Peter B

Att koka ägg är INTE enkelt ....

Recommended Posts

Jag har lösningen på era skalproblem!!! Det fungerar t o m på de små ägg jag ibland köper för 10 kr per flak direkt av äggproducenten. Dessa ägg hade jag testat alla här nämnda knep på utan resultat. Eftersom de redan är små blev det inte mycket ägg kvar efter skalning. Min blivande svärson hade ett tips, som fungerar!!

Tag någon typ av nål. Jag använder en sådan som man fäster upp papper med på anslagstavlor eftersom den har ett stort huvud. Stick ett hål i skalet i ena änden av äggen innan de kokas och vips blir äggen skalbara.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sån tur att jag inte är man.... Det vore underligt att heta Helena då :D. Jo i sallader och så då skrev jag ju att jag skalar äggen, men efterlyser andra rätter där man använder skalade ägg. I äggsås till fisk är det enda som jag kommer på spontant. Men jag försöker förstå varför detta är ett sånt stort problem :blink:

I Norge köpte jag en väldigt god äggsallad, som är en röra man kan ha på mackan. Eller som jag, till grillat. Vet inte alla ingredienserna, men det går säkert att googla på det. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag, som har haft egna hönor, vet att ägget är svårare att skala ju färskare det är.

Det bästa är att låta ägget ligga i ca 2 veckor. Då lossnar skalet lätt.

Koka, kyl, rulla lagom på hårt underlag tills skalet blir till småbitar, och då lossnar det på nolltid

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har läst flera guider och detta är vad jag har kommit fram till fungerar bäst:
Jag kokar upp vattnet i en vattenkokare. Samtidigt trycker jag lätt på undersidan av varje ägg med ett spetsigt föremål så att det buktar inåt något (litet som en nålspets) utan att göra hål på det. Jag häller sedan lite vatten i en kastrull och lägger i äggen i den samt sätter på plattan på högsta värme. När vattnet i vattenkokaren kokar samt vattnet i kastrullen kokar så häller jag i vattenkokarvattnet i kastrullen. Spisplattan stängs sedan av, kastrullen får stå kvar i 6-7 minuter vartefter jag byter ut varmvattnet mot kallvattnet och låter svalna. På det här sättet spricker inte äggen, de blir lättskalade och det tar minimalt med tid (< 10 min).
Nyckeln är att picka en ytterst liten inbukning i botten av ägget vilket blir som en ventil så att det inte spricker.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jeeezzz, det är verkligen en hel vetenskap med de kokta äggen  :)  :)  :)

Kul att läsa hur mycket möda folk lägger ner på detta.

Jag lägger äggen i kastrullen, sätter på plattan, på pösnivå, går in i duschen. 

Efter ca tio minuter är de perfekta

Äggen då alltså  :wacko:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag, som har haft egna hönor, vet att ägget är svårare att skala ju färskare det är.

Det bästa är att låta ägget ligga i ca 2 veckor. Då lossnar skalet lätt.

Koka, kyl, rulla lagom på hårt underlag tills skalet blir till småbitar, och då lossnar det på nolltid

Har samma erfarenhet efter min tidigare tid som hönsägare, hade även vaktlar då och de äggen är ännu mer kinkiga  :huh:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten undran bara:

Var är botten på ägget

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten undran bara:

Var är botten på ägget

Toppen på ägget är den spetsiga sidan, i botten finns en luftblåsa där man kan sticka hål utan att själva ägget läcker ut

post-2217-0-18402800-1446153711_thumb.gif

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sedan jag började förvara köpa ägg i rumstemperatur istället för i kylen har jag inga problem med att skalet sitter fast efter kokning. Ägg håller sig i rumstemperatur minst till bäst före datum. En gång i hela mitt liv har jag fått ett dåligt ägg - och det gick inte att ta miste på. Oj, vad det stank.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sedan jag började förvara köpa ägg i rumstemperatur istället för i kylen har jag inga problem med att skalet sitter fast efter kokning. Ägg håller sig i rumstemperatur minst till bäst före datum. En gång i hela mitt liv har jag fått ett dåligt ägg - och det gick inte att ta miste på. Oj, vad det stank.

Intressant! Måste testa detta.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toppen på ägget är den spetsiga sidan, i botten finns en luftblåsa där man kan sticka hål utan att själva ägget läcker ut

Tack för tydligt svar.

Då äggen alltid packas med spetsen nedåt så var det inte helt klart för mig .

Nu förstår jag även uttrycket "botten upp"

Man lär sig mycket här på forumet :-)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten undran bara:

Var är botten på ägget

Lite svårt att säga den spetsiga ändan kommer ut först är det då botten som kommer sist

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaa.. så kan man ju oxå göra.. men rätt e det inte! -_-

Jag är man så jag kan inte göra så! <_<

Skala ägg manligt och snabbt B)

Jo det går ju bra så med men då ska man koka äggen i lite Bikarbonat

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg