Suvan

Njursten, urinsyra och puriner

Recommended Posts

Hjälp, hur snabbt ska jag andas för att slippa stenbildning? Jag vet att när anfallen kommer så växlar jag mellan att hålla andan och att hyperventilera. ;)

Det är gott om syror i läsk, men är de sura?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk att inget kan få vara enkelt och lättbegripligt här i livet! :P

Du har fattat det rätt.. och det blir sällan lättare att begripa när jag försökt mig på att förklara heller!  :wacko:

Knappt jag begriper själv vad jag skrivit! :blink:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hjälp, hur snabbt ska jag andas för att slippa stenbildning? Jag vet att när anfallen kommer så växlar jag mellan att hålla andan och att hyperventilera. ;)

Det är gott om syror i läsk, men är de sura?

Kolsyra menar du.. det är en gas som du rapar upp!

Som sagt vad, skilj på sådant som smakar surt, där är det dina smaklökar som avgör.. och de har sina egna preferenser.. förutom hur mycket väte som ingår.

Om jag begripigt något så reagerar de främst på vissa syror.. medans andra reagerar de inte alls på.

De är skapade via evolutionen och reagerar då antagligen på sådant som har betydelse för vad som är bra mat eller ej.. de senaste tillsatserna från livsmedelsindustrin kan lätt förvirra oss antar jag?

Man kan inte andas ut Puriner vad jag förstår?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolsyra, citronsyra, fosforsyra... jag är storkonsument av läsk, nämligen. Man hör ju mycket om syraangrepp på tänderna men inget om hur resten av kroppen reagerar. (Bortsett ifrån att sockret är dåligt, såklart.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolsyra är en gas som du rapar ut, citronsyra är det samma som C-vitamin/askorbater/askorbinsyra, fosforsyra är en del av dina fosfolipider, dvs en del av cellmembranen!

Jag menar att det är helt fel spår att följa att se om något kallas för syra.

Och som lök på laxen;

"Kolhydrater består endast av grundämnena kolväte och syre. "

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kolhydrat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oooookej... jag formulerar om! Vad ska jag äta för att bli mer basisk?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hvor mye øker PH-verdien på det som kommer ut fra magesekken når man drikker brus(läsk)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det förefaller som att Kaliumcitrat är värt ett försök iallafall?

"Uric acid is a large flat mainly hydrophobic molecule with most of its charge on a single proton receptor site. The protonated from has a very low solubility in urine of around 90 mg/liter whereas 24 hour urine uric acid excretion ranges from 400 to over 1000 mg daily depending upon diet purine loads. The pKa of the proton receptor site is about 5.3 in urine. 

Given these facts we can calculate uric acid supersaturation from the urine concentration of total uric acid and the pH, along with minor adjustments for the effects of ionic strength on the pKa. High supersaturation will lead to a snowstorm of uric acid crystals. Raising urine pH to above 6 will generally reduce supersaturation below 1 and end uric acid stone formation."

"Uric acid stones are common in diabetics and people with reduced renal function; potassium loads are potentially dangerous. Perhaps this is more obvious among uric acid stone formers than calcium stone formers, although given wide spread use of ACE and ARB drugs and NSAIDS, potential risk is everywhere.

The amounts of alkali needed can be variable, and the only reliable way to ascertain is 24 hour urine testing. Likewise for compliance.

Therefore routine practice monitors before and during potassium citrate treatment of uric acid stones."

http://kidneystones.uchicago.edu/citrate-to-prevent-stones/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ser ju lovande ut, även om jag nog behöver hjälp med att tolka texten! "High supersaturation will lead to a snowstorm of uric acid crystals." Det låter nästan som en förtrollad värld! Men ph-värdet ska upp över 6, så långt är jag med.

"Potassium loads are potentially dangerous" - kalium dåligt, kaliumcitrat bra?

Sen ser det ut som om det varnas för blodtryckssänkande mediciner och smärtstillande. Är det pga kaliuminnehållet? Jag äter ju en hel del smärtstillande mot njurstenssmärtorna, det vore ironiskt om jag därigenom gav upphov till fler stenar! Men jag läser kanske texten fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ser ju lovande ut, även om jag nog behöver hjälp med att tolka texten! "High supersaturation will lead to a snowstorm of uric acid crystals." Det låter nästan som en förtrollad värld! Men ph-värdet ska upp över 6, så långt är jag med.

"Potassium loads are potentially dangerous" - kalium dåligt, kaliumcitrat bra?

Sen ser det ut som om det varnas för blodtryckssänkande mediciner och smärtstillande. Är det pga kaliuminnehållet? Jag äter ju en hel del smärtstillande mot njurstenssmärtorna, det vore ironiskt om jag därigenom gav upphov till fler stenar! Men jag läser kanske texten fel?

Kalium är just kalium i citratform!

Jag tycker att det ser ut som att du behöver läkarhjälp.. lite provtagningar och sådant.

Kalium är en elektrolyterna.. ökar man en så brukar någon annan minska, det är inte alltid bra, och det kan finnas gränser man bör bevaka.

Jag tror att de menar att olika mediciner påverkar njurens förmåga.. men även påverkar olika elektrolyter/mineraler?

Och de har alla vanliga biverkningar varav en del är farliga.

"The amounts of alkali needed can be variable, and the only reliable way to ascertain is 24 hour urine testing. Likewise for compliance.

Therefore routine practice monitors before and during potassium citrate treatment of uric acid stones."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag blir ju testad lite nu och då men de har just inget att säga om resultaten. Jag har nog bara hört kreatinin nämnas i förbifarten. Jag har fått väldigt lite information överlag, jag antar att det beror på tidsbrist.

Nu ska jag ju opereras igen på torsdag och imorgon blir det provtagning: blodstatus, kreatinin, natrium/kalium samt en urinodling.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Jobbigt med njursten. Som jag förstått det så kan njursten vara vanligt hos barn och utebliven viktnedgång bero på:

1. Att barn som äter Ketogen kost får njutsten är väl känt och tas upp i flera studier.Orsaken till varför går dock isär men det skulle kunna ha att göra med att små barn inte har organen fullt färdigutvecklade vad göller storlek och därmed flöde genom t ex njurarna att göra.

2. Att ha svårt att gå ner i vikt kan inte nödvändigtvis vara kostens fel. Här om dagen hörde jag att om man har för hög stressnivå, för hög sköldkörtelpåverkan, för hög produktion av kortisol från binjurar och Adrenalin så blockeras cellreceptorer för ämnen som gynnar viktnedgång. En sådan substans som kan ställa till det rejält, speciellt för fertila kvinnor skall tydligen vara koppar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg