Jump to content

Står still trots ketos mm

oscarholtner
 Share

Recommended Posts

Hej Allihopa!

Skulle verkligen behöva hjälp av er då min diet för tillfället inte ger ett önskat resultat. Bakgrunden är den att jag förr tränade väldigt mycket och blanda annat tävlade inom mina idrotter. La av med träningen helt efter ett avslutat förhållande och började äta. Gick då från ca 85 till nästan 130 kg under en 5-6 års period. Började med Lchf i Juli och har sedan dess gått ner ca 15 kg och ligger nu på 114 kg (Är 191 cm lång) men den senaste månaden har jag i princip stått helt stilla och pendlat mellan 115-117. Först när jag slutade med grädde och mejerier så kom jag ner på 114 men nu pendlar jag istället mellan 114-115 dvs det gjorde en liten skillnad.

Kör periodisk fasta (12-20 så äter jag) och en vanlig dag börjar med fettkaffe med smör och kokosolja, till lunch kött med sås och till middag tex lax med blomkålsmos. Jag äter inga kolhydrater och kör alltså väldigt strikt.

Mäter både urin och blodketos och ligger då på ca 5 där, när jag testat att äta mer kolhydrater så reagerar jag direkt och kommer i princip ur ketosen och landar på 0-0.5.

Vad gör jag för fel?

Vore ytterst tacksam för alla hjälp som innebär att jag kan bli av med minst 15 kg till.

Skall tillägga att jag just nu inte tränar mer än att jag har ett mycket aktivt jobb.

Mvh Oscar  

Optimal ketos, alltså den som ska ge bäst fettförbränning, är på 1,5-3. Kanske du kan försöka trimma in så hamnar i "the sweet spot"? 

Sen så är ju vikten inte allt. Har du mätt buken strax under naveln? Det är det viscerala fettet som är farligt, det viktigaste att få bort. 

LCHF kan ge muskeltillväxt och muskler väger ju mer. Jag tror att vi ibland är lite för fixerad vid kilona (jag kan också bli så)

Ketos på fem tyder mer på svält eller post excersice ketos!

Ketos mäter ingen fettförbräning.. det är mer ett tecken på att man äter rätt lite kolhydrater.. iallafall om man är frisk.

Ioförsej är det ett symptom på att man troligen bränner fett.. men det fettet kan lika gärna var det som du äter.

• Like 1