Gå till innehåll

Recommended Posts

Hej,

Jag skulle vilja ha tips på ställen där man kan köpa bra matvaror i och runt Göteborg. Speciellt opastöriserade mejeriprodukter, grönsaker, kött, ägg eller annat ni kan komma på. Jag försöker uppdatera listan i detta inlägg om ni kommer med bra förslag ;)

Några tips:

Björröds ägg (kravägg från frigående höns)

Björlanda gård (naturbeteskött)

RJ chark (bra kött med utkörning i stor-Göteborg)

• Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Naturbeteskött: Kaprifolkött (finns även på COOP o i Saluhalen)  Opaltorget

Naturbeteskött som man kan beställa: Gröna gårdar (finns även på ICA)  Utämningställen på flera ställen i stan

Här ska enligt uppgift finnas opastöriserat smör La Maicon Francaise  Södra Larmgatan 18

Ekologiskt kött, nitritfria korvar, fårmjölksyoghurt etc: EkoStore  Ekelundsgatan 4

• Gilla 3
Länk till inlägg

Café Kosmos har bra LCHF alternativ!

Varje vecka har dom en bas, som till exempel champinjoner och stuvad blomkål med bacon.

Till det kan man välja olika huvudingredienser, som till exempel hamburgare (en redig köttfärsbiff med ost och bacon på), räkor eller till och med vegetarisk chevreost. Finns även en salladsbuffe där man får plocka det som inte innehåller bönor och bulgur! Tillgängligt lunch och framåt!

http://www.cafekosmos.se/

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag vill tipsa om lunchbuffén på Golden Days i Brunnsparken. Alltid stor salladsbuffé med bla keso, ägghalvor och groddar. Tre rätter att välja på och eftersom allt ligger separat kan man enkelt välja bort kolhydrater och bara ta kött/fisk. Det finns även allergiskyltar som talar om om det finns gluten i rätterna så man kan undvika vetemjöl i panering och dyl. 89 kr för buffé.

• Gilla 1
Länk till inlägg

För en snabb lunch på stan gillar jag Gourmetkorv (finns både i Nordstan och vid Grönsakstorget). Dom fina korvar med hög kötthalt och hittils har det alltid gått bra att få surkål istället för potatissallad till menyerna

Länk till inlägg

Sinclair Steakhouse har grymt goda och prisvärda stekar, går att få med stekta grönsaker istället för potatis:

http://www.sinclairs-steakhouse.se/Sinclairs_Steakhouse/Menu.html

Käkar hellre där än på Meet, Hereford, Longhorn etc. 

(Tips: undvik de innersta borden då de kan bli ganska varma)

Länk till inlägg

Hereford har gött kött, men är riktigt snåla. Frågade snällt sist om jag kunde få lite sallad istället för potatisen, men icket, 59spänn skulle dom ha för bara lite sallad...

Gillar man grekiskt så är Mykonos längs Linné en riktigt bra restaurang! inga problem att få sallad istället för potatis/ris.

Länk till inlägg

Sinclair Steakhouse har grymt goda och prisvärda stekar, går att få med stekta grönsaker istället för potatis:

http://www.sinclairs-steakhouse.se/Sinclairs_Steakhouse/Menu.html

Käkar hellre där än på Meet, Hereford, Longhorn etc. 

(Tips: undvik de innersta borden då de kan bli ganska varma)

Ok tackar,  :)

Länk till inlägg

Hereford har gött kött, men är riktigt snåla. Frågade snällt sist om jag kunde få lite sallad istället för potatisen, men icket, 59spänn skulle dom ha för bara lite sallad...

Gillar man grekiskt så är Mykonos längs Linné en riktigt bra restaurang! inga problem att få sallad istället för potatis/ris.

Hehe jo jag förstod att Hereford kunde vara dyra, jasså snåla med, nja då är det ingen restaurang jag skulle gå till, jag vill ju helst slippa äta mat innan man går ut och äter.

Länk till inlägg

När jag ska äta frukost i stan brukar jag gå till Café Tintin på Engelbrektsgatan. 

Där brukar jag ta scrambled egg-frukosten och det har aldrig varit några problem att ta bort brödet och få extra ost på istället. Och när jag inte vill ha juice till brukar dom ge mig en stor kaffe istället.

Länk till inlägg

Kooperativet Fram i Linné har riktigt fin ekologisk kyckling (Bosarp?), och annat ekologiskt bra kött. Dom har mycket annat fint, bla ett bra utbud av opastöriserade syrade grönsaker och eko-ägg

• Gilla 1
Länk till inlägg

Nån som har nåt fint förslag på lunchställen i linne?

Om du är förbi Masthuggstorget så har hemköp där en restaurang som serverar lunchbuffe!  Lchf 80 kr vanligt 75!! Verkar gott i alla fall. :)

Länk till inlägg

Nån som har nåt fint förslag på lunchställen i linne?

På Olivedalsgatan 14B ligger en liten italiensk restaurang som heter Lasagneria, de har en god LCHF-lasagne (glutenfri) och sa att de kan tänka sig ta fram fler LCHF-rätter om det efterfrågas.

Edit: Kan även rekommendera den panerade osten (utan potatis) på Gyllene Prag (Sveagatan 25), till lunch serveras den med en god salladsbuffé. Paneringen ger nog ganska lite kolhydrater i sammanhanget, misstänker jag.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Varje vecka har dom en bas, som till exempel champinjoner och stuvad blomkål med bacon.

Till det kan man välja olika huvudingredienser, som till exempel hamburgare (en redig köttfärsbiff med ost och bacon på), räkor eller till och med vegetarisk chevreost. Finns även en salladsbuffe där man får plocka det som inte innehåller bönor och bulgur! Tillgängligt lunch och framåt!

Vegetarisk chevreost??

Länk till inlägg

Chevreost är getost.. inte så vegetariskt vad jag vet?

Chevre betyder get.. om min köksfranska inte är helt passe?

Oandrasidan så är det vegetariskt by proxy.. geten äter gräs och du äter sen osten.. som då har ett vegetriskt ursprung.. by proxy!

Länk till inlägg

Chevreost är getost.. inte så vegetariskt vad jag vet?

Chevre betyder get.. om min köksfranska inte är helt passe?

Oandrasidan så är det vegetariskt by proxy.. geten äter gräs och du äter sen osten.. som då har ett vegetriskt ursprung.. by proxy!

Vegetarian: Inte äta kött/fisk/fågel/skaldjur

Vegan: Inte äta kött/fisk/fågel/skaldjur eller något som kommer från något djur som ägg och mjölkprodukter (Mjölk, fil, ost, yoghurt, grädde ect)

Alltså är grönsaker, frukt, ost, andra mjölkprodukter, ägg och svamp vegetariskt. 

Alltså är chevreost vegetariskt, även om en get producerar det. 

Enda sättet den inte skulle vara vegetarisk är om osten är bokstavligt talat gjord på get, vilket inte skulle klassificeras som ost överhuvudtaget.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Då brukar man benämna det ovolakto-vegetariskt!

Men det var väl det jag skrev, getost är vegetariskt.. geten har ju gjort mjölken utav vegetabilier?  :rolleyes:

Länk till inlägg

"Gullan på Kungstorget" har alltid smörstekta grönsaker som alternativ till alla rätter, även på lunchen. Dock är jag lite tveksam till om deras såser är helt OK eller om de innehåller redning, men det kan man ju fråga.

Sen kan man ju också köpa LCHF-bröd, men då får man bege sig till Borås och Byttorps Finbageri.

Länk till inlägg

Åh man borde öppna ett lchf cafe!! Finns ju så mkt vanliga cafeer som bara har massa onytigga bakelser m.m . I Stockholm finns det ju lchf cafeer.... någon som är med och startar ett hälso cafe al a lch i Göteborg? :D  *Drömtanke*

Länk till inlägg

!

Åh man borde öppna ett lchf cafe!! Finns ju så mkt vanliga cafeer som bara har massa onytigga bakelser m.m . I Stockholm finns det ju lchf cafeer.... någon som är med och startar ett hälso cafe al a lch i Göteborg? :D  *Drömtanke*

Melliz, jag är definitivt med på det! :D har tänkt tanken själv månger. Älskar att baka, och det är synd att gå miste om det bara för man äter lchf!

• Gilla 1
Länk till inlägg

Då brukar man benämna det ovolakto-vegetariskt!

Men det var väl det jag skrev, getost är vegetariskt.. geten har ju gjort mjölken utav vegetabilier?  :rolleyes:

Jo, jag tänkte lite fel, men vegetarianer brukar iaf äta mjölk och ägg, utan att kalla det ovolakto-vegetariskt. I donnu, nu orkar jag inte tänka mer på det! Kött är bra xD

• Gilla 1
Länk till inlägg

!

Melliz, jag är definitivt med på det! :D har tänkt tanken själv månger. Älskar att baka, och det är synd att gå miste om det bara för man äter lchf!

Jag älskar med att baka och laga allt från grunden! Så kul!! Hade lätt velat öppna ett cafe här.... hmm.... katrin zytromerska eller hur hon stavas har ju öppnat eget i sthlm... och bedriver lchfklubben.se nu... Varför inte starta eget här! Slår vad om att det hade uppskattats och blivit riktigt populärt!! Jag är verkligen inne på det spåret.

Länk till inlägg

Jo, jag tänkte lite fel, men vegetarianer brukar iaf äta mjölk och ägg, utan att kalla det ovolakto-vegetariskt. I donnu, nu orkar jag inte tänka mer på det! Kött är bra xD

;)

Länk till inlägg

Hm har var på Adam café . Kändes mer som en vanlig restaurang? Men msn kanske får fråga efter special? Tog iallafall mixa egen sallad . Funkar alltid. Måste tipsa om fräsbetat kaprifol kött som är lite billigare än i mat affären om man inte bara vill ha nöt förs!! På opal torget!! :)

• Gilla 1
Länk till inlägg

Hm har var på Adam café . Kändes mer som en vanlig restaurang? Men msn kanske får fråga efter special? Tog iallafall mixa egen sallad . Funkar alltid. Måste tipsa om fräsbetat kaprifol kött som är lite billigare än i mat affären om man inte bara vill ha nöt förs!! På opal torget!! :)

Bor faktiskt just vid kaprifolkött och kan också rekommendera deras kött, hyfsad kvalité till ett bra pris :)

• Gilla 1
Länk till inlägg

Bor faktiskt just vid kaprifolkött och kan också rekommendera deras kött, hyfsad kvalité till ett bra pris :)

Ja!! Köpte på mig lite grejjer igår. både lamm färs, nötfärs och lammrost biff :D i mat affärerna får man ju kolla efter gröna gådar... dock om man vill ha något annat än nöt färs så kostar det upp mot 300 kr kg :o men ja.. tänker inte köpa foder kött :)

Länk till inlägg
  • 2 weeks later...

Jag älskar med att baka och laga allt från grunden! Så kul!! Hade lätt velat öppna ett cafe här.... hmm.... katrin zytromerska eller hur hon stavas har ju öppnat eget i sthlm... och bedriver lchfklubben.se nu... Varför inte starta eget här! Slår vad om att det hade uppskattats och blivit riktigt populärt!! Jag är verkligen inne på det spåret.

Gör det, gör det, gör det! :) En annan grymt kul grej hade varit att öppna ett LCHF-gym och ett café - perfekt kombination för den hälsosamma, medvetna och smarta göteborgaren :) Det finns så otroligt många möjligheter och LCHF kommer ju inte direkt att bli mindre populärt här så som det ser ut idag. 

• Gilla 1
Länk till inlägg

Åh lätt!!! Lchf-gym och café!! Så bra ide!!!! Om någon är på så hör av er!!!! Vill starta eget.... Denna ide hade lätt blivit så populär ... Tror på den till 100 procent.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Ja  jag åt där igår men stuvningen verkar vara gjord med mjöl i såsen. Det var grymt gott dock ändå. Är man där på lunchen så får man dock tänka på att det tar tid att få maten, Vi fick vänta en halvtimme. Bättre då att ta med..

Länk till inlägg

Åh lätt!!! Lchf-gym och café!! Så bra ide!!!! Om någon är på så hör av er!!!! Vill starta eget.... Denna ide hade lätt blivit så populär ... Tror på den till 100 procent.

Hej Melliz

Jag tycker definitivt att du ska satsa på att starta eget om det verkligen är vad du vill :). Det finns bidrag och hjälp att bland annat från arbetsförmedlingen, se länk nedan

Starta och driv eget företag

Lycka till :)

Länk till inlägg

Hej Melliz

Jag tycker definitivt att du ska satsa på att starta eget om det verkligen är vad du vill :). Det finns bidrag och hjälp att bland annat från arbetsförmedlingen, se länk nedan

Starta och driv eget företag

Lycka till :)

Åh! ska lätt kolla in... Ja vill verkligen starta eget! Bara det att jag helst är minst två som vill då det antagligen är lättare att lyckas !! ;) Tack för tips!

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag gick förbi Café Vanilj på Kyrkogatan för några veckor sedan. Där stod det "LCHF" och "ekologiskt" på skyltar i fönstren. Jag har inte testat stället, men skyltarna lockade. Någon som testat?

Länk till inlägg

Jag gick förbi Café Vanilj på Kyrkogatan för några veckor sedan. Där stod det "LCHF" och "ekologiskt" på skyltar i fönstren. Jag har inte testat stället, men skyltarna lockade. Någon som testat?

Intressant, får testa det på lunchen imorgon!

Länk till inlägg

Brukar hänga på kosmos ;-) deras kyckling är fantastisk god!! Har inte hunnit förbi café vanilj ännu, men jag har också sett skylten. Annars brukar en sallad på espresso house eller paprika fungera utmärkt!

Vad har de i surkålen på korvkiosken, t.ex på grönsakstorget eller Nordstan? (Kommer inte ihåg vad den hette nu!)

Länk till inlägg