Athenasmatte Posted November 4, 2015 Share Posted November 4, 2015 Hej!Jag har både läst och hört att cancer och hjärt- kärlsjukdomar inte fanns innan vi började med jordbruk. Min fråga är; hur vet man detta? Har man studerat skelett och skriftspråk kanske?(på fikarasten idag sa jag att cancer inte fanns innan jordbruket och en kollega skrattade mig rakt i ansiktet och sa att det visst det fanns! ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 4, 2015 Share Posted November 4, 2015 Hej! Jag har både läst och hört att cancer och hjärt- kärlsjukdomar inte fanns innan vi började med jordbruk. Min fråga är; hur vet man detta? Har man studerat skelett och skriftspråk kanske? (på fikarasten idag sa jag att cancer inte fanns innan jordbruket och en kollega skrattade mig rakt i ansiktet och sa att det visst det fanns! ) Visst fanns cancer innan jordbruket! Men det har ökat sedan dess.. och en av orsakerna är att vi lever längre! Innan jordbruket så dog folk tidigare och ofta utav antingen barnadödlighet, infektioner eller våld/olyckor.. de han knappt utveckla någon cancer! Inte någon hjärtkärlsjukdom heller! Såå.. frågan som uppkommer är hur man lever länge och undviker cancer och hjärtkärlsjukdom! Bra sjukvård och ett bra pensionsystem har förvånansvärt mycket med ett långt och frisk liv att göra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Kjell Granelli Posted November 4, 2015 Popular Post Share Posted November 4, 2015 Det kan ofta vara svårt att dra precisa slutsatser om liv, kost och hälsa under tiden fram till jordbruket. Under de senaste 200 åren har populationer studerats som levt som jägare-samlare i olika sammanhang, och man kan tänka sig att deras livsstil ger ledtrådar till hur det varit för allas våra förfäder en gång. Låg förekomst av cancer har rapporterats bland jägare-samlare i Amazonas, Malaysia och vid Arktis. Flera brittiska läkare och forskare har rapporterat från bland annat Afrika att cancer förefaller vara en "civilisationssjukdom", då de såg ett entydigt mönster av att "infödingarna" först är helt fria från folksjukdom inklusive cancer, men de grupper som börjar med västerländsk livsstil och mat får dessa sjukdomar efter något decennium. Staffan Lindeberg fann i sina omfattande studier på Kitava ytterst få omständigheter som kunde tyda på cancer. Bland vilda djur (före jordbruket var människan "vild" i den meningen) är cancer också mycket ovanligt, men det förekommer. Så jag tror den rimliga slutsatsen är att före jordbruk och industrimat var cancer betydligt ovanligare än idag, liksom övriga folksjukdomar. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 4, 2015 Share Posted November 4, 2015 Man brukar säga det som så.. att vill man leta på vilka matvaror som orsakar de nyare matrelaterade livstilssjukdommarna bör man inte i förstone leta bland de livsmedel som varit med och format oss genom evolutionen.. utan bland moderna livsmedel, som vi inte åt då! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts