Gå till innehåll

Recommended Posts

Sweet Coffee House heter caféet på Nordstan. Det var ett gott lunchalternativ med kyckling och surkål, men jag tyckte att surkålen var ganska söt och misstänker att den inte var helt kolhydratfri.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter spännande - vet du om köttet säljs någonstans i Göteborg eller måsta man köpa direkt från dem?

Man köper direkt av dem. De kommer att börja med regelbundna leveranser till Göteborg från och med i slutet av april. Köttet är mycket bra. 130 kronor kilot om man köper 1/4 djur. Det är hängt och styckat och färsen är mald.

Länk till inlägg
  • 1 month later...

Jag åt på Kosmos. Fick vänta en timme på maten, och då kom jag före ruschen. De hade "råkat glömma" den. Så vi fick kall mat. ingen idé att be om värme, de gick inte att få kontakt med.

Jag valde Chevré, dumt val, då rätten var så liten ihop med den ynka rotsaksröran, att det ihop med min stress över väntandet slog helt slint och jag överåt spannmål från buffén.

Burgaren verkar större, men får man lika många gram kyckling? Tyvärr sällan fått så liten portion som den där chevrérätten (skulle vara 300-kronorsrätten på Marstrand då, då fick vi köpa korv efteråt). Byta ut kokt potatis mot ett par rostade morotsstavar hjälper inte mot hunger. Och just när man får vänta, så är det lätt att det slår slint och man börjar gå lös på fel sätt på buffén. Jag drar MYCKET energi, trots att jag är kvinna. Inga 80-gramsostar räcker på långa vägar (ihop med tre morotsstavar).

Länk till inlägg

Jag åt på Kosmos. Fick vänta en timme på maten, och då kom jag före ruschen. De hade "råkat glömma" den. Så vi fick kall mat. ingen idé att be om värme, de gick inte att få kontakt med.

Jag valde Chevré, dumt val, då rätten var så liten ihop med den ynka rotsaksröran, att det ihop med min stress över väntandet slog helt slint och jag överåt spannmål från buffén.

Burgaren verkar större, men får man lika många gram kyckling? Tyvärr sällan fått så liten portion som den där chevrérätten (skulle vara 300-kronorsrätten på Marstrand då, då fick vi köpa korv efteråt). Byta ut kokt potatis mot ett par rostade morotsstavar hjälper inte mot hunger. Och just när man får vänta, så är det lätt att det slår slint och man börjar gå lös på fel sätt på buffén. Jag drar MYCKET energi, trots att jag är kvinna. Inga 80-gramsostar räcker på långa vägar (ihop med tre morotsstavar).

Vad tråkigt! Men ta burgaren nästa gång!! Man får sjukt mycket och blir väldigt mätt! Ätit där två gånger nu och tagit den varje gång!! :)

Länk till inlägg

Vad tråkigt! Men ta burgaren nästa gång!! Man får sjukt mycket och blir väldigt mätt! Ätit där två gånger nu och tagit den varje gång!! :)

Jag har också varit på Kosmos idag. Tog hamburgaren och är väldigt nöjd o mätt. En annan gång tog jag kyckling och det var också bra på alla sätt och vis  :D, båda gångerna utan salladsbord. I dag var LCHF-basen en krämig Cole-slow och stekta champinjoner. 

• Gilla 1
Länk till inlägg

Utan salladsbord, kan man välja bort det och betala mindre, eller menade du att du inte ville ta? Jag har otroligt svårt att låta bli att äta fel när jag ser bufféer. Om man väljer bort vid betalning så är det ju liksom kört och man slipper fundera.

Hamburgaren verkar stor ja, kanske testa. Café Vanilj verkar intressant. Inte söndagar då (då har de kakbuffé för 65 kr).

Lite nyfiken på Calors långkok också. har mailat och frågat om de byter potäter till morötter (ja, så är jag, tänker inte åka runt och fråga överallt och bli besviken).  :lol:

Länk till inlägg

Jag har också varit på Kosmos idag. Tog hamburgaren och är väldigt nöjd o mätt. En annan gång tog jag kyckling och det var också bra på alla sätt och vis  :D, båda gångerna utan salladsbord. I dag var LCHF-basen en krämig Cole-slow och stekta champinjoner. 

åh! måste testa kycklingen då :D

• Gilla 1
Länk till inlägg

Utan salladsbord, kan man välja bort det och betala mindre, eller menade du att du inte ville ta? Jag har otroligt svårt att låta bli att äta fel när jag ser bufféer. Om man väljer bort vid betalning så är det ju liksom kört och man slipper fundera.

Hamburgaren verkar stor ja, kanske testa. Café Vanilj verkar intressant. Inte söndagar då (då har de kakbuffé för 65 kr).

Lite nyfiken på Calors långkok också. har mailat och frågat om de byter potäter till morötter (ja, så är jag, tänker inte åka runt och fråga överallt och bli besviken).  :lol:

Tror inte man kan välja bort och få betala mindre, har aldrig frågat :), maten kom helt enkelt in fort så jag hann inte och jag blir väldigt mätt av rätterna på Kosmos. Det handlar inte om att spara på kolhydraterna.

Om du tycker det är svårt med bufféer, hur skulle det kunna fungera för dig om du gör tvärtom på Kosmos nästa gång? Ta deras LCHF-bas och t ex den rejäla burgaren, om du därefter inte är mätt, välj ovanjord grönsakerna från sallasdbordet? Inbillar med att te x bröd blir mindre lockande i det läget, eller är det lika tufft för dig ändå?

Länk till inlägg

Tror inte man kan välja bort och få betala mindre, har aldrig frågat :), maten kom helt enkelt in fort så jag hann inte och jag blir väldigt mätt av rätterna på Kosmos. Det handlar inte om att spara på kolhydraterna.

Om du tycker det är svårt med bufféer, hur skulle det kunna fungera för dig om du gör tvärtom på Kosmos nästa gång? Ta deras LCHF-bas och t ex den rejäla burgaren, om du därefter inte är mätt, välj ovanjord grönsakerna från sallasdbordet? Inbillar med att te x bröd blir mindre lockande i det läget, eller är det lika tufft för dig ändå?

Jag satt ju och väntade i en timma på maten, så då blev jag så hungrig att jag gick till salladsbuffén för att ta godkända saker. Sedan slog det slint. Började med lite spannmål (alltså hela kokta och marinerade korn). Brödet kom sedan, och pastan...  Jag ska banne mig fråga om man kan få välja bort buffén och betala mindre!En bra lösning för en så snål person som mig. Snålheten lockar mer LOL (och det är också en anledning till att jag överäter mer ju mer en buffé kostar, och mest av det dyra...)

Själva rätten upplevde jag som att man bara bytt kh till grönsaker utan substans. Chevrébiten var alldeles för liten. Nu äter jag ju inte ren LCHF längre (inspireras såklart, och uteätande är det lättare att hitta LCHF än paleo, och många gånger fungerar LCHF hjälpligt, är mest eko och lite annat som kan saknas - lite för lite kh för mig gör absolut inget, hellre det än tvärtom, men fusksocker och vissa andra "fusk-kolhydratsliknande" måste jag skippa).

Om hamburgaren ger deras största och mest mättande rätt, så väljer jag såklart den, för jag ser inte många alternativ till denna restaurang. Café Vanilj finns ju såklart, och ska testas. Golden days vet jag är bra, och lätt för de flesta att välja passande. För mig fungerar annars också thaibufféer, men man måste testa sig fram om man mår dåligt, för det är svårt att veta om maten är genuin eller proppad med tillsatser. Thai Isaan på Drottninggatan är ett ställe dit jag gärna har gått, eftersom jag aldrig blivit dålig eller mått det minsta dåligt efteråt. Fast det är väl mer i så fall paleo-hjälpligt fungerande, inte LCHF.

Synd att Bamboo slutade servera sin BBQ på lunch.

Tips: Göteborg Wok på Västra Hamngatan har mongolisk BBQ-wok i samma stil som Bamboo, på kvällar och helger. Bättre råvaror, men deras restaurang i Kungälv (Tai Lee) besökte jag, och jag tyckte att de lagade råvarorna dåligt. Det blev inte alls lika gott som på Bamboo. Vet inte om GBG Wok på V:a Hamngatan har bättre kockar. 

Tips 2: Amazing thai nere på Vasagatan (där White corner låg förr) samt Restaurang Ming på Kristinelundsgatan (nära Avenyn det med) har också Bambooliknande BBQ på kvällar och helger. Amazing thai har jag besökt. Slarviga eller trista personer i personalen och inget salladsbord så som Bamboo, men god mat. Ming har jag inte varit på än.

Kanske är det för svårt att få tillräckligt med fett på sådana ställen, för LCHF? För Paleo funkar sammansättningen bra, däremot får man den dagen fuska med kvaliteter som förädlat, eko, kanske någon tillsats man inte ser. Såserna vet man inte om de funkar alls, så man kanske får skippa och be om mer olja. Och där är sista grejen: kanske är det ingen bra olja. Men det blir ett undantag som fungerar hjälpligt, bättre än att proppa i sig bröd, potatis, pasta och pizza.

Jag är inte ute efter viktnedgång, har haft anorexi och dieterna ska hjälpa mig bli frisk, må bra, stoppa sug o.s.v. Så att få mig lite kcal är jag inte ute efter. Mitt normala behov är mycket högre än hos andra, för BMI 20-22 måste jag äta 3500-4000 kcal/dag. Då fungerar det inte med en lite finare restaurang och en cm-tjock skiva Chevré. I och med mina starka ätstörda sug, så kan lång väntan få mig att explodera i onyttigt ätande på salladsbufféer.

Kollade Calors meny, och det hade ju varit högst intressant att äta gethuvud där! Långkokt oxsvans blir det såklart ändå. Passar min diet utmärkt, och särskilt när de varnar för att man blir mätt  :lol: Långkok och min diet är nästan samma sak  :D

Länk till inlägg

Åt på Calor häromsistens. Tyvärr minns jag inte exakt vilken rätt det var jag tog men det var en köttgryta av ngt slag. Tror kanske att man skulle fått bröd till (eller ris) men hursomhaver fick jag grönsaker i stället. Gott och trevligt!!

Länk till inlägg

Åt på Calor häromsistens. Tyvärr minns jag inte exakt vilken rätt det var jag tog men det var en köttgryta av ngt slag. Tror kanske att man skulle fått bröd till (eller ris) men hursomhaver fick jag grönsaker i stället. Gott och trevligt!!

Vad bra! Vill ha långkoket. Kan gärna testa gethuvudet också :) Men just bröd känns inte helt slösigt, lättare att ta med hem och ge bort än potatisgratäng. Och då blir det inte lika snullet att betala. (Jepp, är sjukersatt och därmed extremt sparsam och snål.)

Länk till inlägg

Gethuvud får nog vara för min del  :D men jag vill gärna få tipsa om Brobacka Kaffestuga http://www.brobackakaffestuga.se ca 8 km utanför Alingsås, där sjöarna Anten och Mjörn möts. Vi var ute och åkte motorcykel och skulle ta en fika och de visade sig att de hade LCHF-bröd som alternativ. Tyvärr var det slut men de får en chans igen.  Nästa gång blir det en räkmacka med LCHF-bröd 

Den trevliga tjejen i kassan, visade mig deras recept och det såg bra ut!

Länk till inlägg

Aha, var det ett riktigt recept med mandelmjöl och dylikt, och inte kemikalierörorna som sälja i butiker? Låter ju bra, kanske passar paleo också? Minns du om det var något processat modernt i? :)

EDIT: Ah, passade på att maila och fråga. Min man vill gärna fika där när vi är ute med MC, men jag "kan inte fika". Har de nu inte husk, PO eller fibrex, så bör det fungera för min diet :) Nötmjöl och kokosmjöl går bra i sommar (går på skonkost just nu, så då får det bli grisfötter och gethuvuden!).

Länk till inlägg

Aha, var det ett riktigt recept med mandelmjöl och dylikt, och inte kemikalierörorna som sälja i butiker? Låter ju bra, kanske passar paleo också? Minns du om det var något processat modernt i? :)

EDIT: Ah, passade på att maila och fråga. Min man vill gärna fika där när vi är ute med MC, men jag "kan inte fika". Har de nu inte husk, PO eller fibrex, så bör det fungera för min diet :) Nötmjöl och kokosmjöl går bra i sommar (går på skonkost just nu, så då får det bli grisfötter och gethuvuden!).

Jo, bakar själva, inga äckliga kemikalier. Snabbläste bara det handskrivna receptet och konstaterade att allt var ok. Detaljer är inte alltid min starka sida  ;),  så maila dem är en bra idé. 

Länk till inlägg
  • 1 month later...

Brukar hänga på kosmos ;-) deras kyckling är fantastisk god!! Har inte hunnit förbi café vanilj ännu, men jag har också sett skylten. Annars brukar en sallad på espresso house eller paprika fungera utmärkt!

Vad har de i surkålen på korvkiosken, t.ex på grönsakstorget eller Nordstan? (Kommer inte ihåg vad den hette nu!)

gourmetkorv menar du? så himla god korv! har dock ingen koll på lchf-möjligheterna där då jag nyss började med lchf. 

är det någon som vet om man bara kan köpa en tjockiskorv med tillbehör och betala lite mindre?

Länk till inlägg
  • 3 weeks later...

Många som rekommenderar café kosmos, åt där nyligen. Fick en halvfabrikats-hamburgare och en slaskig zuccini-gratäng som smakade noll. Salladsbuffén var sådär med burkchampinjoner och halvdan isbergssallad. Visst det var lunch-mat och ganska sent på eftermiddagen. Men... skulle inte gå dit och äta igen. Åt dock en supergod köttbit på Sinclair Steakhouse (tack för tipset forumet!).

Länk till inlägg
  • 2 weeks later...

Med risk för att bli uträknad så skall jag tala om vad jag brukar gå på, när jag är ute och jag är hungring.

En pizzeria - och jag beställer en kebabsallad - med mycket sås. Det finns hur många som helst , överallt och det är jättebra. Jag brukar fråga om dom har blandat mjöl i såsen, men det har dom inte gjort - bara olja, raps eller olivolja och så kryddor förstås. Och salladen är jättebra, lite mycket isbergs-sallad ibland, men gurka och tomat och en aoch annan papperoni om man vill ha - kan inte bli bättre och det finns som sagt överallt.

Länk till inlägg
  • 5 weeks later...
  • 4 weeks later...

Var och åt på Göteborg Wok (vid lilla bommen) under veckan.

Lunchbuffé 11-16 med asiatiskt för 109:-

... De har ju det gamla vanliga med friterade räkor, jordnötssås och köttblandningar med nudlar, MEN de hade också en "rå" buffé där du kan plocka ihop ingredienser till din egen maträtt, som kockarna sedan wokar åt dig. Hittade allt möjligt gott där, kål, bambuskott, broccoli/blomkål, paprika osv. För att inte tala om alla sorters kött och fisk/skaldjur. Fick ihop till en riktigt god tallrik, utan nudlar eller ris :)

Ganska optimalt för en LCHF:are att faktiskt veta vad det är i maten man käkar ute.

Länk till inlägg

På Facebook finns en grupp som heter LCHF Göteborg med omnejd. De funderar på en träff, möjligen nästnästa helg (19-20 okt), på Adams Café i Frölunda. Jag tänkte nämna det här, för varför ska vi ha ett antal olika grupper i Göteborg, med mig som enda gemensamma nämnare 

empty.gif?

Om någon är intresserad men inte vill vara på Facebook, kan jag uppdatera här när något bestämts.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Hej!! Om vi inte kan posta namn på läkare kan vi kanske posta namn på det sjukhus som har läkare som kan & förstår LCHF i samband med bl a kolesterolvärden. Jag är i behov av en rekommendation av sådan läkare då jag redan "förbrukat" två (varav en överläkare) som står kvar i sina gamla läror om fett & kolesterol. Tack på förhand!! 

Länk till inlägg

Träffen för fb-gruppen är 20 okt kl 16.00 Adams café Frölunda Torg. Det finns ett evenamang på Facebook om man vill kolla in gruppen där.[/size]

Låter trevligt! Har skrivit in i min almanacka. Smsar dig om jag får förhinder.

Länk till inlägg

Brödhuset i Askim har börjat med LCHF-bröd.

Ett ljust och ett grovt. I båda finns det ägg, mandelmjöl, youghurt, fibrex, smör och sesamfrön samt bakpulver. I det grova finns det dessutom hasselnötter ,keso samt linfrön.

Enda stället i Göteborg som säljer LCHF bröd vad jag vet.

• Gilla 1
Länk till inlägg
  • 8 months later...
Gäst magwik

Ja Coop i Sisjön har rätt bra utbud i sin "ekologiskt" avdelning. Något man saknar på ICA...

Kan förövrigt rekommendera att handla på Gödebergs gårdsbutik i Lindome när det gäller framförallt kött. Men de har även ägg & grönsaker. :)

(www.Godebergsgardsbutik.se

• Gilla 2
Länk till inlägg

Ja Coop i Sisjön har rätt bra utbud i sin "ekologiskt" avdelning. Något man saknar på ICA...

Kan förövrigt rekommendera att handla på Gödebergs gårdsbutik i Lindome när det gäller framförallt kött. Men de har även ägg & grönsaker. :)

(www.Godebergsgardsbutik.se

Jag har handlat i Lindome i några år nu och är alltid lika nöjd. Och inte är de dyra heller - de tar mindre betalt för allt jämfört med min butik här istan. Äggen kostar 35 kr för 30 st. Köper flera flak åt gången när jag är där. Äggen säljs även på en rad butiker, men jag kommer inte ihåg vilka. Mejla butiken och kolla. Och för den som gillar lever kan jag säga att lever från hängmörade djur är en delikatess! 

Länk till inlägg
  • 1 month later...
  • 4 months later...
  • 4 months later...

Nu har Lasagneria på Olivedalsgatan öppnat igen efter renovering. De kör fortfarande med sin smarriga LCHF lasagne på lunchen. Den kan även köpas med kall, så att man kan värma den hemma till middag.

Länk till inlägg
  • 3 years later...
  • 1 month later...

Vi hade LCHF-after-work häromdagen (anordnad via Facebookgruppen LCHF I Goteborg med omnejd), på Blackstone Steakhouse; précis bredvid bion vid Kungstorget.

En köttbit (200-300 g) som serveras på en het stenplatta så det tillagas på bordet; två såser (man väljer bland ett tiotal, typ bea, rökt vitlökssmör...), ett tillbehör (olika potatis, eller råa grönsaker...kom alldeles för sent på att de nog kunde läggas på stenplattan de oxå).

• Gilla 2
Länk till inlägg
  • 6 months later...