Jump to content

Hemkunskap...


EVS

Recommended Posts

Min dotter gick hotell och restaurang för ett par år sedan. Hon kom hem och visade på felaktigheter i böckerna när de läste näringslära. När hon ifrågasatte de gamla kunskaperna i böckerna (-de var 10 år gamla) och påpekade att kolhydrater inte var nödvändigt och fett inte var farligt svarade läraren att allt om näringslära fortfarande stämde så gav min dotter upp  -_-

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Minns t ex inom samhällsvetenskap och historia att mina lärare sa att det finns olika teorier och åsikter om vad som orsakade en viss händelse, och de redogjorde kort för de olika, och berättade också vilken som var den mest utbredda åsikten. Inom religionsvetenskap är detta också en självklarhet. Mycket sunt undervisningssätt, och så borde det även vara inom näringslära, biologi, naturvetenskap och liknande.

 

Ps. Även en självklarhet när jag pluggade filosofi. Fantastisk undervisning som alla borde få.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

man ska som hkk lärare bla arbeta med det centrala målet "

 

Inom "Aktuella samhällsfrågor som rör hälsa" så tycker jag det nästan vore svårt att undvika "den debatten". Men kan säga att det är vårt att lyfta hälsofrågor och alternativa idéer. Alltid någon som blir trampad på foten och blir upprörd vad man än säger. Så jag förstår de lärare som enbart kör efter boken (men som tycker annat). Men är man sugen på långa samtal med föräldrar, chefer och andra så kan man ju ta fajten....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Samma här! Har en son som går i nian. Han väljer också bra betyg framför rätt kunskap. Jag tycker det är rätt gjort. Våra barn ska inte tvingas utkämpa striden med risk för dåliga betyg som kan påverka deras framtid.

 

Dock fick de lära sig att om man inte tränade jättemycket skulle man ta mer av grönsakerna och mindre av pastan eller till och med hoppa pastan.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Äh fegisar... :D bara skojade - förstår er, klart man är rädd om betygen, synd bara att man ska behöva kompromissa så :(

 

Man kanske ska framföra önskemål om ändring till en mer central instans och i mer organiserad form?

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Äh fegisar... :D bara skojade - förstår er, klart man är rädd om betygen, synd bara att man ska behöva kompromissa så :(

 

Man kanske ska framföra önskemål om ändring till en mer central instans och i mer organiserad form?

Du skojade ju inte alls, jag är helt säker på att du inte hade gett dig innan skolan bugade och tackade för den nya kunskapen ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har några år på mig att ta upp kampen innan mina barn ska börja få betyg :D Och det är väl först i högstadiet som betygen egentligen börjar spela roll. Vi får se hur det blir. Ännu så länge trotsar vi i alla fall med ost på fruktstunden och att ta extra pålägg utan bröd. Nästa steg blir nog att få rätt på makronutrientfördelningen på skollunchen - de får ta massor av pasta, ris och potatis, men mängden kött och fisk är väldigt begränsad trots att det blir mycket över varje dag. Och så kommer jag ev gå in för att åtminstone ena sonen ska få glutenfritt för att se om hans något oroliga mage blir stabilare.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fjortonårige sonen konstaterade nyligen att det var bäst att bara hålla munnen stängd på hemkunskapen, för betygens skull. Det var efter att hemkunskapsläraren hållit en föreläsning om vikten av att välja margarin istället för smör. Jag konstaterade att det finns många bra argument för varför det är bättre med smör, men han konstaterade bara att han visste det, men att läraren var så fanatisk att han inte tog risken att argumentera med denne.

 

Suck! I alla andra ämnen uppmuntras eleverna att argumentera, söka olika fakta och ställa dem mot varandra. Källkritik och bedömning av rimlighet är viktiga kriterier för den som vill ha bra betyg, det må vara i so-ämnen, no-ämnen eller matematik. Men i just hemkunskap ska lärarens ord vara lag, alternativa hypoteser bannlysta, oavsett källor. Jag tror tyvärr att han har rätt, argumenterande på tvärs mot lärarens åsikter lär inte ge några toppbetyg, oavsett hur kunnig han är inom såväl matlagning som näringslära...

 

Fler som har erfarenheter av detta?

Anmäl till skolverket.

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...