Popular Post Bitteusa Posted November 2, 2015 Popular Post Share Posted November 2, 2015 Jag har ätit LCHF i lite över tre år och mår utmärkt! Har inga viktproblem, håller mig till rätt strikt meny mest för att behålla min goda hälsa. Min familj, man och tre vuxna barn, har inte alls stöttat detta utan tycker jag är helgalen. Nu har det gått så långt att de vill att jag skall söka hjälp för min "ätstörning" och när jag förklarar att jag inte har någon ätstörning så anser de att jag är i "denial". Vi är bosatta i USA sedan 25 år ch här förekommer inte uttrycket LCHF, däremot har "low carb" och glutenfritt blivit rätt populärt. De har ingen aning om hur stort LCHF är i Sverige och vill heller inte veta. De pressar mej rätt hårt och jag vet inte riktigt vad jag skall göra. Vill inte överge LFCH, men blir kanske tvungen. Skulle kännas jättejobbigt att börja äta bröd m m igen! Någon som haft liknande problem med sina närmaste? 12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Angelico Posted November 2, 2015 Popular Post Share Posted November 2, 2015 Jag tänker att det är mer ett relationsproblem än LCHF relaterat. Att du mår bra och inte har några problem men att dina anhöriga ändå pressar dig hårt mot att söka hjälp för problem som inte finns låter super-tungt att leva med! Hur fungerar relationerna i övrigt? Kanske behöver du ta stöd från någon utomstående för att hävda din rätt att ta dina egna beslut om så personliga val som den egna kosten. 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 2, 2015 Share Posted November 2, 2015 Eller en kulturkonflikt.. där Cocacola, majs, HFCS och SAD är norm? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted November 2, 2015 Share Posted November 2, 2015 Usch så jobbigt, förstår dig verkligen. Har du visat exempel på framgångsrika LCHFare, t ex Mattias Ribbing, Martina Johansson, Björn Ferry, m fl? Har du visat dem hur många läkare och andra experter som är positiva till LCHF? Du kan fråga om de tycker att de också behöver söka hjälp. Riktigt trist att man ska behöva argumentera inom familjen, men det kanske hjälper och kan då vara värt det. Jag är så himla glad att min mamma äter LCHF och tar hand om sig, din familj borde glädjas åt ditt förnuft och din omtanke - du tar hand om dig för både din och deras skull! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 2, 2015 Share Posted November 2, 2015 Kan du säga att du äter paleo? Det är väl känt i USA? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitteusa Posted November 2, 2015 Author Share Posted November 2, 2015 Jag tänker att det är mer ett relationsproblem än LCHF relaterat. Att du mår bra och inte har några problem men att dina anhöriga ändå pressar dig hårt mot att söka hjälp för problem som inte finns låter super-tungt att leva med! Hur fungerar relationerna i övrigt? Kanske behöver du ta stöd från någon utomstående för att hävda din rätt att ta dina egna beslut om så personliga val som den egna kosten. Relationerna, bortsett från detta, har varit bra utom med min yngsta dotter som inte vill prata med mej förrän jag sökt hjälp för min "ätstörning"! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitteusa Posted November 2, 2015 Author Share Posted November 2, 2015 Eller en kulturkonflikt.. där Cocacola, majs, HFCS och SAD är norm? Nja, inte riktigt. Trots 25 å i USA är vi alla mycket svenska. Barnen är födda i Sverige och är stolta över sitt hemland. Visst har vi alla druckit Coca-Cola men mycket lite nu för tiden, dvs inte jag förstås. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitteusa Posted November 2, 2015 Author Share Posted November 2, 2015 Usch så jobbigt, förstår dig verkligen. Har du visat exempel på framgångsrika LCHFare, t ex Mattias Ribbing, Martina Johansson, Björn Ferry, m fl? Har du visat dem hur många läkare och andra experter som är positiva till LCHF? Du kan fråga om de tycker att de också behöver söka hjälp. Riktigt trist att man ska behöva argumentera inom familjen, men det kanske hjälper och kan då vara värt det. Jag är så himla glad att min mamma äter LCHF och tar hand om sig, din familj borde glädjas åt ditt förnuft och din omtanke - du tar hand om dig för både din och deras skull! Tack för förslaget, men de är inte intresserade av att höra om dessa personer 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitteusa Posted November 2, 2015 Author Share Posted November 2, 2015 Kan du säga att du äter paleo? Det är väl känt i USA? Visst är paleo känt ch min yngsta dotter har ätit enlig det, men anser nu att det är en ätstörning. Hon har gjort hela skalan från rå vegan till paleo och anser nu att detta är en ätstörning liksom min LCHF diet. De vill at vi alla skall äta allt! Jag är inte den som har prackat på familjen mina matvanor, men de irriteras av att jag avstår från bröd, födelsedagstårta mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 3, 2015 Share Posted November 3, 2015 Jag befinner mig f n på semester i USA och imponeras över hur stort paleo blivit sen jag jobbade här och var också inne på att du skulle kalla din diet det (har förälskat mig i Whole Foods Market... ). Att avstå socker borde på något vis vara att banta vilket jag vill minnas alla amerikanska kvinnor roar sig med.Men om nu din familj, som tycks bestå av ganska stora barn, kallar ditt sätt att äta för störning får du kanske säga att du väljer bort kakorna för att du fiser så illa av dem... Eller nåt sånt. Om de får äta som de vill får ju du äta som du vill. Fast visst kan släkten vara värst. Själv är jag extremist eller som min far sa, "religiös"... Lider med dig, skitjobbigt att man inte bara får göra som man själv vill - jag menar, du prackar inte på dem dina matval då borde de inte pracka på dig sina. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 3, 2015 Share Posted November 3, 2015 Om du hade varit diabetiker hade de tyckt du varit tvungen att äta födelsedagstårta i alla fall? Som jag förstår det är det bröd och socker de retar sej på mest på att du avstår. Tyvärr är det väl så att i en viss ålder kan ungdomar vara väldigt trångsynta. Och om din dotter gått vilse i en massa modedieter själv kanske det är ett sätt att visa att hon har förstått att hon tänkte lite tokigt. Min son kallar kosten för ADHD diet och vägrar lyssna om jag säger nåt även om det bara är att hans gravida fru inte ska äta lightprodukter. Men han är vuxen och skiter högaktningsfullt i vad jag äter. När vi träffas gör jag sånt som kan ätas av alla. I somras tex gjorde jag mycket uppskattade mackor till utflykten. Han sa flera gånger helt förundrad att de var goda. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted November 3, 2015 Share Posted November 3, 2015 Jag tror att du får förklara för din dotter vad en ätstörning är - till skillnad mot en kosthållning! Om man sen sätter etiketter på sin mat eller ej är ju upp till var och en. Det finns ju många som utesluter vissa livsmedel ur sin kost. För att de inte gillar smaken eller konsistensen, för de mår illa av det, av moraliska/etiska/religiösa skäl eller av inga skäl alls.... En definition på ätstörning hittade jag här: Ätstörningar är en grupp allvarliga psykiatriska sjukdomar som präglas av ihållande problematik med födointaget. Detta är ofta kombinerat med en onormal strävan att gå ner i vikt, samt tankar som upptas av vikt och kroppsform. http://www.hjarnfonden.se/om-hjarnan/diagnoser/atstorningar/?gclid=CKqiw4Dd88gCFaHOcgodgHMLzA En definition på kosthållning enligt wikipedia:: Diet eller kosthållning är en persons samlade kostintag och matvanor. Ofta används begreppet diet som en beteckning på att någon anpassar kosten eller utesluter saker ur den av exempelvis etiska skäl, religiösa skäl eller av hälsoskäl. Dieter kan till exempel vara fria från socker, animaliska produkter, mjölk, gluten mm. Många dieter är en del av bantning, medan andra är tänkta att utesluta allergiska reaktioner, vara diabetesvänliga eller kompensera för ett sjukdomstillstånd. Orsaken till att man väljer en viss typ av kosthållning skiljer sig mycket, men en del av orsakerna är: Religiösa bestämmelser Religiös tradition Politiskt ställningstagande Personligt engagemang Medicinska orsaker Mental övervikt Medicinsk övervikt Etik och moral (https://sv.wikipedia.org/wiki/Diet_(kosth%C3%A5llning)) Dvs just det jag skrev ovan. "Mental övervikt" kan ju vara en liten överlappning med ätsörning, möjligtvis. Tycker din dotter att din mat är ett problem? För vem? För henne eller dig? Är skälen till varför du äter din kost att betraktas som "onormala" eller tvångsmässiga? Om hon tycker så, varför? Om det dessutom är så att du inte påverkar resten av familjen att dom måste äta som du - är det då ditt problem eller familjens? Om DU mår bra av din mat - vill dom verkligen att du ska ändra på det och INTE må bra, bara för att dom ska slippa ha ett problem? Sen så tror jag det är bra om du kan formulera just vad det är som du mår bra av. Slipper du problem med blodsockerfall? humörsvängningar på grund av blodsocker? Slipper hunger/sug, tankar på mat? Problem med IBS? Mindre värk i kroppen? Håller vikten/går ner? Det finns på forumet en lista över hälsoeffekter av LCHF. Läs på och gör "din" lista, vad som stämmer för dig (men överdriv inte!). Och så talar du om det för dom. Lycka till! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted November 3, 2015 Share Posted November 3, 2015 Dottern som vägrar prata med dig kanske du endast kan övertyga genom att försöka övertyga övriga i familjen som fortfarande pratar med dig. Och så förhoppningsvis hjälper de till att passa budskapet vidare till henne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted November 3, 2015 Share Posted November 3, 2015 Vänd det som att du inte tycker om bröd, tårta m.m. Om du får frågan varför så är det för att du får ont i kropp, leder samt känner dig trött och hängig av det. Kan någon "tvinga" en till att äta något som man inte tycker om? Det känns lite mer "accepterat" då kanske. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolle Posted November 3, 2015 Share Posted November 3, 2015 Håll ut ! Det tog mig fem år att få mitt ex i NJ att äta rätt, så du är inte ensam. Nästa kamp är att få dagens RCT-studie att gälla för oss diabetiker, angenämt. http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Nya-ron/2015/10/Lagt-intag-av-rott-vin-gav-battre-lipidprofil-hos-vuxna-med-typ-2-diabetes/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mariah Posted November 3, 2015 Share Posted November 3, 2015 Sätt ner foten och kräv att de ska respektera dig och dina val. Som någon skrev så är det ju skillnad på kosthållning och ätstörning. De borde se att du mår bra. Varför kan de inte unna dig det? mvh Maria http://matmedicin.blogspot.se/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted November 3, 2015 Share Posted November 3, 2015 Jag håller med Maria ovan. Sätt ner foten och tala om att du äter för din egen skull och det du mår bäst av, inte för att göra någon annan glad. Om du vill göra någon annan glad kan de få en blomma eller något. Vill de ha sällskap i sitt drogande kan de söka det på annat håll. Att äta för någon annans skull är väl stört beteende om något. Jag hade kunnat förstå om du inte äter något alls eller massor men skräpmat. Jag blir så trött på detta resonemang. Det var ju så man lockade i ungarna mat när de var små, en sked för mamma och en för pappa och en för moster Agda. Stå på dig, annars lär de köra över dig och glöm inte vad som fick dig in på LCHF till att börja med. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted November 3, 2015 Share Posted November 3, 2015 Beklagar verkligen att din familj inte stöttar dej. Har du gått ner väldigt mycket i vikt eftersom dom tror att du har en ätstörning? Hur ser dina matvanor ut före och efter LCHF? Hur har den övriga familjen det med vikt och hälsa? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tirill77 Posted November 3, 2015 Share Posted November 3, 2015 Jeg har hatt spiseforstyrrelser hele mitt liv.. vært sykelig opptatt av å telle kcal og trene messe og hardt. Nå når jeg spiser lchf slipper jeg det stresset og er mindre "forstørd" i hodet.. Har altså blitt friskere! det kan du si til dine barn om du vil! Lchf kurer for mange spiseforstyrrelser 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted November 3, 2015 Share Posted November 3, 2015 Vänta ut henne. Det kanske låter hårt. Men tänk om hon börjar med lchf som äldre och inser att hon tvingat dig till en degenerativ kosthållning. Det är inte kul för henne att leva med det. Så för er bådas skull, håll på ditt! Lycka till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted November 3, 2015 Share Posted November 3, 2015 Relationerna, bortsett från detta, har varit bra utom med min yngsta dotter som inte vill prata med mej förrän jag sökt hjälp för min "ätstörning"! I så fall tycker jag det är ännu större anledning att fundera mer på relationsproblematiken än på kostvanor. Att en vuxen dotter inte talar med dig på grund av något som är din privatsak är mycket speciellt. Någonting mer måste ligga bakom hennes starka reaktion. Om inte annat så skulle det ju bli en stor förlust för henne att förlora en nära relation, så jag undrar om du inte ska tänka mer på hur ni pratar med varandra och hur mycket du tillåter andra att lägga sig i det som inte angår dem. Annars kanske det dyker upp andra livsstilsval som de vill kontrollera! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitteusa Posted November 3, 2015 Author Share Posted November 3, 2015 Beklagar verkligen att din familj inte stöttar dej. Har du gått ner väldigt mycket i vikt eftersom dom tror att du har en ätstörning? Hur ser dina matvanor ut före och efter LCHF? Hur har den övriga familjen det med vikt och hälsa? Jag har alltid varit normalviktig, 60-63 kg till min 168 cm, och ändrade inte vikt i och med LCHF. Jag har inga sjukdomar och anledningen till att LCHF tilltalade mej var att jag ville fortsätta må bra som äldre. Jag har alltid ätit "nyttigt" även om det varierat vad som är nyttigt i och med low fat vågen. Resten av familjen är också friska och normalviktiga. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted November 3, 2015 Share Posted November 3, 2015 Jag skulle bli både arg och besviken på dem när de inte respekterar ditt matval. Har inget tips förutom att försöka prata och resonera med dem. Är de intresserade av att titta på alla föreläsningar och annat som kostdoktorn har här på sin sida? Hur som helst en knepig situation för dig som jag hoppas löser sig till det bästa. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted November 3, 2015 Share Posted November 3, 2015 Om du inte har gått ner i vikt med LCHF så har jag svårt att förstå hur din familj tänker. Vad är det som får dom att prata om ätstörningar? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted November 3, 2015 Share Posted November 3, 2015 Tack för förslaget, men de är inte intresserade av att höra om dessa personer Låter lite som om det finns fler som är i "denial" ... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 4, 2015 Share Posted November 4, 2015 Jag har alltid varit normalviktig, 60-63 kg till min 168 cm, och ändrade inte vikt i och med LCHF. Jag har inga sjukdomar och anledningen till att LCHF tilltalade mej var att jag ville fortsätta må bra som äldre. Jag har alltid ätit "nyttigt" även om det varierat vad som är nyttigt i och med low fat vågen. Resten av familjen är också friska och normalviktiga. Problemet är ju att man inte vet hur man ser ut inuti. Jag höll på att äta ihjäl mej med alla nyttiga lightprodukter och artificiella fetter. Idag har jag slängt alla de 11 piller om dan som höll mej på benen då. Riktig mat gjorde mej frisk 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 4, 2015 Share Posted November 4, 2015 Jag skulle bli både arg och besviken på dem när de inte respekterar ditt matval. Har inget tips förutom att försöka prata och resonera med dem. Är de intresserade av att titta på alla föreläsningar och annat som kostdoktorn har här på sin sida? Hur som helst en knepig situation för dig som jag hoppas löser sig till det bästa. Det är kanske inte denna persons ansvar att "omvända" familjen, bara att markera att familjen måste respektera hennes val. Att äta eller inte äta bröd kan inte vara det som avgör om hennes dotter pratar med henne eller inte, tycker jag... det känns inte riktigt ok? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 4, 2015 Share Posted November 4, 2015 Nog kan LCHF oxå bli en ätstörning! Nu säger jag inte att du lider av en sådan.. men folk med ätstörningar hoppar oxå på LCHF! Hur som helst.. LCHF "escape goat" inom familjen är som regel, jag äter kopiösa mängder grönsaker, i stället för bröd, pasta, mjöl, socker! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted November 4, 2015 Share Posted November 4, 2015 Det är kanske inte denna persons ansvar att "omvända" familjen, bara att markera att familjen måste respektera hennes val. Att äta eller inte äta bröd kan inte vara det som avgör om hennes dotter pratar med henne eller inte, tycker jag... det känns inte riktigt ok? Var skriver jag att hon ska omvända familjen? Däremot lever de ju under samma tak och måste kunna respektera varandras kostval, därför kan hon kanske med hjälp av kostdoktorns filmer visa att LCHF inte är något konstigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 Min dotter var också arg på mig för hur jag åt. Men i vårt fall tror jag att det handlade om vad hon åt egentligen. Hon åt ju det jag avstod ifrån. Någonstans så visste hon att det inte var nyttigt att äta socker och det gjorde henne väldigt arg, att jag kunde avstå men inte hon. Hänger du med hur jag tänker? Det tog lite tid innan allt löste sig, sonen hakade på tidigt och det gjorde henne ännu argare. Kan också tillägga att min dotter idag har helt lagt om sin kost och hela familjen äter (en liberal) LCHF. Ge det lite tid bara! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts