mariah Posted October 26, 2015 Share Posted October 26, 2015 Hej! Jag har nu ätit strikt LCHF i en dryg vecka sedan min förra "sockersvacka". I förra veckan mätte jag mitt fasteblodsocker och det var visserligen inom normalgränserna, men ändå lite högt tycker jag, 5,7. Idag mätte jag igen efter att jag hade varit fastande i över 12 timmar och som sagt ätit strikt LCHF i över en vecka. Värdet i morse var 6,8! Vad kan det bero på? Någon som har erfarenhet? mvhMaria http://www.matmedicin.blogspot.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mariah Posted October 26, 2015 Author Share Posted October 26, 2015 Ska tillägga att jag inte har diabetes sedan tidigare. Mäter bara ketoner och blodsocker ibland för att kolla ketosen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 26, 2015 Share Posted October 26, 2015 Fastesocker säger nästan ingeting, oså går det upp och ner hela tiden. På morgonen tex så är/skall det alltid vara högre, det har med dygnsrytm att köra. På småtimmarna kan det vara lägre när kroppen förbereder sig för en natts dvala. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mariah Posted October 26, 2015 Author Share Posted October 26, 2015 Fick liknande svar i ett annat forum så jag förstår att det kan vara så nu. Ändå talas det så mycket om det. Att det inte ska vara för högt o.s.v. men det kanske är mer om det är mycket högre än mitt? Någon som kostdoktorn intervjuade (minns inte vem) sa att det inte bör vara över 5! Då blir man ju lite fundersam om det nästan är 7. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted October 26, 2015 Share Posted October 26, 2015 Oavsett hur lite kolhydrater du tycker att du stoppar i dig kommer din kropp att bygga den glukos den tycker att den behöver med de byggstenar du förser den med, främst protein, och skicka ut det när den tycker att det behövs. Du får lita på din kropp och vad den gör. Den håller den balans som är bäst för dig. Det viktiga är att inte förse kroppen med för mycket glukosbildande kolhydrater för då måste den lagra det för en regnig dag / ocheller, vilket vissa tror, för att skydda cellerna (inte minst hjärnans) från de skadliga effekterna av mycket glukos i omloppet. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mariah Posted October 26, 2015 Author Share Posted October 26, 2015 Ok, fast levern använder väl främst fett för att tillverka glukos? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted October 26, 2015 Share Posted October 26, 2015 Fettsyror kan inte omvandlas till glukos. Det är protein kroppen använder för att göra glukos. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mariah Posted October 26, 2015 Author Share Posted October 26, 2015 Spännande. Jag kanske äter för mycket protein. Är det bara ketoner som levern kan göra av fett? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted October 26, 2015 Share Posted October 26, 2015 Exakt. Om det är dåligt med kolhydrater kan levern göra ketoner av fett. Musklerna kan använda fett direkt som bränsle men inte hjärnan, därför levern gör ketoner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted October 26, 2015 Share Posted October 26, 2015 Det är väldigt vanligt att man äter för mycket protein och för mycket "mellanfett" mejeri (mjölk, grädde, yoghurt) när man börjar med LCHF. Båda dessa kan störa viktnedgången. Man kan tänka att man från sin "före-LCHF-diet" tar bort kolhydratkällorna (främst pasta, bröd, potatis, ris) och byter mot grönsaker med lågt kolhydratinnehåll, minskar lite på proteinet och ökar mycket på fettet främst smör och kokosfett. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mariah Posted October 26, 2015 Author Share Posted October 26, 2015 Tack för era svar. Jag äter nog ungefär lika mycket protein som innan (det är rätt länge sedan nu). Inte mer i allafall, men just i helgen har det nog blivit lite mer än vanligt . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 26, 2015 Share Posted October 26, 2015 Joho.. levern kan göra glukos av fett.. dvs utav glyceroldelen av triglyceriden! Men glöm det.. det är bara nerdkunskap! Om man säger som så.. glöm det med glukoneogenesen och omvandling av protein till glukos som en orsak till högre blodsocker.. det funkar inte så om man är frisk! Jag har oxå lite högre fastesocker än innan.. men lägre HBA1c! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 26, 2015 Share Posted October 26, 2015 Mmm..jag har ju också ett något förhöjt fastesocker som verkar ligga mellan 5,5 -7,0 och inbillar mig att det beror på att något i regleringen inte riktigt fungerar som det ska ... men det är väl som med allt annat i den här världen ... man kan inte veta säkert ... men för en del kan det antagligen vara ett tecken på insulinresistens .Det finns nog många LCHF-ätande typ 2 diabetiker som har utmärkta HbA1c värden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted October 26, 2015 Share Posted October 26, 2015 Joho.. levern kan göra glukos av fett.. dvs utav glyceroldelen av triglyceriden! Men glöm det.. det är bara nerdkunskap! Om man säger som så.. glöm det med glukoneogenesen och omvandling av protein till glukos som en orsak till högre blodsocker.. det funkar inte så om man är frisk! Jag har oxå lite högre fastesocker än innan.. men lägre HBA1c! Det var därför jag skrev att fettsyror inte kan omvandlas till glukos. Fett, triglycerider, sitter ihop med glycerol som du skriver. Den delen i fettet kan mycket riktigt bli kolhydrater. Men äter du 100g fett kan det inte bli mer än ca 5g kolhydrater eftersom 95% av fett är fettsyror och ca 5% glycerol (finns för all del undantag för vissa korta fettsyror). Så i praktiken kan man inte räkna med mycket bidrag från fett till glukos. Bara hjärnans dagsbehov av glukos skulle man behöva äta 3kg rent fett för att tillgodose. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 26, 2015 Share Posted October 26, 2015 Mmm.. fick för mig en dag att räkna på allt.. dvs glyceroldelen, laktat, protelysens förluster.. fick mest huvudvärk.. så jag tog en grogg tillslut och huvudvärken gick över! Såå.. vid kraftigt överslag med referens typ C, så kom jag fram till att på en strikt LCHF.. typ 5E% lär man hur som helst få tillgång till minst 100 gram glukoida substrat.. sen får man räkna på omvandlingsfaktorer och energiåtgång! Men hur man än räknar så verkar det knappast vara någon ko på isen hur som helst för hjärndöd på grund av glukosbrist! Tror cirka 50 gram glukos var det som angavs som minimum per dag? Dvs.. man får inte glukosbrist.. i allra, allra värsta fall lär kroppen bryta ner glukoida aminosyror.. men då pratar vi nog om svält.. något som de flesta sällan utsätter sig för iomed att det är svårt att övermanna aptiten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 26, 2015 Share Posted October 26, 2015 Men skickar inte kroppen in aminosyror i glukneogenesen hursomhelst vid "överintag" av dessa? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted October 26, 2015 Share Posted October 26, 2015 Det stämmer bra Peter. Aminosyror används till att bilda glukos när detta behövs. Äter man inte kolisar varannan timme typ kommer en del aminosyror bli glukos mellan måltiderna. Därför bodybuilders äter konstant för de är rädda för att bli katabola. Dessutom kan inte kroppen lagra speciellt mycket aminosyror så det räcker att ta en dubbel dos proteinpulver efter träning så kan man mäta hur en del av det blir glukos (alt oxideras direkt för de ketogena aminosyrorna). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 26, 2015 Share Posted October 26, 2015 Men skickar inte kroppen in aminosyror i glukneogenesen hursomhelst vid "överintag" av dessa? Upp till en viss gräns vad jag förstår,, sen kissar du ut det som kväve.. kissa på rosorna, de blir jättefina! Det är som allt annat.. (det mesta iallafall), Glukoneogenesen styrs främst av din kropps behov.. överskott av glukoida aminosyror.. först glukoneogenes, resten sorterar njuren ut som kväve/urea! Sen.. tada.. glukoneogenes är en himla energikrävande process.. och en himla massa värme som bieffekt.. inget som kroppen tar till i första vändan! Oså.. när når man det tillståndet då? När glukos-/glykogen-nivåerna tenderar att bli låga i princip! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LenaK Posted October 29, 2015 Share Posted October 29, 2015 Intressant diskussion! Träffade nyligen en diabetiker som hävdade att efter t ex en gåsamiddag är han tvungen att ta ett par enheter extra insulin och att det beror på allt fett han får i sig under en sådan måltid. Hur få honom att förstå att ju mer fett han äter desto bättre för honom? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 29, 2015 Share Posted October 29, 2015 Intressant diskussion! Träffade nyligen en diabetiker som hävdade att efter t ex en gåsamiddag är han tvungen att ta ett par enheter extra insulin och att det beror på allt fett han får i sig under en sådan måltid. Hur få honom att förstå att ju mer fett han äter desto bättre för honom? Det hemska är att han antagligen har rätt! Dvs det som driver upp hyperinsulinemin är det extra behovet att lagra fett.. för att så snabbt som möjligt sänka toxiska nivåer av blodsocker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted October 29, 2015 Share Posted October 29, 2015 Fettsyror kan inte omvandlas till glukos. Det är protein kroppen använder för att göra glukos. Nästan sant, men inte helt. Vi kan faktiskt förvandla själva fettsyrorna till glukos under vissa omständigheter: http://blog.cholesterol-and-health.com/2012/01/we-really-can-make-glucose-from-fatty.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts