andbjo Posted November 1, 2015 Share Posted November 1, 2015 Hej på er! Jag har kört LCHF i cirka 7 år, men de senaste två åren har jag slarvat mycket med både mat och träning och lagt på mig ett gäng centimeter runt midjan. Just nu är jag också i slutskedet av en sjukskrivning för utmattning. Sedan en månad tillbaka kör jag rätt strikt LCHF igen, vilket alltid har gett bra resultat förut. Men nu händer ingenting. Jag gissar att det är på grund av min stress. För även om jag inte känner mig stressad längre, så antar jag att hormonbalansen fortfarande är knas i min kropp efter långvarig stress. Frågan är då vad jag ska göra för att minska mitt midjemått. 1) Äta ännu striktare 2) Träna mer (i så fall vad/hur) 3) Köra mer mindfulness (nu 2-3 gånger per vecka) Vad är era tips? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 1, 2015 Share Posted November 1, 2015 Kör mer mindfullness och kontemplation i första hand.. då.. uttifall det har någon verkan så faller både aktivitetslust och matordning .. på plats! Om du skall träna så skall du kombinera det med kontemplation.. dvs utan klocka, mål med träningen, dvs skogspromenader/fågelskådning och /svampplockning.. liknande! Duvet.. det är så det ser ut.. vi blir inte yngre och vår västerländska livstil gör att vi bränner ljuset i bägge ändarna! Och det får nog betraktas som det normala? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post stoscha Posted November 1, 2015 Popular Post Share Posted November 1, 2015 Natur är läkande när man sprungit in i väggen så gå ut och njut av vad fina höst och vinterdagar du kan få. Låt allt ta lite tid. Du har inte lyssnat på din kropp på ett bra tag så den litar ju inte på dej längre. Det tar tid att bygga upp förtroende igen så sköt om din kropp med bra mat och bra vanor i minst 3 månader innan ni är på speaking foot med varandra igen 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Inez Posted November 1, 2015 Popular Post Share Posted November 1, 2015 Duvet.. det är så det ser ut.. vi blir inte yngre och vår västerländska livstil gör att vi bränner ljuset i bägge ändarna! Och det får nog betraktas som det normala? Nähäää!!! Vi får absolut inte betrakta det som normalt. Vi gör som jästsvampar och vissa bakterier: utvecklar allting till max och förgiftar vår livsmiljö med avfallsprodukter tills vi inte längre kan existera i den. (Jämför med överjästa degar, som börjar sjunka ihop...) Grundfelet i vår civilisation är att vi eftersträvar det maximala i stället för det optimala. Mesta möjliga produktion med minsta möjliga antal anställda, t ex. Det tas nästan aldrig hänsyn till det faktum att när vi passerat gränsen för det optimala, så avtar effektiviteten i produktionen. I stället för att inse det, så minskar man antalet anställda ytterligare för att hålla nere kostnaderna... Dags att byta ut maximering mot optimering. Samhället skulle spara miljarder i minskade sjukskrivningar, och sjukskrivningstiderna skulle begränsas på ett naturligt sätt till skillnad från en lagstiftad "bortre gräns", som är helt sjuk. Den gränsen ger bara konstgjord andning åt statsfinanserna. Jag avser inte att diskutera politik.Vill bara framhålla att vi måste börja bli öppna för de goda alternativen. Och LCHF är naturligtvis den optimala kosten. andbjo: det bästa du kan göra är att, om möjligt, sadla om och hitta en försörjning som inte fördärvar din hälsa. Eller kanske gå ner lite i arbetstid. Det kan vara värt att avstå från en hel del i det liv man vant sig vid för att äntligen kunna leva. (Talar här av egen erfarenhet.) 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted November 1, 2015 Share Posted November 1, 2015 Jag har ett par reflektioner. Midjemåttet, det kan variera med vilken fart man har på magen. Också att man blivit känsligare för kolhydrater. Själv älskar jag vitkål, men det funkar inte, jag tjocknar av det. Ost är gott men stoppar upp alltihop så att det blir tråkigt tjockt på mitten. Du kanske har någon sådan liten bov i din kost? Prova att slänga ut den då i ett par veckor och se. Motion. Jag är en person som gillar att springa och behöver det. När lusten och energin försvann så slutade jag. Och jag tvingade inte mej själv heller för jag lyssnade på kroppen. Ibland är den klok och säger vad man ska göra. Du får känna efter! Ingen vits att stressa upp sej själv och kroppen med träningskrav. Skogspromenader är nog det optimalaste jag kan komma på, både själen och kroppen får sitt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted November 1, 2015 Share Posted November 1, 2015 Mina tips är att först styra upp den hormonella balansen med mindfulness och kanske yoga om du har god möjlighet till det, skogspromenader (bra tips från jessirene). OCH låta det få ta tid! Sen så skulle mitt tips också vara att fortsätta den liberala LCHF:n. Försök äta så varierat du kan, men låt inte kosten få bli en stressfaktor. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted November 1, 2015 Share Posted November 1, 2015 Testa yinyoga. Det finns instruktioner på nätet och böcker och du föredrar det. Yinyoga kombinerar avslappning, mindfulness och stretch och sägs vara avslappnande. Jag gillar tekniken. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted November 1, 2015 Share Posted November 1, 2015 Hej andbjo! Det framkommer inte på vilket sätt din stress tar uttryck men jag undrar om du sover bra? Jag har haft en period då jag sovit ganska illa, vaknat ca 02.00 och varit vaken till ca 05.00 var och varannan natt. Det hade inget med mitt jobb att göra. Det var mer privata orosmoment som drog igång och sen var jag ju rätt så sliten på dagarna. Snarkade ofta på nätterna(och framför tv:n) enligt min man. Fick tips här på forumet om Martina Johansson som rekommenderade aminosyran L-glycine som sänker stresshormonet kortisol. Högt kortisol kan ge sömnrubbningar. Jag testade det och det blev verkligen skillnad! Sover som en klubbad säl, snarkar sällan, känner mig utvilad på morgonen och mindre oroad över saker som jag ej kan påverka. Jag vet ej om det minskar midjemåttet men stressen i sig ska ju ha en bromsande effekt på viktnedgång. Om du vill läsa mer: http://martinajohansson.se/recension-aminosyran-l-glycin/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted November 1, 2015 Share Posted November 1, 2015 Strikt tror jag på. Lugna insulinet genom fasta några gånger. Se Jason Fung. Träna inte på ett tag, det stressar också. Mindfulness på olika sätt som flera skrivit ovan, typ skogspromenader och yoga, meditation. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andbjo Posted November 1, 2015 Author Share Posted November 1, 2015 Tack för alla tips! Jag har redan gjord rätt stora ändring på jobbfronten vilket känns skönt och bra. En av de stora sakerna som återstår är att få bukt med sömnen. Så tipset om L-glycine verkar ju väldigt spännande! Jag vaknar alltid vid 4-5 med svårigheter att somna om. Vissa nätter somnar jag inte om och då är jag som en zombie hela den dagen. Jag har alltid haft ett stort sömnbehov, gärna uppåt 9 timmar för att känna mig pigg och fräsch. Bra tips med träningen också. Jag ska nog strunta i styrketräning ett tag och satsa mer på skogspromenader, yoga etc. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted November 1, 2015 Share Posted November 1, 2015 L-glycine fungerar både att somna och att somna om på. Antingen tar du det på kvällen innan du lägger dig eller också så tar du det om du skulle vakna för tidigt. Rekommenderad dos är 1 tsk, men börja med 1 krm och öka efter hand. Jag har för mig att man kan ta upp till 1 msk utan problem. L-glycine ser ut som och smakar som strösocker. En del, bl a Anna Hallén, hävdar att man inte ska fasta när man är utbränd, eftersom fasta är stressande för kroppen. Du får känna dig fram.Melatonin är naturligt sömnhormon. Det är förbjudet i Sverige, men ett receptfritt naturmedel i andra länder. Googla på t ex buy melatonin uk så tror jag du hittar återförsäljare. 3 mg brukar räcka. Kosttillskott i form av magnesium kan också vara bra för sömnen. Välj en lite dyrare sort från hälsokosten, som bl a innehåller magnesiumcitrat, eftersom de sorter som slutar på -at tas upp bättre av kroppen. Om du vaknar för tidigt, testa att lägga dig på en spikmatta om du har. Även om du inte somnar om, hjälper den dig att slappna av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted November 1, 2015 Share Posted November 1, 2015 Håller med ovanstående personer som tipsar om mindfulness, spikmatta, yoga, skogspromenader eller egentligen vad som helst som får dig att komma ner i varv och kunna stressa ner. Utöver det ska du självklart unna kroppen att äta bra mat (= LCHF) men inte överdrivet strikt anser jag mer på ett avslappnat sätt. Kan vara väldigt påfrestande på en redan stressad kropp att börja jaga kilon och träna i massor. Lycka till 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 Fick provsvar igår.. Men läkaren frågade först hur mår du? Och svaret var inte så bra.. Och det är, utan att gå i djupet, psykiskt relaterat. Går på högvarv jämt. Så efter genomgång av prov,res, kom frågan. Har du slutat med LCHF?. Nä!?!? Jo för han undrade, för att värdena går fel väg. Hur mycket väger du? Samma som för 2 år sen. 1st året gick jag ner ca 20 kg, så tvärnit. Fast jag lever lika dant. Precis kom det. Stress/ångest får kroppen att fixa socker på många vis. T.o.m. kan den ta från musklerna. Jabba...så det är inte så konstigt, att trotts att jag lever sunnt, och tränar lagom, blir jeg sämre och sämre.. Jo det var det stora möjligheter för.... Så hopplöshet är bara första bokstaven... Och kroppen lurar men tydligen inte hur som helst... Kanske lika bra att börja käka wienerbröd, som kan kroppjävelen ta socker därifrån, i stället för från musklerna...som jag inte har för mycket av från förr... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 lelleleo, har du nån egen tråd vi kan spåna i om vi får lite mer info? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 lelleleo, har du nån egen tråd vi kan spåna i om vi får lite mer info? Hur menar du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 Jag menar att du kan skapa ett eget ämne (tråd) och skriva all info du tycker är relevant, så kanske vi kan spåna tillsammans om det är nåt du kan prova för bättre hälsa. Om du vill. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 Lelleleo är stammis sedan flera år.. har stentar och bor i Norge/Föröarna! Han kan det här redan och vi har knappast mer att utreda via offentliga forum. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 Ok jag visste inte 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amema Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 1) Hormonbalansen är en av de saker jag skulle koncentrera mig mest på. Det finns sätt att mäta snabbare än genom den vanliga vården, så att man får en vettig helhetsbild. Det är min personliga övertygelse att mindfulness och andra trick näppeligen ändrar på hormonerna på ett sätt som är tillräckligt i den akuta situation man hamnat i. Även om sätt att hantera stress och överbelastning är av godo rent generellt. (Efter flera utmattningsepisoder, varav den senaste varade "akut" mellan 2003 till ungefär 2011 (utan vare sig någon vettig diagnos eller hjälp), har svaret i höst blivit att jag har östrogen-dominans, progesteronbrist samt ett par binjurar som hänger och flämtar för att få luft. Svaret har varit B-vitaminer, binjurehormoner och progesteronkräm. Syntetiska progestiner fick jag ett tag för flera år sen men mådde pyton av och slutade med, B-vitaminer har jag testat i omgångar men tydligen fått i mig alldeles för lite av för att det skulle göra skillnad. Först idag kom sista "spiken i kistan" verkar det som - en burk vitamin B-1. Men det är MIN resa.) 2) Att komma tillbaka till det som får en att känna glädje är nästa stora grej. Testa en enkel grej: så fort du kommer på det, fråga dig vad du skulle älska just nu. Skriv ner och börja lägg pussel hur du tar dig ur den situation som dränerat dig. Börja göra fler saker som du älskar att göra och uppleva. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted November 6, 2015 Share Posted November 6, 2015 1) Hormonbalansen är en av de saker jag skulle koncentrera mig mest på. Det finns sätt att mäta snabbare än genom den vanliga vården, så att man får en vettig helhetsbild. Det är min personliga övertygelse att mindfulness och andra trick näppeligen ändrar på hormonerna på ett sätt som är tillräckligt i den akuta situation man hamnat i. Även om sätt att hantera stress och överbelastning är av godo rent generellt. (Efter flera utmattningsepisoder, varav den senaste varade "akut" mellan 2003 till ungefär 2011 (utan vare sig någon vettig diagnos eller hjälp), har svaret i höst blivit att jag har östrogen-dominans, progesteronbrist samt ett par binjurar som hänger och flämtar för att få luft. Svaret har varit B-vitaminer, binjurehormoner och progesteronkräm. Syntetiska progestiner fick jag ett tag för flera år sen men mådde pyton av och slutade med, B-vitaminer har jag testat i omgångar men tydligen fått i mig alldeles för lite av för att det skulle göra skillnad. Först idag kom sista "spiken i kistan" verkar det som - en burk vitamin B-1. Men det är MIN resa.) 2) Att komma tillbaka till det som får en att känna glädje är nästa stora grej. Testa en enkel grej: så fort du kommer på det, fråga dig vad du skulle älska just nu. Skriv ner och börja lägg pussel hur du tar dig ur den situation som dränerat dig. Börja göra fler saker som du älskar att göra och uppleva. Får jag fråga om du fått hjälp från den offentliga vården eller om du anlitat något privat eller alternativmedicinskt alternativ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts