DRAKULLA

Fasta

Recommended Posts

Hej!

Det skrivs mycket om olika varianter av fasta på forumet. Det skulle vara bra att ha det samlat under en egen rubrik.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för förslag! Vi tar upp det till diskussion.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Det har snart gått ett år sedan min förfrågan om att ämnet fasta kan få en egen rubrik i forumet.

Det vore toppen att få det samlat på ett ställe. :)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Det har snart gått ett år sedan min förfrågan om att ämnet fasta kan få en egen rubrik i forumet.

Det vore toppen att få det samlat på ett ställe. :)

Mm.. vore bra.. dock så är temat rätt komplext!

Kan bidra med litta kontext.. fasta "is tha shit".. fast det handlar till syvende o sist om att känna sig själv och sen implicera konceptet.. på ens egen metabolism/social kontext!

För det första så är det helt onödigt att äta/tillföra kalorier en himla massa gånger per dag.. äter man mer energirik mat så minskar frekvensen av måltider.. punkt slut!

Oandrasidan.. så kan utgångspunkten vara att man är obes.. oavsett metabola/diabetiska/hyperinsulinemetiska/sociala/mentala/ätstörnings problem!

Då kan man behöva uppreglera sin förmåga av att leva på lager mellan måltiderna.

Är man obese så kan det förutom detta behövas en kalorireduktion.. dvs igen leva utav lagren.. främst fettlagren.

Annars så tror jag främst att man skall betrakta begreppet fasta inte så mycket som kalorireduktion.. utan främst ett sätt att reducera behovet att äta 5-6 gånger per dag/hålla blodsockret uppe!

Iallafall.. flera som testar LCHF, tenderar att minska måltidsfrekvensen.. vanligt är att man äter 2 gånger per dag.. nothing in between!

Är man kolismuppare så brukar detta kallas för intermitent fasta/16:8, 5:2 eller liknade.. för oss på LCHF så är det mest normalt.. dvs ät när du är hungrig! :o

Har man metabola problem/diabetes/insulinresistens.. så Googla Jason Fung!

Och har man problem med ätstörningar/anorexia.. så bör man göra annorlunda iomed att de verkligen lever utav sina lager.. fettväv/muskler/annat.. det är något helt annorlunda än fettma/hyperinsulinemi!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt bidrag Zepp!

Jag är intresserad av allt som har med olika typer av fasta att göra. 

Det kommer på tapeten lite överallt i trådarna här på forumet.

Det är därför som jag eftersöker "fasta" som en egen underforumrubrik så vi kan samla diskussioner kring det på ett ställe.

Naturligtvis kommer ämnet bli inblandat i inlägg under andra rubriker och diskussioner också

men om man vill läsa diskussioner specifikt om fasta så vore det lättare att söka upp det. :rolleyes:

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt bidrag Zepp!

Jag är intresserad av allt som har med olika typer av fasta att göra. 

Det kommer på tapeten lite överallt i trådarna här på forumet.

Det är därför som jag eftersöker "fasta" som en egen underforumrubrik så vi kan samla diskussioner kring det på ett ställe.

Naturligtvis kommer ämnet bli inblandat i inlägg under andra rubriker och diskussioner också

men om man vill läsa diskussioner specifikt om fasta så vore det lättare att söka upp det. :rolleyes:

För det första så skall vi nog inse att vi alla är olika.. har olika utgångspunkter/metabola tillstånd/social kontext!

Olika iomed att vi har olika genetiska förutsättningar/delar olika social kontext!

Samtidigt som vi är rätt lika.. dvs Homo Sapien Sapiens genetiska förutsättningar!

Släpp ut oss i skogen.. för att leva utav vad skogen/taijgan/kusten kan bidra med i form av kalorier/övriga macro/micro-nutrienter.. då är det förmodligen som så att vi får vara glada om vi får lov att äta oss mätta varje dag?

Livet på Taijgan är hårt.. den som inbillar sig att man kan leva utav vilda växter får sig en tankeställare.. och det handlar mer om att döda och äta djur/fisk/skaldjur!

Numera så kan man köpa och äta mer än tillräckligt iomed olika affärer.. never ever macronutrient/kalori-svält!

Utan tvärt om.. vi har slutat att äta hemmalagade måltider från råvaror.. utan övergått till att äta allt mer mellanmålsproduket.. läs gofika/sockrade flingor/bullar/kakor/lösgodis/läsk/socker!

Vill man vara svensk/Nordbo.. bör man återgå till att äta älg/fisk/säl!

Problemajset är fortfarande att man har en social kontext att ta hänsyn till.. de flesta saknar jakt-/fiske-vatten.. och att en av höjdpunkterna är dagens fikastunder!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja en egen rubrik gällande fasta hade varit bra att ha i forumet. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att man får känna efter själv vad som lämpar sig under fastan.

Jag skulle aldrig dricka buljong på kött, tex. - skulle kännas som fusk. Däremot olika typer av te med Sötin/ erythritol eller bubbelvatten med "Fun light" funkar kanonbra för mig (även om det är som att svära i kyrkan enligt en de)l. :)  Skillnaden mot buljong är att dessa saknar i princip något näringsvärde.

Att dessutom komplettera med multivitamin/-mineral tablett samt kalk vid längre fasta är bra. Även att salta i teet med lite "Seltin" gör att man inte blir för matt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror ju lite på vad man ska åstadkomma med sin fasta, precis som Zepp skrev tidigare. 

Är det för att gå ner i vikt spelar det kanske inte så stor roll. Är det pga insulinresistens är det en helt annan femma. En del sötningsmedel höjer blodsockret, en del gör det inte, men leder till en kraftig insulinutsöndring i alla fall. Blodsockret kan man ju mäta, insulin inte. 

När man är ute efter autophagi, så stoppar även en mindre mängd aminosyror processen (det borde egentligen också ett insulinsignal göra). 

Buljong dricker jag efter ca 48h fastande inte när det är kortare tider. Klarar inte av att dricka saltvatten, blir spyfärdig helt enkelt. Det är ju alltid ett avvägande, och jag tror fastande blir mera stabilt om man få i sig ordentligt med mineraler.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att erythritol, aspartam, acesulfam eller liknande skulle framkalla kraftig insulinutsöndring vid fasteblodsocker - dvs hypoglykemi (även känt som insulin chock) får nog ses som en myt. :)

Ett dylikt allvarligt tillstånd skulle definitivt varnas för i FASS eftersom dessa sötningsmedel ingår i många mediciner - lämpliga för diabetiker! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nu fastat sedan söndag kväll, och jag har endast druckit kaffe, te och vatten, samt ätit salt. Inga som helst problem hungermässigt. Däremot älskar jag ju mat och ser mycket fram emot middag ikväll. Men jag måste säga att jag inte får några som helst symtom annat än att min mage kurrar. Jag är pigg, mår bra, har inga problem med att motionera eller klara jobbet. Men jag har hittills inte fastat mer än tre dagar (främst för att jag älskar mat :P  ). Kanske det blir 4 dagar i rad i november.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag betraktar mitt fastande som en ren underhållsåtgärd för kroppen. Jag försöker köra 16-8 mån-fre där jag utökar en dag till dygnsfasta (middag till middag). Att växelvis befinna sig i/ur ketos är en naturlig cykel av metabola tillstånd som vi är utvecklade för. I detta växlande ingår en mängd fördelaktiga processer på cellnivå, där förbättrad leptin- och insulinkänslighet samt autofagi torde tillhöra de främsta argumenten för att fasta på regelbunden basis så länge man tänkt leva.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nu fastat sedan söndag kväll, och jag har endast druckit kaffe, te och vatten, samt ätit salt. Inga som helst problem hungermässigt. Däremot älskar jag ju mat och ser mycket fram emot middag ikväll. Men jag måste säga att jag inte får några som helst symtom annat än att min mage kurrar. Jag är pigg, mår bra, har inga problem med att motionera eller klara jobbet. Men jag har hittills inte fastat mer än tre dagar (främst för att jag älskar mat :P  ). Kanske det blir 4 dagar i rad i november.

Min åsikt.

Det är inte svårt/jobbigt att fasta, men det är lite tråkigt/trist att inte äta.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag betraktar mitt fastande som en ren underhållsåtgärd för kroppen. Jag försöker köra 16-8 mån-fre där jag utökar en dag till dygnsfasta (middag till middag). Att växelvis befinna sig i/ur ketos är en naturlig cykel av metabola tillstånd som vi är utvecklade för. I detta växlande ingår en mängd fördelaktiga processer på cellnivå, där förbättrad leptin- och insulinkänslighet samt autofagi torde tillhöra de främsta argumenten för att fasta på regelbunden basis så länge man tänkt leva.

Ja, det känns skönt att städa kroppen! Längden på fastan tycker jag kan jämföras med dagsstädning, veckostädning och storstädning.

Man känner sig ren, nöjd och ev. förlåten för sina synder ;) .....nja, inte alla kanske, haha

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min åsikt.

Det är inte svårt/jobbigt att fasta, men det är lite tråkigt/trist att inte äta.

Ja det är först när man fastar som man inser att man tagit de dagliga små matstunderna för givet.

Mat har verkligen kontroll över ens sinne genom den positiva belöning det är att tillreda och äta en smaskig måltid - gärna i glada vänners sällskap. :)  - Eller framför TV:n ! :lol:

Faste perioden är ju en synnerligen blek tillvaro till en början, men efter ett tag vänjer man sig och hittar ljuspunkterna - en kopp varmt te, tex.

Det knäppa är att man verkligen går och ser framemot att få börja äta igen - under tiden man fastar!! Men första dagen efter att man brutit fastan så drabbas i alla fall jag av tanken - Var är kicken? Var detta allt?  Känner inte större skillnad!

Man inser att man egentligen inte var särskilt hungrig, utan det var bara en förväntan som satt i huvudet på en. 

Man präglades av matförväntningar om hur gott det skulle bli att få äta igen.

Det ger en skrämmande bild av hur våra sinnen är kidnappade av maten. Inte konstigt att världen är full av bantningsdieter.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här en mycket intressant norsk film (1 tim) från 2014 om fasta och dess fördelar. Tänk om de sen hade kombinerat det med lchf, då hade saken varit klar.  ;)

"Kan man sulte seg frisk? Ja, mener mange forskere, som hevder at en streng fastekur kurerer en lang rekke sykdommer. Å faste har vært lite brukt i medisinsk behandling, men ny forskning viser at det kan ha oppsiktsvekkende resultater. Å faste kan kurere fedme, kroniske sykdommer og til og med kreft."

Om fasta och forskning på Sovjettiden i Sibirien, fastekurer i Tyskland och en forskare i Californien, Valter D. Longo, som gjort intressanta musstudier.

Schrödingers katt: Sult 

https://youtu.be/kH9GT-IrFQ4

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg