Xiro Posted October 31, 2015 Share Posted October 31, 2015 Postar detta för en när o kär. Hoppas någon av er har kunskap eller erfarenhet som kan hjälpa. Bakgrund/diagnos: - stelhet och smärta i höft, knä, nacke och skuldror, - disksänkning konstaterad genom röntgen, - smärtutlösande fettförhårdnader på båda sidors höftbenskam, varierar i storlek, - korta höftutåtrotatorer. Övrigt: - giftstruma, behandlad sedan många år, minns inte om medicinering pågår fortf, - pollenallergi, - B12-brist, behandling avslutad, - gallsaltsmalabsorption, behandling avslutad, - kvalitets-LCHF sedan ett år, potatismjöl sedan någon månad. Mina tankar/idéer: - stelhet och förhårdnader för tankarna till magnesium och K2-vitamin, - tankarna vandrar också till nåt autoimmunt, kanske läckande tarm, kanske överkänslighet mot några livsmedel, - kanske idé att be om test för läckande tarm?, - testa utesluta kaffe och mjölk (ett glas om dan om jag minns rätt), kan ju ge magnesiumbrist, mjölk kan driva inflammation hos vissa, och vissa upplever att värk försvinner när de slutar med kaffe, - biverkningar av någon medicin? (Vet inte vilka mediciner, men kan fråga.) - varför disksänkning och hur motverka/bromsa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted October 31, 2015 Share Posted October 31, 2015 Bra att kosten har blivit mycket bättre Det är grundförutsättning för att förbättra läget D-vit K2 Magnesium Kalcium Gröna bladgrönsaker Omega-3 Inälvsmat ibland gott om högklassiga fetter är sånt jag främst tänker på 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
markusm Posted November 1, 2015 Share Posted November 1, 2015 Det du beskriver låter som att det kan bero på någon form av låggradig inflammation som härstammar ifrån mag-tarmkanalen. Testa därför att utesluta kaffe och mjölk till att börja med. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted November 1, 2015 Share Posted November 1, 2015 Jag föreslår läsning av Brödberoende av William Davis, kapitel 8 ( Surt sa räven) och 9 (...vetet och åldrandet). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted November 1, 2015 Author Share Posted November 1, 2015 Tack för era tips! Vederbörande (höll på att skriva vetebrödande ) äter mycket sällan bröd numera - hur små mängder och hur sällan kan tänkas inverka? Vad handlar kap 8 om? Omega 3 tillskottas dagligen i form av Möllers Tran, som också ger ett rdi D-vitamin. Benbuljong kanske kan vara nåt? Tänker mig att den borde innehålla näring, i animalisk lättillgänglig form, som behövs i skelettets hårda och mjuka delar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 1, 2015 Share Posted November 1, 2015 Är det problem med gluten/vete så måste han utesluta helt. Speciellt om du misstänker autoimmunitet. Att bara minska på konsumtionen har ofta ingen effekt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 2, 2015 Share Posted November 2, 2015 Benbuljong är alltid bra För vitamin D så kan man inte dra några slutsatser från hur stor mängd man tar i tillskott, utan du måste mäta D-vitamin värdet. Vidare, är B12 bristen kronisk? Eller var den temporär? Och hur vet man att den var temporär? Är det så att personen inte kan bilda/ta upp B12 av någon orsak måste man ta B12 spruta kontinuerligt. Men klassiska symptom på B12 brist är domningar i fingrar och fötter, känselnedsättning och trötthet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts