may Posted November 8, 2015 Share Posted November 8, 2015 Jag är rätt värdelös i köket men jag lyckades skapa en väldigt god chokladmousse enkelt igår. Det här sättet att göra mousse kanske alla vet om. Jag är inte särskilt bevandrad i receptvärlden så jag vet inte så här kommer mitt sätt att göra mousse. Ta fram 2 dl kokosgrädde ur kylen (jag använde Garants). Mixa lite med stavmixer. Smält 4 chokladrutor (70% choklad) i en skål i vattenbad. Ha i chokladen i mixerkärlet snabbt och kör på hög hastighet så det blandas ordentligt. Jag hade in i frysen i 30 minuter och sen kylen. Mycket gott! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 8, 2015 Share Posted November 8, 2015 Ska prova, låter ju superenkelt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted November 8, 2015 Author Share Posted November 8, 2015 Ja, det var det! Och jättebra konsistens blev det, fluffigt som riktigt bra mousse. Jag tror lite tricket är att ha kokodyoghurten i kylen innan. Jag mixade på högsta hastigheten, fast inte så länge och inte värsta mixer-delen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MLundkvist Posted April 4, 2016 Share Posted April 4, 2016 Det var extremt gott, jag brukar ha den mousen på olika kladdkakor och diverse efterrätter som topping nu. Tack! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted April 4, 2016 Author Share Posted April 4, 2016 Det var extremt gott, jag brukar ha den mousen på olika kladdkakor och diverse efterrätter som topping nu. Tack! Jaha, vad roligt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts