Gå till innehåll

Benbuljong koka egen

Recommended Posts

Jag har en del fläskben och även några oxmärgben och funderar på att koka buljong idag. De är inte eko eller gräsbeteskött. Är det ändå hälsosamt och näringsrikt om man kokar buljong på dem?

• Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det svensk nöt så har den väl typiskt fått rätt mycket ensilage, och förhållandet omega 3/6 är väl hyfsat även om det inte är naturbetat. Gris och kyckling får väsentligt större försämring än nöt. Men hade jag haft ben hemma hade jag kört på, bättre än å kasta dem.

Har just startat långkok på hjortlägg! :)

• Gilla 4
Länk till inlägg

Nu när min buljong kokat 5 timmar funderar jag på vad som är bäst att göra. Det är en blandning av köttben och märgben plus lite lök och morötter.

Ska man skrapa av märg och blanda i buljongen innan den mixas? Kan köttet användas trots så lång koktid? 

Länk till inlägg

Nu när min buljong kokat 5 timmar funderar jag på vad som är bäst att göra. Det är en blandning av köttben och märgben plus lite lök och morötter.

Ska man skrapa av märg och blanda i buljongen innan den mixas? Kan köttet användas trots så lång koktid? 

Jag tycker bättre om klar buljong. Det är nog mest synintrycket  :) , för jag gillar märg. Den äter jag upp som den är.

Sen silar jag buljongen. Den kan man ha som bas i soppor, grytor och såser.

Jag brukar ha i: diverse ben, salt, peppar, kryddpeppar, lagerblad, morot, palsternacka, rotselleri och lök.

Läste på Dr Jason Fung's blogg att man ska ha i lite vinäger, för att få ur nyttigheterna ur benen. Så det har jag börjat med.

• Gilla 4
Länk till inlägg

Jag tycker bättre om klar buljong. Det är nog mest synintrycket  :) , för jag gillar märg. Den äter jag upp som den är.

Sen silar jag buljongen. Den kan man ha som bas i soppor, grytor och såser.

Jag brukar ha i: diverse ben, salt, peppar, kryddpeppar, lagerblad, morot, palsternacka, rotselleri och lök.

Läste på Dr Jason Fung's blogg att man ska ha i lite vinäger, för att få ur nyttigheterna ur benen. Så det har jag börjat med.

Läste just här i någon tråd om vinägern innan koket idag så det var ju bra! Ska testa märg för första gången ikväll.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Smakade nyss av hjortläggen och dess buljong, så smarrigt! Märgen bara trillade ur benen. Sparar benen till nästa kok då de fortfarande kändes väldigt hårda - de blir väl mjuka och kan t o m tuggas till smulor om de puttrat tillräckligt?

Använde tomat för syra, tänkte mig att den kan hjälpa till att dra näring ur benen precis som vinäger. Får prova vinäger nästa gång - hur mycket tar ni?

Länk till inlägg

Några buljongfrågor till ikväll:

Min buljong smakar nästan ingenting. Jag hade i morötter, lök, lagerblad, salt , vitlök, purjolök, svartpepparkorn. Nu har jag fiskat upp grönsaker och kött plus märg och kokar vidare lite till. Men kan man rädda smaken så här sent in i koket på något sätt? Eller är det en smaklös näringsrik vätska bara nu?

Länk till inlägg

Min buljong smakar nästan ingenting. Jag hade i morötter, lök, lagerblad, salt , vitlök, purjolök, svartpepparkorn. Nu har jag fiskat upp grönsaker och kött plus märg och kokar vidare lite till. Men kan man rädda smaken så här sent in i koket på något sätt? Eller är det en smaklös näringsrik vätska bara nu?

Underligt att den är smaklös, med de ingredienserna som du nämner. Är det proportionerna som är fel kanske?

Du kan rädda buljongen med extra kryddor, de kräver inte så lång tid för att smaksätta. Släng i lite kryddor, och låt puttra i nån timme.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Salt löser sig snabbt. Jag hade flera sorters peppar, brukar göra susen - svart, vit, krydd, rosé. Plus lite torkad dill och timjan, förutom lök och vitlök, samt talg för fräsningen. Och tomaten bidrar också.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Ötrkryddor (timjan, salvia, rosmarin etc), ingefära och salt (1 msk?). Man kan ha i tsk tomatpure i buljongkoppen också. Angående vinäger så brukar jag använda 2-3 msk.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Ötrkryddor (timjan, salvia, rosmarin etc), ingefära och salt (1 msk?). Man kan ha i tsk tomatpure i buljongkoppen också. Angående vinäger så brukar jag använda 2-3 msk.

Okej! jag får pytsa på en del förstår jag nu.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Den sista 1/2-1 timman lägger jag i grönsaker/rotfrukter.

Jag kokar halva satsen med rödbetor och då blir den underbart röd. 

Nu till benbuljongens dag den 18:e november så ska jag bara göra röd buljong, tänkte det passar nu till Juletider.  :P

• Gilla 6
Länk till inlägg

Idag fick jag en laddning märgben från naturbetad Angus. Puttrar sedan kl 18 i tryckkokaren. Om jag kör på läge 2/10 så puttrar det stilla. På 1/10 puttrar det inte. Så jag ska väl välja 2/10 över natten?

Länk till inlägg

Stängde av koket igår kväll (efter mer än 24 timmar *), smakade imorse och sög på de porösa benbitarna :), himla gott! Är själv nybörjare på detta, men jag skrapade rent benen efter koket, skrapet ska jag lägga tillbaka i buljongen. Sedan tänkte jag grovsila och mixa bitarna och lägga tillbaka. Sedan tänkte jag frysa in i portioner om 2-3 dl.

*) Spishällen stänger av sig själv efter gissningsvis 6 timmar, så det var rejält varmt i drygt 24 timmar men kokte nog bara i typ 16. Tryckkokaren håller igång kokningen en bra stund efter att man stängt av spisen.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Satte just igång ett långkok på fläsklägg. De ligger i vatten, kryddor, lök o morötter. Det brukar ta typ två timmar för läggen att bli klara, dvs så att köttet bara trillar av benen. Ska jag sedan helt enkelt hiva upp köttet o låta benen stå o puttra ett par timmar till o sedan sila av buljongen? Hur länge till ska benen koka efter att kötet fallit av o tagits upp från grytan? :)

• Gilla 1
Länk till inlägg

En fantastiskt god maträtt att göra på buljong , som är lite bortglömd idag, är Kålsoppa. Då får man liksom en hel måltid av buljongen  :)

När jag var liten så åt vi alltid kålsoppa på Juldagen, för att göra något "vettigt" av "spadet" efter skinkkoket. Nu var ju inte det buljong i den bemärkelsen, och kålsoppan blir ännu godare på en riktig buljong kokt på märgben.

• Gilla 5
Länk till inlägg

En fantastiskt god maträtt att göra på buljong , som är lite bortglömd idag, är Kålsoppa. Då får man liksom en hel måltid av buljongen  :)

När jag var liten så åt vi alltid kålsoppa på Juldagen, för att göra något "vettigt" av "spadet" efter skinkkoket. Nu var ju inte det buljong i den bemärkelsen, och kålsoppan blir ännu godare på en riktig buljong kokt på märgben.

Kålsoppa med frikadeller.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Firade ni benbuljongens dag igår? Jag firade med ett 24 timmarskok som blev klart lagom till kvällen :D Har skaffat muffinsformar så att jag kan frysa in buljongen i lagom bitar. Tror att jag kommer att separera bort en del av fettet för att testa som stekfett.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Här firar vi benbuljongens dag nästan alla dagar  :P

Tyvärr överskuggades benbuljongens dag av Antibiotikans dag, som då infaller samma dag. Jag tycker att det är väldigt oroväckande och skrämmande med utvecklingen av antibiotikaresistenta bakterier  :mellow:

http://www.uu.se/forskning/antibiotikans-dag/

• Gilla 2
Länk till inlägg

Sorry OT, men apropå resistenta bakterier - SVT Text idag, sid 114:

"Ny resistens skrämmer forskarna

En gen som gör vanliga bakterier
resistenta mot den sista gruppen
antibiotika har upptäckts bland både
grisar och patienter i södra Kina.

Bakterierna är "vanliga" tarmbakter-
ier, men bär på genen mcr-1 som gör
dem motståndskraftiga (resistenta) mot
polymyxin, - den sista gruppen anti-
biotika som bakterier inte utvecklat
resistens mot.

Professor Otto Cars beskriver nyheten
som "ett mardrömsscenario".

-Det är riktigt, riktigt allvarligt,
säger han."

- Undrar hur kolloidalt silver funkar i det sammanhanget? Och så klurar man såklart i första hand på att sluta göda de överväxande bakterierna, och istället göda andra, så att det blir balans. Och se till att tarmen inte "läcker". Att ta antibiotika för att slippa ändra sina kostvanor verkar ju inte så smart, samma gäller andra mediciner.

Länk till inlägg
  • 2 months later...

Grejen med bujong är att man reducerar vattnet när väl benen är urkokta!

Det i sig kan ta 12 eller 24 timmar på låg värme!

Som regel krävs ansenliga mängder vatten för att täcka det man kokar!

Som regel tar man upp det ur koket som är färdigt.. när det väl är färdigt.

Återstår som regel en stor kastrull med vatten.. det är denna man kan reducera om man vill för framtida behov.. man kan oxå slänga i sådant som blivit över vid rensning av grönsaker och rotfrukter.. för att få viss smak.

Var försiktga med salt iomed att det koncentreras vid avdunstningen av vattnet.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Vad är det för fel på buljongtärningar? :)

De är lite fusk.. men inte alltid så himla fel och man använder rätt lite i en hel måltid.

Dvs de kör ner salt och glutamat så att allt skall smaka görgott!

Jodå jag har alltid buljontärningar/pulver/fond hemma att använda vid väl valda tillfällen.

Att koka egen buljong är mer att ta vara på allt och att få i sig ytterligare nyttigheter.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Vad är det för fel på buljongtärningar? :)

Om man tar fram glasögon och förstoringsglas kan man försöka läsa innehållsförteckningen, och är man då lite extra noga med vad man stoppar i sig så undviker man köpt buljongtärning, och istället använder man vanliga kryddor för att smaksätta sin mat.  :)

• Gilla 1
Länk till inlägg

Vi har en flaska kalvfond hemma, som vi valt noga för att den är den minst dåliga vi hittat. Trots detta, innehåller den både maltodextrin och modifierad potatisstärkelse. De flesta andra buljongsorter jag läst på, innehåller därutöver socker, ofta mer än en sort, samt glutamat. Jag har läst ingrediensförteckningarna även på många ekologiska buljonger, de har inte varit ett dugg bättre. Jag kan tillägga att även den flaskan fond används sparsamt, om möjligt använder vi steksky eller liknande till såser. Istället för grönsaksbuljong går det bra med örtsalt. Den buljong vi kokat själva i större mängd, är på kyckling, det är enklast och tar inte så hemskt många timmar. Den duger, om någon vill ha buljong att dricka.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Om man tar fram glasögon och förstoringsglas kan man försöka läsa innehållsförteckningen, och är man då lite extra noga med vad man stoppar i sig så undviker man köpt buljongtärning, och istället använder man vanliga kryddor för att smaksätta sin mat. :)

Jag har Renee Voltaires lantbuljong hemma och den innehåller inget konstigt alls

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag kokar främst buljong för att ha som drickbuljong. Antingen dricker jag den i samband med fastor eller också så tar jag buljong som en lätt lunch och har i äggulor och extra fett. Kycklingskrov brukar jag koka ur, när jag ätit hel kyckling och det ger en helt ok buljong. Antar att det är nyttigare att koka buljong på djur med starkare skelett, men man tager vad man haver och det känns bra att ta tillvara på kycklingskroven. Jag tycker det är svårt att veta hur mycket man ska krydda buljong och hur mycket man ska ta när man ska ha den i maträtter. 

• Gilla 2
Länk till inlägg

Renee Voltaires lantbuljong, original, innehåller både rismjöl och jästextrakt. Lantbuljong Bombay innehåller maltodextrin samt spår av gluten...

För mig som är mycket känslig skulle inte det funka... :(

Har inte hittat nån köpebuljong som funkar. Istället för grönsaksbuljong går det bra med torkad libbsticka, tycker jag.

Köttbuljong kokar jag egen...

• Gilla 2
Länk till inlägg

När du berättade om kålsoppan, så slog det mig plötsligt att vi också fick kålsoppa under julen i mitt hem. Minnena kom tillbaka, kul! Det är säkert en hel del välsmakande och "förnuftig" matlagning som fallit i glömska.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Fläskläggen är kokt. Köttet tillvarataget och buljongen kokt. Den blev utmärkt. Jag kokade köttet i en slow-cocker tills det lossnade från benen och tog tillvara på köttet. Sen lade jag tillbaks benen i kokvattnet och tillsatte ca 1 dl äpplecidervinäger och ett antal krossade äggskal. Det hela fick koka över natt. Mer tid hade jag inte. Avsvalnat är buljongen styv och dallrig och så det bör finnas en del gelatin i den. God blev den också.

• Gilla 4
Länk till inlägg

För er buljongkokare....

Pröva och sätt en "andra" buljong med o-reducerade buljong och oxsvans. Ta med mirepoix och eventuellt en skvätt rödvin alt vinäger. Koktiden ligger på ca 4-5 timmar, eller när köttet börjar ramla av benen. Köttet går att göra en underbar ragu på, samt fonden får en härligt mustig smak.

• Gilla 1
Länk till inlägg
  • 2 months later...

Hej!

En fråga angående benbuljong som jag hoppas någon erfaren och kunnig kan svara på. Jag har läst en hel del angående dessa långkok och det verkade ju inte vara så komplicerat, men ack vad jag bedrog mig...

Mitt problem är att det inte blir gelatin när den svalnat, detta framför allt när jag kokat på ren-ben. De är (så gott som) renskurna från kött eftersom köttet gått åt till annat. Benen är itusågade i mindre bitar. Första koket gjordes under tryck i tryckkokare i ca 15 h. Silade bort och ställde i kyl. Blev aldrig fastare än vatten.

Andra koket gjordes i tryckkokaren men utan tryck, den sjöd på låg värme i ca 45 timmar. Blev aldrig fastare än vatten.

Jag har kokat kycklingskrov (efter den varit i ugn och köttet är uppätet). Buljongen blev inte gelatin-hård men fast, sas. Hade ungefär samma ingredienser i renkoket och kycklingkoket.

Någon som vet eller har gissningar vad detta kan bero på?

Länk till inlägg

Hej!

En fråga angående benbuljong som jag hoppas någon erfaren och kunnig kan svara på. Jag har läst en hel del angående dessa långkok och det verkade ju inte vara så komplicerat, men ack vad jag bedrog mig...

Mitt problem är att det inte blir gelatin när den svalnat, detta framför allt när jag kokat på ren-ben. De är (så gott som) renskurna från kött eftersom köttet gått åt till annat. Benen är itusågade i mindre bitar. Första koket gjordes under tryck i tryckkokare i ca 15 h. Silade bort och ställde i kyl. Blev aldrig fastare än vatten.

Andra koket gjordes i tryckkokaren men utan tryck, den sjöd på låg värme i ca 45 timmar. Blev aldrig fastare än vatten.

Jag har kokat kycklingskrov (efter den varit i ugn och köttet är uppätet). Buljongen blev inte gelatin-hård men fast, sas. Hade ungefär samma ingredienser i renkoket och kycklingkoket.

Någon som vet eller har gissningar vad detta kan bero på?

Om man kokar buljong på endast ben, så blir det inte mycket gelantin.

Den tjockaste soppan får jag när jag kokar oxsvanssoppa. När den är kall, går den att skära med kniv :)

Då kokar jag oxsvansarna i ca 3 timmar, ihop med lök, morot, palsternacka, salt, peppar, kryddpeppar och lagerblad. Häller i en skvätt vinäger också.

Sen silar jag bort allt förutom svansarna. Sen tillsätter jag det som ska smaksätta soppan, t ex blomkål, champinjoner, rödbeta, vitkål, broccoli eller vad blandade grönsaker.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Kokar man ihop buljongen ordentligt när den är klar så blir den styvare. 

Vill man ha styvare och mer gelatinaktig buljong kan man tillsätta extra gelatin. Vanligt gelatin som finns att köpa i mataffären som pulver eller blad går bra, om man inte vill leta efter något ekologiskt gelatin. 

Man kan tillsätta extra gelatin i samband med att man ska dricka eller använda buljongen eller blanda i gelatin när buljongen är färdigkokt. Tillsätter man gelatin till en kopp drickbuljong så kan man  ta 1 tsk gelatinpulver per kopp. Tar man i extra gelatin i själva buljongkoket, så får man ta så mycket som man tror blir lagom. 

• Gilla 1
Länk till inlägg

Testa även att koka på fläsklägg, där finns allt som innehåller kollagen. Ben, brosk, skinn och märg. 

Köttet är gott med rotmos och riven pepparrot.

Spadet kan man ha som bas i soppa, sås eller gryta. Eller dricka varm som den är. Men då krävs det lite kryddor.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Kokade benbuljong igår, lagom ansträngande syssla när man ligger sjuk  :mellow: behövs ju bara pytsa på med vatten då och då.

Har tidigare kokat på ankskrov och det blev jättegott men nu hade jag fått tag på ben från nöt i lagom stora bitar. Kokade allt i 12 timmar och det blev supergott. Hade i förutom benen: morot,lök, broccolistjälkar (som jag sparat i frysen)ingefära, peppar, salt och vinäger. Blev verkligen underbar smak på buljongen men den stelnade inte speciellt mycket, antar att det är för att jag inte hade några leder eller brosk med i koket. Funkar dock ändå tycker jag att frysa och plocka fram lagom portioner.

Kul att det här med buljongkok blivit så stort  :D

• Gilla 2
Länk till inlägg

Tack för era svar, guld värt! =)

Jag misstänkte brosk, men ville få feedback från er med mer erfarenhet innan jag kokar vidare.

Jag äter redan gelatin i väntan på bättre, vill göra eget så jag att jag bättre vet var det kommer ifrån. Jag vill dessutom använda renen som dog för att bli mat till mig och min familj så mycket som möjligt. Jag ska be att få med brosk och leder vid nästa slakt, tyvärr ett tag till dess. =(

Tyvärr finns inte oxsvans att få tag på (de skulle försöka beställa hem eko), så jag kokar just nu fläsklägg, tyvärr inte eko. (Jag har lite problem med antibiotika-grisar och kraftfoder-kossor).

Tack igen för att ni tog er tid att svara. =)

• Gilla 2
Länk till inlägg