Suvan

Njursten, urinsyra och puriner

Recommended Posts

Fråga:

Jag har i ett par års tid haft problem med återkommande njurstensanfall då jag fått uppsöka akuten ungefär varannan månad. Man misstänker att det rör sig om uratsten då den inte är röntgentät. Jag har behandlats medicinskt med Allopurinol men det har inte hjälpt. Uratstenar utgör bara 5% av de olika sorters njurstensvarianterna och jag undrar förstås hur det kommer sig att just jag drabbats av dessa. Men det jag undrar över främst är vad jag ska göra för att slippa dem i framtiden! (Jag är mittemellan två operationer för att bli av med en sten på över 2 cm.)

Jag har inte fått några kostråd av läkare utan försöker hitta svar på nätet. Om urat/urinsyra står det att det är en antioxidant - det är väl bra?! Men nej, höga nivåer kan leda till gikt. Jag läser också att man ska undvika fruktos! (På andra ställen står det dock att frukt hjälper till att göra blodet basiskt.)

Men sen får man veta att för att minska urinsyrenivån i blodet ska man undvika puriner, som finns i höga halter i: 

Nötkött, fläskkött, fågel, fisk, skaldjur, inälvsmat, ärtor, bönor, linser, blomkål, sparris, bröd, öl och jäst.

Om jag ska dra ner på både kolhydrater (LCHF)  och proteiner... ska jag då överleva uteslutande på fett?

Jag ber om råd här för att jag vet att många är pålästa och är kritiska till de gängse kostråden på andra områden, så jag hoppas på att kunna få initierade råd!

Jag har en väldigt låg alkoholkonsumtion, dricker ett glas rött till maten en gång i månaden. 

Övriga sjukdomar:

Migrän, diabetes, övervikt, depression och ångest. Jag äter betablockerare mot högt blodtryck och förebyggande mot migrän.

Bakgrund:

45-årig kvinna. För ett antal år sedan prövade jag LCHF i ett halvår och gick under den tiden ner 15 kg, vilket gladde mej. Jag iddes inte räkna kolhydrater utan improviserade genom att utesluta spannmål, socker och potatis samt att tillsätta smör. Jag upptäckte då att alla smaker blev allt intensivare och att jag fick svårt att äta sånt jag tidigare tyckt om, så min kost blev ganska begränsad. Det blev ganska mycket grädde och crème fraiche i maten. Jag är ordentligt fast i sockerträsket och skulle vilja återgå till LCHF igen men vill då utforma kosten efter mina diagnoser.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eh.. en av de mer allvarliga biverkningarna av en LCHF-kost är njursten.. detta gäller främst ett fåtal.. du kan vara en av dem?

Vad jag begriper så handlar det om mineralbalans och PH i urin?

Barn med Epilepsi som behandlats med ketogen diet har setts få något mer njursten.. det handlar då om en ökning av några procentenheter!

Så det handlar nog rätt mycket om huruvida man är en sk stenbyggare.. det är ofta genetiskt.

Hur som helst.. man ger Kaliumcitrat till dessa.. då förändras PH i urinen och sten uppstår inte lika lätt.. iallalfall om jag begripigt något som helst! :huh:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag har sett att det diskuterats men man har varit oense om ifall LCHF orsakat stenarna eller om de bara drivit ut dem, så att säga. Jag vet inte om man kunnat fastslå att det är på det ena eller andra viset? Hur som, jag hade mitt första njurstensanfall för 20 år sedan och sen inte förrän för två år sedan. Mitt halvår med LCHF ägde rum för kanske fem år sedan? Men helt klart är att jag äter mycket kött och väldigt lite basisk föda.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välkommen till forumet Suvan  :)

Det här med njursten är svårt, då man faktiskt inte vet varför vissa personer drabbas, på det här sättet som du gör, med upprepade njurstensanfall.

Jag tror att LCHF kan vara alldeles utmärkt för dig, eller åtminståne lika bra som "vanlig" kost, förutom att du får andra positiva effekter av LCHF.

Men det du ska tänka på är att dricka ganska mycket vatten för att "spola" ur njurarna. Grönsaker i ganska stora mängder tror jag är bra för att de är basiska.

Ät inte mer än de proteiner du verkligen behöver, ca 0,75 - 1 gr/kg/kroppsvikt, beroende på hur mycket du tränar. Fyll på med fett till dess du är mätt och nöjd.

Det är sällan jag säger att man ska vara restrektiv med salt, men kanske du ska vara det? Ät inte C-vitamintillskott och var lite restrektiv med sura livsmedel som vinäger till exempel.

Lycka till, och uppdatera gärna hur det går.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Njursten med 18 års mellanrum är inte typ stenbyggare, de får det tätare!

Deras släktingar har som regel samma problem!

Verkar som Kaliumcitrat främst är för kalciumstenar?

"För stenpatienter är det i regel viktigt att dricka mycket för att undvika en alltför koncentrerad urin. Målsättningen är att upprätthålla en urinvolym på cirka två liter/dygn. Däremot anses dietråd i övrigt inte ha någon större betydelse för att förebygga uppkomst av stenar i urinvägarna. Om patienten har en bakomliggande metabolisk sjukdom skall den naturligtvis behandlas, till exempel patienter med hyperparatyreoidism eller gikt. Patienter med infektionsstenar skall efter noggrann stensanering få lämplig antibiotikabehandling under en period upp till ett halvår. Hos patienter med komplicerad kalciumstenbildning eller recidiverande stenbildning med korta intervall kan profylax vara motiverad vid hyperkalciuri och hypocitraturi. Mot hyperkalciuri används tiazidpreparat och vid hypocitraturi någon av de på marknaden tillgängliga citratberedningarna, bägge i kombination med ett rikligt vätskeintag "

http://www.netdoktorpro.se/urologi/medicinska-oversikter/Urinvagskonkrement-NjurstenUretarstenBlassten/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åh, härligt med så snabba svar! 

Ja jag var alltså helt besvärsfri i många många år men sedan de upptäckte Bernt (mitt smeknamn på stenen) i januari 2014 har jag haft täta anfall och vid ett tillfälle passerade jag hundratalet "sandkorn". Bernt har på denna tid växt från 7mm till 25mm trots Allopurinol så min personliga uppfattning är att jag plötsligt blivit en aktiv stenproducent. Det är obehagligt att tänka på att det kan bli ett långdraget problem. Njurstensanfallen är smärtsamma!

90% av alla stenar generellt är kalciumstenar så de flesta kostråd som ges gäller dessa. Frågan är hur många av dem är evidensbaserade och hur många som är vanliga husmorstips.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även jag har funderat en hel del på njursten och (i mitt fall) ev samband med kosten, alltså LCHF. Ätit som jag gör nu, dvs ganska liberal LCHF i sju-åtta år. Fick ordentliga besvär och opererade bort en stor njursten för ungefär ett år sedan. Den hittills enda stenen och mina njurar var då (vid efterkontroll) helt rena från sten. Hela processen var oerhört smärtsamt och obehaglig och jag vill för allt i världen inte uppleva den igen. Det tog tid innan jag fick rätt diagnos (jag hade inte tillräckligt ont (!), stenen satt så långt ner att besvären kom från trakterna av urinblåsan) och fick agera själv för att få den bortopererad efter nio anfall som förstörde stor del av förra sommaren. Till sist var jag helt desperat. Var på akuten (efter det mest smärtsamma anfallet) och vägrade sedan åka därifrån. "Lägg in mig på urologen eller psyket, jag åker inte hem förrän stenen är borta". Jag blev inlagd (på urologen...) och två dagar senare var stenen borta, men jag har ingen aning om vilken typ av njursten det var. Har aldrig haft liknande besvär, varken förr eller senare, är 45 år och i övrigt normalviktig och helt frisk. Kan inte låta bli att fortfarande fundera på varför jag fick stenen. Dricker nu mer vatten, men har samma matvanor som tidigare.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj oj oj oj... ja det är en vidrig smärta så jag förstår absolut frustrationen och paniken över att inte få hjälp!

Jag blev diagnosticerad med tarmfickor och uvi innan de hittade stenen. En husläkare tyckte att jag pekade åt ryggmuskeln och rekommenderade smärtstillande gel... Själv var jag helt säker efter att ha varit med om samma sak i min ungdom. Det är en distinkt smärta som inte liknar något annat jag upplevt.

Man skulle ju kunna tänka sig att en sten kan ligga och byggas upp under en längre tid, ungefär som en pärla. Du kanske klarar dej i 45 år till innan det blir dags igen? ;) Själv kissar jag glaskross lite av och till och det är måttligt roande! Det är bara morfin som hjälper och det är ju inget man vill ta för mycket av.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar som när man läser här att det finns en ökad risk för njursten och LCHF.

Det är extremt svårt att veta dels om det stämmer, dels vad det beror på.

Men man kan ju alltid lansera en hypotes så får någon biokemist slå mig i skallen om den verkar helt uppåt väggarna ;)

Många LCHF:are (inklusive mig själv) kan ibland äta fettmängder under en mkt kort period som vi kanske inte är evolutionärt anpassade för (typ fettkaffe) och eftersom det verkar finnas koppling mellan fettintag och njursten så är det kanske inte helt långsökt att det kan vara det väldigt snabba fettintaget som kan ställa till med problem för "känsliga" personer? Så då skulle en lösning kunna vara att äta de fettmängder som LCHF förespråkar men under en lite mer utspridd tidsperiod.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har svårt att tro att LCHF ska vara en riskfaktor för att insjukna i njursten. Ungefär 10% av Sveriges män och 5 % av kvinnorna drabbas någon gång under sin livstid av njursten, och har man drabbats en gång så är risken 50% att man drabbas igen.

Och fett har jag aldrig hört att det ska öka risken för att utveckla njursten.

Kanske Vitamin K2 kan vara till hjälp, då stenarna oftast är kalciumstenar, och K2 då "hjälper" till att få kalciumet på rätt plats i kroppen.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en del studier om epileptiska barn på ketogen diet där njursten verkar vara vanligare...det behöver ju inte säkert gälla för vuxna.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en del studier om epileptiska barn på ketogen diet där njursten verkar vara vanligare...det behöver ju inte säkert gälla för vuxna.

Enligt vad Annika Dahlkvist skriver så ska de barnen till stor del ha ätit Omega 6 rika växtoljor och margariner, plus att man misstänker att de varit undervätskade,

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så fleromättade oljor ger njursten men inte mättade?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ehh.. så jag får reda ut det hela om de epileptiska barnen, efter bästa förstånd.. de får kalciumstenar!

Frekvensen ökar från.. kommer inte ihåg så jag drar till med typiska siffror.. (fritt ur det lilla minne jag har kvar).. från 7% till 9%!

Det är altså inte epedemilogiska procentsatser.. men hur som helst.. antagligen handlar det om att de kissar ut ketoner som gör urinen surare!

Med användande utav medikamentlobbyns statistiska metoder så blir det upp emot en 28% höjning! :o  :wacko:

Och rent medicinskt..(trots att jag inte har någon som helst sådan utbildning/kompetens) det handlar om folk som sk stenbyggare.. var går gränsen.. jo det handlar om hypocitratureami.. det finns annat oxå!

http://emedicine.medscape.com/article/444968-overview

Nu fick ni ytterligare ett ord att svänga er med "Hypocitraturemi"! :blink:  :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja...jag har inga bekymmer med att ketogen kost kan innebära  vissa hälsomässiga nackdelar också...det är ju helheten man måste titta på...

Mer oroande att Andreas verkar hålla cancerlarmen om rött och processat kött för rimliga.

Heter det inte Hypocitraturi?  ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja...jag har inga bekymmer med att ketogen kost kan innebära  vissa hälsomässiga nackdelar också...det är ju helheten man måste titta på...

Mer oroande att Andreas verkar hålla cancerlarmen om rött och processat kött för rimliga.

Heter det inte Hypocitraturi?  ;)

Hade du väl godkänt i svenska och rättstavning? :unsure:

Skiter fullständigt i larmen om "rött kött och processat kött"!

Det är lixom inte ens en enhet.. det är flera olika saker!

Då är jag mer oroad över att jag behöver ha bil och åka land och rike runt för att få tag på tjänligt gräsbeteskött, o då bidrar jag till oljeförbrukningen samt de höjda halterna av kolföreningar i atmosfären!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kossorna i sig själva är väl också högt framavlade produkter ...bättre att ge sig ut på älgjakt.  ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det så enkelt som att man blir sur av sura födoämnen? (Söt av socker, fet av fett och allt det där,)

Rött kött och alkohol ska ju ge surt blod, vilket kan leda till gikt och uratstenar. Jag förstår inte vilka födoämnen som behåller sina egenskaper genom hela matsmältningsprocessen och vilka som omvandlas till annat genom kemiska reaktioner. Jag vet att kornas mjölk kan surna, men köttet? ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I den här podcasten pratar man om vitamin K2 mot gall- och njursten http://www.nourishbalancethrive.com/podcasts/paleo-baby/beverly-meyer-importance-vitamin-k-and-why-youre-p/

"Here it is: K Karries Kalcium (K carries calcium). Vitamin K is the delivery truck that picks up calcium and delivers it to the proper address. When you get deficient in K, the places in your body that need calcium don’t get it. So what happens to the calcium? It could float around aimlessly in your bloodstream causing plaque in your arteries. It could turn into plaque on your teeth. It could contribute to gallstones or kidney stones."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det så enkelt som att man blir sur av sura födoämnen? (Söt av socker, fet av fett och allt det där,)

Rött kött och alkohol ska ju ge surt blod, vilket kan leda till gikt och uratstenar. Jag förstår inte vilka födoämnen som behåller sina egenskaper genom hela matsmältningsprocessen och vilka som omvandlas till annat genom kemiska reaktioner. Jag vet att kornas mjölk kan surna, men köttet? ;)

Jaa.. så enkelt.. enda tills jag förklarat!  :rolleyes:

Börjar lite lätt.. Citroner är basiska.. lixom de flesta andra frukter!

Så mycket som är surt i munnen är basiskt i kroppen, dvs deras metaboliter!

Surt/basiskt handlar om hur mycket vätejoner per volym det är i preparatet du mäter.

Koncentrerar du vätejonerna i så gott som vad som helst så blir allt surt till sist!

Nu får du plocka fram dina böcker från Universitetet.. för nu blir det kemi och Logaritmer.. 10-logaritm som väl är!  :lol:

pH är ett logaritmiskt mått på surhet, det vill säga på aktiviteten av vätejoner (H+) i en lösning (egentligen oxoniumjoner, H3O+, envattenmolekyl med en extra proton det vill säga en extra H+). Lösningar med låga pH-värden är sura, och de med höga kallas basiska."

https://sv.wikipedia.org/wiki/PH

Kan avslöja att jag läst på Chalmers.. Logaritmer och kemi var inte mina starkaste ämnen.. utan att överdriva! :(

10-logaritm tror jag mig nästan förstå.. E-logaritm är överhuvudtaget obegripligt.. pH är tiologaritm!  :wub:

Hur som helst.. syror kan avge joner eller någon annan skit som vill förena sig med något annat i din kropp.. så då kan den grejen falla sönder.. inte bra!

Oså tillbaka till mat igen.. det du äter spjälkas och jäklas med i främst din magtarmkanal.. en del.. rätt mycket faktist tas upp, sådant din kropp behöver eller vill ha.

Resterande transporteras som kymes i tarmarna tills det byter namn och heter feces.. slutprodukten benämns fecalier!

Sen så händer en massa annat inne i kroppen.. där omvandlas de olika sakerna till vad dina celler vill ha/behöver.. i slutändan ATP.. det blir restprodukter, de skall ut ur kroppen.. det sköter till största delen njuren och lungorna, men en del går oxå till levern och därifrån till bukspottkörteln som pyttsar ut det i tunntarmen igen!

Det här blir ju lätt vådligt om  man skulle äta en massa med rätt mycket vätejoner.. men lugn.. vi har en reglering av det oxå.. kallas för bikarbonatsystemet!

För blodets och andra organs pH är väldigt strikt reglerat.. iomed att våra ensymer som står för en stor del av våra livsuppehållande processer är som regel väldigt känsliga för temperatur och pH!

Och bikarbonat bildas av koldioxid från dina cellers metabolism.. halten regler till väldigt stor del utav din andningsfrekvens.. som styrs autonomt utav hjärnan!

När tänkte du senast på din andningsfrekvens?

Oså ett snabbt hopp till LCHF och syror.. vid ketogen diet bryts en del fett ner till ketonkroppar som i stor utsträckning ersätter glukos för de celler som har ketolysensymer.. där förbrukas de!

Ketonkroppar är sura.. när de cirkulerat en stund i blodet så omvandlas de som regel till aceton.. (död råtta i munnen) eller kissas ut!

Urinets pH varierar således på grund av vad du ätit eller ditt metabola tillstånd.. urinets pH skall variera.. det är ett tecken på att njuren/bicarbonat buffer systemet gör sitt jobb!

Ju mer vatten du dricker ju mer spär du ut olika ämnen med vätejoner.. dricker du rätt lite blir koncentrationen högre således!

Lätt som en plätt va? :unsure:  :wacko:  :blink:  :ph34r:

Och Puriner är en helt annan grej.. likaså Uratstenar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, men nu är det inte såna stenar jag har utan "uratic acid stones" om man ska prata engelska. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, jag är visst inte helt överens med editorn, har inte diskuterat i forum på många år!

Zepp, jag uppskattar ditt försök att förklara! Med lite envishet och tålamod kan du säkert få mej att förstå, så småningom. ;)

Om jag "glömmer" kostens inverkan för ett ögonblick så kanske den senaste tidens aggressiva stenbildning kan skyllas på medicinering (jag läste på ett ställe att betablockerare kunde ha den effekten) men också att diabetes kunde kopplas till njursten. Jag har ökad törst men är dålig på att dricka vatten. Dessutom har jag fel på min inre termostat och svettas mycket. Det är förstås nåt jag får ta upp med läkare men jag undrar förstås om Metformin kan inverka negativt på stenbildningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mm.. därav min kommentar på slutet.

Både fettsyror och aminosyror är såkallade syror.. fettsyror eller aminosyror.. det betyder inte att de är sura per se, utan handlar om deras kemiska uppbyggnad!

En del av dem är basiska andra neutrala.

De är föreningar där vätejoner ingår.. annat ingår oxå.

"Fettsyror är karboxylsyror som enbart består av kolväte och syre samt bara innehåller en karboxylgrupp som är bunden till en ogrenad alkylgrupp."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fettsyra

"Aminosyror brukar vanligen delas in i grupper efter sidokedjornas egenskaper: surabasiskahydrofila(eller polära) och hydrofoba (eller opolära). Alla aminosyror är amfolyter, då den både kan ta upp och avge protoner."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Aminosyror

Väldigt mycket innehåller väte helt enkelt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk att inget kan få vara enkelt och lättbegripligt här i livet! :P

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hjälp, hur snabbt ska jag andas för att slippa stenbildning? Jag vet att när anfallen kommer så växlar jag mellan att hålla andan och att hyperventilera. ;)

Det är gott om syror i läsk, men är de sura?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk att inget kan få vara enkelt och lättbegripligt här i livet! :P

Du har fattat det rätt.. och det blir sällan lättare att begripa när jag försökt mig på att förklara heller!  :wacko:

Knappt jag begriper själv vad jag skrivit! :blink:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hjälp, hur snabbt ska jag andas för att slippa stenbildning? Jag vet att när anfallen kommer så växlar jag mellan att hålla andan och att hyperventilera. ;)

Det är gott om syror i läsk, men är de sura?

Kolsyra menar du.. det är en gas som du rapar upp!

Som sagt vad, skilj på sådant som smakar surt, där är det dina smaklökar som avgör.. och de har sina egna preferenser.. förutom hur mycket väte som ingår.

Om jag begripigt något så reagerar de främst på vissa syror.. medans andra reagerar de inte alls på.

De är skapade via evolutionen och reagerar då antagligen på sådant som har betydelse för vad som är bra mat eller ej.. de senaste tillsatserna från livsmedelsindustrin kan lätt förvirra oss antar jag?

Man kan inte andas ut Puriner vad jag förstår?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolsyra, citronsyra, fosforsyra... jag är storkonsument av läsk, nämligen. Man hör ju mycket om syraangrepp på tänderna men inget om hur resten av kroppen reagerar. (Bortsett ifrån att sockret är dåligt, såklart.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolsyra är en gas som du rapar ut, citronsyra är det samma som C-vitamin/askorbater/askorbinsyra, fosforsyra är en del av dina fosfolipider, dvs en del av cellmembranen!

Jag menar att det är helt fel spår att följa att se om något kallas för syra.

Och som lök på laxen;

"Kolhydrater består endast av grundämnena kolväte och syre. "

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kolhydrat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oooookej... jag formulerar om! Vad ska jag äta för att bli mer basisk?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hvor mye øker PH-verdien på det som kommer ut fra magesekken når man drikker brus(läsk)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det förefaller som att Kaliumcitrat är värt ett försök iallafall?

"Uric acid is a large flat mainly hydrophobic molecule with most of its charge on a single proton receptor site. The protonated from has a very low solubility in urine of around 90 mg/liter whereas 24 hour urine uric acid excretion ranges from 400 to over 1000 mg daily depending upon diet purine loads. The pKa of the proton receptor site is about 5.3 in urine. 

Given these facts we can calculate uric acid supersaturation from the urine concentration of total uric acid and the pH, along with minor adjustments for the effects of ionic strength on the pKa. High supersaturation will lead to a snowstorm of uric acid crystals. Raising urine pH to above 6 will generally reduce supersaturation below 1 and end uric acid stone formation."

"Uric acid stones are common in diabetics and people with reduced renal function; potassium loads are potentially dangerous. Perhaps this is more obvious among uric acid stone formers than calcium stone formers, although given wide spread use of ACE and ARB drugs and NSAIDS, potential risk is everywhere.

The amounts of alkali needed can be variable, and the only reliable way to ascertain is 24 hour urine testing. Likewise for compliance.

Therefore routine practice monitors before and during potassium citrate treatment of uric acid stones."

http://kidneystones.uchicago.edu/citrate-to-prevent-stones/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ser ju lovande ut, även om jag nog behöver hjälp med att tolka texten! "High supersaturation will lead to a snowstorm of uric acid crystals." Det låter nästan som en förtrollad värld! Men ph-värdet ska upp över 6, så långt är jag med.

"Potassium loads are potentially dangerous" - kalium dåligt, kaliumcitrat bra?

Sen ser det ut som om det varnas för blodtryckssänkande mediciner och smärtstillande. Är det pga kaliuminnehållet? Jag äter ju en hel del smärtstillande mot njurstenssmärtorna, det vore ironiskt om jag därigenom gav upphov till fler stenar! Men jag läser kanske texten fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ser ju lovande ut, även om jag nog behöver hjälp med att tolka texten! "High supersaturation will lead to a snowstorm of uric acid crystals." Det låter nästan som en förtrollad värld! Men ph-värdet ska upp över 6, så långt är jag med.

"Potassium loads are potentially dangerous" - kalium dåligt, kaliumcitrat bra?

Sen ser det ut som om det varnas för blodtryckssänkande mediciner och smärtstillande. Är det pga kaliuminnehållet? Jag äter ju en hel del smärtstillande mot njurstenssmärtorna, det vore ironiskt om jag därigenom gav upphov till fler stenar! Men jag läser kanske texten fel?

Kalium är just kalium i citratform!

Jag tycker att det ser ut som att du behöver läkarhjälp.. lite provtagningar och sådant.

Kalium är en elektrolyterna.. ökar man en så brukar någon annan minska, det är inte alltid bra, och det kan finnas gränser man bör bevaka.

Jag tror att de menar att olika mediciner påverkar njurens förmåga.. men även påverkar olika elektrolyter/mineraler?

Och de har alla vanliga biverkningar varav en del är farliga.

"The amounts of alkali needed can be variable, and the only reliable way to ascertain is 24 hour urine testing. Likewise for compliance.

Therefore routine practice monitors before and during potassium citrate treatment of uric acid stones."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag blir ju testad lite nu och då men de har just inget att säga om resultaten. Jag har nog bara hört kreatinin nämnas i förbifarten. Jag har fått väldigt lite information överlag, jag antar att det beror på tidsbrist.

Nu ska jag ju opereras igen på torsdag och imorgon blir det provtagning: blodstatus, kreatinin, natrium/kalium samt en urinodling.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Jobbigt med njursten. Som jag förstått det så kan njursten vara vanligt hos barn och utebliven viktnedgång bero på:

1. Att barn som äter Ketogen kost får njutsten är väl känt och tas upp i flera studier.Orsaken till varför går dock isär men det skulle kunna ha att göra med att små barn inte har organen fullt färdigutvecklade vad göller storlek och därmed flöde genom t ex njurarna att göra.

2. Att ha svårt att gå ner i vikt kan inte nödvändigtvis vara kostens fel. Här om dagen hörde jag att om man har för hög stressnivå, för hög sköldkörtelpåverkan, för hög produktion av kortisol från binjurar och Adrenalin så blockeras cellreceptorer för ämnen som gynnar viktnedgång. En sådan substans som kan ställa till det rejält, speciellt för fertila kvinnor skall tydligen vara koppar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg