Maskros Posted November 7, 2015 Share Posted November 7, 2015 Läser just i Expr/Gt att eleverna i en skola i Hisings Backa vill ha bort smöret i bespisningen. Orsak: Det innehåller palmolja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted November 7, 2015 Share Posted November 7, 2015 Det är margarin som innehåller palmolja. Och att ta bort det är väl inte så dumt. Bara dom byter ut det mot riktigt smör. http://www.expressen.se/gt/skolbarnens-krav-slopa-skolans-smor/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf Posted November 7, 2015 Share Posted November 7, 2015 Antar att barnen kallar bordsmargarinet för "smör". Detta blir ju helt fel då det är två motsatta produkter. Har därför mejlat artikelförfattaren att rätta till detta. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted November 7, 2015 Share Posted November 7, 2015 Ungefär som på mitt jobb, då någon pedagog går ut i köket och frågar efter "laktos-smör". Jag sa en gång till en förskollärare att det hon hämtat varken innehöll laktos eller smör, men hon verkade inte fatta vad jag menade. Det hon hämtat var mjölkfritt margarin. Största problemet, som jag ser det, är att barnen lär sig fel, vilket i värsta fall kan ge konsekvenser för de med allergier. Om det mjölkallergiska barnet tror att det äter något som kallas laktos-smör i förskolan/skolan, kanske samma barn senare tror att det kan äta laktosfritt smör, när en kompis förälder frågar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts