Popular Post EVS Posted November 4, 2015 Popular Post Share Posted November 4, 2015 Fjortonårige sonen konstaterade nyligen att det var bäst att bara hålla munnen stängd på hemkunskapen, för betygens skull. Det var efter att hemkunskapsläraren hållit en föreläsning om vikten av att välja margarin istället för smör. Jag konstaterade att det finns många bra argument för varför det är bättre med smör, men han konstaterade bara att han visste det, men att läraren var så fanatisk att han inte tog risken att argumentera med denne. Suck! I alla andra ämnen uppmuntras eleverna att argumentera, söka olika fakta och ställa dem mot varandra. Källkritik och bedömning av rimlighet är viktiga kriterier för den som vill ha bra betyg, det må vara i so-ämnen, no-ämnen eller matematik. Men i just hemkunskap ska lärarens ord vara lag, alternativa hypoteser bannlysta, oavsett källor. Jag tror tyvärr att han har rätt, argumenterande på tvärs mot lärarens åsikter lär inte ge några toppbetyg, oavsett hur kunnig han är inom såväl matlagning som näringslära... Fler som har erfarenheter av detta? 12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted November 4, 2015 Share Posted November 4, 2015 Min dotter gick hotell och restaurang för ett par år sedan. Hon kom hem och visade på felaktigheter i böckerna när de läste näringslära. När hon ifrågasatte de gamla kunskaperna i böckerna (-de var 10 år gamla) och påpekade att kolhydrater inte var nödvändigt och fett inte var farligt svarade läraren att allt om näringslära fortfarande stämde så gav min dotter upp 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted November 4, 2015 Share Posted November 4, 2015 Vilken klok son du har EVS. Klokare än läraren 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 Inte ok, måste finnas utrymme för mer än en "sanning" i skolan. Som förälder hade jag nog tagit det med rektorn. Men man är såklart orolig för "konsekvenser"..... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 Hemkunskapen, läxorna och budskapet som mitt barn kommer hem med kan driva mig till vansinne, men även jag har valt att bita ihop och välja mina strider. MEN jag har varit farligt nära att lyfta luren ett par gånger och kan inte lova att det inte blir så... 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 Minns t ex inom samhällsvetenskap och historia att mina lärare sa att det finns olika teorier och åsikter om vad som orsakade en viss händelse, och de redogjorde kort för de olika, och berättade också vilken som var den mest utbredda åsikten. Inom religionsvetenskap är detta också en självklarhet. Mycket sunt undervisningssätt, och så borde det även vara inom näringslära, biologi, naturvetenskap och liknande. Ps. Även en självklarhet när jag pluggade filosofi. Fantastisk undervisning som alla borde få. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 man ska som hkk lärare bla arbeta med det centrala målet " Aktuella samhällsfrågor som rör privatekonomi, mat och hälsa." Inom "Aktuella samhällsfrågor som rör hälsa" så tycker jag det nästan vore svårt att undvika "den debatten". Men kan säga att det är vårt att lyfta hälsofrågor och alternativa idéer. Alltid någon som blir trampad på foten och blir upprörd vad man än säger. Så jag förstår de lärare som enbart kör efter boken (men som tycker annat). Men är man sugen på långa samtal med föräldrar, chefer och andra så kan man ju ta fajten.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 Samma här! Har en son som går i nian. Han väljer också bra betyg framför rätt kunskap. Jag tycker det är rätt gjort. Våra barn ska inte tvingas utkämpa striden med risk för dåliga betyg som kan påverka deras framtid. Dock fick de lära sig att om man inte tränade jättemycket skulle man ta mer av grönsakerna och mindre av pastan eller till och med hoppa pastan. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 Äh fegisar... bara skojade - förstår er, klart man är rädd om betygen, synd bara att man ska behöva kompromissa så Man kanske ska framföra önskemål om ändring till en mer central instans och i mer organiserad form? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post iAnna Posted November 5, 2015 Popular Post Share Posted November 5, 2015 På en franskalektion i min sons klass (9:an) talade de om varför damen på bilden var så tjock. En elev sa "Det är klart att hon är tjock, hon äter ju smör, ost och kött" (det framgick tydligen av bilden). Min son suckade och sjönk ner i stolen. Han orkade inte argumentera ... fast han är bra på franska. 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 Äh fegisar... bara skojade - förstår er, klart man är rädd om betygen, synd bara att man ska behöva kompromissa så Man kanske ska framföra önskemål om ändring till en mer central instans och i mer organiserad form? Du skojade ju inte alls, jag är helt säker på att du inte hade gett dig innan skolan bugade och tackade för den nya kunskapen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 Jag har några år på mig att ta upp kampen innan mina barn ska börja få betyg Och det är väl först i högstadiet som betygen egentligen börjar spela roll. Vi får se hur det blir. Ännu så länge trotsar vi i alla fall med ost på fruktstunden och att ta extra pålägg utan bröd. Nästa steg blir nog att få rätt på makronutrientfördelningen på skollunchen - de får ta massor av pasta, ris och potatis, men mängden kött och fisk är väldigt begränsad trots att det blir mycket över varje dag. Och så kommer jag ev gå in för att åtminstone ena sonen ska få glutenfritt för att se om hans något oroliga mage blir stabilare. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ingbo Posted November 13, 2015 Share Posted November 13, 2015 En av mina vänner är lärare i Hemkunskap. Finns inget vi blir så osams om som maten... De värnar verkligen om sin utbildning :-( 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted December 2, 2015 Share Posted December 2, 2015 Fjortonårige sonen konstaterade nyligen att det var bäst att bara hålla munnen stängd på hemkunskapen, för betygens skull. Det var efter att hemkunskapsläraren hållit en föreläsning om vikten av att välja margarin istället för smör. Jag konstaterade att det finns många bra argument för varför det är bättre med smör, men han konstaterade bara att han visste det, men att läraren var så fanatisk att han inte tog risken att argumentera med denne. Suck! I alla andra ämnen uppmuntras eleverna att argumentera, söka olika fakta och ställa dem mot varandra. Källkritik och bedömning av rimlighet är viktiga kriterier för den som vill ha bra betyg, det må vara i so-ämnen, no-ämnen eller matematik. Men i just hemkunskap ska lärarens ord vara lag, alternativa hypoteser bannlysta, oavsett källor. Jag tror tyvärr att han har rätt, argumenterande på tvärs mot lärarens åsikter lär inte ge några toppbetyg, oavsett hur kunnig han är inom såväl matlagning som näringslära... Fler som har erfarenheter av detta? Anmäl till skolverket. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts