Jump to content

Att koka ägg är INTE enkelt ....

Peter B

Recommended Posts

Första tipset är att inte köpa ägg som är tvättade, för de håller sig inte länge, de torkar ut i skalet. De skall hålla en månad minst utan att gulan börjar rinna. Jag har fördelen att få ägg med två gulor och 97 gram/st, nackdelen är att skalen blir tunna, då hönan inte förstår att det behövs mer material till stora ägg. När skall det komma en äggkokare som klarar stora ägg? Finns det kanske kokare enligt induktionsprincipen? Får prova i Crook-Pot'en. :(

• Like 2

Strutsägg?

Annars om jag får bidra med erfarenheter av skalhelvetet.. äggen skall vara rumsvarma minst.. skölj dem gärna i varmt vatten innan iläggningen i det kokande vattnet!

Skölj dem rikligen under kallvattenkranen när de är färdiga!

Vitan skall vara fast och gulan rinnande.. eller ilállafall lös i konsistensen!

• Like 1

Ett tips från kvällspressen. Har inte en aning om det funkar men. Om man förvarar dom kokta äggen fuktigt (i vatten) så ska det tydligen inte fastna något när man skalar äggen. 

Ger inte mycket för kvällspressen men det kan ju vara rätt för en gångs skull :wacko:

Läste också just det och bestämde mig för att testa. Förvarar kokta ägg i en skål med vatten i kylen och tycker nog att det kan stämma. Men det hjälper ju inte när jag vill skala nykokta ägg...

• Like 1

Det ser man, det går att komplicera det mest enkla  :lol:. Jag måste tillstå att jag ytterst sällan har behov av att skala kokta ägg. De få gånger jag vet att jag ska ha ägg i sallad t ex så kokar jag dem i förväg och förvarar dem i kallt vatten i kylen tills dess att jag ska preparera maten. Då har jag inte upplevt några problem. Om jag ska äta ett kallt ägg så tar jag bara en sked och äter som vanliga varma kokta ägg.

Men jag har säkert inte upptäckt allt bra man kan ha skalat kokt ägg till. Jag tar gärna emot tips på vad ni använder dessa till.

• Like 1

Det ser man, det går att komplicera det mest enkla :lol:. Jag måste tillstå att jag ytterst sällan har behov av att skala kokta ägg. De få gånger jag vet att jag ska ha ägg i sallad t ex så kokar jag dem i förväg och förvarar dem i kallt vatten i kylen tills dess att jag ska preparera maten. Då har jag inte upplevt några problem. Om jag ska äta ett kallt ägg så tar jag bara en sked och äter som vanliga varma kokta ägg.

Men jag har säkert inte upptäckt allt bra man kan ha skalat kokt ägg till. Jag tar gärna emot tips på vad ni använder dessa till.

Jag äter mina ägg utan skal, därav skalningen. Du menar alltså att du äter dem med skalet på? :huh::blink::wacko:
  • Like 2

Självklart! :) Med hjälp av skeden gröper jag ur innanmätet som jag äter och voilà så återstår endast skalet. Fiffigt eller hur? :P;)

Jaa.. så kan man ju oxå göra.. men rätt e det inte! -_-

Jag är man så jag kan inte göra så! <_<

Skala ägg manligt och snabbt B)

• Like 5

En sån tur att jag inte är man.... Det vore underligt att heta Helena då :D. Jo i sallader och så då skrev jag ju att jag skalar äggen, men efterlyser andra rätter där man använder skalade ägg. I äggsås till fisk är det enda som jag kommer på spontant. Men jag försöker förstå varför detta är ett sånt stort problem :blink:

• Like 4

En sån tur att jag inte är man.... Det vore underligt att heta Helena då :D. Jo i sallader och så då skrev jag ju att jag skalar äggen, men efterlyser andra rätter där man använder skalade ägg. I äggsås till fisk är det enda som jag kommer på spontant. Men jag försöker förstå varför detta är ett sånt stort problem :blink:

Ugnsstekt saltsill i folie med kokta ägg  :)

• Like 2

Jag brukar slå ägget med den tjocka ändan före i ett plant underlag ganska hårt, så går det lättare att skala, för det mesta, teoretiskt bygger det på att den luftblåsa som oftast finns i den ändan av ägget skickas upp mellan ägg och hinnan som gör att skalet släpper lättare.

Har testat några månader, oftast går det bra men inte alltid, lycka till. 

• Like 1

Jag har lösningen på era skalproblem!!! Det fungerar t o m på de små ägg jag ibland köper för 10 kr per flak direkt av äggproducenten. Dessa ägg hade jag testat alla här nämnda knep på utan resultat. Eftersom de redan är små blev det inte mycket ägg kvar efter skalning. Min blivande svärson hade ett tips, som fungerar!!

Tag någon typ av nål. Jag använder en sådan som man fäster upp papper med på anslagstavlor eftersom den har ett stort huvud. Stick ett hål i skalet i ena änden av äggen innan de kokas och vips blir äggen skalbara.

• Like 2

I Norge köpte jag en väldigt god äggsallad, som är en röra man kan ha på mackan. Eller som jag, till grillat. Vet inte alla ingredienserna, men det går säkert att googla på det. 

• Like 1

Jag, som har haft egna hönor, vet att ägget är svårare att skala ju färskare det är.

Det bästa är att låta ägget ligga i ca 2 veckor. Då lossnar skalet lätt.

Koka, kyl, rulla lagom på hårt underlag tills skalet blir till småbitar, och då lossnar det på nolltid

• Like 2

Jag har läst flera guider och detta är vad jag har kommit fram till fungerar bäst:
Jag kokar upp vattnet i en vattenkokare. Samtidigt trycker jag lätt på undersidan av varje ägg med ett spetsigt föremål så att det buktar inåt något (litet som en nålspets) utan att göra hål på det. Jag häller sedan lite vatten i en kastrull och lägger i äggen i den samt sätter på plattan på högsta värme. När vattnet i vattenkokaren kokar samt vattnet i kastrullen kokar så häller jag i vattenkokarvattnet i kastrullen. Spisplattan stängs sedan av, kastrullen får stå kvar i 6-7 minuter vartefter jag byter ut varmvattnet mot kallvattnet och låter svalna. På det här sättet spricker inte äggen, de blir lättskalade och det tar minimalt med tid (< 10 min).
Nyckeln är att picka en ytterst liten inbukning i botten av ägget vilket blir som en ventil så att det inte spricker.

• Like 1

Jeeezzz, det är verkligen en hel vetenskap med de kokta äggen  :)  :)  :)

Kul att läsa hur mycket möda folk lägger ner på detta.

Jag lägger äggen i kastrullen, sätter på plattan, på pösnivå, går in i duschen. 

Efter ca tio minuter är de perfekta

Äggen då alltså  :wacko:

• Like 1

Jag, som har haft egna hönor, vet att ägget är svårare att skala ju färskare det är.

Det bästa är att låta ägget ligga i ca 2 veckor. Då lossnar skalet lätt.

Koka, kyl, rulla lagom på hårt underlag tills skalet blir till småbitar, och då lossnar det på nolltid

Har samma erfarenhet efter min tidigare tid som hönsägare, hade även vaktlar då och de äggen är ännu mer kinkiga  :huh:

• Like 1

Sedan jag började förvara köpa ägg i rumstemperatur istället för i kylen har jag inga problem med att skalet sitter fast efter kokning. Ägg håller sig i rumstemperatur minst till bäst före datum. En gång i hela mitt liv har jag fått ett dåligt ägg - och det gick inte att ta miste på. Oj, vad det stank.

• Like 2

Sedan jag började förvara köpa ägg i rumstemperatur istället för i kylen har jag inga problem med att skalet sitter fast efter kokning. Ägg håller sig i rumstemperatur minst till bäst före datum. En gång i hela mitt liv har jag fått ett dåligt ägg - och det gick inte att ta miste på. Oj, vad det stank.

Intressant! Måste testa detta.

• Like 2

Toppen på ägget är den spetsiga sidan, i botten finns en luftblåsa där man kan sticka hål utan att själva ägget läcker ut

Tack för tydligt svar.

Då äggen alltid packas med spetsen nedåt så var det inte helt klart för mig .

Nu förstår jag även uttrycket "botten upp"

Man lär sig mycket här på forumet :-)

• Like 1