes!

 

Grejen är.. som så mycket annat.. mer är inte alltid bättre.. utan optmalt är oftast rätt bra!

 

Egentligen är ketos inte så mycket att hurra för.. det är ett tecken.. dock så brukar man sträva efter på en ketogen diet mesta möjliga betaoxidation.. välkommen att mäta det!

 

Gör du det så får du Nobellpris i medicin!

 

I norge et det nemlig mange som sier at det ikke har noe å si om du ligger mellom 1,5-3 , men at dersom det viser SPOR av ketoner så holder dette.

Jeg vil jo tro at jo strengere ketose jo bedre?

Jeg merker i hvertfall forskjell på kroppen. Mindre sult og mer overskudd :)

 

 

Jag utgår lite från din Avatarbild med cyklisten!

 

Då inbillar jag mig att du är bättre tränad än flertalet.. bättre tränad och van vid fysisk ansträngning betyder som regel att man har en högre kapacitet för betaoxidation/syreupptagningsförmåga/bättre laktatmetabolism osv.

 

Flera rätt bra tränade gör omställningen till ketogen diet rätt snabbt.. medans det för oaktiva diabetiker kan ta upp till ett år!

 

Varför de redan smala, vältränade gör den omställningen är för mig en gåta, men handlar nog till stora delar om att det är modernt och de vill testa om de kan förbättra deras fettprocent/uthållighet, osv!

 

Det kan rent utav hampa sig så illa att du redan är så vältränad/frisk så att dina ketonhalter endast kommer att visa spår?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om jeg er bedre trent men har trent mye både utholdenhet og styrke samt jobbet som instruktør og Pt, dog aldri på lchf.. he he så det er et nytt scenario for meg. JObber ikke som dette nå men trener kardio 5-6 ganger pr uke, variert lengde og intensitet og styrke 3-5 ganger pr uke variasjon yoga og slynge akkurat nå.( ny operert skulder)

 

Jeg tror lchf er bra for helsen, jeg kjenner kroppen fungerer bedre og har slitt med spiseforstyrrelser så for meg er det deilig å slippe å tenke kcal, men alikevell holde vekten. Også hadde det vært moro med sixpac en gang. Jeg har kjørt liberal lav karbo ( under 70-100 g karb) pr dag i over 12 år , men aldri mistet de siste 5 kg uansett hvor mye jeg har trent.

Den siste uken har ketostix vist veldig lilla( mørk farg) HELE dagen fra morgen til kveld. Og jeg har gått ned 200 g hver dag.. Jeg har også kjent forskjell på mindre sult i denne perioden. Tidligere når ketostixen kun var rosa kjente jeg ikke forskjell, nesten mer at jeg var slapp.. Det har tatt 3 uker å komme hit :)

Link to comment
Share on other sites

Jag utgår lite från din Avatarbild med cyklisten!

 

Då inbillar jag mig att du är bättre tränad än flertalet.. bättre tränad och van vid fysisk ansträngning betyder som regel att man har en högre kapacitet för betaoxidation/syreupptagningsförmåga/bättre laktatmetabolism osv.

 

Flera rätt bra tränade gör omställningen till ketogen diet rätt snabbt.. medans det för oaktiva diabetiker kan ta upp till ett år!

 

Varför de redan smala, vältränade gör den omställningen är för mig en gåta, men handlar nog till stora delar om att det är modernt och de vill testa om de kan förbättra deras fettprocent/uthållighet, osv!

 

Det kan rent utav hampa sig så illa att du redan är så vältränad/frisk så att dina ketonhalter endast kommer att visa spår?

I Norge tror man ikke at det finnes optimal ketose.. her tror de fleste AT dersom du har spor av ketoner er det like bra som "optimal" .. Da synes jeg det er rart at jeg merker så stor positiv forandring når jeg er i dypere ketose..Så jeg tror det finnes optimal ketose eller i hvertfall at man bør over det som kun er "spor" for å få effekt:)

Link to comment
Share on other sites

I Norge tror man ikke at det finnes optimal ketose.. her tror de fleste AT dersom du har spor av ketoner er det like bra som "optimal" .. Da synes jeg det er rart at jeg merker så stor positiv forandring når jeg er i dypere ketose..Så jeg tror det finnes optimal ketose eller i hvertfall at man bør over det som kun er "spor" for å få effekt:)

 

Vi är väl några här oxå som inte tror att det finns en optimal zon som gäller lika för alla.

 

Utan den sk zonen är det som är optimalt för dietinducerad ketos, dvs det lönar sig sällan att sträva efter något annat.. än det som kroppen själv vill ha.

 

Och joo.. du är garanterat mer vältränad än 90% av befolkningen.. minst, och det är på uthållighet man märker mest resultat.

 

Iomed din träningsmängd kommer du oxå garanterat att känna av/få tecken på post excersice ketosis!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vi är väl några här oxå som inte tror att det finns en optimal zon som gäller lika för alla.

 

Utan den sk zonen är det som är optimalt för dietinducerad ketos, dvs det lönar sig sällan att sträva efter något annat.. än det som kroppen själv vill ha.

 

Och joo.. du är garanterat mer vältränad än 90% av befolkningen.. minst, och det är på uthållighet man märker mest resultat.

 

Iomed din träningsmängd kommer du oxå garanterat att känna av/få tecken på post excersice ketosis!

Jeg følte på løpetur i dag ( 7 km) at jeg bare kunne fortsette, hvis jeg hadde hatt tid. Jeg klarer ikke løpe testløp raskt akkurat nå i så dyp ketose, men jeg kjente at jeg kunne fortsette på middels intensitet mye lengre.. Dette var til og med før frokost så jeg ble overrasket. Jeg hadde bare drukket mine chlorrella.

Det er moro å se utvikling i både form,trening, kropp og humør.

Takk, alle dere som svarer meg, det er til stor hjelp :)

Link to comment
Share on other sites

Som före detta PT så vet du att redan som högkolhydratare så använde du stor del fett vid längre löpningar.. tillomed antagligen mest fett?

 

För kroppen snålar på glukosen.. och det är när den sjunker för mycket som man går i väggen.

 

Nu har du mer glukos kvar.. dvs du förbrukar mindre via musklerna och därför får hjärna/röda blodceller mer.. man bonkar inte lika lätt.

 

Musklerna kommer aldrig att använda stor andel ketonkroppar, det finns för lite ketolysensymer i dessa,, däremot finns det gott om dem i hjärtat och hjärnan.

 

Röda blodkroppar kör anaerob glykolys hur som helst om jag fattat rätt.. och lämnar ifrån sig laktat.

Link to comment
Share on other sites

Som före detta PT så vet du att redan som högkolhydratare så använde du stor del fett vid längre löpningar.. tillomed antagligen mest fett?

 

För kroppen snålar på glukosen.. och det är när den sjunker för mycket som man går i väggen.

 

Nu har du mer glukos kvar.. dvs du förbrukar mindre via musklerna och därför får hjärna/röda blodceller mer.. man bonkar inte lika lätt.

 

Musklerna kommer aldrig att använda stor andel ketonkroppar, det finns för lite ketolysensymer i dessa,, däremot finns det gott om dem i hjärtat och hjärnan.

 

Röda blodkroppar kör anaerob glykolys hur som helst om jag fattat rätt.. och lämnar ifrån sig laktat.

Interresant. Ja jeg vet jo at det sies at lengre turer på moderat intensitet er best for fettforbrenning, jeg har bare ikke tenkt på at jeg skulle kjenne det så fysisk selv når jeg løp.

Men det er gøy å oppdage nye ting med dette.

Kroppen føles bra og nå skal jeg ut på tur !

:)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...