Klasi

"Mystiska" inflammationer hos femåring

Recommended Posts

Hej

Jag har följt mycket av det som har skrivits här på forumet sedan jag upptäckte LCHF och Kostdoktorn för två år sedan. Själv försöker jag äta enligt LCHF på grund av hälsofördelarna men det går bättre vissa dagar och sämre andra…

Det här är första gången som jag skriver här och det är angående min son som är fem år. Han har återkommande hårsäcksinflammationer med bakterier i (har odlat) som vi behandlar, oftast med antibakteriella krämer och alsollösning men ibland med flytande antibiotika. I samband med inflammationerna svullnar hans lymfkörtlar upp rejält. Han har även haft några konstiga inflammationer, en i underbenet i våras och en i ytterörat just nu. I båda fallen har området svullnat upp och blivit rött, vätskefyllt och hårt och varken vi eller den vanliga sjukvården har lyckats hitta någon rimlig förklaring.

Sonen har även en (icke diagnostiserad) överkänslighet mot mygg- och knottbett som gör att de svullnar upp väldigt när han blir biten. Under sommaren har han fått äta antihistamin i perioder och det hjälper.

Den vanliga sjukvården ser varje infektion som en separat händelse och vill inte se några samband. Jag har känslan av att hans kropp försöker säga något till oss men förstår inte vad.

Till saken hör att han var öronbarn när han var yngre och tyvärr har fått ett antal antibiotikakurer vilket troligen påverkat hans immunförsvar.

Jag har googlat runt en del, utan att vara alltför källkritisk, och har hittat fler frågor än svar. Några av mina teorier är glutenintolerans, diabetes, järnbrist, annan näringsbrist, störd bakterieflora i magen, hög inflammationsgrad på grund av kosten. (Vi försöker äta ”nyttigt” men tyvärr ingår pasta, pizza och pannkakor samt en massa mackor fortfarande i hans kost)

Mina tankar om möjliga åtgärder är: minska ytterligare på sockret, ge d-vitamin, ge omega 3, ge probiotika, testa honom för näringsbrist, testa för diabetes, testa för glutenintolerans.

Jag vet att detta är lite ”off topic” för det här forumet men det känns sannolikt att det är kost- och näringsrelaterat. Jag hyser även en stor respekt för den samlade kunskapen här och hoppas att någon har något tips som kan hjälpa oss vidare…

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som du är inne på rätt spår, gör allt det du spånar på. Jag hade även tagit bort vete och gluten i nån månad, säkraste sättet att veta, blodprovet är inte hundra. Finns de som blandar probiotika och potatismjöl i kefir, tror det är bra att satsa på efter antibiotika. Om han dricker mjölk så välj ekologisk fullfet ohomogeniserad, t ex Skånemejeriers Gammaldags 3,7-4,3%. Spånnmålsfibrer hade jag uteslutit. Välj vildfångad fet fisk, samt naturbetat kött, för bra mängd omega 3.

http://martinajohansson.se/inflammatoriska-livsmedel/

http://karlhulten.se/sa-undviker-du-de-inflammationsskapande-fetterna/

Välkommen hit. Trist att din lille son har problem :( jag håller tummarna för att det ordnar upp sig snart.

Ps. Detta är omtvistat men jag skriver det ändå; Ionosil sägs snällare än antibiotika för kroppen, kan vara värt att överväga om ni närmar er ytterligare behov av antibiotika. Vissa har blivit hjälpa av den när antibiotika inte hjälper, eller kroppen inte orkar mer antibiotika, t ex http://annikadahlqvist.com/2015/05/09/lars-bern-om-kolloidalt-silver/ . Vissa har t o m detta som första alternativ, före antibiotika. Har själv en flaska hemma i beredskap, som vi tack och lov inte behövt öppna ännu.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som mamma tll barn med mycket eksem tycker jag du gör helt rätt som söker svar i kosten men kanske ska du leta även i omgivningen? Tarmfloran och glutens förmåga att skada tarmens förmåga att ta upp näringsämnen tycker jag absolut är viktiga spår (men det är inte helt lätt att sluta med mjölmaten). Likaså att din sons kropp har ett större budskap än en infektion här och en annan där, precis som du är inne på.

Hur har ni det med plaster (leksaker, matlagningsredskap osv)? Hushållskemikalier som tvättmedel och tvål? Husdjur? Äter ni ekologiskt?

Jag är en varm förespråkare för kolloidalt silver men som Xiro säger, det är lite kontroversiellt. Läs på och välj själv (än så länge har vi den möjligheten). Jag använder det t ex på 6-åringen som väntar på operation av sina gigantiska halsmandlar för att hålla nere förkylningar.

Varmt lycka till i sökandet efter svar!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det känns lite som att läsa om mig när jag läser om ert barn… Jag var ett öronbarn som hade ständiga eksem på benen. I tonåren började knäna bli inflammerade. I slutet av tonåren debuterade Crohns, autoimmun tarmsjukdom. Jag har den hyfsat under kontroll nu med hjälp av både läkemedel och väldigt restriktiv kost, men önskar att jag hade varit på rätt spår tidigare i livet för att därmed kanske kunna slippa en del av det väldigt restriktiva, för att inte tala om alla sjuka år jag hellre varit frisk. 

Att försöka styra om barnets kost till att vara så ickeinflammatorisk som möjligt tror jag absolut är en klok idé. Förskolan/skolan får aldrig till en klockren kost är min erfarenhet, men med bra kost hemma och kanske åtminstone glutenfritt på förskola/skola så kanske barnet kan må bättre? Jag skulle definitivt testa den vägen och tänker att ju förr desto bättre. 

Omega3-tillskott kan vara lite lurigt och ibland orsaka problem, så var noga med att utvärdera den, men dina andra tankar tycker jag är klockrena. Läs på om probiotika så att du ger rätt sort, proviva tex är tämligen meningslöst. Skulle omega3-tillskott vara problem så kommer man ändå långt med att försöka minimera omega6-källorna i kosten. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För extra omega 3 får mina kids Möllers tran, som jag tror inte är så koncentrerad och processad som de som ligger i kapslar. Nån skrev nyligen här att Möllers funkar för honom, men inte annat som han provat. Sedan mina barn började med mindre kolhydrater hemma och de försöker med det i skolan (i den mån personalen tillåter...) och d-vitamin samt omega 3, så har de knappt varit ens lite förkylda, stor skillnad mot tidigare och stor skillnad mot jämnåriga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle prova med naturlig glutenfri kost (viktigt!), kanske även helt spannmålsfri. Räcker inte det skulle jag prova utesluta även mjölkprodukter och ägg.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack snälla för svar och omtanke. Känns skönt att ni tror att jag är inne på rätt spår. Jag tänker testa flera av sakerna som jag nämnt. Har en liten uppförsbacke bara med en man som inte alls tror på kostens betydelse och som tycker att det är krångligt och flummigt. Han börjar ändra åsikt men det tar lite tid.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är enormt skeptisk till kolodialt silver. Och varför ska man krångla till det. Börja med att ta bort gluten och mjölkprodukter, socker direkt tycker jag. Troligen dröjer det innan ni ser effekten. Och som nån skrev se över miljön runt omkring. Se över detta innan ni börjar med en massas tillskott. 

Jag har inte läst Ann Fernholms "Det sötaste vi har" men den kanske vore ett bra läs-tips till din man.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror också att det kan vara kostrelaterat, men även om jag inte har något större förtroende för sjukvården så tycker jag ändå att det ska utredas eftersom det handlar om ett litet barn. Om det skulle vara glutenintolerans kan det vara viktigt att få ett intyg på det för framtida behov när det gäller t ex skolmaten. Det måste göras medan barnet fortfarande äter gluten. Kontakta sjukvården igen eller skriv en egenremiss till lämplig mottagning.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har följt mycket av det som har skrivits här på forumet sedan jag upptäckte LCHF och Kostdoktorn för två år sedan. Själv försöker jag äta enligt LCHF på grund av hälsofördelarna men det går bättre vissa dagar och sämre andra…

Det här är första gången som jag skriver här och det är angående min son som är fem år. Han har återkommande hårsäcksinflammationer med bakterier i (har odlat) som vi behandlar, oftast med antibakteriella krämer och alsollösning men ibland med flytande antibiotika. I samband med inflammationerna svullnar hans lymfkörtlar upp rejält. Han har även haft några konstiga inflammationer, en i underbenet i våras och en i ytterörat just nu. I båda fallen har området svullnat upp och blivit rött, vätskefyllt och hårt och varken vi eller den vanliga sjukvården har lyckats hitta någon rimlig förklaring.

Sonen har även en (icke diagnostiserad) överkänslighet mot mygg- och knottbett som gör att de svullnar upp väldigt när han blir biten. Under sommaren har han fått äta antihistamin i perioder och det hjälper.

Den vanliga sjukvården ser varje infektion som en separat händelse och vill inte se några samband. Jag har känslan av att hans kropp försöker säga något till oss men förstår inte vad.

Till saken hör att han var öronbarn när han var yngre och tyvärr har fått ett antal antibiotikakurer vilket troligen påverkat hans immunförsvar.

Jag har googlat runt en del, utan att vara alltför källkritisk, och har hittat fler frågor än svar. Några av mina teorier är glutenintolerans, diabetes, järnbrist, annan näringsbrist, störd bakterieflora i magen, hög inflammationsgrad på grund av kosten. (Vi försöker äta ”nyttigt” men tyvärr ingår pasta, pizza och pannkakor samt en massa mackor fortfarande i hans kost)

Mina tankar om möjliga åtgärder är: minska ytterligare på sockret, ge d-vitamin, ge omega 3, ge probiotika, testa honom för näringsbrist, testa för diabetes, testa för glutenintolerans.

Jag vet att detta är lite ”off topic” för det här forumet men det känns sannolikt att det är kost- och näringsrelaterat. Jag hyser även en stor respekt för den samlade kunskapen här och hoppas att någon har något tips som kan hjälpa oss vidare…

Jag vill komma med ett tillägg till din lista på möjliga åtgärder, nämligen att testa för primär immunbrist. Det finns många olika varianter på detta och återkommande hudinfektioner är ett av kriterierna för att detta bör utredas. Du kan läsa mer på pio.nu och se vad du tror...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för fler bra tips.

The Biochemist: Vi bor i Örebro så vi kan lätt ta oss till Stockholm. Vad heter läkaren och hur får man tag i honom?

EVS: jag ska kolla upp primär immunbrist.

May: mannen är inte så förtjust i att läsa, tyvärr. Han är dyslektiker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skönt att höra att det inte är kört för dyslektiker?. Barnen visar inga tecken ännu men vi håller dem förstås under uppsikt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att ha läst alla tips och förslag här, samt dina egna tankar, skulle jag vilja komma med en liten vädjan: pröva bara en sak i sänder....  Jag förstår att man gärna vill testa hela batteriet på en gång för att få resultat så snabbt som möjligt. Men då vet man inte vad det var som slutligen fungerade. Och det är ju synd att behöva fortsätta med alla åtgärderna för att hålla sonen frisk, om det egentigen skulle räcka med en eller ett par :)

Fast beträffande de medicinska testerna gäller förstås det omvända- så många som möjligt så snart som möjligt...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg