Peter B

Att koka ägg är INTE enkelt ....

Recommended Posts

Så här kokar man :

"...start the eggs in boiling water so that the whites set without sticking to the shell, then to add ice cubes to bring the temperature back down, before finishing with a long, slow cook."

http://qz.com/529249/the-best-way-to-boil-an-egg-according-to-science/?utm_source=atlfb

the-food-lab-page-97-1-21.jpg

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant om detta att släppa äggen direkt i kokande vatten gör att skalen inte fastnar, för det tycker jag är jobbigt  :(

Har alltid låtit vattnet koka upp med äggen i. Får bli test av denna alternativa metod.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är väl drabbad av någon mental åkomma, typ otålighet, för jag har alltid kört vattnet i vattenkokaren och hällt över äggen.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig är det inget problem. För det gör inget om det fastnar lite när jag skalar. För det är ju den gula delen man är ute efter :P

Kanske det är lite slöseri med protein men det får jag i mig så det räcker ändå.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant! Är irriterande när äggen knappt går att skala och typ halva ägget ryker med skalet. Värt att testa! :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips från kvällspressen. Har inte en aning om det funkar men. Om man förvarar dom kokta äggen fuktigt (i vatten) så ska det tydligen inte fastna något när man skalar äggen. 

Ger inte mycket för kvällspressen men det kan ju vara rätt för en gångs skull :wacko:

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Upptäckte det här med svårskalade ägg när jag fick egna höns. Färskare ägg än nu har man ju aldrig haft. ?

Men om man sparar dem i en dryg vecka så blir det mer lättskalat, samt som andra påtalat skölj ordentligt i kallvatten.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Första tipset är att inte köpa ägg som är tvättade, för de håller sig inte länge, de torkar ut i skalet. De skall hålla en månad minst utan att gulan börjar rinna. Jag har fördelen att få ägg med två gulor och 97 gram/st, nackdelen är att skalen blir tunna, då hönan inte förstår att det behövs mer material till stora ägg. När skall det komma en äggkokare som klarar stora ägg? Finns det kanske kokare enligt induktionsprincipen? Får prova i Crook-Pot'en. :(

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Strutsägg?

Annars om jag får bidra med erfarenheter av skalhelvetet.. äggen skall vara rumsvarma minst.. skölj dem gärna i varmt vatten innan iläggningen i det kokande vattnet!

Skölj dem rikligen under kallvattenkranen när de är färdiga!

Vitan skall vara fast och gulan rinnande.. eller ilállafall lös i konsistensen!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder äggkokare eftersom jag är lat och snål. Sedan slänger jag äggen i en skål kallt vatten. De är alltid lätta att skala.

Jag har gott om ägg i kylen för att inte bli utan. De blir aldrig för gamla men är väl inte heller totalt färska.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips från kvällspressen. Har inte en aning om det funkar men. Om man förvarar dom kokta äggen fuktigt (i vatten) så ska det tydligen inte fastna något när man skalar äggen. 

Ger inte mycket för kvällspressen men det kan ju vara rätt för en gångs skull :wacko:

Läste också just det och bestämde mig för att testa. Förvarar kokta ägg i en skål med vatten i kylen och tycker nog att det kan stämma. Men det hjälper ju inte när jag vill skala nykokta ägg...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så länge äggen inte är nyvärpta tycker jag att det funkar att spola av dem i kallt vatten och sedan skala i vatten. Men isbitar i kokvattnet, tja, alla sätt är bra ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ser man, det går att komplicera det mest enkla  :lol:. Jag måste tillstå att jag ytterst sällan har behov av att skala kokta ägg. De få gånger jag vet att jag ska ha ägg i sallad t ex så kokar jag dem i förväg och förvarar dem i kallt vatten i kylen tills dess att jag ska preparera maten. Då har jag inte upplevt några problem. Om jag ska äta ett kallt ägg så tar jag bara en sked och äter som vanliga varma kokta ägg.

Men jag har säkert inte upptäckt allt bra man kan ha skalat kokt ägg till. Jag tar gärna emot tips på vad ni använder dessa till.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ser man, det går att komplicera det mest enkla :lol:. Jag måste tillstå att jag ytterst sällan har behov av att skala kokta ägg. De få gånger jag vet att jag ska ha ägg i sallad t ex så kokar jag dem i förväg och förvarar dem i kallt vatten i kylen tills dess att jag ska preparera maten. Då har jag inte upplevt några problem. Om jag ska äta ett kallt ägg så tar jag bara en sked och äter som vanliga varma kokta ägg.

Men jag har säkert inte upptäckt allt bra man kan ha skalat kokt ägg till. Jag tar gärna emot tips på vad ni använder dessa till.

Jag äter mina ägg utan skal, därav skalningen. Du menar alltså att du äter dem med skalet på? :huh::blink::wacko:
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall man skala äggen? Är det därför det knastrar så när jag äter?

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det nyttiga sitter ju i skalet, det trodde jag alla visste? ;)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det nyttiga sitter ju i skalet, det trodde jag alla visste? ;)

Det hårdaste också ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag äter mina ägg utan skal, därav skalningen. Du menar alltså att du äter dem med skalet på? :huh::blink::wacko:

Självklart! :) Med hjälp av skeden gröper jag ur innanmätet som jag äter och voilà så återstår endast skalet. Fiffigt eller hur? :P;)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart! :) Med hjälp av skeden gröper jag ur innanmätet som jag äter och voilà så återstår endast skalet. Fiffigt eller hur? :P;)

Lite krångligt till sallader och andra rätter med kokt ägg i att äta ägget så kanske. :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaa.. så kan man ju oxå göra.. men rätt e det inte! -_-

Jag är man så jag kan inte göra så! <_<

Skala ägg manligt och snabbt B)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sån tur att jag inte är man.... Det vore underligt att heta Helena då :D. Jo i sallader och så då skrev jag ju att jag skalar äggen, men efterlyser andra rätter där man använder skalade ägg. I äggsås till fisk är det enda som jag kommer på spontant. Men jag försöker förstå varför detta är ett sånt stort problem :blink:

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sån tur att jag inte är man.... Det vore underligt att heta Helena då :D. Jo i sallader och så då skrev jag ju att jag skalar äggen, men efterlyser andra rätter där man använder skalade ägg. I äggsås till fisk är det enda som jag kommer på spontant. Men jag försöker förstå varför detta är ett sånt stort problem :blink:

Ugnsstekt saltsill i folie med kokta ägg  :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar slå ägget med den tjocka ändan före i ett plant underlag ganska hårt, så går det lättare att skala, för det mesta, teoretiskt bygger det på att den luftblåsa som oftast finns i den ändan av ägget skickas upp mellan ägg och hinnan som gör att skalet släpper lättare.

Har testat några månader, oftast går det bra men inte alltid, lycka till. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg