Angelico Posted October 29, 2015 Share Posted October 29, 2015 Jag vill ge råd till en anhörig som har problem med sura uppstötningar och magkatarr. Hen vill knapra novalucol men jag tänker att det borde finnas bättre sätt. Eftersom personen inte helt kan styra över sin mat blir det storkökstillverkad lunchlåda, bröd ibland och inte så mkt grönsaker. Finns det något man kan äta som lindrar dessa besvär trots de sämre matvalen som inte kan undvikas? Eller är det bättre att ta läkemedlet kanske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted October 29, 2015 Share Posted October 29, 2015 I det läget skulle jag absolut ta novalucol. Det är en i mitt tycke snäll medicin. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akewah Posted October 29, 2015 Share Posted October 29, 2015 Bättre att ta ett annat läkemedel, omeprazol som har läkande effekt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted October 29, 2015 Share Posted October 29, 2015 Svårt att säga generellt. Min son mådde jättedåligt av Omeprazol, alla symptom blev värre. Efter en sommar med magsmärtor och många plötsliga kräkningar, fick han byta till Zantac. Det fungerade perfekt för honom! Enda nackdelen är att högkostnadsskyddet inte gäller... Men Novalucol hör till de snällare, Novalucid är samma medel i något högre dos. Det är detta jag brukar ta, när jag någon gång behöver den typen medel. Allra skonsammast är väl de där preparaten som "lägger sig som ett lock" över maginnehållet. Gaviscon? Men när jag testade detta, kunde jag inte få i mig smörjan, det smakade hudsalva... Kan säkert finnas fler varianter, dock. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted October 29, 2015 Share Posted October 29, 2015 Omeprazol/losec är en protonpumpshämmare och bör verkligen användas med försiktighet och bara efter att man fastslagit att det är just en protonpumpshämmare som behövs.Den som vill kan ju kolla FASS på biverkningar för Omeprazol vs Novalucol. Jag vet vad jag väljer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted October 29, 2015 Share Posted October 29, 2015 Som sagt tidigare, dessa symptom handlar sällan om för mycket syra utan om motsatsen, för lite. Man kan testa att dricka äppelcidervinäger. Detta och andra tips i videorna nedan, och diskussionen i annan tråd. Det är vanligt att syran blir sämre med stigande ålder. http://forum.kostdoktorn.se/topic/7468-hur-basar-du-magen/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tirill77 Posted October 29, 2015 Share Posted October 29, 2015 Jag vill ge råd till en anhörig som har problem med sura uppstötningar och magkatarr. Hen vill knapra novalucol men jag tänker att det borde finnas bättre sätt. Eftersom personen inte helt kan styra över sin mat blir det storkökstillverkad lunchlåda, bröd ibland och inte så mkt grönsaker. Finns det något man kan äta som lindrar dessa besvär trots de sämre matvalen som inte kan undvikas? Eller är det bättre att ta läkemedlet kanske? Japansk peppermynteolje. Ta noen dråper i en liten shot med vann og ta dette før eller etter måltid.. 4 det hjalp på meg:) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf Löfgren Posted October 29, 2015 Share Posted October 29, 2015 Jag är inte insatt detta problem, men en tanke är om personen dricker för lite vatten (behövs ca 2 l/dag) och äter för lite salt (behövs minst 15 gr/dag, NaCl). Saltet behövs för att tillverka magsaften (saltsyra, HCl). 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted October 29, 2015 Share Posted October 29, 2015 Jag blev av med magkatarr när jag började med periodisk fasta, 16-20 timmar varannan/var tredje dag. Det var precis innan jag började med lågkolhydratskost. Jag hade haft problemen i 25 år. Jag hade dock inga sura uppstötningar, men jag har bekanta som blivit av med sånt när de slutade helt med mejerier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
enahel Posted October 29, 2015 Share Posted October 29, 2015 Svårt att säga generellt. Min son mådde jättedåligt av Omeprazol, alla symptom blev värre. Efter en sommar med magsmärtor och många plötsliga kräkningar, fick han byta till Zantac. Det fungerade perfekt för honom! Enda nackdelen är att högkostnadsskyddet inte gäller... Men Novalucol hör till de snällare, Novalucid är samma medel i något högre dos. Det är detta jag brukar ta, när jag någon gång behöver den typen medel. Allra skonsammast är väl de där preparaten som "lägger sig som ett lock" över maginnehållet. Gaviscon? Men när jag testade detta, kunde jag inte få i mig smörjan, det smakade hudsalva... Kan säkert finnas fler varianter, dock. Intressant, jag äter mycket smärtstillande medicin, och fick en rekomendation från läkaren att äta Omeprazol i förebyggande syfte, eftersom han var rädd att jag skulle få magproblem av alla mediciner. Då först fick jag halsbränna och ont i magen. Men inga problem så fort jag slutade med Omeprazolen. Jag tror att kosten ger mig en väldigt välmående mage, trots alla tabletter. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted October 29, 2015 Share Posted October 29, 2015 Vinäger kan funka men kan också göra saken värre, som vanligt gäller det att testa vad som funkar för just personen i fråga. L-glutamin kan vara värt att prova, det stärker slemhinnan. Att jobba med stresshantering överlag kan också göra susen. Novalucol som en nödlösning kan funka den har inga långverkande effekter. Mycket riktigt smör hjälper också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted October 29, 2015 Share Posted October 29, 2015 Jag är inte insatt detta problem, men en tanke är om personen dricker för lite vatten (behövs ca 2 l/dag) och äter för lite salt (behövs minst 15 gr/dag, NaCl). Saltet behövs för att tillverka magsaften (saltsyra, HCl). Kloka råd. Har läst nånstans att man gör klokt i att dricka vatten en stund innan maten, det stimulerar produktionen av magsyra inför måltiden. Och så kan man inleda måltiden med basiska grönsaker för att trigga ytterligare. Många är såklart oroliga kring de sura uppstötningarna, men det verkar inte vara så många som tänker på att brist på magsyra kan leda till försämrat näringsupptag, vilket i sin tur kan leda till en hel del trubbel, i synnerhet i kombo med individuell känslighet, stress, ålder, sjukdomar etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 30, 2015 Share Posted October 30, 2015 5 droppar lakritsextrakt och 10 droppar älgörtsextrakt (köpte hos Örtagubben) i ett glas vatten 2ggr/dag tycker jag funkar bra. (Älgörten kan man ta fler gånger per dag men lakritsen är lite laxerande.) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted October 30, 2015 Share Posted October 30, 2015 En halv tesked bikarbonat upplöst i ett halvt glas vatten är det som funkar bäst - och snabbast, för mig! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amema Posted October 30, 2015 Share Posted October 30, 2015 Sammanfattning med egna kommentarer: 1) man måste veta om det är för mycket eller lite syra som är problemet (vilket redan nämnts ovan) 2) obalans är inte avsaknad av "läkemedel", därför bör man först hitta naturliga orsaker och åtgärder 3) de kemiska preparaten ger långsiktiga, negativa andrahandseffekter (sambon kan hålla en hel utläggning efter att ha slutat med flerårig användning av novalucol som inte alls är så snäll som vi förleds att tro) 4) man måste våga experimentera på och med sig själv 5) det är inte bara koksalt (NaCl) som är kritiskt för hälsan. Det finns många andra salter. Havssalt och himalayasalt (äkta varor) innehåller fler mineraler. 6) det kan räcka med att inte dricka till maten och därmed låta bli att spä ut den magsyra man har 7) om man behöver extra syra funkar t ex Holistics Digest bra 8) problemet kan vara att man inte har tillräckligt med matsmältningsenzymer. Testa Mucosa, Helazym eller något liknande och se vad som händer. (Alla över 40 börjar få enzymbrister sägs det.) 9) lakrits och älgört kan säkert funka, men lakrits höjer också blodtrycket (men balanserar binjurarna, vilket kan dämpa stress om magobalansen är stressinducerad) och älgört funkar för vissa mot huvudvärk, men kan också ge detsamma hos känsliga. 10) att använda vinäger i matlagningen eller på salladen är ett bra tips. Och det finns ju småflaskor så att man kan ha med sig och stänka på maten oavsett var man äter. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted October 30, 2015 Share Posted October 30, 2015 Bra sammanfattning. Jag vill lägga till att magkatarr-symptom kan bero på glutenprodukter, det är min egen erfarenhet. Och detta orelaterat till någon celiaki. Dvs man kan få katarr (eller liknande besvär) av glutenprodukter utan att "någon" kan förklara varför. Om det är gluten (glutenin, gliadin) eller annan del av glutenprodukten (tex vetegrodds agglutinin) är okänt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted October 30, 2015 Author Share Posted October 30, 2015 Bra sammanfattning. Jag vill lägga till att magkatarr-symptom kan bero på glutenprodukter, det är min egen erfarenhet. Och detta orelaterat till någon celiaki. Dvs man kan få katarr (eller liknande besvär) av glutenprodukter utan att "någon" kan förklara varför. Om det är gluten (glutenin, gliadin) eller annan del av glutenprodukten (tex vetegrodds agglutinin) är okänt. Ja, jag tror tyvärr att så är fallet här, eventuellt. Men inte helt lätt att styra bort från mjöl om man inte lagar all mat själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts