WimanX Posted November 4, 2015 Share Posted November 4, 2015 Health-care costs over 15 years after bariatric surgery for patients with different baseline glucose status: results from the Swedish Obese Subjects http://www.thelancet.com/journals/landia/article/PIIS2213-8587(15)00290-9/abstract 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted November 4, 2015 Share Posted November 4, 2015 Näringsbrist och alkoholism vanligt efter gastric bypass http://dinamediciner.se/nyheter/vitaminbrist-vanligt-efter-gastric-bypass Igår på nyheterna intervjuades en kirurg som ansåg att de måste ge bättre stöd efter operation. Hade de haft en aning hade de pratat om bättre stöd så att folk slipper operationen! Alla med korrekt kunskap om kropp och psyke förstår konsekvenserna av en sådan operation - uppenbarligen saknas kunskapen hos många yrkesverksamma i vården, de som får våra skattepengar för att hjälpa de sjuka... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 4, 2015 Share Posted November 4, 2015 Näringsbrist och som konsekvens depression, och därmed lättare alkoholism? Samt konsekvenserna av näringsbrist under längre tid (allvarliga sjukdomar?). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted November 4, 2015 Share Posted November 4, 2015 Ja och de som lider av sjukligt matberoende har tendens att hamna i annat sjukligt beroende, t ex av alkohol. Gissar att operationen hindrar dem att "självmedicinera" sitt mentala mående med mat, och då tar de en annan väg. Man borde satsa mycket mer på hjälpen innan operation kommer på tal. Tyvärr är LCHF inte legitimt ännu... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nilu Posted November 4, 2015 Share Posted November 4, 2015 Jag skulle nog vilja påstå att LCHF är legitimt (i betydelsen lagligt) att använda för behandling av överviktiga personer. Sedan Socialstyrelsen granskade dietisternas anmälan mot Annika Dahlqvist, som blev friad, och de senaste årens bra studier som visat att lågkolhydrat- och/eller högfettskost är bättre än de gängse lågfettsråden, så hänger allt på att sjukvården i ren slentrian fortsätter med samma gamla kostbehandling som förut (även om dom är fullt medvetna om att det inte hjälper mer än ett fåtal, som är villiga att svälta sig ner i vikt). 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted November 4, 2015 Share Posted November 4, 2015 Ja i ren juridisk bemärkelse, men inte i praktiken. Många i vården verkar tro att det de erbjuder är det bästa som finns, mer finns inte att göra - tror de. Det är mitt intryck. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 4, 2015 Share Posted November 4, 2015 Eller på grund av uppgivenhet? Det är lätt att säga till någon annan att byta livsstil.. svårare att göra det själv.. oså är det svårt att veta vad som är en hälsosam livsstil! Räcker att gå till sig själv.. jag är bättre på att dela ut råd än på att följa dem själv! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nilu Posted November 4, 2015 Share Posted November 4, 2015 Nu är det ju så att enligt Patientlagen är man skyldig att redovisa olika behandlingsalternativ så att patienten kan vara delaktigt i sin behandling och välja själv. Patienten har således möjlighet att välja mellan samtliga behandlingsalternativ inom den öppna hälso- och sjukvården, dvs. även de behandlingsalternativ somfinns i andra landsting. Där borde man kunna få in LCHF som behandlingsalternativ för överviktiga, tycker jag. Väntar bara på nån patient som kräver sin rätt till information om LCHF. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted November 4, 2015 Share Posted November 4, 2015 Ja och de som lider av sjukligt matberoende har tendens att hamna i annat sjukligt beroende, t ex av alkohol. Gissar att operationen hindrar dem att "självmedicinera" sitt mentala mående med mat, och då tar de en annan väg. Man borde satsa mycket mer på hjälpen innan operation kommer på tal. Tyvärr är LCHF inte legitimt ännu... Har pratat med flera GP-opererade som inte fått information om LCHF som alternativ innan operation så visst kan man förbättra sig otroligt mycket där. Att skära sönder sin patients friska organ borde verkligen vara det absolut sista alternativet för en läkare. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nilu Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 Mitt intryck är att överviktiga personer som vill gå ner i vikt, och som har försökt själv många gånger under flera år, och som tar kontakt med sjukvården för att få råd om hur man bäst går ner i vikt, inte får nån hjälp alls. Det enda man får reda på är de gängse lågfettsråden som dom så många gånger tidigare har försökt. Sen får dom försöka själva, igen. När dom till slut tar beslutet att verkligen göra nåt åt saken, ja då har sjukvården bara en sak till att erbjuda, öppna och skära bort. Och hur ska den då blivande patienten förbereda sig? Jo, genom att under flera veckor äta pulverdieter och svälta för att visa sin motivation och för att försöka gå ner några kilon före operationen. Nä, nåt är sjukt i sjukvården. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sofia Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 Jag har följt en person som ska genomgå en gbp-op snart. Hon har provat "allt", och det krävs också för att få genomgå op. Och i "allt", så ingår LCHF (lågkolhydratkost). Soppdieten går man inte på för att "visa sin motivation", utan för att krympa levern inför op och ge dig själv de bästa förutsättningarna för att lyckas bra med op. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 Om det ändå vore så väl att kravet för operation är att den överviktige ska ha provat allt. Tyvärr har inte alla sjukhus det kravet 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 Jag har följt en person som ska genomgå en gbp-op snart. Hon har provat "allt", och det krävs också för att få genomgå op. Och i "allt", så ingår LCHF (lågkolhydratkost). Soppdieten går man inte på för att "visa sin motivation", utan för att krympa levern inför op och ge dig själv de bästa förutsättningarna för att lyckas bra med op. Pushade/coachade vården henne i att köra LCHF i syfte att försöka slippa operation? Vid vilken vårdcentral/sjukhus? Vore i s f toppen att veta så att de som inte får samma stöd kan referera till det, eller t o m kontakta dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sofia Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 Den här personen hade redan provat LCHF utan något resultat på vikten (samma för mig tyvärr), sjukvården uppmanade inte till att prova igen när det inte gav önskat resultat. Hon hade redan provat "allt", därför beviljades hon operation. Jag själv blev erbjuden gbp för flera år sedan i Sollentuna. Sökte pga att jag misstänkte sköldkörtelproblem, men det verkade otänkbart enligt läkaren, men en gbp kunde hon remittera mig till. Ett par år senare visade det sig att jag hade rätt, det var sköldkörteln som felade. (Gbp tackade jag nej till.) 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nilu Posted November 6, 2015 Share Posted November 6, 2015 Jag har följt en person som ska genomgå en gbp-op snart. Hon har provat "allt", och det krävs också för att få genomgå op. Och i "allt", så ingår LCHF (lågkolhydratkost). Soppdieten går man inte på för att "visa sin motivation", utan för att krympa levern inför op och ge dig själv de bästa förutsättningarna för att lyckas bra med op. Ok, tack för klargörande svar ang soppdieterna. Och toppen att lågkolhydratkonceptet börjar komma in i sjukvården, men mitt intryck är att det inte är accepterat överallt utan på enstaka ställen och att det är nog vanligt att de koncentrerar sig på just lågkolhydrat-delen och glömmer högfetts-delen av LCHF. Kan vara en orsak att en del misslyckas med den kosten. Eller som nån skrev i brev till Kostdoktorn, att han hade tidigare försökt med LCHF, men gått på bluffen om Lowcarb-produkter och då inte lyckats med sin viktnedgång. Det verkar också som att de som har kontakt med sjukvården, och som är kandidater för GBP-op, inte får hjälp av sjukvården i sina försök att gå ner i vikt, vare sig om dom ska försöka med lågfettsdieter eller LCHF. Dom får helt enkelt försöka själva och lyckas de så toppen, annars kommer kníven fram. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts