Jump to content

Nollning

Petra183

Recommended Posts

Anna Hallén nämner begreppet nollning i boken LCHF 2.0 och bloggen Fet hälsa nämner det som en anti-inflammatorisk metod om man t ex slarvat under en period och börjat få känningar av tidigare ohälsosymptom som försvunnit med LCHF. Nollning innebär att man äter noll eller nära noll kolhydrater under en begränsad tid. LCHF 2.0 sägs att man kan hålla på så länge det känns bra, ca 10-14 dagar. Fet Hälsa nämner att 4 dagar är tillräckligt. 

Jag har testat och nöjde mig med fyra dagar och det var en minst sagt blandad upplevelse. Att äta mat utan grönsaker till gick an, även om jag tycker om grönsaker och tycker att grönsaker är lite av poängen med LCHF. Utan grönsaker kändes det inte som jag åt riktig mat, även om jag blev mätt och åt tillräckligt med fett och protein. För att minimera kolhydraterna tog jag bl a bort te, kakao och mandel och det hände något med hjärnas belöningssystem. Jag kände mig nedstämd och sov dåligt, bl a. Naturligtvis funderar jag på vad det var som hände och varför jag reagerade som jag gjorde. Är jag kolhydratsberoende, trots att jag äter ca 20 g per dag vanligtvis, eller är det något i te eller kakao (mandel äter jag inte dagligen) som jag behöver eller som min hjärnas belöningssystem gjort sig beroende av? Tankar kring det?

Någon annat som testat nollning och har erfarenheter av det?

Hur förhåller sig den kokta, kall potatisen till potatismjöl och resistent stärkelse? Kan den resistenta stärkelsen i form av potatismjöl som jag äter en gång per dag, dock inte på kvällen, bilda serotonin eller är det kokt kall potatis som gäller?

Tog en del kosttillskott i samband med att jag nollade, det var därför jag började tänka på hjärnans belöningssystem. Jag har en hjärna som tänder på blomkålssoppa.  ;)

• Like 1