Peter B Posted October 26, 2015 Share Posted October 26, 2015 Så här kokar man : "...start the eggs in boiling water so that the whites set without sticking to the shell, then to add ice cubes to bring the temperature back down, before finishing with a long, slow cook." http://qz.com/529249/the-best-way-to-boil-an-egg-according-to-science/?utm_source=atlfb 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted October 26, 2015 Share Posted October 26, 2015 Intressant om detta att släppa äggen direkt i kokande vatten gör att skalen inte fastnar, för det tycker jag är jobbigt Har alltid låtit vattnet koka upp med äggen i. Får bli test av denna alternativa metod. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted October 26, 2015 Share Posted October 26, 2015 Jag är väl drabbad av någon mental åkomma, typ otålighet, för jag har alltid kört vattnet i vattenkokaren och hällt över äggen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stackars Jack Posted October 26, 2015 Share Posted October 26, 2015 För mig är det inget problem. För det gör inget om det fastnar lite när jag skalar. För det är ju den gula delen man är ute efter Kanske det är lite slöseri med protein men det får jag i mig så det räcker ändå. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post iAnna Posted October 26, 2015 Popular Post Share Posted October 26, 2015 Så här står det på Svenska ägg: Varför kan det ibland vara svårt att skala kokta ägg? Ett riktigt färskt ägg är svårskalat, eftersom de olika hinnorna klistrar fast vid varandra. Bäst är att koka ägg, som är minst 7-8 dagar gamla. Äggets ålder får du fram genom att räkna bakåt 28 dagar från det bäst-före-datum, som står angivet på förpackning. Skalningen underlättas om ägget kyls direkt efter kokningen. Skalningen kan också underlättas om äggen förvaras i rumstemperatur några dagar före kokning. En dag på köksbänken motsvarar fyra dagar i kylkåpet är en enkel tumregel. http://www.svenskaagg.se/?p=19901&m=3498 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Kjell Granelli Posted October 26, 2015 Popular Post Share Posted October 26, 2015 Oj detta blev ju en hel vetenskap... tror det får bli omelett i stället 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekofilosophie Posted October 26, 2015 Share Posted October 26, 2015 Intressant! Är irriterande när äggen knappt går att skala och typ halva ägget ryker med skalet. Värt att testa! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stackars Jack Posted October 26, 2015 Share Posted October 26, 2015 Ett tips från kvällspressen. Har inte en aning om det funkar men. Om man förvarar dom kokta äggen fuktigt (i vatten) så ska det tydligen inte fastna något när man skalar äggen. Ger inte mycket för kvällspressen men det kan ju vara rätt för en gångs skull 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted October 26, 2015 Share Posted October 26, 2015 Upptäckte det här med svårskalade ägg när jag fick egna höns. Färskare ägg än nu har man ju aldrig haft. ? Men om man sparar dem i en dryg vecka så blir det mer lättskalat, samt som andra påtalat skölj ordentligt i kallvatten. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolle Posted October 26, 2015 Share Posted October 26, 2015 Första tipset är att inte köpa ägg som är tvättade, för de håller sig inte länge, de torkar ut i skalet. De skall hålla en månad minst utan att gulan börjar rinna. Jag har fördelen att få ägg med två gulor och 97 gram/st, nackdelen är att skalen blir tunna, då hönan inte förstår att det behövs mer material till stora ägg. När skall det komma en äggkokare som klarar stora ägg? Finns det kanske kokare enligt induktionsprincipen? Får prova i Crook-Pot'en. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 26, 2015 Share Posted October 26, 2015 Strutsägg? Annars om jag får bidra med erfarenheter av skalhelvetet.. äggen skall vara rumsvarma minst.. skölj dem gärna i varmt vatten innan iläggningen i det kokande vattnet! Skölj dem rikligen under kallvattenkranen när de är färdiga! Vitan skall vara fast och gulan rinnande.. eller ilállafall lös i konsistensen! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted October 27, 2015 Share Posted October 27, 2015 Jag använder äggkokare eftersom jag är lat och snål. Sedan slänger jag äggen i en skål kallt vatten. De är alltid lätta att skala. Jag har gott om ägg i kylen för att inte bli utan. De blir aldrig för gamla men är väl inte heller totalt färska. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted October 27, 2015 Share Posted October 27, 2015 Ett tips från kvällspressen. Har inte en aning om det funkar men. Om man förvarar dom kokta äggen fuktigt (i vatten) så ska det tydligen inte fastna något när man skalar äggen. Ger inte mycket för kvällspressen men det kan ju vara rätt för en gångs skull Läste också just det och bestämde mig för att testa. Förvarar kokta ägg i en skål med vatten i kylen och tycker nog att det kan stämma. Men det hjälper ju inte när jag vill skala nykokta ägg... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted October 27, 2015 Share Posted October 27, 2015 Så länge äggen inte är nyvärpta tycker jag att det funkar att spola av dem i kallt vatten och sedan skala i vatten. Men isbitar i kokvattnet, tja, alla sätt är bra 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted October 27, 2015 Share Posted October 27, 2015 Det ser man, det går att komplicera det mest enkla . Jag måste tillstå att jag ytterst sällan har behov av att skala kokta ägg. De få gånger jag vet att jag ska ha ägg i sallad t ex så kokar jag dem i förväg och förvarar dem i kallt vatten i kylen tills dess att jag ska preparera maten. Då har jag inte upplevt några problem. Om jag ska äta ett kallt ägg så tar jag bara en sked och äter som vanliga varma kokta ägg. Men jag har säkert inte upptäckt allt bra man kan ha skalat kokt ägg till. Jag tar gärna emot tips på vad ni använder dessa till. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted October 27, 2015 Share Posted October 27, 2015 Det ser man, det går att komplicera det mest enkla . Jag måste tillstå att jag ytterst sällan har behov av att skala kokta ägg. De få gånger jag vet att jag ska ha ägg i sallad t ex så kokar jag dem i förväg och förvarar dem i kallt vatten i kylen tills dess att jag ska preparera maten. Då har jag inte upplevt några problem. Om jag ska äta ett kallt ägg så tar jag bara en sked och äter som vanliga varma kokta ägg. Men jag har säkert inte upptäckt allt bra man kan ha skalat kokt ägg till. Jag tar gärna emot tips på vad ni använder dessa till. Jag äter mina ägg utan skal, därav skalningen. Du menar alltså att du äter dem med skalet på? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted October 27, 2015 Share Posted October 27, 2015 Skall man skala äggen? Är det därför det knastrar så när jag äter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 27, 2015 Author Share Posted October 27, 2015 Det nyttiga sitter ju i skalet, det trodde jag alla visste? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted October 27, 2015 Share Posted October 27, 2015 Det nyttiga sitter ju i skalet, det trodde jag alla visste? Det hårdaste också 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted October 27, 2015 Share Posted October 27, 2015 Jag äter mina ägg utan skal, därav skalningen. Du menar alltså att du äter dem med skalet på? Självklart! Med hjälp av skeden gröper jag ur innanmätet som jag äter och voilà så återstår endast skalet. Fiffigt eller hur? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted October 27, 2015 Share Posted October 27, 2015 Självklart! Med hjälp av skeden gröper jag ur innanmätet som jag äter och voilà så återstår endast skalet. Fiffigt eller hur? Lite krångligt till sallader och andra rätter med kokt ägg i att äta ägget så kanske. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 27, 2015 Share Posted October 27, 2015 Självklart! Med hjälp av skeden gröper jag ur innanmätet som jag äter och voilà så återstår endast skalet. Fiffigt eller hur? Jaa.. så kan man ju oxå göra.. men rätt e det inte! Jag är man så jag kan inte göra så! Skala ägg manligt och snabbt 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted October 27, 2015 Share Posted October 27, 2015 En sån tur att jag inte är man.... Det vore underligt att heta Helena då . Jo i sallader och så då skrev jag ju att jag skalar äggen, men efterlyser andra rätter där man använder skalade ägg. I äggsås till fisk är det enda som jag kommer på spontant. Men jag försöker förstå varför detta är ett sånt stort problem 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 27, 2015 Share Posted October 27, 2015 En sån tur att jag inte är man.... Det vore underligt att heta Helena då . Jo i sallader och så då skrev jag ju att jag skalar äggen, men efterlyser andra rätter där man använder skalade ägg. I äggsås till fisk är det enda som jag kommer på spontant. Men jag försöker förstå varför detta är ett sånt stort problem Ugnsstekt saltsill i folie med kokta ägg 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bosse50 Posted October 27, 2015 Share Posted October 27, 2015 Jag brukar slå ägget med den tjocka ändan före i ett plant underlag ganska hårt, så går det lättare att skala, för det mesta, teoretiskt bygger det på att den luftblåsa som oftast finns i den ändan av ägget skickas upp mellan ägg och hinnan som gör att skalet släpper lättare. Har testat några månader, oftast går det bra men inte alltid, lycka till. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolle Posted October 28, 2015 Share Posted October 28, 2015 Gör om det, om du kan, inte bara man. http://www.svt.se/killer-magic/kokar-ett-harkokot-agg-i-sina-kalsonger 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LenaK Posted October 29, 2015 Share Posted October 29, 2015 Jag har lösningen på era skalproblem!!! Det fungerar t o m på de små ägg jag ibland köper för 10 kr per flak direkt av äggproducenten. Dessa ägg hade jag testat alla här nämnda knep på utan resultat. Eftersom de redan är små blev det inte mycket ägg kvar efter skalning. Min blivande svärson hade ett tips, som fungerar!! Tag någon typ av nål. Jag använder en sådan som man fäster upp papper med på anslagstavlor eftersom den har ett stort huvud. Stick ett hål i skalet i ena änden av äggen innan de kokas och vips blir äggen skalbara. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted October 29, 2015 Share Posted October 29, 2015 En sån tur att jag inte är man.... Det vore underligt att heta Helena då . Jo i sallader och så då skrev jag ju att jag skalar äggen, men efterlyser andra rätter där man använder skalade ägg. I äggsås till fisk är det enda som jag kommer på spontant. Men jag försöker förstå varför detta är ett sånt stort problem I Norge köpte jag en väldigt god äggsallad, som är en röra man kan ha på mackan. Eller som jag, till grillat. Vet inte alla ingredienserna, men det går säkert att googla på det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted October 29, 2015 Share Posted October 29, 2015 Jag, som har haft egna hönor, vet att ägget är svårare att skala ju färskare det är. Det bästa är att låta ägget ligga i ca 2 veckor. Då lossnar skalet lätt. Koka, kyl, rulla lagom på hårt underlag tills skalet blir till småbitar, och då lossnar det på nolltid 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joelwe Posted October 29, 2015 Share Posted October 29, 2015 Jag har läst flera guider och detta är vad jag har kommit fram till fungerar bäst:Jag kokar upp vattnet i en vattenkokare. Samtidigt trycker jag lätt på undersidan av varje ägg med ett spetsigt föremål så att det buktar inåt något (litet som en nålspets) utan att göra hål på det. Jag häller sedan lite vatten i en kastrull och lägger i äggen i den samt sätter på plattan på högsta värme. När vattnet i vattenkokaren kokar samt vattnet i kastrullen kokar så häller jag i vattenkokarvattnet i kastrullen. Spisplattan stängs sedan av, kastrullen får stå kvar i 6-7 minuter vartefter jag byter ut varmvattnet mot kallvattnet och låter svalna. På det här sättet spricker inte äggen, de blir lättskalade och det tar minimalt med tid (< 10 min). Nyckeln är att picka en ytterst liten inbukning i botten av ägget vilket blir som en ventil så att det inte spricker. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted October 29, 2015 Share Posted October 29, 2015 Jeeezzz, det är verkligen en hel vetenskap med de kokta äggen Kul att läsa hur mycket möda folk lägger ner på detta. Jag lägger äggen i kastrullen, sätter på plattan, på pösnivå, går in i duschen. Efter ca tio minuter är de perfekta Äggen då alltså 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted October 29, 2015 Share Posted October 29, 2015 Jag, som har haft egna hönor, vet att ägget är svårare att skala ju färskare det är. Det bästa är att låta ägget ligga i ca 2 veckor. Då lossnar skalet lätt. Koka, kyl, rulla lagom på hårt underlag tills skalet blir till småbitar, och då lossnar det på nolltid Har samma erfarenhet efter min tidigare tid som hönsägare, hade även vaktlar då och de äggen är ännu mer kinkiga 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted October 29, 2015 Share Posted October 29, 2015 Klyv ägget med en kniv och gröp ur med kniv. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edit Posted October 29, 2015 Share Posted October 29, 2015 En liten undran bara: Var är botten på ägget 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted October 29, 2015 Share Posted October 29, 2015 En liten undran bara: Var är botten på ägget Toppen på ägget är den spetsiga sidan, i botten finns en luftblåsa där man kan sticka hål utan att själva ägget läcker ut 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted October 30, 2015 Share Posted October 30, 2015 Sedan jag började förvara köpa ägg i rumstemperatur istället för i kylen har jag inga problem med att skalet sitter fast efter kokning. Ägg håller sig i rumstemperatur minst till bäst före datum. En gång i hela mitt liv har jag fått ett dåligt ägg - och det gick inte att ta miste på. Oj, vad det stank. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted October 30, 2015 Share Posted October 30, 2015 Sedan jag började förvara köpa ägg i rumstemperatur istället för i kylen har jag inga problem med att skalet sitter fast efter kokning. Ägg håller sig i rumstemperatur minst till bäst före datum. En gång i hela mitt liv har jag fått ett dåligt ägg - och det gick inte att ta miste på. Oj, vad det stank. Intressant! Måste testa detta. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edit Posted October 30, 2015 Share Posted October 30, 2015 Toppen på ägget är den spetsiga sidan, i botten finns en luftblåsa där man kan sticka hål utan att själva ägget läcker ut Tack för tydligt svar. Då äggen alltid packas med spetsen nedåt så var det inte helt klart för mig . Nu förstår jag även uttrycket "botten upp" Man lär sig mycket här på forumet :-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted October 30, 2015 Share Posted October 30, 2015 En liten undran bara: Var är botten på ägget Lite svårt att säga den spetsiga ändan kommer ut först är det då botten som kommer sist 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Idean Posted October 30, 2015 Share Posted October 30, 2015 Jaa.. så kan man ju oxå göra.. men rätt e det inte! Jag är man så jag kan inte göra så! Skala ägg manligt och snabbt Jo det går ju bra så med men då ska man koka äggen i lite Bikarbonat 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts