Jump to content

Protein är socker - till mer än 50% !?


Erik 2
 Share

Recommended Posts

Läs detta intressanta blogginlägg.

"Vi kan ta den strikta LCHF-måltiden på bilden som exempel, jag vet inte mängderna så jag får gissa att det är 100 gram bearnaise och 200 gram kyckling. Då blir det lätt att räkna.

100g bearnaise – 370 kcal, 2g kolhydrater, 4g protein och 38g fet
200g kyckling – 334 kcal, 0g kolhydrater, 50g protein, 13g fett
Hela middagen – 704 kcal, 2g kolhydrater, 54g protein och 51g fett
Resultat

Ketogena effekter: 0% av kolhydraterna, 42% av proteinet och 90% av fettet = 506 kcal
Glukogena effekter: 100% av kolhydraterna, 58% av proteinet och 10% av fettet = 180 kcal
180 kcal av de totala 704 kcal är alltså anti-ketogena i en strikt keto middag! Det är 25% anti-ketogent och det betyder att även strikt LCHF kan ha påverkan på blodsocker och insulin."

http://martinajohansson.se/glukogena-vs-ketogena-effekter-varfor-strikt-lchf-hojer-blodsockret/

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Läs detta intressanta blogginlägg.

 

"Vi kan ta den strikta LCHF-måltiden på bilden som exempel, jag vet inte mängderna så jag får gissa att det är 100 gram bearnaise och 200 gram kyckling. Då blir det lätt att räkna.

 

100g bearnaise – 370 kcal, 2g kolhydrater, 4g protein och 38g fet

200g kyckling – 334 kcal, 0g kolhydrater, 50g protein, 13g fett

Hela middagen – 704 kcal, 2g kolhydrater, 54g protein och 51g fett

Resultat

 

Ketogena effekter: 0% av kolhydraterna, 42% av proteinet och 90% av fettet = 506 kcal

Glukogena effekter: 100% av kolhydraterna, 58% av proteinet och 10% av fettet = 180 kcal

180 kcal av de totala 704 kcal är alltså anti-ketogena i en strikt keto middag! Det är 25% anti-ketogent och det betyder att även strikt LCHF kan ha påverkan på blodsocker och insulin."

 

https://lowcarbrn.wordpress.com/2015/10/28/dont-force-the-fat/?body=https://lowcarbrn.wordpress.com/2015/10/28/dont-force-the-fat/

Din länk är fel, det är ju Martinas blogginlägg:

http://martinajohansson.se/glukogena-vs-ketogena-effekter-varfor-strikt-lchf-hojer-blodsockret/

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja det är verkligen intressant vilka sanningar som slås fast inom olika kostregimer. Det här är ett strikt LCHF tänk. Sen finns det andra som äter Paleo med mer protein och även mer kolhydrater och då resonerar man på ett annat sätt. 

När man vill gå ner i vikt med LCHF fungerar det kanske så här men jag har verkligen lite svårt att förstå varför en tränande med låg fettprocent och vikt ska se moderata mängder protein som socker!?

Link to comment
Share on other sites

Läs detta intressanta blogginlägg.

 

"Vi kan ta den strikta LCHF-måltiden på bilden som exempel, jag vet inte mängderna så jag får gissa att det är 100 gram bearnaise och 200 gram kyckling. Då blir det lätt att räkna.

 

100g bearnaise – 370 kcal, 2g kolhydrater, 4g protein och 38g fet

200g kyckling – 334 kcal, 0g kolhydrater, 50g protein, 13g fett

Hela middagen – 704 kcal, 2g kolhydrater, 54g protein och 51g fett

Resultat

 

Ketogena effekter: 0% av kolhydraterna, 42% av proteinet och 90% av fettet = 506 kcal

Glukogena effekter: 100% av kolhydraterna, 58% av proteinet och 10% av fettet = 180 kcal

180 kcal av de totala 704 kcal är alltså anti-ketogena i en strikt keto middag! Det är 25% anti-ketogent och det betyder att även strikt LCHF kan ha påverkan på blodsocker och insulin."

 

https://lowcarbrn.wordpress.com/2015/10/28/dont-force-the-fat/?body=https://lowcarbrn.wordpress.com/2015/10/28/dont-force-the-fat/

 

Mnja.. mnjae.. det är att dra det lite väl långt altså.. och man får inte glömma att det hela regleras av hormoner och signalsubstanser!

 

Men om man lägger fram det så som jag brukar göra, (ingen som fattar ändå?).. det är ingen risk för hjärndöd på ens den striktaste ketogena dieten iomed att man får i sig rätt mycket glukoida substrat hur som helst.

 

Och sen så.. för att glukoneogenesen skall bilda några större mängder glukos krävs att insulin sjunker och glukagon ökar.. och detta inträffar först ner glukos- och glykogen-depåerna har sjunkit en hel del.

 

För det andra protein är kraftigt insulinogent, det minskar glukoneogenes, glukagon utsöndras då proportionerligt så att främst glykogenolysen skall motsvara glykogenesen.

 

För det tredje går de mesta aminosyrorna till proteinsyntesen.. och ju mer du tränar ju mer går dit.

 

Olika aminosyror går förvisso till lite olika ställen.. någon går till hjärnan för att där bilda serotonin, osv.

 

Sen vad händer när triglyceriden i fettcellen bryts ner via lipolys och bildar FFA, då går glycerolet till glukoneogenesen och blir glukos som strömmar ut i blodet och tas upp av adiopot vävnad för att bilda nya triglycerider.

 

Det är först när man minskar i vikt som de kan förbrukas som energi.. eller så de glycerolmolekyler vi äter iomed att vi äter fett, om man är viktstabil.

 

Räknar man på att någon äter strikt och 2000 Kcal så är 80E% fett cirka 1600 Kcal varav 160 Kcal är glycerol.

 

Som då skall konverteras till glukos och det kostar på, så säg 100 Kcal glukos.. 25gram glukos.

 

Lägg till 5E% kolisar, det blir oxå cirka 100 Kcal glukos.. 25 gram glukos.

 

Sen 15E% protein som potentiellt skulle kunna bli 300Kcal glukos, 75gram glukos?

 

Men det är för det första inte sant iomed att alla aminosyror inte är glukoida, för det andra så bryts överskott av aminosyror ner till Urea och vi kissar ut dessa.

 

"Regulation N-Acetylglutamic acid

The synthesis of carbamoyl phosphate and the urea cycle are dependent on the presence of NAcGlu, which allosterically activates CPS1. NAcGlu is an obligate activator of Carbamoyl phosphate synthase.[1] Synthesis of NAcGlu by NAGS is stimulated by both Arg, allosteric stimulator of NAGS, and Glu, a product in the transamination reactions and one of NAGS's substrates, both of which elevated when free amino acids are elevated. So Glu not only is a substrate for NAGS but also serves as an activator for the urea cycle."

https://en.wikipedia.org/wiki/Urea_cycle

 

Såå.. för att aminosyror skall omvandlas till glukos krävs först att glukos och glykogen sjunker, då sjunker insulin och glukagon ökar och stimulerar ökad glukoneogens.

 

Sen skall det finnas gott om fria aminosyror i blodet.. för det krävs att proteinsyntesen är mättad för annars tar den hand om dem.

Så vid höga aminosyrenivåer i blod.. glukos/glykogen-behovet är tillfredställt, proteinsyntesen är mättad så omvandlas överskott till urea i princip.

 

Ketonkroppar minskar behovet av glukos, blodsockerhalten hålls konstant trots rätt lite kolisar, det glukos som bildas går främst till att fylla på glykogendepåer om sådant behov finns.. och då behövs inget insulin iomed att sådant sköts utav GLUT1!

 

Och till sist.. allt du äter och dricker påverkar blodsocker och insulin.. förutom möjligen rent vatten!

 

Men fett är den macronutrient som påverkar det hela minst!

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

56% (inte 58%) bygger (antagligen) på de studier om insulinpåslag som har gjorts i Australien. Det var ett snittvärde som man fick fram från ett antal icke speciellt aktiva människor. I artikeln används det på ett märkligt och i mina ögon felaktigt sätt.

 

Att proteinöverskott omvandlas till glukos är känt sen länge. Insulinpåslaget hos denna grupp blev 56% (i snitt) av vad motsvarande påslag från kolhydrater skulle ha blivit. Kurvan var också "snällare". Förutsättningen är att det är personer som inte är aktiva.

Att sedan använda sig av en simpel matematik och påstå att resterande 44% (eller 42%) är ketogena verkar märkligt.

 

Påslag från Fett förekommer eftersom det sällan är "rent" utan åtföljs av annat. Att räkna 10% i snitt är återigen märkligt, vet inte riktigt vad källan är. Känner inte igen siffrorna. Mycket ligger mellan 0%-4%. Enstaka med annan inblandning hamnar högre.

 

Återigen, är väldigt tveksam till tankegången och nyttan därav. Annat än att all form av "överätning" kan ställa till problem.

 

--

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag efter att läst rylanders inlägg även läst Martinas igen!

 

Egentligen säger hon litta annat.. eller rättare sagt skriver!

 

Vet inte om hon missupfattat.. det tror jag inte, utan hon väljer att fokusera på något visst.. dvs glukoida substrat och insulinindex.

 

Sen gör hon en kullerbytta och i princip delar in olika saker i ketogent och glukogent.. det är fel!

 

För de två är olika biokemiska processer som är betydligt mer komplicerade än att räkna på olika substrat.

 

Det enda man kan säga är att det är ingen risk för att hjärnan förtvinar på grund av glukosbrist.. för även på väldigt strikt LCHF får man i sig ansenliga mängder glukoida substrat.. dvs som är direkta eller potentiellt ingår i glukoneogenesen för att bilda glukos.. om så behövs!

 

I värsta fall kommer alla glukoida aminosyror ingå i glukoneogenesen.. i värsta, värsta scenariot kommer kroppen att bryta ner dina muskler för att göra glukos av dem.

 

Så back to basic.. "its insulin stupid"!

 

Dvs det vi behöver fundera på är för de flesta inte glukoida substrat utan på insulinnivåer!

 

Dvs inte normal insulinutsöndring av vad du äter utan på hyperinsulinemi.. dvs dina insulinnivåer i snitt över tid.. de skall inte vara så höga, de skall vara normala.. C-peptid någon?

 

För.. insulin skall utsöndras proportionerligt till vad du äter, glukos skall bildas efter behov.. och det gör det om man är frisk.

 

Såå.. vad händer då om man inte är frisk.. jo det vi tänker på i förstone är Insulinresistens.. det i sig är resultanten av hyperinsulinemi.. för att bibehålla normala nivåer av glukos och fett i blodet.. utan att dina celler förstörs av för mycket lagring av energi.

 

Så till vår lilla sekts Guru.. Jason Fung.. vad pratar han om.. jo om man lider av sagda insulinresistens på grund av hyperinsulinemi så räcker det inte alltid att äta rätt.. man kan bli tvungen att fasta oxå för att låta cellerna vila från den kroniskt höga insulinduschen.. dvs så att de dag för dag blir mer känsliga!

 

Insulin är jävligt viktigt hormon, det är rätt dominant.. var som sagt inte rädd för varken insulin eller glukoida substrat.. ge i stället kroppen despit så dina celler kan få bli så känsliga för insulin som de borde vara.. och strunta inte i grönsakerna.. det är en genväg som ofta kan bli en omväg!

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...