Popular Post Nick74 Posted October 31, 2015 Popular Post Share Posted October 31, 2015 Hej, Tänkte dela med mig av mina lchf erfarenheter. Jag var en "early adopter" och testa första gången för sex år sedan. Den gången gick jag ned ca 10 kilo på tre månader, när jag nått mitt mål så gick jag tillbaka till mina gamla vanor. Efter några år så var kilona tillbaks. Vid årsskiftet så gjorde jag försök nr två. Den här gången så körde jag strikt lchf, en annan skillnad från förra gången är att jag åt något mindre protein. Mitt mål var -15 kg. Efter tre månader så var jag -10 kilo men jag hamnade på en platå och viktminskningen upphörde dessutom så hade jag problem med kramp i vaderna och tidvis låg energi. Jag började med allt fler avsteg och efter ett tag så hade fyra kilo smugit sig tillbaks. I somras tog jag nya tag! Denna gången så hade jag läst på rejält och ändrade upplägg. Jag skar ned på mejerierna rejält, behöll bara smöret. Gick från strikt till liberal lchf. Kanske viktigaste så började jag med periodisk fasta. Nu gick det snabbt idag ligger jag på -18 kg 5 kg ifrån min idealvikt. Jag har inga problem med kramp eller låg energi, tvärt om har mer energi än på länge. Dessutom har jag äntligen ett upplägg som jag känner att jag kan leva med inte bara under en begränsad tid utan för resten av mitt liv. Denna gången blev det en livsstilsförändring och inte bara en "kur". Det har fått mig att fundera på om LCHF kanske är ett viktigt steg på vägen till en bättre förståelse om hur vi bör äta för att begränsa insulinets negativa effekter. Men kanske inte den optimala lösningen för alla. Hursomhelst så har kostdoktorn och detta forumet hjälp mig på min resa med både information och inspiration. 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted October 31, 2015 Share Posted October 31, 2015 Grattis! Ja, det där med att man inser att det är livstil (men vilken bra livstil!) tror jag är viktigt för framgång, och att man är lite påläst/nyfiken/experimentvillig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted November 1, 2015 Share Posted November 1, 2015 Välkommen till forumet, Nick74! Grattis till dina framgångar och din nya livsstil. Blir nyfiken på vilken form av periodisk fasta du tillämpar? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nick74 Posted November 1, 2015 Author Share Posted November 1, 2015 Tack, jag kör nästan alltid 16/8 skippar frukost och äter två måltider en vid 12 och vid 19. Då och då så gör jag 24 timmars fasta då jag bara dricker te och kaffe. Fastan passar mig utmärkt eftersom jag sällan har någon morgon aptit. sedan ändrade jag kosten till en mer liberal lchf som nog mer är åt paleo hållet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mariekristina Posted November 25, 2015 Share Posted November 25, 2015 Tack, jag kör nästan alltid 16/8 skippar frukost och äter två måltider en vid 12 och vid 19. Då och då så gör jag 24 timmars fasta då jag bara dricker te och kaffe. Fastan passar mig utmärkt eftersom jag sällan har någon morgon aptit. sedan ändrade jag kosten till en mer liberal lchf som nog mer är åt paleo hållet. Om man kör 16/8 som du och dricker kaffe på morgon, är det bara svart kaffe som gäller då eller kan man dricka kaffe med kokosolja/grädde i? Eller är det strikt fasta de 18 timmarna....? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted November 25, 2015 Share Posted November 25, 2015 Om man kör 16/8 som du och dricker kaffe på morgon, är det bara svart kaffe som gäller då eller kan man dricka kaffe med kokosolja/grädde i? Eller är det strikt fasta de 18 timmarna....? Det gör man väl som man vill. Själv kör jag båda varianterna. Men jag tycker att fasta ska vara utan energi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mariekristina Posted November 26, 2015 Share Posted November 26, 2015 Det gör man väl som man vill. Själv kör jag båda varianterna. Men jag tycker att fasta ska vara utan energi. Tänkte mer att det ur nåt medicinskt/fysiskt perspektiv är så att för att 16/8 ska funka så måste det verkligen vara noll kalorier - att annars om man har nåt i kaffet t ex så försvinner effekten - alltså rent fysiskt 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts