Popular Post Autoimmun_galenskap Posted November 6, 2015 Popular Post Share Posted November 6, 2015 Hej allihop, Jag sökte runt här på forumet men såg ingenting som handlade om folsyra och hur viktig denna lilla syra är för alla som har problem med sötsug, autoimmunitet och generellt inte äter bröd. Vill bara börja med att säga att jag i egenskap av inte-alls-forskare utan bara vanlig dödlig med en härlig tillsats av autoimmunitet i form av Celiaki och Hashimotos har blivit trött på all form av "vård". Därför har jag börjat lyssna på kroppen och läsa på om autoimmunitet och cellen generellt, för att försöka "figure out" hur man blir av med inflammation. Har vetat om ett bra tag nu, bland annat efter att ha läst Kostdoktorn och här på forumet, att autoimmuna besvär blir färre med glutenfri och kolhydratsfri kost, vilket jag också har upplevt. Även tillskott av d-vitamin, som ska stärka immunförsvaret, har jag också känt en riktigt stor förbättring av att konsumera. Men, inget av detta har betytt att hälsan har varit optimal - och det är så jag vill ha den. För ett par dagar sedan så läste jag på om folsyra och dess otroligt viktiga egenskaper för cellen, celldelning, reparation, immunförsvaret, dess relation till autoimmunitet, och till och med teorier om att det kan vara just folsyrabrist (eller folate som det används som i kroppen) som i själva verket är en viktig faktor till att autoimmunitet aktiveras från första början. Folsyra är det som brukar kallas vitamin b9 och folate (heter det folat på svenska?) är det som kroppen använder för alla cellers funktioner. Folate finns i viss mat men kroppen tar emot det syntetiska preparatet folsyra mycket enklare och bättre. Ni kan läsa på lite basics om folsyra här borta: https://en.wikipedia.org/wiki/Folic_acid Nu till den tragikomiska biten - ingen i vården har någonsin ens antytt att folsyra är centralt för alla som har en autoimmun sjukdom, och även de som inte konsumerar kolhydrater i from av bröd och sånt där annat o-matigt. Folsyra består av bland annat L-glutamat, ni vet som i "L-glutamat som alla autoimmuna och icke-brödätande personer har brist på". INGEN i vården har nämnt detta men med tanke på de (för) många andra personers här på forumet erfarenheter av vården så kan inget längre förvåna mig. Hur som helst, jag har försökt äta LCHF i omgångar nu men alltid misslyckats och gått tillbaka till att äta frukt och godis, för att vet-inte. Det jag vet är att det inte handlat om självkontroll, för det har jag gott om i alla andra avseenden. Insikten och misslyckandena fick mig att börja gräva mer i allt detta och jag åkte till kosttillskottaffären och köpte L-glutamat, för att jag hade läst om vikten av detta. Konsumerade det ett tag men det hjälpte inte alls och jag föll tillbaka i min godissockeridioti. Nu när jag har tagit folsyra i hela fyra dagar så känns hela jag stabilare, NOLL sötsug vilket är helt unikt och vilket är omöjligt för mig att inbilla mig - hade jag kunnat göra det så hade det varit gjort för länge sedan. Varför skriver jag detta? Därför att jag är trött på velande, på autoimmunitet och på den köpta, obildade, pinsamma vården - globalt. Jag skulle vilja be er alla som har problem med att motstå sockersuget att läsa på lite om folsyra och se ifall det kanske är värt att prova. Hade jag själv fått tipset så hade jag tacksamt tagit emot det, men det var något jag själv fick gräva fram (så som många av er andra här på forumet också har gjort med diverse ämnen). Jag hoppas att det här väldigt långa inlägget är till hjälp och önskar er alla en fin fredag 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andush Posted November 6, 2015 Share Posted November 6, 2015 Intressant ämne! Har inte hunnit grotta in mig i folsyrans egenskaper men skall definitivt göra det nu. Hur mycket D-vitamin äter du? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nilu Posted November 6, 2015 Share Posted November 6, 2015 Tack för ett mycket intressant inlägg. Det där ska jag kolla på mer. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Autoimmun_galenskap Posted November 6, 2015 Author Share Posted November 6, 2015 Intressant ämne! Har inte hunnit grotta in mig i folsyrans egenskaper men skall definitivt göra det nu. Hur mycket D-vitamin äter du? Ja, visst är det intressant! Det låter perfekt, då kan vi kanske hjälpas åt att förstå den här lilla molekylen mycket bättre, och vad den gör mer exakt. Aminosyran är ju livsviktig, men de där andra två (om jag har förstått det rätt) eh, molekylpluppbitarna är också högst relevanta - någon av dem kanske påverkar insulinet direkt? Jag tar 2000 ie D-vitamin dagligen, och nu även 5000 mikrogram (5mg) folsyra. Bara den detaljen är helt otrolig; att det går att köpa den mängden på ett vanligt apotek eftersom folsyra tydligen är något som en del gravida måste ta extra under graviditeten för att vet-inte. När man läser en del artiklar om ämnet (på engelska i alla fall) så kommer det upp mycket information om just den kopplingen, graviditet+folsyra. Nästintill inget handlar om celldelningen, cellens funktion generellt, insulinet, kopplingen till autoimmunitet (celiaki exempelvis) osv osv såvida man inte specifikt googlar efter just de orden tillsammans......och då finns det en hel del information. Äter du också D-vitamin? Apropå att du kommer fördjupa dig i ämnet, det hade varit helt bäst i världen ifall du ville dela med dig av din kunskap här på forumet, för det är superintressant och verkar vara riktigt viktigt för LCHF-are/autoimmunare/diabetesare osv. Riktigt kul att ett pro ska fčrdjupa sig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Autoimmun_galenskap Posted November 6, 2015 Author Share Posted November 6, 2015 Tack för ett mycket intressant inlägg. Det där ska jag kolla på mer. Åh perfekt! Tack själv för din positiva feedback Dela gärna med dig sen ifall du får reda på något intressant, själv kommer jag också försöka reda ut vad folsyran handlar om egentligen, men det kan ta ett tag tills den (grundläggande) kunskapen sitter i någorlunda bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 6, 2015 Share Posted November 6, 2015 Det är för celldelningen som de som tänker bli gravida skall se till att ha tillräckliga Folsyranivåer. Och de skall ha detta innan de blir gravida.. när graviditeten upptäcks är det som regel för sent. Och det handlar om de första veckorna för ett foster, då ryggraden bildas.. då krävs folsyra i tillräcklig mängd. "Först och främst är folsyra (eller des naturliga motsvarighet folat) viktigt för alla människor. Får du i dig för lite av detta ämne kan kroppen inte producera nog med röda blodkroppar och dina celler nybildas sämre. Ämnet är extra viktigt för gravida kvinnor då ämnet – som är ett b-vitamin – är ytterst nödvändigt för att fostret ska utvecklas på ett bra sätt. Det är framförallt när det centrala nervsystemet bildas som folsyra gör sin nytta. Orsaken till att man rekommenderar kvinnor som kan tänkas bli gravida att komplettera med 400 mikrogram folsyra per dag är att det centrala nervsystemet börjar bildas redan under graviditetens första dygn – därför bör ämnet finnas i kroppen redan när graviditeten inleds. Kvinnan bör därför ha tagit folsyra under flera veckors tid i förväg. Eftersom graviditet inte alltid är planerad rekommenderas alla kvinnor som kan tänkas bli gravida att äta folsyra regelbundet. Varje år föds mellan 20 – 25 barn med ryggradsbråck, så följd av att fostret inte fått nog med folsyra under graviditetens inledningsskede. Ytterligare 80 foster aborteras efter man upptäckt missbildningen." http://www.svkyrkan.se/varfor-ar-folsyrafolat-viktigt/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EvaLeva Posted November 6, 2015 Share Posted November 6, 2015 Vill minnas att funktionsmedicindoktorn Cecilia pratade en del om folsyra i sin intervju med Anna Sparre och min minnesbild av detta (mycket intressanta avsnitt!) var att det inte var någon helt enkel fråga det där med folsyra, får nog lyssna om...minns inte riktigt.. http://4health.se/54-lakaren-cecilia-furst-om-functional-medicine-kost-sjukdomar-och-den-vanliga-varden 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Nilsson Posted November 6, 2015 Share Posted November 6, 2015 Vilket fabrikat av folsyra köpte du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Autoimmun_galenskap Posted November 6, 2015 Author Share Posted November 6, 2015 Det är för celldelningen som de som tänker bli gravida skall se till att ha tillräckliga Folsyranivåer. Och de skall ha detta innan de blir gravida.. när graviditeten upptäcks är det som regel för sent. Och det handlar om de första veckorna för ett foster, då ryggraden bildas.. då krävs folsyra i tillräcklig mängd. "Först och främst är folsyra (eller des naturliga motsvarighet folat) viktigt för alla människor. Får du i dig för lite av detta ämne kan kroppen inte producera nog med röda blodkroppar och dina celler nybildas sämre. Ämnet är extra viktigt för gravida kvinnor då ämnet – som är ett b-vitamin – är ytterst nödvändigt för att fostret ska utvecklas på ett bra sätt. Det är framförallt när det centrala nervsystemet bildas som folsyra gör sin nytta. Orsaken till att man rekommenderar kvinnor som kan tänkas bli gravida att komplettera med 400 mikrogram folsyra per dag är att det centrala nervsystemet börjar bildas redan under graviditetens första dygn – därför bör ämnet finnas i kroppen redan när graviditeten inleds. Kvinnan bör därför ha tagit folsyra under flera veckors tid i förväg. Eftersom graviditet inte alltid är planerad rekommenderas alla kvinnor som kan tänkas bli gravida att äta folsyra regelbundet. Varje år föds mellan 20 – 25 barn med ryggradsbråck, så följd av att fostret inte fått nog med folsyra under graviditetens inledningsskede. Ytterligare 80 foster aborteras efter man upptäckt missbildningen." http://www.svkyrkan.se/varfor-ar-folsyrafolat-viktigt/ Ja, precis det jag också fick reda på när jag gjorde en basic google-sökning. Det som jag tycker är intressant är precis det där om röda blodkroppar - för min del fick jag höra detta av läkaren för ett tag sedan: "du har inte riktig anemi, men anemi som inte är riktig, utan helt enkelt taskiga blodkroppar" Den här "anemin men inte anemin" hör ihop med autoimmuniteten, fast utan att kunna fastställa vem som driver på vad här, så låter folsyra som någonting riktigt awesome i mitt fall i alla fall. Har även vråltaskig hårkvalitet och har haft det länge, samt torr hud och bara allmänt jobbigt humör. Tills jag började med folsyran för fyra dagar sedan - min omgivning märkte även en stor förändring. Har köpt Dr. Kharrazians bok "Why Do I Still Have Thyroid Symptoms?" (http://www.amazon.com/Still-Thyroid-Symptoms-Tests-Normal/dp/0985690402) och även där går det att läsa om vikten av folic acid i autoimmunitet och sköldkörtelsammanhang. I boken skriver han exempelvis i ett stycke om "Thyroid hormones and anemia": "Secondly, about 12 % of people with hypothyroidism have pernicious anemia, an autoimmune disorder in which the body's immune system destroys a compound in the stomach lining necessary for the absorption of B12" (B12 som i folate som i det som kroppen gör om folsyra till) ...vilket för mig personligen låter extremt intressant i alla fall. Tänker fortsätta med den och se hur hälsan utvecklas. Vill minnas att funktionsmedicindoktorn Cecilia pratade en del om folsyra i sin intervju med Anna Sparre och min minnesbild av detta (mycket intressanta avsnitt!) var att det inte var någon helt enkel fråga det där med folsyra, får nog lyssna om...minns inte riktigt.. http://4health.se/54-lakaren-cecilia-furst-om-functional-medicine-kost-sjukdomar-och-den-vanliga-varden Oh, det låter spännande. Dela gärna med dig av intressant folsyrainformation sedan Vilket fabrikat av folsyra köpte du? Jag bor för tillfället utomlands och köpte en lokalt tillverkad folsyra, men den här låter precis som den som jag konsumerar för tillfället: https://www.apoteket.se/produkt/apoteket-folsyra-150-st-242165/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 6, 2015 Share Posted November 6, 2015 Ja, precis det jag också fick reda på när jag gjorde en basic google-sökning. Det som jag tycker är intressant är precis det där om röda blodkroppar - för min del fick jag höra detta av läkaren för ett tag sedan: "du har inte riktig anemi, men anemi som inte är riktig, utan helt enkelt taskiga blodkroppar" Den här "anemin men inte anemin" hör ihop med autoimmuniteten, fast utan att kunna fastställa vem som driver på vad här, så låter folsyra som någonting riktigt awesome i mitt fall i alla fall. Har även vråltaskig hårkvalitet och har haft det länge, samt torr hud och bara allmänt jobbigt humör. Tills jag började med folsyran för fyra dagar sedan - min omgivning märkte även en stor förändring. Har köpt Dr. Kharrazians bok "Why Do I Still Have Thyroid Symptoms?" (http://www.amazon.com/Still-Thyroid-Symptoms-Tests-Normal/dp/0985690402) och även där går det att läsa om vikten av folic acid i autoimmunitet och sköldkörtelsammanhang. I boken skriver han exempelvis i ett stycke om "Thyroid hormones and anemia": "Secondly, about 12 % of people with hypothyroidism have pernicious anemia, an autoimmune disorder in which the body's immune system destroys a compound in the stomach lining necessary for the absorption of B12" (B12 som i folate som i det som kroppen gör om folsyra till) ...vilket för mig personligen låter extremt intressant i alla fall. Tänker fortsätta med den och se hur hälsan utvecklas. Oh, det låter spännande. Dela gärna med dig av intressant folsyrainformation sedan Jag bor för tillfället utomlands och köpte en lokalt tillverkad folsyra, men den här låter precis som den som jag konsumerar för tillfället: https://www.apoteket.se/produkt/apoteket-folsyra-150-st-242165/ Mm.. och folsyra/folat är bara en av olika vitaminer/mineraler/spårämnen som vi i vårt land rätt ofta lider brist på! Själv rekommenderar jag kycklinglever var 14de dag.. helst varje vecka! Men som jag skrivit i en annan tråd.. jag är bättre på att dela ut råd än att följa dem själv.. däremot tycker jag kycklinglever är godare än annan lever. D3, K2, magnesium, selen är några andra vanliga bristämnen i nordisk kost. Jod tror jag jodtilsatsen i vanligt salt löser.. förutom för dem som gått på bluffen om att salt är farligt? Oandrasidan så bor jag på västkusten så jag får nog Jod från den fisk, skaldjur som finns här i snart varje gathörn. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 6, 2015 Share Posted November 6, 2015 Mm.. och folsyra/folat är bara en av olika vitaminer/mineraler/spårämnen som vi i vårt land rätt ofta lider brist på! Själv rekommenderar jag kycklinglever var 14de dag.. helst varje vecka! Men som jag skrivit i en annan tråd.. jag är bättre på att dela ut råd än att följa dem själv.. däremot tycker jag kycklinglever är godare än annan lever. D3, K2, magnesium, selen är några andra vanliga bristämnen i nordisk kost. Jod tror jag jodtilsatsen i vanligt salt löser.. förutom för dem som gått på bluffen om att salt är farligt? Oandrasidan så bor jag på västkusten så jag får nog Jod från den fisk, skaldjur som finns här i snart varje gathörn. selen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 6, 2015 Share Posted November 6, 2015 selen Våra jordar lär vara fattiga på Selen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 6, 2015 Share Posted November 6, 2015 Våra jordar lär vara fattiga på Selen? Ja, det var det jag menade, jag trodde du glömde selen, men jag läste för snabbt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 6, 2015 Share Posted November 6, 2015 Ja, det var det jag menade, jag trodde du glömde selen, men jag läste för snabbt. Vi som bor på västkusten och inte är rädda för färsk fisk och skaldjur tror jag får i oss mer Selen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 6, 2015 Share Posted November 6, 2015 Vi som bor på västkusten och inte är rädda för färsk fisk och skaldjur tror jag får i oss mer Selen? Det gäller nog både jod och selen, som svenskar annars kan ha brist på. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 7, 2015 Share Posted November 7, 2015 Lever och äggula innehåller mycket folat. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted November 7, 2015 Share Posted November 7, 2015 Mycket intressant! Jag funderar dock kring detta: "Folsyra består av bland annat L-glutamat, ni vet som i "L-glutamat som alla autoimmuna och icke-brödätande personer har brist på"." Är det säkert att du menar L-glutamat och inte L-glutamin? För i min värld är glutamat en tillsats som bör undvikas, och som snarare triggar sötsug än tvärtom. L-glutamin, däremot kan användas för att stoppa eller lindra akut sötsug. Jag skulle bara vilja veta, om det var en felskrivning och att du egentligen menade L-glutamin, eller om du skrev precis det du menade och att jag har betydligt mer att lära om detta. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Autoimmun_galenskap Posted November 7, 2015 Author Share Posted November 7, 2015 Mycket intressant! Jag funderar dock kring detta: "Folsyra består av bland annat L-glutamat, ni vet som i "L-glutamat som alla autoimmuna och icke-brödätande personer har brist på"." Är det säkert att du menar L-glutamat och inte L-glutamin? För i min värld är glutamat en tillsats som bör undvikas, och som snarare triggar sötsug än tvärtom. L-glutamin, däremot kan användas för att stoppa eller lindra akut sötsug. Jag skulle bara vilja veta, om det var en felskrivning och att du egentligen menade L-glutamin, eller om du skrev precis det du menade och att jag har betydligt mer att lära om detta. Hej och tack för din kommentar, Du har helt rätt i att jag blandande ihop l-glutamin och glutamat, men den här glutamatsaken är inte helt irrelevant, inte alls. Själv blir jag inte klok alls på informationen, men här kommer lite av den info som jag har hittat. Om man tittar här https://en.wikipedia.org/wiki/Glutamic_acidunder rubriken "Metabolism" så står det att glutamat är centralt för metabolismen (cellular metabolism). Och även här står det om glutamat som en eh, viktig grej: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12481981 "Glutamine and glutamate with proline, histidine, arginine and ornithine, comprise 25% of the dietary amino acid intake and constitute the "glutamate family" of amino acids, which are disposed of through conversion to glutamate." Och apropå folsyra så spanade jag in lite mer information om det ämnet idag, från en seriös sajt till skillnad från Wikipedia. Där står det förklarat att folsyra faktiskt skrivs ut till celiakipatienter bland annat, dvs inte bara gravida kvinnor som alla google-artiklar betonar. Ni kan läsa mer här: http://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compound/6037#section=Therapeutic-Uses Där står även att folsyra ingår i kategorin Hematinics, som betyder: "Agents which improve the quality of the blood, increasing the hemoglobin level and the number of erythrocytes. They are used in the treatment of anemias. See a list of PubChem compounds matching this category." Sedan går även detta att läsa: "The monoglutamate forms of folate, including folic acid, are transported across the proximal small intestine via a saturable pH-dependent process. Higher doses of the pteroylmonoglutamates, including folic acid, are absorbed via a nonsaturable passive diffusion process. The efficiency of absorption of the pteroylmonoglutamates is greater than that of pteroylpolyglutamates." I princip var det här utdraget enklast att förstå: "Folic acid, as it is biochemically inactive, is converted to tetrahydrofolic acid and methyltetrahydrofolate by dihydrofolate reductase. These folic acid congeners are transported across cells by receptor-mediated endocytosis where they are needed to maintain normal erythropoiesis, synthesize purine and thymidylate nucleic acids, interconvert amino acids, methylate tRNA, and generate and use formate. Using vitamin B12 as a cofactor, folic acid can normalize high homocysteine levels by remethylation of homocysteine to methionine via methionine synthetase." Har inte sökt något mer idag, men kommer att göra det för att försöka förstå det nu ickeexisterande sötsuget. Det var nog allt jag hade för idag i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 7, 2015 Share Posted November 7, 2015 Glutamat är ett viktigt ämmne i kroppen.. och man skall helst få det via vanlig mat och eller låta kroppen syntetisera det själv. När det används som tillsats i mat så kan det lätt bli en överdos som inte alltid är förenlig med god hälsa. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andush Posted November 12, 2015 Share Posted November 12, 2015 Ok nu har jag fått lite kött på benen. Folsyra eller B9-vitamin som det också kallas, har en primär huvuduppgift: Att förse kroppen med "one-carbon units", dvs. molekyler som har en kolatom vilken är lätt utbrytbar från molekylens struktur. Denna lätt utbrytbara kolatom är en förutsättning för det kroppsegna bildande av bland annat aminosyror, DNA, RNA men även röda blodkroppar. Folatmolekylerna är unika i kroppen med denna "one-carbon donor"-struktur då det är absolut vanligast med två sammansatta kolatomer som är lättillgängliga. Detta leder oss till ett par scenarier där folsyra är superviktigt: - Vid snabb celldelning där intakt DNA skall föras vidare. Det är därför som gravida rekommenderas ta folsyretillskot, helt enkelt för att "säkra upp" tillgången på fria en-kolmolekyler och undvika utvecklingsskador på foster. - Vid akut brist på röda blodkroppar (blodbrist, anemi). Just det faktum att snabb celldelning kräver en-kolmolekyler för att kunna fortsätta sin delning gör att nivåerna av B9-vitamin sjunker hastigt vid graviditet och även cancer. Cytostatika (cellgifter) bygger just på att interferera folatmetabolismen i kroppen och blockera de enzymer som tillåter upptaget av folsyra i tarmen och på detta sätt "svälta" cancerns förutsättningar för fortsatt celldelning. Men som man kunnat konstatera drabbar ju detta tyvärr även resten av kroppen, men nedsatt immunförsvar och en massa andra tråkiga komplikationer. Det finns för övrigt ett annat, betydligt vanligare ämne som kraftigt interfererar folatmetabolismen, nämligen ETANOL. Detta innebär även att strikta LCHF:are som trots allt dras med höga värden av LDL-kolesterol som första åtgärd bör testa tillskott av folsyra. Om den förhöjda LDL:en är en respons på pågående infektion i kroppen och det finns för lite röda blodkroppar att bekämpa den, så kommer även här LDL-partiklarna att cirkulera runt tills de oxiderar och fastnar i kärlväggen. Om tillskott av folsyra ej hjälper mot strikt LCHF/Hög LDL är nästa steg kortisolutredning. Detta förklarar också varför tillskott av B9-vitamin är en framgångsrik behandlingsmetod för gikt. Mycket intressant även att de grönsaker som innehåller mest folsyra (spenat och broccoli) nästan helt går förlorat vid uppvärmning/kokning. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andush Posted November 12, 2015 Share Posted November 12, 2015 Ja, visst är det intressant! Det låter perfekt, då kan vi kanske hjälpas åt att förstå den här lilla molekylen mycket bättre, och vad den gör mer exakt. Aminosyran är ju livsviktig, men de där andra två (om jag har förstått det rätt) eh, molekylpluppbitarna är också högst relevanta - någon av dem kanske påverkar insulinet direkt? Jag tar 2000 ie D-vitamin dagligen, och nu även 5000 mikrogram (5mg) folsyra. Bara den detaljen är helt otrolig; att det går att köpa den mängden på ett vanligt apotek eftersom folsyra tydligen är något som en del gravida måste ta extra under graviditeten för att vet-inte. När man läser en del artiklar om ämnet (på engelska i alla fall) så kommer det upp mycket information om just den kopplingen, graviditet+folsyra. Nästintill inget handlar om celldelningen, cellens funktion generellt, insulinet, kopplingen till autoimmunitet (celiaki exempelvis) osv osv såvida man inte specifikt googlar efter just de orden tillsammans......och då finns det en hel del information. Äter du också D-vitamin? Apropå att du kommer fördjupa dig i ämnet, det hade varit helt bäst i världen ifall du ville dela med dig av din kunskap här på forumet, för det är superintressant och verkar vara riktigt viktigt för LCHF-are/autoimmunare/diabetesare osv. Riktigt kul att ett pro ska fčrdjupa sig! Oj 5 mg det är en hyfsad dos! RDI är väl 400 mikrogram eller nått? Jag käkar 2000 iu D3 nu under vinterhalvåret. Haha jag är verkligen inget pro Men har en smått överdriven nyfikenhet på systemfunktioner. Som jag förstått det så är det D3-vitamin genom T-reg (Regulatory T cell) som hjälper till att ställa in siktet och mängden krut för immunförsvaret, medan röda/vita blodkroppar är själva ammunitionen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Autoimmun_galenskap Posted November 21, 2015 Author Share Posted November 21, 2015 Ok nu har jag fått lite kött på benen. Folsyra eller B9-vitamin som det också kallas, har en primär huvuduppgift: Att förse kroppen med "one-carbon units", dvs. molekyler som har en kolatom vilken är lätt utbrytbar från molekylens struktur. Denna lätt utbrytbara kolatom är en förutsättning för det kroppsegna bildande av bland annat aminosyror, DNA, RNA men även röda blodkroppar. Folatmolekylerna är unika i kroppen med denna "one-carbon donor"-struktur då det är absolut vanligast med två sammansatta kolatomer som är lättillgängliga. Detta leder oss till ett par scenarier där folsyra är superviktigt: - Vid snabb celldelning där intakt DNA skall föras vidare. Det är därför som gravida rekommenderas ta folsyretillskot, helt enkelt för att "säkra upp" tillgången på fria en-kolmolekyler och undvika utvecklingsskador på foster. - Vid akut brist på röda blodkroppar (blodbrist, anemi). Just det faktum att snabb celldelning kräver en-kolmolekyler för att kunna fortsätta sin delning gör att nivåerna av B9-vitamin sjunker hastigt vid graviditet och även cancer. Cytostatika (cellgifter) bygger just på att interferera folatmetabolismen i kroppen och blockera de enzymer som tillåter upptaget av folsyra i tarmen och på detta sätt "svälta" cancerns förutsättningar för fortsatt celldelning. Men som man kunnat konstatera drabbar ju detta tyvärr även resten av kroppen, men nedsatt immunförsvar och en massa andra tråkiga komplikationer. Det finns för övrigt ett annat, betydligt vanligare ämne som kraftigt interfererar folatmetabolismen, nämligen ETANOL. Detta innebär även att strikta LCHF:are som trots allt dras med höga värden av LDL-kolesterol som första åtgärd bör testa tillskott av folsyra. Om den förhöjda LDL:en är en respons på pågående infektion i kroppen och det finns för lite röda blodkroppar att bekämpa den, så kommer även här LDL-partiklarna att cirkulera runt tills de oxiderar och fastnar i kärlväggen. Om tillskott av folsyra ej hjälper mot strikt LCHF/Hög LDL är nästa steg kortisolutredning. Detta förklarar också varför tillskott av B9-vitamin är en framgångsrik behandlingsmetod för gikt. Mycket intressant även att de grönsaker som innehåller mest folsyra (spenat och broccoli) nästan helt går förlorat vid uppvärmning/kokning. Baam! Där ser du, du är ett pro - helt klart! Det du skriver om grönsaker har jag också läst, vilket praktiskt taget innebär att alla egentligen får i sig för lite folsyra (om de inte vräker i sig bröd + pasta, fast då skadas ju ofta upptagningsförmågan av nutrienterna så det blir ändå inte tillräckligt mycket för de flesta...enligt min högst kvalificerade gissning) Martina har skrivit om metylering också, och hon har en illustration på sin blogg (här: http://martinajohansson.se/epigenetik-metylering-bevarar-och-lagar-dina-gener/)med fyra cirklar som måste fungera för att metylering ska ske, och den tredje är just "Folate Cycle". Hon skriver följande om metylering (i blogginlägget som jag länkar till ovan: "En process som kroppen gör för att reparera och avgifta kroppen, men även stänga av och sätta på gener. Nya celler bildas hela tiden i kroppen och för varje gång en ny cell bildas måste hela genetiska materialet kopieras. För att de inte ska bli fel ”korrekturläses” DNA:t och lagas under tiden de kopieras, och om den här processen inte funkar kan DNA-skador uppstå." Hur intressant är inte detta? :) :) Den här lilla folsyran verkar vara en riktigt viktig komponent för att bra saker ska ske i kroppen, och ja, det är väldigt intressant att det inte finns så mycket mer konkret om folks erfarenhet av den på nätet. Det är nog helt enkelt upp till Kostdoktorns forum att vara "the boss" även i det här avseendet. Oj 5 mg det är en hyfsad dos! RDI är väl 400 mikrogram eller nått? Jag käkar 2000 iu D3 nu under vinterhalvåret. Haha jag är verkligen inget pro Men har en smått överdriven nyfikenhet på systemfunktioner. Som jag förstått det så är det D3-vitamin genom T-reg (Regulatory T cell) som hjälper till att ställa in siktet och mängden krut för immunförsvaret, medan röda/vita blodkroppar är själva ammunitionen. Ja, du har rätt, det är att ta i lite med den dosen. När jag gick till apoteket här borta så sa de direkt att "jaha, ja, klart att vi har folsyra, för graviditet eller hur?" och eh, jag köpte bara burken utan vidare utläggning. Det är ingen idé att försöka förklara att celldelning kan vara viktigt även när man inte är gravid också, att den möjligheten finns. Har nu tagit en sådan 5mg-tablett varje dag i 20 dagar, och har märkt av så mycket bra saker i det fantastiskt mycket mer stabila humöret, och i att sockersuget inte finns. Det finns alltså inte alls mer. Det har aldrig hänt mig förut att det inte finns.... och eftersom det är det enda jag har ändrade i kosten under den här perioden så är korrelationen ganska uppenbar - vilket är grymt kul! Loggar allting, och kommer fortsätta så länge kroppen vill ha folsyra och mår bra av den. Haha, jag gillar hur du beskriver dig själv, att du är "smått överdriven nyfikenhet". Eftersom jag nu pratar en del engelska för det mesta så brukar jag benämna mitt sådana intresse (eller, det finns flera stycken egentligen) som "compulsive/obsessive behavior", med riktigt kul efterföljande resultat. Det är precis det som är ett riktigt pro - en person som har det här ständiga behovet att utvecklas, läsa och veta mer - och du stämmer verkligen in på den beskrivningen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 21, 2015 Share Posted November 21, 2015 Ät mycket råa grönsaker? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 21, 2015 Share Posted November 21, 2015 Jag säger som Johanna! Grejen är att vi vet rätt lite faktiskt.. dock så förefaller det som att äta en hel del grönsaker av olika sorter är en av de faktorer som skyddar oss. Antagligen skyddar det oss på olika sätt.. utan att vi tänker på det? Bra grej med andra ord i ett samhälle där vi har allt mindre tid att tänka på och planera för att göra allt rätt! Tänk då gärna ekologiskt, för mindre miljöbelastning och mindre obekanta kemikalier i maten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Autoimmun_galenskap Posted November 21, 2015 Author Share Posted November 21, 2015 Ät mycket råa grönsaker? Ja precis, det låter som ett väldigt bra råd till folk som kan äta den mängden och de grönsakerna vars innehåll av folsyra/folate är signifikant. Jag kollade upp vilka grönsaker som innehåller folsyra, och för min del personligen så får jag i mig en av dem varje dag, och resten inte alls, av anledningar. Så därför är tillskott en riktigt bra idè i mitt fall i alla fall. Kan tänka mig att många som har någon form av autoimmun sjukdom har problem liknande mina och därför avstår från en hel del livsmedel (förutom de som faller bort med LCHF), och därför även kan dra nytta av tillskott som exempelvis folsyra. Det fungerar för mig än så länge i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Autoimmun_galenskap Posted November 21, 2015 Author Share Posted November 21, 2015 Jag säger som Johanna! Grejen är att vi vet rätt lite faktiskt.. dock så förefaller det som att äta en hel del grönsaker av olika sorter är en av de faktorer som skyddar oss. Antagligen skyddar det oss på olika sätt.. utan att vi tänker på det? Bra grej med andra ord i ett samhälle där vi har allt mindre tid att tänka på och planera för att göra allt rätt! Tänk då gärna ekologiskt, för mindre miljöbelastning och mindre obekanta kemikalier i maten. Ni har båda riktigt bra och hälsosamma perspektiv, men som jag nämnde ovan så fungerar exempelvis långt ifrån alla grönsaker som innehåller bra mängd folsyra, för människor med vissa autoimmuna tillstånd + besvär som medföljer. Dock är det förmodligen en riktigt bra idè att hålla sig till en grönsaksrik kost om man är relativt frisk i övrigt, definitivt. Det är upp till var och en att känna efter hur deras kropp reagerar och mår. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 21, 2015 Share Posted November 21, 2015 Ni har båda riktigt bra och hälsosamma perspektiv, men som jag nämnde ovan så fungerar exempelvis långt ifrån alla grönsaker som innehåller bra mängd folsyra, för människor med vissa autoimmuna tillstånd + besvär som medföljer. Dock är det förmodligen en riktigt bra idè att hålla sig till en grönsaksrik kost om man är relativt frisk i övrigt, definitivt. Det är upp till var och en att känna efter hur deras kropp reagerar och mår. Kycklinglever/annan lever och äggula är andra källor till folsyra! Grejen är att när man har speciella problem så blir man tvungen att både tänka till och välja sina källor till olika näringsämnen! Dock så framstår det utifrån vad man nu vet att att grönsaker i olika former verkar ha någon form av skyddande effekt.. utan att vi har helt koll på allt! Det kan rent utav av vara som så.. att de ersätter något annat som inte är lika hälsosamt, som bidrar till ohälsa? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 21, 2015 Share Posted November 21, 2015 Ja precis, det låter som ett väldigt bra råd till folk som kan äta den mängden och de grönsakerna vars innehåll av folsyra/folate är signifikant. Jag kollade upp vilka grönsaker som innehåller folsyra, och för min del personligen så får jag i mig en av dem varje dag, och resten inte alls, av anledningar. Så därför är tillskott en riktigt bra idè i mitt fall i alla fall. Kan tänka mig att många som har någon form av autoimmun sjukdom har problem liknande mina och därför avstår från en hel del livsmedel (förutom de som faller bort med LCHF), och därför även kan dra nytta av tillskott som exempelvis folsyra. Det fungerar för mig än så länge i alla fall. Jag har ju registrerat vad jag ätit under ett par veckor och jag låg alltid skyhögt i folsyra, men jag äter kanske 1-1.5 kg grönsaker per dag, samt lever. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Autoimmun_galenskap Posted November 21, 2015 Author Share Posted November 21, 2015 Kycklinglever/annan lever och äggula är andra källor till folsyra! Grejen är att när man har speciella problem så blir man tvungen att både tänka till och välja sina källor till olika näringsämnen! Dock så framstår det utifrån vad man nu vet att att grönsaker i olika former verkar ha någon form av skyddande effekt.. utan att vi har helt koll på allt! Det kan rent utav av vara som så.. att de ersätter något annat som inte är lika hälsosamt, som bidrar till ohälsa? Ja, exakt, du har helt rätt där, och sådana människor måste (precis som alla andra) verkligen fokusera på att lyssna på sin egen kropp i första hand. Ja, precis så, det finns så mycket som vi inte har en aning om gällande grönsaker (eller kost generellt för den delen). Det sista du nämnde där.....du har nog helt rätt :) Jag har ju registrerat vad jag ätit under ett par veckor och jag låg alltid skyhögt i folsyra, men jag äter kanske 1-1.5 kg grönsaker per dag, samt lever. Ja, det låter verkligen riktigt bra - fler borde äta den mängden grönsaker om de mår bra av det, absolut. Och, grymt bra jobbat! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Autoimmun_galenskap Posted December 5, 2015 Author Share Posted December 5, 2015 Smidigt jobbat - det här inlägget skulle in i den där andra, dagbokstråden. Heja mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Autoimmun_galenskap Posted December 19, 2015 Author Share Posted December 19, 2015 Hej! Tänkte bara göra en snabb uppdatering här och säga att jag fortfarande tar samma mängd folsyra varje dag (5mg) och nu efter två månader (något sådant) så känns det toppen. Inget sötsug alls fortfarande, vilket jag har gått runt och väntat på ska hända i princip hela tiden. Ingenting alls. Har aldrig någonsin läst någonstans om folsyra och sötsug, det nämnde jag säkert innan men det är värt att nämna igen. Hur är det möjligt eftersom det helt uppenbart finns en koppling? Och sötsug (som alla LCHF-are vet) är inget att leka med, det är inte bara att "stå emot", det går ju inte. Hoppas att ni som äter LCHF och har galet sötsug som jag också hade, tar en titt här på forumet och spanar in folsyran - vad det än är som den gör så kanske det kan hjälpa någon annan utöver mig. Ha en trevlig helg allihop! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Jonsson Posted April 4, 2018 Share Posted April 4, 2018 Jag vet att jag är jääääääättesen i denna tråd men det kan ju vara fler än jag som snurrar runt här i cyberrymden så jag lägger in min synpunkt. Jag har diagnostiserats med folsyrebrist och jag har ett tag ätit folsyra enligt recept. Jag känner absolut ingen som helst skillnad av intaget av folsyra och jag måddeibte heller dåligt av bristen. Jag anser att man skall söka läkare om man mår dåligt. Ett blodprov kan ge svar på mycket. Att själv experimentera med tillskott av olika slag utan att först ta reda på om man verkligen behöver tillskottet och om det är så att man har brist ska man ta reda varför. Det kan mycket väl ligga något allvarligt i botten. Kosttillskott kan också precis som läkemedel ge biverkningar och det är inte så att man per automatik mår bättre för att man har ett större intag än man behöver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts