Jump to content

Men hjälp mig!!


LchfJ
 Share

Recommended Posts

Hallå!

Jag har kört lchf tidigare och det brukar bara rassla till så tappar jag kilona. Men inte denna gång.

Jag har nu skaffat appen life sum, och har stenkoll på att jag aldrig äter mer än 20 g kolhydrater. Har inte fuskat EN gång och har nu börjat gå UPP i vikt?!! Gick ner 1,3 kg de första dagarna jag körde hårt, men nu smyger det sig på. Det ENDA jag kan tänka mig att jag gör fel är äter proteinbar, (2,5 kolhydrater/st) äter ibland en på en dag.

Har kört med 16:8 men funkar sådär, är jättehungrig på kvällarna då. Tips? Vill dessutom köpa en ketonmätare, var?!!! Hjälp mig!! ???

Link to comment
Share on other sites

Jala: du tror alltså boven är en sådan alltså? Trots att jag aldrig överstiger 20g?

 

Lite mer info: 35 år. 163 lång och väger 82kg (83 idag!!)

Dricker mkt vatten, dricker fettkaffe, dragit ner på mejerier,

Tränar 2-3ggr i veckan på gym och promenerar ca 5 km 2 ggr/veckan. Skulle vilka gå ner till 68 kg, det känns rimligt ich bra för mig. Sover bra, ingen stress. Borde funka, fattar noll!

Link to comment
Share on other sites

Det kan ju vara en produkt som inte håller vad den lovar. Det har ju hänt för att processade produkter inte är riktigt okey vad gäller kolhydrater.

Och jag tycker det är bra med träning absolut. Men den har inget med viktnedgång att göra. Du bygger muskler vilket är bra och du förbättrar 

insulinkänsligheten vilket är bra. Så mitt tips blir att du får se det långsiktigt eftersom du tränar :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Välkommen hit! Hur länge har din nuvarande LCHF-period hållt på hittills?

Sägs att det blir svårare att gå ner ju fler ggr man pendlat i vikt tidigare, samt att det kan bli svårare med åldern.

Blir du ordentligt mätt på din LCHF, och äter du ungefär lika mycket som under tidigare LCHF-perioder?

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu kört stenhårt i 4 v men life sumappen som jag älskar, och innan dess ca 5v. Har gått ner totalt 3kilo..

Det är bara ett år sen som jag körde hårt, tappade 11 kilo utan att tänka knappt. Jag tycker jag r mätt, inget verkar funka. Fasta el nåt..

Link to comment
Share on other sites

3 kg på 9 veckor alltså? En hel del har betydligt svårare än så. Hur många kalorier snittar du per dag ungefär? Jag klurar på hur du har det med ev leptinresistens - vilken kan ta tid att komma rätt med.

 

Gick du upp i vikt efter du slutade med LCHF förra gången Törs man fråga varför du gått ur och sedan in i LCHF igen?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Absolut får man det☺️ Jagvär den klassiska sockermissbrukaren, älskar socker, pasta, bröd ich tis. Men mår skitdåligtav det, huvudvärk ballongmage mm. Så har helt enkelt trillat tillbaka i sockerträsket☺️

Kalorier totalt ignorerar jag, känns som man inte kan räkna kolhydrater och kalorier, blir galen då. Vad är leptinresistens? Ja, jag har gått upp ca 6 kilo sen jag slutade för ett år sen.

Link to comment
Share on other sites

Hallå!

Jag har kört lchf tidigare och det brukar bara rassla till så tappar jag kilona. Men inte denna gång.

Jag har nu skaffat appen life sum, och har stenkoll på att jag aldrig äter mer än 20 g kolhydrater. Har inte fuskat EN gång och har nu börjat gå UPP i vikt?!! Gick ner 1,3 kg de första dagarna jag körde hårt, men nu smyger det sig på. Det ENDA jag kan tänka mig att jag gör fel är äter proteinbar, (2,5 kolhydrater/st) äter ibland en på en dag.

Har kört med 16:8 men funkar sådär, är jättehungrig på kvällarna då. Tips? Vill dessutom köpa en ketonmätare, var?!!! Hjälp mig!!

Akkurat det samme skjedde meg denne gangen! I tillegg trener jeg mye så jeg syntes det var rart. Jeg gikk også opp i vekt og cm ble heller ikke mindre.

 

Jeg har nå kuttet en del meieri og ost ..Jeg hadde også laget sjokoladebarer med nesten bare fett som jeg spiste en del av med kunstig søtning, men har nå kuttet disse også. Kun unntaksvis jeg spiser dem.

Selv om jeg regnet karbohydratene så var dette en stopper for meg faktisk. Nå går det bedre og jeg har kommet i dypere ketose. Nå går jeg plutselig ned 100 gr pr dag nesten.. Veldig rart.

 

Det kjennes på kroppen. 

Jeg har fortsatt litt kremfløte og ost, men mye mindre enn før. Noen dager helt uten!

Jeg vet det er fortvilende, men hold ut.. Nå er vi to..

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu kört stenhårt i 4 v men life sumappen som jag älskar, och innan dess ca 5v. Har gått ner totalt 3kilo..

Det är bara ett år sen som jag körde hårt, tappade 11 kilo utan att tänka knappt. Jag tycker jag r mätt, inget verkar funka. Fasta el nåt..

Jeg gikk ikke ned 3 kg engang.. Først etter 4 uker har jeg begynt å så smått gå ned!

Link to comment
Share on other sites

Får man inte ut kalorier i lifesum?

 

Leptin reglerar aptiten, såvida man inte kör hicarb, då kan man t o m bli resistent vilket i sin tur kan ge överätning. Sockermissbruk kan nog leda just dit. Nånstans läste jag att leptinresistens kan ta typ 8 veckor att bli kvitt - men det är nog individuellt.

 

Då har du alltså -3 kg kvar till att nå -11 kg som under förra LCHF-omgången, inte så långt ifrån alltså.

 

Ja periodisk fasta låter svårt om man kommer från sockerträsket. Tror prio ett är att hålla sig från träsket, periodisk fasta är nog bättre att prioritera lägre - så att du inte ger upp p g a det. Klokt är att äta och leva så att du är starkare än trollet. Och så kan du kolla upp mood food, nyttiga grejer som hjälper dig att hålla upp dopaminet - d v s att täcka dopaminbehovet med nyttigare grejer än socker.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Åh, tack för ditt svar!

 

Jag hoppas verkligen att det lossnar. Jag blev bara så besviken eftersom det brukar vara relativt enkelt för mig.

Min tanke är att återgå till 16:8 samt att skippa mina proteinbars totalt.

jag äter en hel del ost till luncherna men annars inte mkt grädde mer än lite i kaffet samt lite i ev sås till middag. Har börjar ersätta det mesta med majonäs.

tycker mig vara en ganska erfaren lchfare egentligen. därför förbryllar detta mig.

 

En vanlig dag ser ut ungefär så här:

Frukost: fettkaffe

Lunch: kyckling/räksallad med räkor/kyckling, ägg, ost. (har tom tagit bort grönsakerna pga kolhydratsmängden)  Majonäs till det.

Mellanmål: Kaffe med grädde ibland även smör.

Middag: (ex igår) Köttfärssås med krossade tomater, kryddor lite grädde, serverat med riven ost.

Alternativ middag: Kycklinggryta med ädelost och grädde samt purjolök.

Alternativ middag: Bacon kyckling och blomkål.

 

Mellanmål: kaffe med grädde (försöker hålla mig till 3 koppar om dagen)

 

Ev kvällsfika oftast innan 20,00: Två ägg med majonäs, eller korvskivor, stekt ägg med ost el liknande.

 

Jag har nyligen börjat träna så det kan inte heller vara det som segar ner det hela, jag började för att jag insåg att det inte skulle gå lika lätt.

Link to comment
Share on other sites

Jo, det får man, men jag kollar inte ens där. Det är det första som står att maninte ska läsa där om man valt lchf, men kikar in snabbt. Man kan ju kolla tillbaka på dagarna.  Efter mina inställningar står det i historiken att jag ätit allt ifrån 80kcl för mkt till 500 kcl andra dagar.

 

Ja, jag förstår att det kanske låter lite som jag gnäller eftersom det ändå går åt rätt håll, men jag känner  i kroppen att det inte känns helt  rätt. Brukar känna mig  lätt i kroppen och känner direkt att jag går ner i vikt.

Fast nu hade jag ju inte samma utgångsvikt som förra gången. :)

 

Kollade min exakta vikt nu, från och med i förra veckan på torsdag skiljer det mellan 81,3kg till dagens 83,4 (imorse) ?? Deprimerande!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Välkommen hit :)

Som du redan skrivit är nog återgång till 16:8 det bästa...om det känns svårt varför inte 14:10 t ex...undvik alla mellanmål med gräddkaffe och inget kvällsfika ;-) ...försök att äta lite mer de två gånger du äter istället...när du nått din målvikt kan du återgå till ditt "fikande" om det håller sockertrollet borta, tycker jag.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack!

 

Ja, jag får köra stenhårt på det nu och hoppas att det är förklaringen, sitter och googlar lite och tänker att jag kanske äter för mkt protein?

Hmm, får börja med 16:8 stenhårt igen och se om det kommer igång. :)

 

Kul att ni svarar, här kommer jag hänga mkt!

 

 

Ingen som har kunskap angående ketonmätare??

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ja..om man vill gå ner i vikt och har lite problem med det...då kanske kyckling och räkor inte är det bästa.

Jag har mätt blodketoner ibland men tröttnade på det och visst om jag åt extremt strikt då syns det på mätaren....suprise ;)

( Men jag har sett att priset på blodketonstickorna har gått ner en del...så jag kanske börjar igen...."blås- och kissketoner" verkar vara lite för osäkra för att jag ska vara intresserad)

Link to comment
Share on other sites

Kollade min exakta vikt nu, från och med i förra veckan på torsdag skiljer det mellan 81,3kg till dagens 83,4 (imorse) ?? Deprimerande!!!!!

Det kanske är den tid i månaden?

Jag brukar gå upp ett par tre kg en gång i månaden, sen ner igen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har läst här på Kostdoktorn att om man överäter proteiner så lagras det in som fett, 0,8 till 2 gram per kilo önskad kroppsvikt är rekommendationen, 0,8 för inaktiva personer 2,0 för träning på elitnivå.

 

Dina proteinbarer kan vara en del av problemet.

 

Du skulle kunna använda kostbevakningen.se  så ser du lätt hur mycket protein fett och kolhydrater du får i dig och även fördelningen i procent dom emellan.

 

Om man använder den en hel dag någon gång ibland så får man lite koll hur man ligger till.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Läskigt, du skrev precis vad jag tänkte skriva när jag läste igenom detta inlägg, hade inte kunnat formulera det bättre själv.

Ditt namn är HelenaB, jag heter Helena B.. Är du mitt alterego? :ph34r::wacko::P

Ah, då har jag genomskådat ditt användarnamn. ;)
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Åh, tack för ditt svar!

 

Jag hoppas verkligen att det lossnar. Jag blev bara så besviken eftersom det brukar vara relativt enkelt för mig.

Min tanke är att återgå till 16:8 samt att skippa mina proteinbars totalt.

jag äter en hel del ost till luncherna men annars inte mkt grädde mer än lite i kaffet samt lite i ev sås till middag. Har börjar ersätta det mesta med majonäs.

tycker mig vara en ganska erfaren lchfare egentligen. därför förbryllar detta mig.

 

En vanlig dag ser ut ungefär så här:

Frukost: fettkaffe

Lunch: kyckling/räksallad med räkor/kyckling, ägg, ost. (har tom tagit bort grönsakerna pga kolhydratsmängden)  Majonäs till det.

Mellanmål: Kaffe med grädde ibland även smör.

Middag: (ex igår) Köttfärssås med krossade tomater, kryddor lite grädde, serverat med riven ost.

Alternativ middag: Kycklinggryta med ädelost och grädde samt purjolök.

Alternativ middag: Bacon kyckling och blomkål.

 

Mellanmål: kaffe med grädde (försöker hålla mig till 3 koppar om dagen)

 

Ev kvällsfika oftast innan 20,00: Två ägg med majonäs, eller korvskivor, stekt ägg med ost el liknande.

 

Jag har nyligen börjat träna så det kan inte heller vara det som segar ner det hela, jag började för att jag insåg att det inte skulle gå lika lätt.

Jeg ville heller tatt bort føte i kaffen og beholdt grønsakene. Hva med cocosa i kaffen i steden? Eller se om du kan klare deg uten?

Det klarte plutselig jeg :)

Link to comment
Share on other sites

Har läst här på Kostdoktorn att om man överäter proteiner så lagras det in som fett, 0,8 till 2 gram per kilo önskad kroppsvikt är rekommendationen, 0,8 för inaktiva personer 2,0 för träning på elitnivå.

 

Dina proteinbarer kan vara en del av problemet.

 

Du skulle kunna använda kostbevakningen.se  så ser du lätt hur mycket protein fett och kolhydrater du får i dig och även fördelningen i procent dom emellan.

 

Om man använder den en hel dag någon gång ibland så får man lite koll hur man ligger till.

HUsk at også en del av det kunstige s"sukkeret" forstyrrer kroppen. Som kostdoktorn sier : "ser det ut som sjokolade, brød, ris eller pasta, ja så er det det "

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

När någon "fastnat" i vikt och äter LCHF brukar jag alltid börja med att kolla ketonerna. Acetoacetat i urin och beta-hydroxybutyrat (blod). Finns att köpa på apotek eller helt enkelt be om proverna på vårdcentralen. På så sätt kan man lokalisera "problemet" bättre för att se vart i fettförbränningskjedjan det är en flaskhals. 

 

Inte för att jag tror att din proteinbar förstör allt för dig men det finns inga proteinbarer som bara innehåller ett par gram kolhydrater. Jag har jobbat några år i kosttillskottsbranchen och marknadsavdelningarna kan vara ganska kreative när det gäller att trolla bort kolhydrater. Ofta genom att tillsätt något som är en kolhydrat för kroppen men som legalt inte behöver deklareras som kolhydra (om du ser ordet "net carbs" någon stans kan du i princip utgå från att de blir lurad på kolhydraterna). 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Åh, vad glad jag blir när ni svarar!

Jag har kört med kokosolja också, har även kört med Braiin octane.

 

Nutramino lean protein bar, sugar free.

Ska kolla in kostbevakningen. Se

Om jag vill väga typ 68 ska jag alltså bara äta ca 54 g protein?

Det äter jag mkt mer än kan jag säga.

 

Jag som alltid tyckt att lchf är så bra för man slipper räkna!

 

Idag nya tag med mer fett och gymmet ikväll! Tack gulliga ni!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag kollade upp baren. Mestadels mjölkprotein, vilket för en del ställer till det med viktnedgång, och så en del "låtsassocker" som kan ställa till det. Jag skulle testa att sluta med den, men det kan förstås vara så att du kan äta den utan problem. Vi är alla så olika :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

 Läskigt, du skrev precis vad jag tänkte skriva när jag läste igenom detta inlägg, hade inte kunnat formulera det bättre själv. 

Ditt namn är HelenaB, jag heter Helena B.. Är du mitt alterego?  :ph34r:  :wacko:  :P

 

Hihi, ja så skulle det kunna vara om det inte är tvärt om att du är mitt  :D! Kul att vi delar samma fina namn och initialer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

De flesta proteinbarer är väl rätt så mycket processade.

Och processad mat hör inte riktigt hemma inom LCHF/paleo.

 

Själv skulle jag bara äta en i undantagsfall, typ om jag håller på att dö eller nåt.

Håller med dig där, i min kost ingår inte de tveksamma ingredienser som präglar proteinbars, dessutom är alla jag smakat riktigt äckliga med sin sötsliskiga kemiska smak  :wacko:

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

En rätt vanlig erfarenhet är annars att LCHF funkar en gång, men inte andra gången. Ingen tycks veta riktigt vad detta beror på.

Det er vel egentlig ikke meningen at man skal bruke lchf som kun en slankekur. det er vel meningen at man skal leve slik over lengre tid?

Det er ikke alle det virker første gangen på heller.. jeg har ikke gått ned noe og har holdt på i 5 uker! 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det er vel egentlig ikke meningen at man skal bruke lchf som kun en slankekur. det er vel meningen at man skal leve slik over lengre tid?

Det er ikke alle det virker første gangen på heller.. jeg har ikke gått ned noe og har holdt på i 5 uker!

Jag gick inte ner ett gram på 3 år men jag minskade 2 storlekar och det är väl huvudsaken

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

För mig så var det så att jag först gick ner några kilon, sen stannade det upp. Och först när jag började tänka på när jag åt, med periodisk fasta och att jag åt 2-3ggr per dag vanligtvis så lossnade vikten på riktigt.

 

LCHF är ju en insulinstabiliserande kost, men är insulinkänsligheten störd kan man behöva ta till i första hand inget småätande, och i andra hand fasta för att fixa till insulinkänsligheten. 

Det fungerar säkert om man håller kosten i några år med, men orkar man inte vänta kan fasta vara ett bra sätt att 'reboota' kroppen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...