Koljoxen Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 Hej. Efter fem år med lågkolhydratkost har jag fått kärlkramp. På min tidigare kost hade jag ett totalkolesterol på 5,4. Sedan kostomläggningen har jag inte testat igen. Förrän nu. Idag fick jag svar. Totalkolesterol 12,1. Ldl 8,3. Hdl 2,39. Jag ska göra en kärlröntgen om tre veckor, men börjar med statiner nu. Hur kunde det bli såhär? Förutom min rädsla kommer jag nu att behöva försvara mej inför alla som hävdat att mina blodkärl kommer att slamma igen. Snälla, hjälp mej! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 Du ska nog kolla dina inflammationsmarkörer, något är på gång om kolesterolet gått upp så mycket. Du har ätit LCHF i 5 år, har du inte en enda gång under den tiden testat dina kolesterolvärden, du nämner bara värden före LCHF. Det är inte kolesterolet som är ditt problem, om det har höjts är det en reaktion på något annat. Har du ärftlig belastning för kärlkramp? Stressar du? Ålder? Inga andra krämpor? Kisseriet är normalt? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koljoxen Posted November 5, 2015 Author Share Posted November 5, 2015 Du ska nog kolla dina inflammationsmarkörer, något är på gång om kolesterolet gått upp så mycket. Du har ätit LCHF i 5 år, har du inte en enda gång under den tiden testat dina kolesterolvärden, du nämner bara värden före LCHF. Det är inte kolesterolet som är ditt problem, om det har höjts är det en reaktion på något annat. Har du ärftlig belastning för kärlkramp? Stressar du? Ålder? Inga andra krämpor? Kisseriet är normalt? Nej, jag har inte testat värdena efter att jag la om kost. Diverse andra prover är tagna men de är bra. Jag har gjort arbetsekg som visade kärlkramp. Jag är kvinna, 57 år och annars frisk. Jag har ett stressigt jobb ( förskola) men stress kan inte höja kolesterolet så mycket enligt min läkare ( som inte tror att det är kostens fel, men inte har någon som helst förklaring) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andush Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 Du behöver utreda dina kortistolvärden! Om du har bränt dina binjurar p.g.a. kronisk stress tidigare i livet kommer du gå runt med kortisolbrist i kroppen. Detta leder i sin tur till att större mängder LDL-kolesterol skickas ut i blodet eftersom det är den primära "byggstenen" för kortisol. Men om det inte finns några väl fungerande binjurar att fixa denna konvertering kommer LDL-kolesterolet att fortsätta cirkulera runt tills det oxiderar och fastnar i kärlväggen. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 Dricker du kaffe och té? Tränar eller annan hyfsat intensiv aktivitet under senare delen av dagen? Fler uppslag http://martinajohansson.se/stressorer-for-binjurarna/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koljoxen Posted November 5, 2015 Author Share Posted November 5, 2015 Jo, jag dricker ett par koppar kaffe om dagen samt rött te. Stavgår på eftermiddagarna. Jaha, kortisol? Jag får väl be min läkare att få ta ett sånt prov, eller hur kollar man det? Kan tillägga att jag är normal/ underviktig och inte har hjärt/ kärlsjukdom i släkten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andush Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 Hos friska individer skall kortisolnivåerna följa dygnscykeln med höga nivåer på morgonen/mitt på dagen för att sedan minska under kvällstimmarna. En väl utförd utredning bör fastställa hur en sådan kurva ser ut för dig. Haft problem med sömnsvårigheter och låga energinivåer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koljoxen Posted November 5, 2015 Author Share Posted November 5, 2015 Jag sov inte mycket under förra hösten, men sedan januari i år har jag sovit bra. Jag var sjukskriven för utmattning ett par månader runt jul. Hur testar man kortisol? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 Hej. Efter fem år med lågkolhydratkost har jag fått kärlkramp. På min tidigare kost hade jag ett totalkolesterol på 5,4. Sedan kostomläggningen har jag inte testat igen. Förrän nu. Idag fick jag svar. Totalkolesterol 12,1. Ldl 8,3. Hdl 2,39. Jag ska göra en kärlröntgen om tre veckor, men börjar med statiner nu. Hur kunde det bli såhär? Förutom min rädsla kommer jag nu att behöva försvara mej inför alla som hävdat att mina blodkärl kommer att slamma igen. Snälla, hjälp mej! Jisses.. hur gör man för att få ett så högt och bra HDL? 12,1/2,39= 5 Bör ligga under 6, helst 5 eller lägre! Bra med kärlröntgen och APO-kvot innan statiner.. såvida man inte lyckats påvisa att du lider utav mykotoxinbrist! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 Jag sov inte mycket under förra hösten, men sedan januari i år har jag sovit bra. Jag var sjukskriven för utmattning ett par månader runt jul. Hur testar man kortisol? Det är svårt att utreda problem med kortisol.. man kan mäta det, men oftast är det andra symptom som väger tyngre.. typ utbrändhet och liknade! Utbrändhet är nästan ett normalt tillstånd i dag.. och den som alldrig drabbats av utbrändhet är antingen eremit eller livskonstnär! Finns medecinska tillstånd oxå.. som inte är helt ovanliga och det handlar om obehandlad eller underbehandlad hypotyreos! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koljoxen Posted November 5, 2015 Author Share Posted November 5, 2015 Det är svårt att utreda problem med kortisol.. man kan mäta det, men oftast är det andra symptom som väger tyngre.. typ utbrändhet och liknade! Utbrändhet är nästan ett normalt tillstånd i dag.. och den som alldrig drabbats av utbrändhet är antingen eremit eller livskonstnär! Finns medecinska tillstånd oxå.. som inte är helt ovanliga och det handlar om obehandlad eller underbehandlad hypotyreos! Mina sköldkörtelvärden är bra. Jag får väl avvakta röntgen, men kostdoktorn menar ju att statiner kan behövas vid hjärt/kärlsjukdom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koljoxen Posted November 5, 2015 Author Share Posted November 5, 2015 Mina sköldkörtelvärden är bra. Jag får väl avvakta röntgen, men kostdoktorn menar ju att statiner kan behövas vid hjärt/kärlsjukdom. Vad är mykotoxinbrist? Apo-kvot tas inte i landstinget här Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 Mina sköldkörtelvärden är bra. Jag får väl avvakta röntgen, men kostdoktorn menar ju att statiner kan behövas vid hjärt/kärlsjukdom. Vänta tills du har konstaterad hjärtkärlsjukdom då.. och om du misstänker lipidproblem.. kräv APO-kvot! För det är som så.. en vanlig lipidpanel säger sällan så mycket.. jag är avundsjuk på ditt HDL! Utan det kan rent utav vara som så att trots att kvoten Tot/HDL på inget sätt är allarmerande så är det inte säkert att det råder concordanse! Många med lågt eller normalt kolesterol har en dålig APO-kvot.. och det är betydligt allvarligare! För skall man vara krass så är det främst APOb man kikar på då det oftast är de som är inblandade i bildandet av ateroskleros! Och märk väl att APOb inte på något sätt är farligt.. det är livsviktigt utan vad det handlar om är att det tyder på att något är fel.. och det felet är det man bör åtgärda! Om det råder concordanse mellan lipidpanelen och APO-panelen är det sällan samma ko på isen. Statiner är mykotoxiner som förgiftar dina celler, den giftverkan innebär att de inte själva kan syntetisera kolesterol, då suger de upp allt kolesterol i blodet och LDL kan sjunka marginellt! Finns andra sätt att minska mevalonsyntesen/kolesterolsyntesen i cellerna och det är Glukagon! " Apo-kvot tas inte i landstinget här " Bullshit.. det tas i alla landsting och kostar cirka 30 kronor för din vårdcentral! Hur som helst.. alla dina celler syntetiserar kolesterol.. förutom könsceller! Det mesta kolesterol som cirkulerar i ditt blod är sådant som dina celler gjort själv! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 Finns andra sätt att minska mevalonsyntesen/kolesterolsyntesen i cellerna och det är Glukagon! Vad menar du här? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 Vad menar du här? Lågt insulin och högt Glukagon minskar mevalon-/kolesterol- syntesen intracellulärt! Dvs egentligen.. hyperinsulinemi är en av tänkbara orsaker till högt kolesterol.. och då pratar jag om ämnet kolesterol, vilket är det som mäts i en vanlig lipidpanel! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 Men, TS har ätit LCHF i 5 år? Före det var värdena betydligt lägre? Kan dom relativt höga värdena idag då bero på hyperinsulinemi? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 Men, TS har ätit LCHF i 5 år? Före det var värdena betydligt lägre? Kan dom relativt höga värdena idag då bero på hyperinsulinemi? Knappast.. men det var en utläggning om vilken nytta statiner kan göra.. utifall man inte vill göra något åt sin kost.. om nu kosten är ett problem? Det finns en väldigt massa andra saker som kan göra att man blir sjuk.. förutom dålig kost. En lipidpanel utan en APO-kvot säger per definition inte särskildt mycket.. om kolesterol och blodlipider. Visar det sig sen att man har hög APO-kvot trots att man äter en kost som gör att man undviker hyperinsulinemi så bör man i förstone undersöka andra faktorer. Fast tar man en C-peptid så kan man sen utesluta hyperinsulinemi. Och rent krasst.. en kärlröngten visar om man har aterosklerotiska plack. Sen kan man ha stela kärl, det är en annan undersökning.. det kan handla om tex kalcifiering.. då pratar vi K2. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 Okej, Tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honung Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 Hej Koljoxen, Äter du några mediciner? Vad var anledningen till att du började med lchf? Jag hade vad jag tror var kärlkramp innan jag började med lchf. Besvären kom som ett brev på posten när jag hade tagit vissa migränmediciner. Jag har också ätit lchf i fem år nu, och för mig har alla mina hjärtbesvär försvunnit, även fast kolesterolet är betydligt högre för mig på lchf. Tar du magnesium? Prova annars det. Finns ju också möjligheten att du är en hyperresponder som får högt kolesterol av mättat fett, ägg osv. Testa att rikta in dig mer mot olivolja, grönsaker, nötter etc. Vissa sänker sitt kolesterol dramatiskt med lite längre fastor. Det mesta är nog bättre än statiner. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
-Lenny- Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 Hur ser din LCHF-kost ut? (vad är det du faktiskt äter?) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
u s Posted November 6, 2015 Share Posted November 6, 2015 Som Zepp säger - det är nog viktigt att kolla APO-kvoten. Jag var till läkare på hjärt-kärlcentrum i Danderyd nyligen. Han tyckte först att mitt LDL var väl högt, men när han såg att APO-kvoten var bra så blev han nöjd. Har ätit strikt LCHF i ganska precis 6 år nu. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koljoxen Posted November 6, 2015 Author Share Posted November 6, 2015 Hej Koljoxen, Äter du några mediciner? Vad var anledningen till att du började med lchf? Jag hade vad jag tror var kärlkramp innan jag började med lchf. Besvären kom som ett brev på posten när jag hade tagit vissa migränmediciner. Jag har också ätit lchf i fem år nu, och för mig har alla mina hjärtbesvär försvunnit, även fast kolesterolet är betydligt högre för mig på lchf. Tar du magnesium? Prova annars det. Finns ju också möjligheten att du är en hyperresponder som får högt kolesterol av mättat fett, ägg osv. Testa att rikta in dig mer mot olivolja, grönsaker, nötter etc. Vissa sänker sitt kolesterol dramatiskt med lite längre fastor. Det mesta är nog bättre än statiner. Jo jag tar magnesium sedan länge. Jag kollade med en lchfpositiv läkare och han tycker att jag ska minska på det mättade fettet och gå över till en mer liberal lchf. Jag la om kost tillsammans med min man som fick typ 1 diabetes som vuxen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koljoxen Posted November 6, 2015 Author Share Posted November 6, 2015 Hur ser din LCHF-kost ut? (vad är det du faktiskt äter?) Jag äter naturbeteskött, fisk, ägg, smör, eko kokosfett, mycket grönsaker oxå eko, mjölkprodukter, bär, lite nötter. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 6, 2015 Share Posted November 6, 2015 Det finns mycket mättat fett i mjölprodukter, kanske dra ned lite på dom? Byta smör mot olivolja eller kokosolja? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted November 6, 2015 Share Posted November 6, 2015 Vad talar för att TS värden är problematiska och motiverar en kostomläggning? Något annat än att dom är lite avvikande och om vi förutsätter att APO-kvoten är ok? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 6, 2015 Share Posted November 6, 2015 Vad talar för att TS värden är problematiska och motiverar en kostomläggning? Något annat än att dom är lite avvikande och om vi förutsätter att APO-kvoten är ok? Inget, fast värden som avviker mycket bör utredas ytterligare! Tex kärlröntgen! Det är hur som helst en större risk för ateroskleros med väldigt mycket APO-b! Men ju högre HDL-C/HDL-P/APO-a1, ju lägre risk. Allt det där är egentligen statistik.. för man kan falla död ner på marken när som helst utan att de kan utröna orsaken. För små barn finns orsaken "plötslig spädbarnsdöd", för vuxna finns inget begrepp alls. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nilu Posted November 6, 2015 Share Posted November 6, 2015 Hej. Känner igen mig i din berättelse. Fick kärlkrampskänningar vid ansträngning för 3 år sedan, vid 56-års ålder. Genomgick både kärlröntgen och bypass-op (3-kärls) på några veckor. Mår nu bra. Hade när jag fick besvär ätit LCHF i ca 6 år, vilket föranledde några spydiga kommentarer av min läkare på hjärtavdelningen. Har sen läst att dessa kärlförändringar tar lång lång tid på sig att utvecklas, kanske 20-30 år, så jag kopplar inte ihop LCHF-kosten till kärlkrampen. Tror snarare att jag har större chans att hålla mig frisk nu genom att äta LCHF. Till saken hör också att jag numera äter mer strikt än jag gjorde förut. Hade inte testat mina blodfetter innan jag började med LCHF, men när jag blev sjuk så hade jag nåt i stil med dina värden, fast HDL på 2,6. Hade också låga triglycerider på 0,6, vet du vad du har? Har läst att högt HDL och låga triglycerider är bra och ska minska risken för hjärt-kärlsjukdom. Sen har jag också läst att om man har högt HDL och låga triglycerider så kan det bli missvisande värde på LDL, som egentligen inte mäts som de andra värdena utan räknas fram genom att använda en formel där man tar med de andra värden. Sen har vi också det här med storleken på LDL-partiklarna som spelar roll. Det är verkligen skitsvårt det här. Det snurrar runt olika råd, speciellt av dom som inte har haft nån hjärt-kärlsjukdom, och egentligen kan man bara göra sig en uppfattning själv och ta ett beslut själv hur man ska göra. Numera tror jag att kolesterolvärdet och kärlkramp / hjärtsjukdom är två helt skilda saker och att LCHF (strikt) är det bästa jag kan äta för min hälsa. Men jag äter också statiner sen nåt år, för att göra min läkare glad, men också för att det kanske kan göra sitt till. Som du skrev, det tycker ju även Kostdoktorn (och DiabetesDoc i nåt inlägg för ett tag sen). Har på gamla dar begåvats med 2 små barn och då vill man ju inte chansa utan använda alla hängslen och livremmar och allt som kan göra att man lever några år extra. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 6, 2015 Share Posted November 6, 2015 Jag tror på LCHF! Jag har lyckats slänga alla mina 11 piller om dan. http://www.kostdoktorn.se/friskare-och-smalare-med-lchf-och-52 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted November 6, 2015 Share Posted November 6, 2015 Har på gamla dar begåvats med 2 små barn och då vill man ju inte chansa utan använda alla hängslen och livremmar och allt som kan göra att man lever några år extra. Du bör nog titta på den här föreläsningen. Biverkningarna av statiner är enorma och de har ingen positiv effekt, särskilt inte på kvinnor. https://www.youtube.com/watch?v=yX1vBA9bLNk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nilu Posted November 6, 2015 Share Posted November 6, 2015 Tack för återkopplingen. Det går ju inte att utläsa av min signatur, men senaste gången jag kollade så hade jag sn.pp. Men visst, jag vet om biverkningarna och försöker vara uppmärksam om nåt dyker upp. Jag märker inget direkt än, men sånt där kan ju komma smygande utan att man märker det. Har dock senaste veckan bestämt mig för att äta mer strikt LCHF och sluta med statinerna, och även omvänt, sluta med statinerna som "morot" för att kunna stå emot bröd- och godissuget. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koljoxen Posted November 26, 2015 Author Share Posted November 26, 2015 Hej! Koljoxen här igen. En frisk sådan. Kärlröntgen visade inga förträngningar och ultraljud på hjärtat var bra! Jag är alltså friskförklarad! Läkarens förklaring till avvikelserna på arbets-EKG var att det ibland blir fel, särskilt för kvinnor.. Så allt borde vara frid och fröjd om det inte vore för kolesterolet. Jag ska tillbaka för ett samtal om mina blodfetter om några veckor. De vill ev göra ett gentest och se om jag har fått en genförändring de senaste åren. Därtill höga doser Atorvastatin samt Trombyl. Jag var i kontakt med en lchf-vänlig läkare som inte tycker att det finns anledning att medicinera mot höga blodfetter om man inte har hjärt-kärlsjukdom. Vilket jag bevisligen inte har! Däremot har jag, på hans inrådan lagt om kosten till mer liberal lchf. Minskat på det mättade fettet, inte lika många ägg som tidigare och lagt till mer olivolja och rotfrukter. Han menar oxå att jag kan avvakta till i sommar och ta nya prover då för att se om kosten har gett nån effekt. Så nu tänker jag vara olydig. Jag är inte bra på det, men det går väl att lära sej? Möjligen kan jag tänka mej att ta den låga dos statiner som min husläkare gav mej och som jag inte mår dåligt av. Reaktioner på det? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted November 26, 2015 Share Posted November 26, 2015 Tycker du skall avstå från statiner då deras biverkningar inte är att leka med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted November 26, 2015 Share Posted November 26, 2015 Som kvinna skulle jag aldrig i livet ta statiner. Som bäst kan dom förlänga livet några dagar. http://www.kostdoktorn.se/den-skrammande-minimala-effekten-av-statiner 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andush Posted November 26, 2015 Share Posted November 26, 2015 Innan du börjar med statiner bör du absolut testa folat/B9-vitamin/folsyre-tillskott för att sänka LDL i någon månad. Är du låg på röda blodkroppar samt har någon pågående inflammation/infektion någonstans i kroppen kommer LDL att fortsätta vara hög hur strikt LCHF du än äter! B9-vitamin stimulerar bildandet av röda blodkroppar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted November 26, 2015 Share Posted November 26, 2015 Innan du börjar med statiner bör du absolut testa folat/B9-vitamin/folsyre-tillskott för att sänka LDL i någon månad. Är du låg på röda blodkroppar samt har någon pågående inflammation/infektion någonstans i kroppen kommer LDL att fortsätta vara hög hur strikt LCHF du än äter! B9-vitamin stimulerar bildandet av röda blodkroppar. Här blir jag lite fundersam på varför tillskott skulle vara den bästa varianten? Ser man på RDI för B9/folat i olika livsmedel så verkar det hyfsat lätt att komma upp i RDI bara genom lever, spenat, grönkål, broccoli, blomkål, och nötter, tex. Eller menar du att TS behöver mer än RDI? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andush Posted November 26, 2015 Share Posted November 26, 2015 Här blir jag lite fundersam på varför tillskott skulle vara den bästa varianten? Ser man på RDI för B9/folat i olika livsmedel så verkar det hyfsat lätt att komma upp i RDI bara genom lever, spenat, grönkål, broccoli, blomkål, och nötter, tex. Eller menar du att TS behöver mer än RDI? Av praktiska skäl som jag skall förklara nedan: För det första - RDI är nivån som man skall eftersträva för att _bibehålla_ nivåer av ett näringsämne. Har man brist på något räcker inte RDI för att normalisera detta. 4-5 ggr RDI behöver man inte rädas med B9 vitamin om det finns misstanke om låga nivåer. För det andra - Livsmedelsverkets RDI nivåer är enligt min uppfattning för låga på både B9, B12, K2 och D3-vitamin. För det tredje - Grönsakerna du nämner ovan förlorar i princip all B9-vitamin vid uppvärmning/tillagning, vilket bör nämnas i kostråden. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted November 26, 2015 Share Posted November 26, 2015 För K2 har väl SLV inget RDI alls. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 26, 2015 Share Posted November 26, 2015 Alla näringsämnen du nämner utom D3 är det ganska lätt att ligga långt ovanför RDI med bra kost (och med bra menar jag inte nödvändigtvis LCHF, utan mer LCHF med lever och mycket grönsaker) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted November 26, 2015 Share Posted November 26, 2015 Av praktiska skäl som jag skall förklara nedan: För det första - RDI är nivån som man skall eftersträva för att _bibehålla_ nivåer av ett näringsämne. Har man brist på något räcker inte RDI för att normalisera detta. 4-5 ggr RDI behöver man inte rädas med B9 vitamin om det finns misstanke om låga nivåer. För det andra - Livsmedelsverkets RDI nivåer är enligt min uppfattning för låga på både B9, B12, K2 och D3-vitamin. För det tredje - Grönsakerna du nämner ovan förlorar i princip all B9-vitamin vid uppvärmning/tillagning, vilket bör nämnas i kostråden. Ja det med uppvärmning brukar väl nämnas vad jag sett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koljoxen Posted November 26, 2015 Author Share Posted November 26, 2015 Tveksam till fler tillskott än de jag redan tar: omega 3, magnesium samt D3+K. Men jag minskar på smör och mjölkprodukter eftersom jag kanske är en hyperresponder. Blodfetterna var ju mycket lägre när jag åt GI. Kokosolja, nån som vet om det är ok? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted November 26, 2015 Share Posted November 26, 2015 Alla näringsämnen du nämner utom D3 är det ganska lätt att ligga långt ovanför RDI med bra kost (och med bra menar jag inte nödvändigtvi LCHF, utan mer LCHF med lever och mycket grönsaker) Ja, om man äter mycket olika sorters kål och grönsaker. Men både normalkost och strikt lchf kan lätt bli läge för kosttillskott då kanske. Samt om man bara äter kota grönsaker som kanske de flesta svenskar gör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted November 26, 2015 Share Posted November 26, 2015 Tveksam till fler tillskott än de jag redan tar: omega 3, magnesium samt D3+K. Men jag minskar på smör och mjölkprodukter eftersom jag kanske är en hyperresponder. Blodfetterna var ju mycket lägre när jag åt GI. Kokosolja, nån som vet om det är ok? Testa att bara använda olivolja en tid, det gjorde jag och fick ner mitt ldl rejält. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andush Posted November 26, 2015 Share Posted November 26, 2015 För K2 har väl SLV inget RDI alls. Nä exakt de skiljer inte på K1 och K2, men de begriper väl inte skillnaden heller. Tveksam till fler tillskott än de jag redan tar: omega 3, magnesium samt D3+K. Men jag minskar på smör och mjölkprodukter eftersom jag kanske är en hyperresponder. Blodfetterna var ju mycket lägre när jag åt GI. Kokosolja, nån som vet om det är ok? D3+K? Vad avser K? Inte kalcium väl? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 26, 2015 Share Posted November 26, 2015 Altså jag fattar inte, statiner hjälper ju inte mot kärlkramp? Tycker oxå att du kan minska på mättat fett och ta mer olivolja.. framförallt så skall fett inte ersätta riktiga måltider! Vad berodde kärlkrampen på undrar jag? Ja du undrar antagligen lika dant.. och läkarna trodde garanterat att orsaken var massiva plackbildningar och/eller fettinlagring i hjärtats muskelceller! Så man kanske inte skall banna dem för att de satte in typiska medeciner.. för typiska symptom som normalkostare får.. dvs sockermonster! Här är typbilden; "Kärlkramp, angina pectoris, är tillfälliga smärtattacker i bröstet som förekommer i samband med att hjärtats kranskärl inte klarar av att försörja hjärtmuskeln med blod (myokardiell ischemi). Kärlkramp förekommer ofta i situationer då hjärtmuskeln tvingas prestera hårdare än normalt, och därmed kräver större blodförsörjning. Exempelvis vid fysisk eller psykisk stress kan personer med hjärtbesvär drabbas av smärtorna. Den underliggande orsaken till kärlkramp är en förträngning av hjärtats kranskärl (arterioskleros) eller exempelvis en förstoring av hjärtmuskeln (myokardiell hypertrofi) på grund av ökad kärlresistans (arterioskleros) i systemkretsloppet. Den ökade muskelmassan utvecklar en större kraft, vilket i sin tur komprimerar kranskärlen vid kontraktion." https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4rlkramp Du kan nu bocka ur de orsakerna? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted November 26, 2015 Share Posted November 26, 2015 Tänk om det är hälsosamt att vara en hyperresponder? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 26, 2015 Share Posted November 26, 2015 Tänk om det är hälsosamt att vara en hyperresponder? Det är det man inte vet! Det lilla jag läst mig till så handlar det om shuntningsmekanismer in och ut ur cellerna.. om den är lägre så befinner sig mer i blodet. Det behöver inte nödvändigtvis vara någon nackdel. Sen så är det svårt att veta om man är en sådan eller om det höga kolesterolet har andra orsaker. Då kan man kolla kärlen om de är angripna utav Ateroskleros.. är de inte detta så är det knappast någon större fara. Sen så kan man alltid kolla APO-b/APO-a1! För har man många APO-b så ligger det en viss framtida risk i detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
u s Posted November 26, 2015 Share Posted November 26, 2015 Trådstartaren har vad jag sett inte nämnt sin ålder. Om man är lite till åren kommen och ännu inte har förträngda kranskärl och med tanke på att det tar decennier att utveckla åderförkalkning så borde man ju lugnt kunna avstå ifrån statiner, om man nu inte ämnar satsa på något slags rekord i livslängd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koljoxen Posted November 27, 2015 Author Share Posted November 27, 2015 Trådstartaren har vad jag sett inte nämnt sin ålder. Om man är lite till åren kommen och ännu inte har förträngda kranskärl och med tanke på att det tar decennier att utveckla åderförkalkning så borde man ju lugnt kunna avstå ifrån statiner, om man nu inte ämnar satsa på något slags rekord i livslängd. Nej just det! Jag är 57 år och hoppas väl på några goda år till men försöken att komma in i Guinness rekordbok har jag lagt ner..Jag ska försöka få tag på min husläkare idag och be att få ta APO. Jag tänker oxå meddela henne att jag slutar med statinerna och Trombyl och att jag inte tänker närvara på något samtal om mina blodfetter. Sitter här nu och försöker fylla mej själv med mod och upproriskhet! Tack, förresten alla för stöd och glada tillrop! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koljoxen Posted November 27, 2015 Author Share Posted November 27, 2015 Nä exakt de skiljer inte på K1 och K2, men de begriper väl inte skillnaden heller. D3+K? Vad avser K? Inte kalcium väl? Nej, K1 och K2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted November 27, 2015 Share Posted November 27, 2015 Den här meningen gillar jag: "Jag tänker oxå meddela henne att jag slutar med statinerna och Trombyl och att jag inte tänker närvara på något samtal om mina blodfetter. Sitter här nu och försöker fylla mej själv med mod och upproriskhet!" Mer sånt så kanske läkarna fattar så småningom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts