Honey

Redan smal som vill bli smalare med LCHF

Recommended Posts

Jag har gått på en strikt lågkalori diet i 5 månader och gått ner 8kg med kroppsfettet så lågt som på 7-8%. Jag kan tillägga att jag är kroppsbyggare och tävlar i detta, därav den extremt låga/farliga fettprocenten. 
Nu när jag började äta igen har jag gått upp 8kg på 4 veckor och lider av svår IBS ballongmage. Väger normalt nu och önskar inte gå ner men heller inte gå upp mer heller. Jag söker balans!
Har nu testat att utesluta gluten och laktos men magen är fortfarande en ballong. Idag gick jag över till lchf/paleo för att se om detta vill hjälpa mig. 
Mina funderingar är: 
1. Kan jag äta alla dessa kalorier utan att explodera mer i vikt? Detta med tanke på att kaloriintaget varit så lågt förut? Eller bör jag "hålla igen"? 
2. Hur många finncrisp kan jag äta/dag? 
3. Kan jag nyttja stevia? Eller kommer detta bara att trigga mitt sockerberoende mer?
4. Vad dricker man istället för Coca Cola zero? (Säg inte vatten är ni snälla utan ge gärna tips på smaksatt dryck.) Bubblor ställer till det med magen för mig. 

Finns det någon här med lågt kroppsfett och som dessutom kanske tränar hårt och som kör högt intag av fett (rätt fett)? Dela gärna med er av era erfarenheter. 
Jag har kört LCHF förut (2011) men det var när jag hade 15kg bebisvikt att gå ner, aldrig testat när jag är på den vikt jag vill vara. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snabba reflektioner, mina spontana åsikter;

• Inga finncrisp
  • Inga sötningsmedel, skapar dipp som triggar
  • Istället för Cola Zero kanske nån svagt sötad saft av en sort som smakar ok vid typ dubbel spädning (t ex BOB Mixx Jordgubb/rabarber funkar med mina barn) och sedan kan du trappa ner därifrån om du vill/klarar
  • Kolla Martina Johansson, hon tävlar i fitness på ketogen kost
  • Kan vara svårt att deffa på stor andel protein, prova med olika mängder
  • Kan nog vara svårt för många att träna hårt på lågkalori. Tror klokt att istället se till att kalorierna i större utsträckning kommer från bra fett.
    Martina Johansson håller just nu på att fettbomba sig, http://martinajohansson.se/epigenetik-hollywood/
  • Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mina reflektioner:

1: Vanligtvis skulle jag säga att du kan lite på dina hungerkänslor för att reglera vikten. Men eftersom du har gått på en lågkalori diet samt gått ner så lågt i kroppsfettprocent så är det inte säkert att dina hungerkänslor funkar som de ska. Börja med att äta efter dina hungerkänslor och se om det funkar.

2: Finn crisp är inget jag rekommenderar. Om du letar efter brödsubstitut så ät fröknäcke. Det är enkelt att göra själv, googla på recept.

3: Min rekommendation är att undvika alla sötningsmedel. Vänj dig vid riktiga smaker istället för att allt ska smaka sött.

4: Vet inte om du kommer att gilla mitt svar :) Vänj dig vid vatten, det är en jättebra dryck.

Själv tränar jag mycket, både styrka / intervallträning, konditionsträning. Har även en låg kroppsfettprocent och har hållt det stabilt i flera år. Innan hade jag ca 10 kg extra fett som försvann när jag la om kost och träning. Jag har idag ungefär samma kroppsfett % (eventuellt något lägre nu)  som för 10 år sedan när jag tävlingssimmade (ca 15 h träning / vecka). Så mitt tips i matväg är att äta naturlig mat med fokus på relativt hög fett % (ca 70 energi % från fett), mycket grönsaker och mycket protein. Proteinet kan komma från fisk, fågel, kött, ägg, fröer och nötter. När man har ätit bra mat under en längre period ska man inte behöva äta innan ett träningspass, själv föredrar jag att inte äta innan ett träningspass. En indikation på att man äter rätt är att man när som helst ska kunna köra ett högkvalitativt träningspass utan att behöva tänka på om man ätit i närtid eller inte. Äter man bra mat ska man inte behöva tänka på antalet kalorierna i maten, hungerkänslorna ska bestämma hur mycket mat man äter. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns smaksatta vatten med bara lite kolsyra, vissa av Ramlösas smaker vet jag åtminstone är märkta "mindre kolsyra". Kan det fungera? Det är ju då mindre kolsyra i dessa, än det är i Cola Zero... Kan eventuellt finnas något smaksatt vatten utan kolsyra också,men där är jag mer tveksam.

Jag håller med Vältränad nörd om fröknäcke, det är både "bättre" och godare än Finncrisp.

Sötningsmedel eller ej, finns det olika åsikter om. Jag undviker dem, andra använder gärna exempelvis Stevia och tycker att det fungerar hur bra som helst. Du frågar om det triggar sockerberoende. Visst, för en del kan det absolut göra det.

Vad gäller kroppsbyggning, kalorier och den biten, är jag helt fel person att svara, för det vet jag ingenting om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mina reflektioner:

1: Vanligtvis skulle jag säga att du kan lite på dina hungerkänslor för att reglera vikten. Men eftersom du har gått på en lågkalori diet samt gått ner så lågt i kroppsfettprocent så är det inte säkert att dina hungerkänslor funkar som de ska. Börja med att äta efter dina hungerkänslor och se om det funkar.

2: Finn crisp är inget jag rekommenderar. Om du letar efter brödsubstitut så ät fröknäcke. Det är enkelt att göra själv, googla på recept.

3: Min rekommendation är att undvika alla sötningsmedel. Vänj dig vid riktiga smaker istället för att allt ska smaka sött.

4: Vet inte om du kommer att gilla mitt svar :) Vänj dig vid vatten, det är en jättebra dryck.

Själv tränar jag mycket, både styrka / intervallträning, konditionsträning. Har även en låg kroppsfettprocent och har hållt det stabilt i flera år. Innan hade jag ca 10 kg extra fett som försvann när jag la om kost och träning. Jag har idag ungefär samma kroppsfett % (eventuellt något lägre nu)  som för 10 år sedan när jag tävlingssimmade (ca 15 h träning / vecka). Så mitt tips i matväg är att äta naturlig mat med fokus på relativt hög fett % (ca 70 energi % från fett), mycket grönsaker och mycket protein. Proteinet kan komma från fisk, fågel, kött, ägg, fröer och nötter. När man har ätit bra mat under en längre period ska man inte behöva äta innan ett träningspass, själv föredrar jag att inte äta innan ett träningspass. En indikation på att man äter rätt är att man när som helst ska kunna köra ett högkvalitativt träningspass utan att behöva tänka på om man ätit i närtid eller inte. Äter man bra mat ska man inte behöva tänka på antalet kalorierna i maten, hungerkänslorna ska bestämma hur mycket mat man äter. 

Mitt mål är att jag  VILL äta mycket för jag är rent ut sagt vrålhungrig hela tiden! Jag vet att det sitter i hjärnan men nu när tävlingarna är över kan jag inte gå och hålla igen mer. Jag vill kunna äta 3000 kalorier om dagen utan att gå upp i vikt för det har jag gjort tidigare "offseason". Gärna 4000 kalorier för då kan jag käka mer nötter som jag älskar.

Läste om någon LCHF-tjej som berättade om sin lyckade LCHF-resa och hur mycket hon gått ner i vikt. Hon skrev att hennes kaloriintag låg runt 1600 kalorier/dag. DET ÄR ETT SKÄMT! 1600 kalorier är SVÄLT! Klart att hon går ner i vikt! Jag har en basala ämnesomsättning på 1470kalorier och tränar minst 2h/dag, alla dar i veckan. Jag ska kunna äta 3000kalorier bra mat utan att bli fet, men just nu kan jag inte det.  Känns hopplöst! Hur mycket kalorier äter en "vanlig" LCHare? Vad är lagom?? Hur mycket nötter och avocado kan man äta? Jag har inga problem att gå ner i vikt om jag BARA äter 3 mål om dagen men då är jag ju där igen...på diet! Jag vill inte vara på diet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får du inga tips på Martinas blogg då? Hon har ju verkligen koll på sånt. Sen spelar väl inte kalorierna nån roll om du känner dej mätt. Jag får bättre mättnadskänsla på varm mat. Protein ger snabbare mättnadskänsla medan fett gör att det håller i längre. Se också till att du äter i lugn och ro och inte "slafsar" i dej maten.

Nötter innehåller en hel del kolhydrater också så det är väl inte den bästa fettkällan i långa loppet. Jag blir jättehungrig av att knapra nötter. Ta en näve oliver i stället?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt mål är att jag  VILL äta mycket för jag är rent ut sagt vrålhungrig hela tiden! Jag vet att det sitter i hjärnan men nu när tävlingarna är över kan jag inte gå och hålla igen mer. Jag vill kunna äta 3000 kalorier om dagen utan att gå upp i vikt för det har jag gjort tidigare "offseason". Gärna 4000 kalorier för då kan jag käka mer nötter som jag älskar.

Läste om någon LCHF-tjej som berättade om sin lyckade LCHF-resa och hur mycket hon gått ner i vikt. Hon skrev att hennes kaloriintag låg runt 1600 kalorier/dag. DET ÄR ETT SKÄMT! 1600 kalorier är SVÄLT! Klart att hon går ner i vikt! Jag har en basala ämnesomsättning på 1470kalorier och tränar minst 2h/dag, alla dar i veckan. Jag ska kunna äta 3000kalorier bra mat utan att bli fet, men just nu kan jag inte det.  Känns hopplöst! Hur mycket kalorier äter en "vanlig" LCHare? Vad är lagom?? Hur mycket nötter och avocado kan man äta? Jag har inga problem att gå ner i vikt om jag BARA äter 3 mål om dagen men då är jag ju där igen...på diet! Jag vill inte vara på diet. 

Först o främst så är du ingen "vanlig LCHFare", för det andra så existerar den personen mest i teorin.. om alls!

För den kvinnan som var överviktig och inaktiv kan det rent utab hampa sig som så att hon drog 1800 Kcal om dagen men åt 1600.. skilj på intag och förbrukning.. iallafall när det finns välfyllda energidepåer i form av fett!

Nu skall du få världens chock.. LCHF funkar som alla andra dieter!  :wacko:

I det stora altså (Kcal).. men litta annorlunda rent metabolt/hormoniellt!

Tanken är främst att kroppen skall bli en "fat burning machine", och det åstadkomms då via macronutrientfördelning, uppreglering av lipolys, betaoxidation, ketos, glukoneogenes och glykogenolys!

Det innebär således.. om allt går rätt.. och man är lyckligt lottad att man blir mindre beroende av glukos som energi.. man har lätt för att komma åt fettdepåer och omsätta dessa till energi.. kroppen reglerar då blodsockret av sig självt.. och insulin ligger normalt utan större svängningar!

Största svängningarna i insulinnåver är då protein.. och den svängningen vill man inte vara utan!

Börja i rätt ända.. sluta dieta annat än inför tävling på sin höjd.. se mer till vad som behövs förutom energi.. tro inte ens en sekund att någon magisk siffra av Kcal, macronutientfördelning eller liknade automatiskt kommer att åstadkomma vad du vill!

Såå.. med tanke på dina mål och vad du sysslar med så kommer du alltid behöva hålla koll på kalorierna, iallafall in season.. testa i stället hur/vad du skall äta of season så att du slipper lägga på dig kopiöst, få cravings osv!

Jämför dig inte med någon inaktiv överviktig otränad person.. det de äter funkar för dem, du får testa vad som funkar för dig!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har gått på en strikt lågkalori diet i 5 månader och gått ner 8kg med kroppsfettet så lågt som på 7-8%. Jag kan tillägga att jag är kroppsbyggare och tävlar i detta, därav den extremt låga/farliga fettprocenten.

Nu när jag började äta igen har jag gått upp 8kg på 4 veckor och lider av svår IBS ballongmage. Väger normalt nu och önskar inte gå ner men heller inte gå upp mer heller. Jag söker balans!

Har nu testat att utesluta gluten och laktos men magen är fortfarande en ballong. Idag gick jag över till lchf/paleo för att se om detta vill hjälpa mig.

Mina funderingar är:

1. Kan jag äta alla dessa kalorier utan att explodera mer i vikt? Detta med tanke på att kaloriintaget varit så lågt förut? Eller bör jag "hålla igen"?

2. Hur många finncrisp kan jag äta/dag?

3. Kan jag nyttja stevia? Eller kommer detta bara att trigga mitt sockerberoende mer?

4. Vad dricker man istället för Coca Cola zero? (Säg inte vatten är ni snälla utan ge gärna tips på smaksatt dryck.) Bubblor ställer till det med magen för mig.

Finns det någon här med lågt kroppsfett och som dessutom kanske tränar hårt och som kör högt intag av fett (rätt fett)? Dela gärna med er av era erfarenheter.

Jag har kört LCHF förut (2011) men det var när jag hade 15kg bebisvikt att gå ner, aldrig testat när jag är på den vikt jag vill vara.

Jag tränar inte på din nivå men tränar tung styrketräning tre ggr i veckan. Jag har sänkt min fettprocent en hel del sedan ett par år med hjälp av lågkolhydratkost utan socker och mjöl, med rejält av animaliskt protein och i övrigt mkt näringstät mat.

1. Nej skulle jag svara enligt min erfarenhet. Som kvinna är det mkt lättare att gå upp i fettvikt verkar det som och jag har själv gjort misstaget att följa rådet ät tills du är mätt. Det blev en omväg för mig med ökad fettprocent och bukfett. Nu ser jag istället till att äta mycket av hög kvalité men har koll på energimängden. Det funkar bra och jag kan reglera fettprocenten.

2-4: Avstår du från socker och sötningsmedel blir det lättare att hålla vikten där man vill, aptitregleringen blir bättre och uppsvälld mage blir bättre utan mjöl och socker. Jag hade stora problem med ballongmage innan.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Först o främst så är du ingen "vanlig LCHFare", för det andra så existerar den personen mest i teorin.. om alls!

För den kvinnan som var överviktig och inaktiv kan det rent utab hampa sig som så att hon drog 1800 Kcal om dagen men åt 1600.. skilj på intag och förbrukning.. iallafall när det finns välfyllda energidepåer i form av fett!

Nu skall du få världens chock.. LCHF funkar som alla andra dieter!  :wacko:

I det stora altså (Kcal).. men litta annorlunda rent metabolt/hormoniellt!

Tanken är främst att kroppen skall bli en "fat burning machine", och det åstadkomms då via macronutrientfördelning, uppreglering av lipolys, betaoxidation, ketos, glukoneogenes och glykogenolys!

Det innebär således.. om allt går rätt.. och man är lyckligt lottad att man blir mindre beroende av glukos som energi.. man har lätt för att komma åt fettdepåer och omsätta dessa till energi.. kroppen reglerar då blodsockret av sig självt.. och insulin ligger normalt utan större svängningar!

Största svängningarna i insulinnåver är då protein.. och den svängningen vill man inte vara utan!

Börja i rätt ända.. sluta dieta annat än inför tävling på sin höjd.. se mer till vad som behövs förutom energi.. tro inte ens en sekund att någon magisk siffra av Kcal, macronutientfördelning eller liknade automatiskt kommer att åstadkomma vad du vill!

Såå.. med tanke på dina mål och vad du sysslar med så kommer du alltid behöva hålla koll på kalorierna, iallafall in season.. testa i stället hur/vad du skall äta of season så att du slipper lägga på dig kopiöst, få cravings osv!

Jämför dig inte med någon inaktiv överviktig otränad person.. det de äter funkar för dem, du får testa vad som funkar för dig!

Nej precis, jag är ingen vanlig LCHFare och jag inser att vi är individer med olika förutsättningar och att det inte finns en "magisk" formel för hur man "lyckas" med att hitta den perfekta balansen MEN detta är ett diskussionsforum och jag ställer frågan till dem som kört ett längre tag för att få större inblick. Att jag sedan kallar dem "vanliga" kan jag frasera om till "ni-personer-som-har-ätit-lchf-en-längre-period". 

Kan tala om att LCHF är motsatsen till VLCD och fungerar inte alls på samma sätt. Det finns sjukt mycket dieter och LCHF är en av dem där man procentuellt faktiskt kan äta flest kalorier och ändå behålla sin vikt. 

Sedan är inte vikten det primära valet för att jag valde LCHF utan att jag lider av sockersug och IBS och vill komma bort från kalori-räknartänket och hunger. I alla fall under Offseason. Och tyvärr är det så att när man tävlar inom kroppsbygge måste man gå på diet innan tävling annars ska man nog byta sport. 

Faktum kvarstår. Man kan inte ha ett lågt kaloriintag och ligga på underskott när man kör LCHF för isf kan man ju inte äta så mycket fett då detta är laddat med kcal. 1 näve nötter, en avocado, 3 stekta ägg i kokosolja = ca 1000kalorier och det är ju bra ett mål. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej precis, jag är ingen vanlig LCHFare och jag inser att vi är individer med olika förutsättningar och att det inte finns en "magisk" formel för hur man "lyckas" med att hitta den perfekta balansen MEN detta är ett diskussionsforum och jag ställer frågan till dem som kört ett längre tag för att få större inblick. Att jag sedan kallar dem "vanliga" kan jag frasera om till "ni-personer-som-har-ätit-lchf-en-längre-period". 

Det är vanligt att en LCHFare är någon som har/har haft övervikt samt tränar små mängder eller inget alls (det är i alla fall mitt intryck). Men på senare tid tycker jag det blivit vanligare och vanligare att en LCHFare tillhör gruppen som tränar mycket och aldrig har haft några egentliga överviktsproblem. Till skillnad från när jag började för ca 5 år sedan, då kändes det som om det va ovanligt att träna mycket samt äta LCHF. Så det är bra att fler grupper i samhället börjar inse fördelarna med bra kost. Så förhoppningsvis sprider det sig till fler och fler grupper i samhället. 

Sedan är inte vikten det primära valet för att jag valde LCHF utan att jag lider av sockersug och IBS och vill komma bort från kalori-räknartänket och hunger. 

Har aldrig haft problem med magen, men att sockersuget och hungern blivit bättre med LCHF är några av sakerna som jag upplever som de största fördelarna med kosten.

Faktum kvarstår. Man kan inte ha ett lågt kaloriintag och ligga på underskott när man kör LCHF för isf kan man ju inte äta så mycket fett då detta är laddat med kcal. 1 näve nötter, en avocado, 3 stekta ägg i kokosolja = ca 1000kalorier och det är ju bra ett mål. 

Det går alldeles utmärkt att ha ett lågt kaloriintag men fortsatt äta stor procentandel fett. Det är många som äter LCHF som försöker att hålla igen på proteinerna, många försöker att ligga på ca 1 g / kg. En person som väger 70 kg och äter 70 g protein och resten fett har en E % på över 80 % om de äter 1500 kcal. Av många livsmedel kan man inte äta några större volymer. Äter man endast kött + fett så blir det inte så stora volymer. Lägger man till massor med grönsaker så kommer det att se ut om ett stort berg med mat :)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är vanligt att en LCHFare är någon som har/har haft övervikt samt tränar små mängder eller inget alls (det är i alla fall mitt intryck). Men på senare tid tycker jag det blivit vanligare och vanligare att en LCHFare tillhör gruppen som tränar mycket och aldrig har haft några egentliga överviktsproblem. Till skillnad från när jag började för ca 5 år sedan, då kändes det som om det va ovanligt att träna mycket samt äta LCHF. Så det är bra att fler grupper i samhället börjar inse fördelarna med bra kost. Så förhoppningsvis sprider det sig till fler och fler grupper i samhället. 

Har aldrig haft problem med magen, men att sockersuget och hungern blivit bättre med LCHF är några av sakerna som jag upplever som de största fördelarna med kosten.

Det går alldeles utmärkt att ha ett lågt kaloriintag men fortsatt äta stor procentandel fett. Det är många som äter LCHF som försöker att hålla igen på proteinerna, många försöker att ligga på ca 1 g / kg. En person som väger 70 kg och äter 70 g protein och resten fett har en E % på över 80 % om de äter 1500 kcal. Av många livsmedel kan man inte äta några större volymer. Äter man endast kött + fett så blir det inte så stora volymer. Lägger man till massor med grönsaker så kommer det att se ut om ett stort berg med mat :)

Ja precis, så äter jag . Ca 1800 kcal med 60-70% fett ofta majonäs till maten, ca 2 gram protein / kg vikt och så massor av grönsaker. Blir berg av mat  men med en energimängd som håller fettprocenten och muskelmassan kvar där jag vill ha den.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan äta exakt lika lite kalorier på LCHF som på lågkaloridiet.. där ligger lixom inte problemet!

Utan varje kalori påverkar din kropp och homeostas på olika sätt!

Jag utgår från att du inte tänker ligga lågt på protein så det lämnar vi därhän!

Återstår altså de macronutrienter som bidrar främst med energi.. kolhydrater, fett och alkohol!

Alkohol är vi nog överens om inte är såå lyckat på daglig basis utan är främst ett njutningsmedel.. så det lämnar jag oxå bort för dina egna avgöranden!

Återstår altså fett och kolhydrater att välja på.. för energi/Kcal.. det enda som skiljer är att vissa essentiella fetter O-3/O-6, och viss näring främst vattenlösliga som man ofta får från grönsaker!

För det andra.. vi äter inte volymer.. vi äter energi och näring!

Viss mat.. energität mat mättar längre på mindre volym..ser det knepigt ut för ögat med så små volymer på tallriken rekommenderar jag lågkolisgrönsaker

Ät ett berg med sallad/spenat/gröna blad till ditt protein och fett för några futtiga gram kolisar!

Det svåra är inte att bli metabolt omställd, utan det är mindshiftet som är det knepiga!

Sen så.. vi äter inte smör med sked.. vi äter feta matvaror, steker i smör.. är inte rädda för att hälla steksmöret över maten.. eller ens att ha olivolja på grönsakerna! :o

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan äta exakt lika lite kalorier på LCHF som på lågkaloridiet.. där ligger lixom inte problemet!

Utan varje kalori påverkar din kropp och homeostas på olika sätt!

Jag utgår från att du inte tänker ligga lågt på protein så det lämnar vi därhän!

Återstår altså de macronutrienter som bidrar främst med energi.. kolhydrater, fett och alkohol!

Alkohol är vi nog överens om inte är såå lyckat på daglig basis utan är främst ett njutningsmedel.. så det lämnar jag oxå bort för dina egna avgöranden!

Återstår altså fett och kolhydrater att välja på.. för energi/Kcal.. det enda som skiljer är att vissa essentiella fetter O-3/O-6, och viss näring främst vattenlösliga som man ofta får från grönsaker!

För det andra.. vi äter inte volymer.. vi äter energi och näring!

Viss mat.. energität mat mättar längre på mindre volym..ser det knepigt ut för ögat med så små volymer på tallriken rekommenderar jag lågkolisgrönsaker

Ät ett berg med sallad/spenat/gröna blad till ditt protein och fett för några futtiga gram kolisar!

Det svåra är inte att bli metabolt omställd, utan det är mindshiftet som är det knepiga!

Sen så.. vi äter inte smör med sked.. vi äter feta matvaror, steker i smör.. är inte rädda för att hälla steksmöret över maten.. eller ens att ha olivolja på grönsakerna! :o

Allt det där är solklart för mig men jag kan inte i praktiken få ihop det. Jag äter omelett på ca 4 ägg och 5 skivor ren kalkon i och jag blir hungrig igen 2h senare. Äter spenat stekt i kokosolja 3 stekta ägg och en filé torsk och är efter 2h hungrig igen äter nötter och avocado, går och tränar och är vrålhungrig när jag är hemma igen, äter lax med hemmagjorda frökex och bregott. Sitter på kvällen och sörplar te...fortfarande lite fundersam över om jag kan/ska/borde äta något mer. Är det verkligen ingen annan som äter som jag? Inte ens under min VLCD åt jag så lite som vissa av er äter. Jag rasade i vikt på 1900kcal om dagen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allt det där är solklart för mig men jag kan inte i praktiken få ihop det. Jag äter omelett på ca 4 ägg och 5 skivor ren kalkon i och jag blir hungrig igen 2h senare. Äter spenat stekt i kokosolja 3 stekta ägg och en filé torsk och är efter 2h hungrig igen äter nötter och avocado, går och tränar och är vrålhungrig när jag är hemma igen, äter lax med hemmagjorda frökex och bregott. Sitter på kvällen och sörplar te...fortfarande lite fundersam över om jag kan/ska/borde äta något mer. Är det verkligen ingen annan som äter som jag? Inte ens under min VLCD åt jag så lite som vissa av er äter. Jag rasade i vikt på 1900kcal om dagen.

I början av min tid med LCHF, ca några månader var jag galet hungrig hela tiden och bara åt och åt utan stopp. Och gick upp några kg. Sen lärde jag mig att uppleva en annan form av mättnad, mer som en smygande nöjdhet. Nu har allt det stabiliserat sig och jag har dessutom lärt mig känna skillnad på sug och ren hunger. Tänk så här, har du ätit en stor näringsrik måltid så har du troligen fått in den energi du behöver för flera timmar.Då kan man känna en tom mage eftersom man är van att fylla upp med bröd och pasta och sånt med mkt volym, men det är inte behov av näring.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tränar man mycket så behöver man mycket mat. Jag har inga problem att klara mig på få mat mål om dagen. Men däremot äter jag mycket mat. Jag skulle också rasa i vikt om jag åt 1900 kcal om dagen. Att du är hungrig om du äter som du skriver ovan är för att du troligtvis behöver mer energi, en måltid på 4 ägg och 5 skivor kalkon är en liten måltid. Det va länge sen jag räknade på hur mycket energi jag äter / dag så jag har inga bra siffror på det. Men jag kan ge några exempel på middagar jag ätit.

Middag1: 500-700 g kött (typ högrev eller fläskkarré) + bea (gjord på 200 g smör) + 2 stora tomater + 500 g kålrot

Middag 2: Omelett med ost / tomat fyllning. Omelett stekt i rikligt med fett, omelett gjort på 6 st ägg, 500 g ost, 1 lök + 400 g tomat

Middag 3: Fröknäcke (gjord på totalt 2,5 dl frön, samt 50 g fett, det blir en hel bakplåt med fröknäcke). På varje brödskiva så har jag ett tjockt lager med smör + paprika + sallad + kött (total köttmängd för middagen ca 400 g)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Först o främst grattis till SMet!

Sen det andra.. elitidrott är ingen hälsokur, det hoppas jag att du inser?

Gunde och Ferry drog cirka 4000-5000 Kcal om dagen inseason.. och deras främsta problem var att orka äta all mat de behövde.. inte att göra av med det!

Gunde och Ferry åt olika mat.. Ferry mer åt LCHF och Gunde var sponsrad av AXA havregryn.

Sen så handlar det oxå om ålder och hur mycket man misshandlat sin kropp.. många ungdommar äter som hästar och är ändå pinnsmala.. deras kropp reglerar det hela via att bränna bort överflödiga kalorier.

Det funkar inte på mig kan jag tala om.. inte nu längre.. det var några decennier sedan min kropp var så förlåtande!

I början hade jag oxå problem med aptiten, ibland åt jag för mycket och ibland för lite!

Tog väl tre månader innan huvudet och vanorna var något så när på plats.

Man blir inte mätt på fett, man blir ohungrig.. protein däremot är rätt bra mättnad, den smäller till rätt omgående.

Om magen blir tom så är det oxå ovant.

Om man säger som så.. det mesta du äter lagras, för att sen reverseras förloppet och man börjar ta utav lagren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fat water är gott. Mct olja mixat i vatten. Nyttigheten är omtvistad men det är ju inte det vi diskuterar här. Det ger energi.

Det som får mej, halv vanlig lchfare, att bli av med de sega fettprocenten och kass mage är att äta nötkött i huvudsak och i tillredningen ha kokosolja eller ghee. För mej som inte tränar hårt utan bara springer så innebär det att jag äter en gång om dagen, på kvällen. Då får jag i mej mina 60 gram protein. På dagen kan jag ta fettvatten eller motsvarande i kaffe. Det ska tas före man får en energidipp.

Jag är grymt impad av dina resultat och det kan inte översättas hur som helst mellan oss,

du får transformera om till din egna metabolism, men detta är saker som tar ner min hunger och ökar min fettförbränning samt hjälper magen. Och det verkar vara något sådant du är ute efter. (För den som tycker att det är extremt så har jag mina hälsoskäl)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I de flesta "lyckade" LCHF viktminskningshistorier jag läser äter ju personerna nästan alltid mindre än 1800kcal/ dag! Med detta vill jag säga att det är klart du minskar i vikt oavsett diet om du ligger på ett underskott. Jag åt på min byggarkost ca 2000kcal/dag och minskade 8kg.

Okej, man blir mättre av LCHF och behöver därför inte mer än 2 mål om dagen, men då uppnår jag inte ens min basalaämnesomsättning som enligt BodPod mätningen ligger på 1640kcal OCH jag är fortfarande jättehungrig... inte sugen utan vrålhungrig!

Under två dagar har jag nu haft ett kaloriintag på 2500kcal dag 1 och 2900kcal dag 2 och jag går och lägger mig lite smått otillfredsställd.
Dagens mat såg ut såhär:
Frukost: 1 kaffe med kokosolja, omelett (3ägg) med kalkon.
Lunch: Kaffe+kokosolja samt 2x tonfisk i olja.
Träning: styrka 1.5h cykel 40min
Middag: omelett (4 ägg) med 200g bacon.
Snacks: ketobollar på 2 msk kokosolja 1 msk kakao och ca 1dl kokos. Samt Fluff på vispad kokosmjölk, kakao och stevia (1port).

Detta kallar jag inte att överäta men kalorierna skenar! Jag kan inte fatta hur man fettbombar (och håller sig mätt) på 1300kcal som vissa gör? Tycker det är svårt att hitta en riktlinje då ingen här kommer från den bakgrund jag har? Och jodå  var inne på Martinas blogg och laddade hem hennes e-bok men ojojojoj.... hennes veckoplanering var väldigt lågt kcal intag!! Runt1000-1500kcal/dag var standard...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt vad.. du är varken "en vanlig LCHFare" eller Martina!

Så glöm det, deras strävan är främst att hålla ner kalorierna med hjälp av LCHF/ketos/ökad betaoxidation/minskat insulin!

Ja bantande inaktiva överviktiga personer behöver inte äta så mycket när de väl är omställda iomed att de har energi att ta ifrån.

Du är inte en inaktiv överviktig bantande person.. skall jag skriva det igen.. du är inte en inaktiv överviktig bantande person!

Din kropp drar garanterat det dubbla mot dessa.. och lär dessutom förbruka ansenliga mängder vitaminer, mineraler och spårämnen.

Så åter till ditt problem.. du går upp off season.. det beror säkert på en hel massa saker.. tex att din kropp strävar efter en högre fettprocent, dvs det styrs homoniellt/genetiskt/kvinnor behöver mer fettprocent för graviditeter/fertilitet/fortplantning/osv!

En grundregel som vi brukar framhålla är.. skit i kalorierna åtminstone i början!

Inte så att de inte har någon betydelse utan för att kaloribehovet är så olika för olika personer.

Sen så har jag synpunkter på vad du äter! :unsure:

Vad är det för fel på riktig mat.. lagad från de bästa råvaror? :huh:

Lägg gärna till smör/cocosfett/olivolja för energi/kalorier/långvarig ohungrighet till dina måltider.. men riktig mat behöver inte simma i fett!

Skippa den där kalkonen.. den är torr och fettfri.. och smakar ungefär lika gott som en wettexduk!

Testa ägg o bacon till frukost, fett fläsk/kotletter/lax/entrecote/avocado/sill/makrill till lunch/middag.

Och med tanke på att din kropp omsätter mycket energi så skall du äta ett berg av lågkolisgrönsaker till de måltiderna.. för kompletering av vitaminer, mineraler och spårämnen, som är vattenlösliga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller verkligen med Zepp här. Har du funderat på VAD du är hungrig på? Du äter ganska mycket tomma kalorier i form av tillsatt fett men nästan inga näringsrika grönsaker som, kål, gröna bönor, lök, svamp osv och rotfrukter. Du som tränar hårt behöver ju absolut inte undvika tex rotfrukter. Det saknas en del näring i den menyn helt enkelt. Om du endast äter konservfisk som tonfisk till lunch blir du hungrig snabbt och behöver fylla på med snacks som ketobollar. Istället kan du äta en rejäl portion lax eller sill med massor ab grönsaker och majonäs och då behöver du inga ketobollar.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill och brukar käka mycket mer protein och berg av grönsaker men hur lätt är det att vara i ketos då... en sallad och lite för mycket protein så är jag över 20g carbs?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det är lite svårt att tyda från dina olika poster här vad du egentligen söker svar på. Jag läste i första posten om att du frågade om cola och brödprodukter. Och problem med ballongmage. Men är det främst att komma i ketos som din fråga handlar om? 

Eller vill du äta näringsrikt och vara utan hunger men samtidigt inte öka i vikt?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår att jag är "all over the place" och allt stämmer jag söker balans då kroppen är rubbad. Jag söker att sluta öka mer i vikt då jag redan nått min normalvikt. Jag vill bli av med sötsug som leder till att jag överäter. Jag vill att magen ska bli lugn och inte svullen.

För mig gäller allt eller inget. Testade att bara käka LCHF under veckan och insåg hur lätt det var att översta linfrökex och nötter samt överskrida carbsen. Att gå in i ketos tyglar mer och på bara 2 dagar har magen blivit bättre. MEN jag får inte till kcal så lågt som jag önskar

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår att jag är "all over the place" och allt stämmer jag söker balans då kroppen är rubbad. Jag söker att sluta öka mer i vikt då jag redan nått min normalvikt. Jag vill bli av med sötsug som leder till att jag överäter. Jag vill att magen ska bli lugn och inte svullen.

För mig gäller allt eller inget. Testade att bara käka LCHF under veckan och insåg hur lätt det var att översta linfrökex och nötter samt överskrida carbsen. Att gå in i ketos tyglar mer och på bara 2 dagar har magen blivit bättre. MEN jag får inte till kcal så lågt som jag önskar

Jag anser fortfarande att du lägger för mkt vikt vid snacks som de du räknar upp, ketobollar, nötter, frökex. Om du äter dessa hur kan du då mena att näringsrika grönsaker och fet fisk och fett kött skulle ställa till mer problem? Jag kan äta mkt lite energi vissa dagar men fullproppat med näring från riktig mat. Då skippar jag helt alla mellanmål och fettfkaffedrinkar. Det är lätt att vara ohungrig då trots mkt låg energimängd vissa dagar. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trodde fettkaffe var bra om man försöker hamna i ketos?

Äter ju inte frökex och nötter nu då det inte funkar. Ser inte hur det jag åt idag var dåligt... ägg, kalkon, bacon, tonfisk, kokosolja, avocado? Fast förstår givetvis att grönsakerna fattas och att kokosfett kan minskas (alltså ketobollar) men annars? Visst lax är bättre men det var lättare att ha tonfisk i gymbagen ?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg