anka Posted October 28, 2015 Share Posted October 28, 2015 48 timmar efter min blindtarmsoperation funderar jag på vad som gått fel. Vad har jag gjort för fel, Läste om Albert Schweitzers arbete som läkare i centrala västafrika från tidigt 1900 tal fram till 1950, hade ca 2000 patienter om året "Schweitzer encountered his first case of appendicitis among the African natives. Not only did the African natives seem resistant to appendicitis, they seemed resistant to other diseases as well." 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted October 28, 2015 Share Posted October 28, 2015 Skulle inte förvåna mig om det har med tarmbakterierna att göra. Har du ätit antibiotika någon gång under de senaste åren? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anka Posted October 29, 2015 Author Share Posted October 29, 2015 Jag blev i lurad antibiotika efter ett läkarbesök i Thailand, jag misstänkte virus, ont i kroppen o matt, läkaren sade bakterie, utan att ta prover, jag blev sämre, tror det var en vanlig influensa, detta var i februari, 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted October 29, 2015 Share Posted October 29, 2015 Min man var aldrig förkyld innan han fick borelia och med det pencilin hade aldrig ätit det innan var 60 år. Efter det är han nästan alltid förkyld hostar och fräser. Kan det vara att pencilint slog ut nyttiga bakterier. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted October 30, 2015 Share Posted October 30, 2015 Intressant. Jag läste just Missing Microbes av Martin Blaser, New York University och han skulle nog tveklöst svara ja. Boken är inte helt lättillgänglig, det är många långa berättelser, men slutsatsen är glasklar, antibiotikakurer ställer till med enorm skada bland tarmbakterierna som i stort sett inte går att reversera och som i sin tur leder till väldigt många problem för patienten. Vissa bakteriestammar har helt försvunnit ur de västerländska magarna och tarmarna vilket gjort att andra kunnat växa till sig osv. Det är inte en rosig framtid han tecknar. http://martinblaser.com/ http://www.wired.com/2014/04/martin-blaser-antibiotics/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts